Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
jelmerrr
Berichten: 1811
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

waldo79 schreef:@jelmerrr: En zo'n domme vraag is dat heus niet, eerder begrijpelijk. Die metalen karretjes bestaan al zo'n 15 jaar niet meer.
Ah 15 jaar geleden. De eerste keer dat ik een treinreis van me kan herinneren was afgelopen zomer (Wdn-Ah met ouders, daarna Ah-Ut, Ut-Amf, Amf-Wdn alleen)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Geert »

ArrivaBas schreef:Er kwam gewoon een man langs met een 'buikzak' en probeerde koekjes te verkopen, maar hij heeft geen cent omzet gemaakt op mijn verdieping.
Maar dat is dus niet ouderwets, die jongens/meisjes met rugzak is pas sinds een paar jaar. Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Vandaar ook dat slot waar een sleutel in kan aan een zijkant een stoel dichtbij de lift. Voor onder andere de bediening.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Bron: Twitter & Google
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Ik zit met een fulltime week (vier werkdagen) op ongeveer 540 kilometer per week woon/werkverkeer per trein. In tariefkilometers zit ik trouwens op 688 per week. Maar met al die feestdagen ga ik dat nu vier weken achter elkaar niet halen ;-)
Even een vraagje: Is er een kaart / lijst met de werkelijke kilometers van de spoorwegstations in Nederland?
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Tariefeenhedenkaart op NS website komt aardig overeen. Voor kilometers kan je ook deze tool gebruiken: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Z6ag3N650A

Hierin staan alleen niet de grensoverschrijdende lijnen, de hanzelijn en het HSL traject.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op die laatste site moet je wel even de instellingen in de gaten houden, je kunt er namelijk zowel voor tariefeenheden als kilometers kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Geert schreef:Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
Ik denk bij ouderwets meer aan de buffetafdeling in de hondekoppen of de buffetrijtuigen die in getrokken IC's meereden. Waar stickers hingen met daarop een tekst dat kaartspelen verboden was. Het karretje werd vaak gereden door de persoon die ook aan de tafels bediende.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

En dat (de kar die door de trein ging) was in de '70-er jaren weer iets nieuws, las ik in een spoorboekje van 1974.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Toendertijd had je op een aantal stations ook iemand die met een kar op de perrons langs de treinramen ging. Als je iets wilde hebben dan draaide je het raam open, gaf je bestelling door en betaalde. Vervolgens werd het bestelde door het treinraam overhandigt aan jou.

Om terug te komen op buffetten in de treinen: er kwam wel eens ruig volk daar. Heb wel eens behoorlijke discussies meegemaakt tussen de bediende en reizigers wiens betaalmoraal niet zo hoog was. 8-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Geert schreef:Maar dat is dus niet ouderwets, die jongens/meisjes met rugzak is pas sinds een paar jaar. Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
Die karretjes reden in de Benelux tot net voor het Fyra-tijdperk geloof ik...
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

In elk geval tot na 2009. Ik heb ze nog meegemaakt tijdens mijn woon-werkverkeer, en ik ben in 2009 begonnen met werken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De karretjes zijn gebleven tot afschaffing van de Benelux, daarna heeft men voor de Fyra nog nieuwe karretjes gekocht.

In de excuus-expressen is er daarna een tijd niets geweest maar op een gegeven moment toch weer catering tussen eerst Rotterdam en Roosendaal en nu tussen Rotterdam en Antwerpen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3068
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen

Bericht door Mr-W »

Alleen hebben ze nu wel een rugzak :wink:
Voor karretjes moet je in de ICE zijn.
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Henry am Zug heeft ook nog karretjes:

Afbeelding

Waarbij overigens de stekker in het stopcontact tussen de stoelen moet als iemand koffie wil :')

En ik heb eigenlijk geen idee of ze op de Thalys karretjes hebben. Ik kan ze me niet herinneren, maar Suus kan dat vast vertellen :Y


Overigens is "het Karretje" natuurlijk voor eeuwig beroemd en vereeuwigd dankzij onze eigen Guus:
[yt]XpbTI4zN1FY&t=1m22s[/yt]
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

In de Thalys moest ik gewoon lopen naar die bar van ze hoor. -o-
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

In de RE van Leer naar Bremen heb je ook een pipo met een karretje. Is een dubbeldekkert dus dat is elke keer met die grote wielen bonkerdebonk van de trap af stuiteren :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Thalys heeft in de eerste klas karretjes, één per rijtuig en met in elk rijtuig ook een vaste medewerker. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

En reizigers in die eerste klasse hoeven niks te betalen :D
Net als in de eerste klasse van lange afstands treinen in Groot Brittannie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je ziet het wel terug in de prijs van je treinkaartje ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dat heb ik er graag voor over. En in februari nog voor 100 euro retoer eerste klas naar Parijs gereist.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Henry am Zug heeft ook nog karretjes:

(..)

Waarbij overigens de stekker in het stopcontact tussen de stoelen moet als iemand koffie wil :')

(..)
Nou, als er dan een versgemalen bonenmengsel op de goede druk uit vloeit zou ik die stekker er zelf nog wel in willen stoppen. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Kan ik ergens een lijst vinden op welke lijnen welke pachters van De Lijn (België) rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Korte vragen

Bericht door MLouter »

en-es schreef:
Geert schreef:Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
Ik denk bij ouderwets meer aan de buffetafdeling in de hondekoppen of de buffetrijtuigen die in getrokken IC's meereden. Waar stickers hingen met daarop een tekst dat kaartspelen verboden was. Het karretje werd vaak gereden door de persoon die ook aan de tafels bediende.
Heb je toevallig een foto van het buffet/keuken in een hondekop? Heb er nooit een kunnen vinden. Sowieso niet van het interieur van Nederlandse Buffetrijtuigen. Heb er op de link hierboven wel een gezien van de "stoeltjes" maar verder niet veel.

vraag II: Wat was de laatste keer dat er in een reguliere IC een buffetrijtuig mee ging?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Kan ik ergens een lijst vinden op welke lijnen welke pachters van De Lijn (België) rijden?
Vrees van niet. www.zone01.be is veruit de meest uitgebreide website over het Belgische busvervoer, maar op de pagina met de contracten aldaar is alleen te vinden welk materieel bij welk contract hoort. Echter zie ik zogauw nergens welke lijnen er dan bij de contracten horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

MLouter schreef:
vraag II: Wat was de laatste keer dat er in een reguliere IC een buffetrijtuig mee ging?
Ik dacht zelf begin 80er jaren in de IC's Zandvoort-Limburg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten