Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

De S-Bahn van Nürnberg heeft als ik mij niet vergis enkele stukken enkelspoor op de Stammstrecke.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Klopt, tussen Fürth Hbf en Nürnberg Hbf is maar 1 spoor beschikbaar voor de S-Bahn. En tussen Nürnberg Hbf en Nürnberg-Eibach, vlak over het Main-Donau-Kanal ligt ook maar 1 spoor voor de S-Bahn.

@verfmeer, bedankt voor de link :pos:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Is er deze zomer iets aan de hand met de ICEs rond Karlsruhe? Ik ben alvast naar mogelijkheden voor een tripje naar Zwitserland aan het kijken, maar halverwege augustus moet ik altijd S-bahnen rond Karlsruhe om een ICE naar Zwitserland te pakken te krijgen.
請勿靠近車門
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

De Riedbahn ligt eruit.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen

Bericht door baladid »

Dat met de Riedbahn zou an sich niet het probleem moeten zijn - maar ook de Rheintalbahn ligt er tussen 9 en 30 augustus uit. https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... r-100.html
Misschien is via Lauterbourg een optie?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Anders kan je de rechtstreekse Nightjet proberen, die wordt via Stuttgart en Singen omgeleid.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Wat gebeurd er dan met de zitrijtuigen van de Nightjet die normaliter tot Basel meeliften? Waar worden die afgetrapt? Of blijven ze aangehaakt tot in Zürich?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

De zitrijtuigen schijnen tot Köln hbf te rijden. Ze rijden als losse trein terug midden in de nacht naar Amsterdam. (Zou handig zijn als ze overdag nog een keer heen en weer naar Köln hbf zouden gaan om de ICE te ontlasten, maar ja, dat zit er niet in).
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Die rijtuigen worden niet aangekoppeld aan de Nightjet die 's avonds begint in Zürich, maar gaan als losse trein terug?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dus wel rijtuigen Amsterdam-Keulen maar niet Keulen-Amsterdam? Wat raar.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Opvallend, het lukt me ook niet om voor mei 2024 de nightjet te boeken bij NS International.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

rooddolfijn schreef: do 04 jan 2024, 15:44 Wat gebeurd er dan met de zitrijtuigen van de Nightjet die normaliter tot Basel meeliften? Waar worden die afgetrapt? Of blijven ze aangehaakt tot in Zürich?
Volgens Vagonweb gaan alle zitrijtuigen tegenwoordig mee naar Zürich. Het zouden ook allemaal SBB-rijtuigen zijn tegenwoordig volgens de samenstelling daar.
Er zijn alleen nog wat slaap- en couchetterijtuigen die slechts Amsterdam - Basel rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Gamma schreef: do 04 jan 2024, 19:31 Opvallend, het lukt me ook niet om voor mei 2024 de nightjet te boeken bij NS International.
Werkzaamheden?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: do 04 jan 2024, 20:13
rooddolfijn schreef: do 04 jan 2024, 15:44 Wat gebeurd er dan met de zitrijtuigen van de Nightjet die normaliter tot Basel meeliften? Waar worden die afgetrapt? Of blijven ze aangehaakt tot in Zürich?
Volgens Vagonweb gaan alle zitrijtuigen tegenwoordig mee naar Zürich. Het zouden ook allemaal SBB-rijtuigen zijn tegenwoordig volgens de samenstelling daar.
Er zijn alleen nog wat slaap- en couchetterijtuigen die slechts Amsterdam - Basel rijden.
In augustus is er een periode van 3 weken waarin de Nightjet omgeleid wordt. De zitrijtuigen kunnen dan niet rijden. Er heeft in oktober toen een IC 418 / IC 428 in de data gestaan, maar ook die is inmiddels weer uit de data gehaald.

Er was namelijk een idee om een IC Berlijn stam aan de NJ te plakken tot Köln Hbf en deze vanaf daar terug te laten rijden naar NL, met aankomst voor de tweede IC Berlijn rit
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Als Dal Voordeel-abbohouder mag ik vóór de ochtendspits (dus voor 6:30 of eigenlijk 6:35) inchecken en dan met korting in de spits reizen.

Ik wilde gisteren van huis naar Visé (en dan verder België in op mijn Standaard Multi) maar onderweg kan je dan niet op Eijsden uitchecken zonder een trein later te nemen, en uberhaupt niet op Visé.
Via NSI kon ik een kaartje Diemen Zuid-Visé kopen met 40% korting op het Nederlandse traject, maar die rekent dan alsnog vol tarief: €34,40.
Ik heb dus een NS-onlineticket met meereiskorting gekocht à €17,64 én een NSI-ticket Eisden-Visé voor €4,20.

De HC vond het creatief boekhouden (en niet op een positieve manier) van mij, en was vooral ontstemd over dat ik samenreiskorting had met een kaartje met mijzelf. Dat is iets wat ik wel vaker doe, als ik over de HSL reis, omdat NSI een treinkaartje Ash-Noorderkempen (waarvoor het reisadvies via Gouda is) precies de ICD-toeslag duurder maakt dan losse kaartjes Ash-Bd en Bd-Noorderkempen, dus ik splits die kaartkes meestal en het kaartje Ash-Bd is dan bij NS, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Bij de voorwaarden staat echter dat er een NS-abbonnementshouder aanwezig moet zijn-niet dat dat een ander persoon moet zijn :-) - maar er staat ook dat je niet in de spits mag reizen, dus dat deel is zéker terecht.

Bij NSI lijken kaartjes die (geheel of gedeeltelijk) in de ochtendspits vallen voor vol tarief berekend te worden, dus €34,30, óók voor de reis die om 6:07-9:32 selecteert of godbetere die van 0:46-8:32. Maar gek genoeg is de hele middagspits wél €21,40.

Anyway. Hoe zouden jullie een internationale reis (waarbij in- en uitchecken dus niet handig is i.v.m. korte stop of vrij reizen vanaf eerste station in buitenland) die voor de spits begint, terwijl je dal voordeel hebt, aanpakken?

P.S. Het was uiteraard ook creatief boekhouden, want ik heb de metro van huis niet naar Dmnz om 6:06 gepakt, maar ben doorgereisd naar Asa en ben daar pas om 6:49 vertrokken)
P.P.S. Als je op de NSI-site "Visé" intypt, komt er "Grens" onder te staan. Vroeger toen je nog treinkaartjes naar de grens kon kopen en nog een GO-PASS bestond, deed de belgische conducteurs altijd héél moeilijk over het ontbreken van een kaartje voor de paar 100m grens-Visé (terecht), maar het kaartje wat je uiteindelijk krijgt is gewoon naar Visé station. Verwarrende info dus.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Voor internationale reizen met een NS-abonnement gelden andere kortingstijden. Bij Dal Voordeel geldt: tussen 4.00 en 9.00 uur altijd vol tarief, en vanaf 9.00 uur altijd korting. Als je in de ochtendspits met korting wil reizen, dan zul je moeten inchecken, en dan natuurlijk vóór de ochtendspits.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Kun je niet in Maastricht uitchecken tijdens de overstap en dan een kaartje met 40% korting kopen van Maastricht naar Visé?
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Dan ben je wel 50 cent duurder uit. Mt-Visé is €4,70, en Dmnz-Mt dezelfde prijs als tot Eisden: €17,64.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Tochjo schreef: za 06 jan 2024, 20:25 Voor internationale reizen met een NS-abonnement gelden andere kortingstijden. Bij Dal Voordeel geldt: tussen 4.00 en 9.00 uur altijd vol tarief, en vanaf 9.00 uur altijd korting. Als je in de ochtendspits met korting wil reizen, dan zul je moeten inchecken, en dan natuurlijk vóór de ochtendspits.
Ah, dank je. Dat is voor het eerst dat ik hier van hoor.

Voortaan dus maar uitchecken in Mt (Maar dan moet ik ook daadwerkelijk vanad Dmnz reizen) niet meer zo ongans vroeg reizen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het reizen naar België is er niet makkelijker op geworden sinds de NMBS voor Maastricht en Roosendaal weer het internationale tarief aanrekent. Ik keek afgelopen week voor een retour Maastricht-Brussel en splitsen in Visé scheelde ongeveer 15 euro (vanwege een actie van de NMBS met een “weekendretour” (dus 50% korting) maar dan doordeweeks in de Kerstvakantie, binnen België). Een kaartje uit de automaat trekken heeft echt mijn voorkeur, maar niet met zulke verschillen.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik vind het vooral belachelijl dat er een enorme premie op over de grens reizen staat. Een kaartje Mt-Visé kost €6,10 (vol tarief) voor 12,9 km. Voor Visé-Bressoux (11,9km) rekent NMBS €4,10, voor Mt-Beek=Elsloo (13,9km) rekent NS (maar reizend met Arriva) €3,94 en
en voor Sgn-Hhw (13,9km) €3,90
En omdat NS een degressief tarief heeft, betaal je vaak óók nog eens dubbel voor het splitsen van een kaartje, wat als je een paar kortingsproducten hebt vaak (alsnog) de goedkoopste optie is.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Bij bijna alle artikelen die ik lees (en dat is ook mijn eigen ervaring) is dat men de langere reisduur er nog wel voor over heeft, maar dat vooral het boeken mensen tegen het hoofd stoot bij lange treinreizen. Je bent bij vertragingen aan de goden overgeleverd en bij gecombineerde kaartkes is het helemaal een ramp. De EU probeert al jaren hier verbeteringen in aan te brengen met zowel stok als wortel maar echte progressie zie ik nog niet, noch op boeken, noch op reisrechten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

En niet eens lange treinreizen. Maastricht-Brussel is verdorie de helft van de afstand tot Amsterdam, en je bent sneller in Brussel dan in Utrecht. Maar met deze omslachtige manier van kaartjes kopen voelt het heel ver weg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Weet iemand of je van Duitse treinen ergens achteraf hun daadwerkelijke route kunt inzien? Ik reisde net met ICE 118, maar onderweg van Halle (Saale) naar Berlin Hbf zag ik opeens Berlin-Grunewald en bleken we via Jungfernheide naar spoor 1 (tief) te rijden. Dan moeten we haast wel via Bitterfeld-Dessau-Bad Belzig gereden zijn zou ik zeggen, maar in het donker heb ik helaas niet opgelet. En de S8 vertrok in Halle vlak voor ons uit, zouden wij dan via het boogje bij Delitzsch zijn gegaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: za 06 jan 2024, 20:58 Het reizen naar België is er niet makkelijker op geworden sinds de NMBS voor Maastricht en Roosendaal weer het internationale tarief aanrekent.
Het wordt inderdaad zowat afgestraft om de grens over te reizen. Ik keek naar aanleiding van jouw bericht eens naar wat ik laatst betaalde voor m'n afscheidsritje met een Klassiekje, waarvoor ik een 1e klas ticket Aachen - Maastricht met NS-net gratis kocht.
Vergeleken met wat er uit de boekingspagina van B-Europe komt voor Aachen - Visé heb ik toen maarliefst € 5,30 betaald voor het stukje Visé - Visé grens :shock:
IIVQ schreef: za 06 jan 2024, 20:04Anyway. Hoe zouden jullie een internationale reis (waarbij in- en uitchecken dus niet handig is i.v.m. korte stop of vrij reizen vanaf eerste station in buitenland) die voor de spits begint, terwijl je dal voordeel hebt, aanpakken?
Ligt een beetje aan het station. De laatste keer dat ik dat aan de hand had was toen ik een Interrail reisdag maar geen in/outbound over had, maar toen ging ik bij Breda de grens over en daar staan overstappaaltjes op het perron.
Destijds opgelost met inchecken in Amersfoort voor 6.30 uur en dan in Breda op het perron uitchecken en op een e-ticket naar Noorderkempen met 100% korting in België verder.

Voor de terugweg had ik een e-ticket met 100% korting in België en 40% in Nederland (voor het traject Noorderkempen - Breda), maar toen ben ik wel via de poortjes gegaan en heb zelfs nog even wat te eten kunnen halen in de stationshal dankzij de lange stop van de Benelux in Breda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten