Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

MaartenD schreef: di 26 dec 2023, 20:04 Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, maar altijd op NS van toepassing gedacht, de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Geldt dus ook voor bussen. Klantvriendelijkheid? De tiefus kun je krijgen. Dat is een beetje de houding van dienstverlenend Nederland.
Als je als reiziger zo de bus in stapt zou ik ook mijn best niet doen. Er is gelukkig genoeg personeel zowel bij streekvervoer als NS dat het werk wel graag doet en de reiziger als belangrijk onderdeel van het werk ziet. Het blijft echter een baan dus een goed salaris en goede werkomstandigheden zijn belangrijk voor het werkplezier. Volgens mij zijn er weinig mensen die werken en het salaris maar bijzaak vinden. Je wil toch je huur/hypotheek betalen en alle andere noodzakelijke dingen.

Overigens zijn er wel lijnen in het ov die qua rijtijd erop ingesteld lijken geen reizigers te vervoeren. Heb je meerdere reizigers rijd je al met een +.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

DPDelft schreef: di 26 dec 2023, 20:21 Overigens zijn er wel lijnen in het ov die qua rijtijd erop ingesteld lijken geen reizigers te vervoeren. Heb je meerdere reizigers rijd je al met een +.
Dat kan zomaar komen door vervoerkundigen die te veel vertrouwen op de datamodellen om de rijtijden te analyseren en totaal geen gevoel voor de situatie op straat hebben. Ik heb me zelf ook vaak zat geërgerd aan ritten die steeds meer tijd kregen op plekken waar het alleen maar langer wachten op tijdhaltes veroorzaakte, terwijl er op het tweede deel van de route met groter reizigersaanbod maar iets hoefde te gebeuren of de bus zat in de vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

DPDelft waardeert deze post.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Z2N schreef: di 26 dec 2023, 11:37 Kiruna is niet zozeer mooi maar wel indrukwekkend, de grootste ijzerertsmijn van Europa en een stad die vanwege die mijn nu aan het verhuizen is. En wat je ook doet, reis via de Lofoten en spendeer daar ten minste twee nachten.
De foto's op internet zien er van de Lofoten mooi uit. Ben je daar zelf geweest? Een blik op de kaart geeft mij de indruk om met een bus vanuit Narvik te reizen en dan vanaf De Lofoten naar Bodo te vliegen. Ik begrijp dat de bus en het vliegtuig uiteraard niet in interrail inbegrepen zitten. Mocht je ervaring met OV op de Lofoten hebben, dan hoor ik dat graag.
en-es schreef: di 26 dec 2023, 11:27 Geen ervaring mee maar Lund en Uppsala schijnen best de moeite waard te zijn. Over de nachttrein Hamburg-Stockholm lees ik verhalen dat er veel geheimzinnigheid is omtrent reserveringen.
Uppsala is inderdaad leuk. Wat bedoel je met geheimzinnigheid?


MarkNL schreef: di 26 dec 2023, 11:43
Houd deze pagina in de gaten en ook de reisplanner zelf (mochten ze vergeten deze te updaten). Het is in Zweden altijd beetje afwachten de laatste jaren wanneer de vervoerders tickets kunnen vrijgeven. Trafikverket heeft nog wel eens problemen een sluitende dienstregeling te maken wegens werkzaamheden etc. Onderbuikgevoel zegt dat het ergens in maart zal zijn, maar kan er ook finaal naast zitten. Nieuwswebsite Järnvägar.nu wil er ook wel eens over schrijven (navigeren met Google Translate is aan te raden) als er problemen zijn.

Houd er rekening mee dat nachttreinen populair zijn in en van/naar Zweden en dus snel volgeboekt raken. Met name Nattåg 93/94 (van/naar Narvik) zijn erg populair.
Dank. Waardevolle tips. Hoe kan ik een indruk krijgen welke treinen überhaupt nog gaan rijden? Gewoon kijken wat er volgende week rijdt en daar op gokken?
AppleMoose schreef: di 26 dec 2023, 13:35 Ligt een beetje aan de route hoe je terug wilt gaan, maar Bergen (NO) is ook leuk om te bezoeken (sowieso is de Bergensbanen een aan te bevelen route). Verder zijn het in zowel Zweden als Noorwegen vooral wat kleinere plaatsjes waar je in een uurtje of zo wel weer klaar bent met alles te 'zien'. Het ligt er ook een beetje aan wát je precies leuk vindt en wat bereikbaar is op jouw route. Als je van wandelen houdt, heb je daar genoeg opties, ook in en rondom de grotere steden.
Wandelen, landschappen, vis eten, maar aan het OV gebonden zijn. Misschien past Bergen wel in de planning door daar met de trein heen te reizen en met de boot richting het zuiden te varen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Karl schreef: di 26 dec 2023, 22:24 De foto's op internet zien er van de Lofoten mooi uit. Ben je daar zelf geweest? Een blik op de kaart geeft mij de indruk om met een bus vanuit Narvik te reizen en dan vanaf De Lofoten naar Bodo te vliegen. Ik begrijp dat de bus en het vliegtuig uiteraard niet in interrail inbegrepen zitten. Mocht je ervaring met OV op de Lofoten hebben, dan hoor ik dat graag.
De Lofoten zijn prima te bereiken per bus, vanuit Narvik gaat er een paar keer per dag een rechtstreekse bus. De hoogtepunten zitten aan het uiteinde, rond Leknes en vooral rond Moskenes/Reine/Å. Vanuit Moskenes gaat er een rechtstreekse boot naar Bodø, vanuit daar rijden er weer treinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Met geheimzinnigheid bedoel ik dat het vaak onduidelijk is wanneer je de nachttrein Hamburg-Stockholm kan boeken.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Karl schreef: di 26 dec 2023, 22:24 Misschien past Bergen wel in de planning door daar met de trein heen te reizen en met de boot richting het zuiden te varen.
Vanaf Bergen kun je met de boot naar Stavanger vanaf waar je weer met de trein verder kunt naar Kristiansand en Oslo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb via de HSL gereisd en ik heb een half uur vertraging. Die vertraging heb ik echter niet opgelopen op de HSL, maar op het reguliere spoor (tussen Rtb en Rlb).
Op hoeveel compensatie heb ik nu recht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Als het gewoon gaat om een 900, 1100 of 9200 tussen Rtd en Bd heb je recht op de GTBV-regeling voor de HSL. Als het een Sprinter of IC uit de richting Ddr was weet ik het echter niet.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik liep de vertraging op in een Sprinter richting Dordrecht en was daardoor een half uur later op Rlb. Ik heb dus sowieso recht op Geld terug bij Vertraging, maar wat moet/mag ik invullen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Volgens de site van de NS hetzelfde formulier.
Simpel te vinden door naar NS site te gaan en te zoeken op geld terug. Daar krijg je de stappen gewoon te zien.
(Zo had ik het net ook in 10 seconden gevonden)
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dat dus. In de vragenlijst "Heb ik recht op geld terug?" (onder service en geld terug bij vertraging en nog wat knoppen op ns.nl) staat de knop "Gereisd over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of met de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda. Ook als je alleen een deel van je vertraagde reis hiermee hebt afgelegd."

Dat lijkt mij een vrij heldere indicatie dat je bij elke vertraagde reis die deels over de HSL ging die knop kan indrukken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Het is zelfs simpeler:
Onder de "start vragenlijst" staan 3 bullets, de 2e bullet heeft een link naar het juiste formulier als je geen NS account hebt. En anders kun je gewoon in je NS account aanvragen.

* Heb je minimaal 30 minuten vertraging gehad bij NS en heb je een NS account? Gebruik dan Aanvraag met Mijn NS. Behalve als je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda hebt gereisd. Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je geen NS account? Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.
When you're tired of London, you're tired of life
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

DPDelft schreef: di 26 dec 2023, 20:21
MaartenD schreef: di 26 dec 2023, 20:04 Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, maar altijd op NS van toepassing gedacht, de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Geldt dus ook voor bussen. Klantvriendelijkheid? De tiefus kun je krijgen. Dat is een beetje de houding van dienstverlenend Nederland.
Als je als reiziger zo de bus in stapt zou ik ook mijn best niet doen.
Ik zeg altijd vriendelijk goedemorgen/middag/avond als ik de bus in stap. Maar die goede wordt wel eens verzuurd door de houding van het personeel.
Het ligt uiteraard niet aan mij (pas op, sarcasme), ik stap echt niet de bus in met de houding "waar zal ik vandaag eens over gaan zeiken".

En natuurlijk zijn er ook heel veel chauffeurs die klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hebben staan. Maar het zijn de incidenten die je je herinnert.
Zoals chauffeurs die vinden dat je naar hun muziekkeuze moet luisteren of chauffeurs die liever hebben dat de bus leeg zit "want dan krijgen ze toch nog wel betaald".
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Het mooie is dat het personeel hetzelfde ervaart: die reiziger zitten alleen maar op hun telefoon met muziek in hun oren. Kijken je niet aan bij het instappen en zeggen zeker geen gedag bij het instappen. Daarom doe ik het ook niet meer en rijd alleen nog maar de bus.

Blijf dus wel positief instappen en blijf als chauffeur groeten. Zo maken we de wereld elke dag een mini beetje leuker. Een negatieve ervaring zo snel mogelijk parkeren en weer positief openstaan voor de volgende. *bus*
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Aha, U is buschauffeur? Zo leer je nog eens wat over de roodjassen *bus*
🗣
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Ik ben daar zelf heel makkelijk in. Ik begroet een reiziger altijd bij het instappen. Er zijn helaas genoeg reizigers die niks terug zeggen en je niet eens aankijken. Maar als iemand binnenkomt die aan het bellen is zeg ik er ook geen woord tegen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Of, zoals het op een bordje in een winkel stond: "wij wachten graag tot u klaar bent met uw telefoongesprek!".
🗣
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

TffpaA schreef: do 28 dec 2023, 09:55 Aha, U is buschauffeur? Zo leer je nog eens wat over de roodjassen *bus*
Ik las het nog eens terug en zie inderdaad dat dit een logische conclusie is. Hoewel het gedeeltelijk juist is was dit niet de bedoeling in dit verhaal. Het ging om de "ik" in de denkwijze van een chauffeur die klaar is met reizigers. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

gkw1969 schreef: do 28 dec 2023, 08:52 Het is zelfs simpeler:
Onder de "start vragenlijst" staan 3 bullets, de 2e bullet heeft een link naar het juiste formulier als je geen NS account hebt. En anders kun je gewoon in je NS account aanvragen.

* Heb je minimaal 30 minuten vertraging gehad bij NS en heb je een NS account? Gebruik dan Aanvraag met Mijn NS. Behalve als je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda hebt gereisd. Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je geen NS account? Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
* Heb je gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.
Dat formulier heb ik al meerdere malen gebruikt en dat vinden is niet het probleem. Mijn vraag ging over het invullen van het formulier. Mag ik aangeven dat ik over de HSL heb gereisd, ondanks dat dat niet de oorzaak van mijn vertraging is?
Trolly gaf vrij duidelijk aan van wel, dus doe ik dat maar. Niet geschoten is immers altijd mis. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

DPDelft schreef: do 28 dec 2023, 10:32 Ik las het nog eens terug en zie inderdaad dat dit een logische conclusie is. Hoewel het gedeeltelijk juist is was dit niet de bedoeling in dit verhaal. Het ging om de "ik" in de denkwijze van een chauffeur die klaar is met reizigers. ;)
Stelt men het gebruik van quotes teleur,
Wordt zelfs DPDelft nog buschauffeur.

((Zeer) vrij naar Herman Finkers (A))
🗣
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Wanneer TffpaA gaat dichten als Herman Finkers,
weet je zeker dat het onrustig gaat worden op de klinkers.
Met fiets, auto of zelfs te voet is dat niet zonder gevaar,
daarmee is dit rijmpje voor nu klaar.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Hoe weet een trambestuurder in bijvoorbeeld de Leidsestraat in Amsterdam dat hij veilig het strengelspoor op kan rijden zonder dat een tegenligger hetzelfde doet? Ik heb langs de route geen verkeerslichten o.i.d. kunnen ontdekken…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Kijken? Zo lang zijn die stukjes niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Zou kunnen al klinkt het naar mijn idee wat voor de hand liggend in het centrum waar het vaak druk is met toeristen. Bij strengelspoor zou het natuurlijk nog kunnen, maar bij enkelspoor zoals in de Utrechtsestraat lijkt mij op zicht rijden lastiger vanwege de daadwerkelijke wissels, die je bij strengelspoor zoals in de Leidsestraat niet hebt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten