Ah 15 jaar geleden. De eerste keer dat ik een treinreis van me kan herinneren was afgelopen zomer (Wdn-Ah met ouders, daarna Ah-Ut, Ut-Amf, Amf-Wdn alleen)waldo79 schreef:@jelmerrr: En zo'n domme vraag is dat heus niet, eerder begrijpelijk. Die metalen karretjes bestaan al zo'n 15 jaar niet meer.
Korte vragen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Maar dat is dus niet ouderwets, die jongens/meisjes met rugzak is pas sinds een paar jaar. Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.ArrivaBas schreef:Er kwam gewoon een man langs met een 'buikzak' en probeerde koekjes te verkopen, maar hij heeft geen cent omzet gemaakt op mijn verdieping.
Re: Korte vragen
Vandaar ook dat slot waar een sleutel in kan aan een zijkant een stoel dichtbij de lift. Voor onder andere de bediening.
- Spoiler: show
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Even een vraagje: Is er een kaart / lijst met de werkelijke kilometers van de spoorwegstations in Nederland?Suus schreef:Ik zit met een fulltime week (vier werkdagen) op ongeveer 540 kilometer per week woon/werkverkeer per trein. In tariefkilometers zit ik trouwens op 688 per week. Maar met al die feestdagen ga ik dat nu vier weken achter elkaar niet halen ;-)
Re: Korte vragen
Tariefeenhedenkaart op NS website komt aardig overeen. Voor kilometers kan je ook deze tool gebruiken: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Z6ag3N650A
Hierin staan alleen niet de grensoverschrijdende lijnen, de hanzelijn en het HSL traject.
Hierin staan alleen niet de grensoverschrijdende lijnen, de hanzelijn en het HSL traject.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Op die laatste site moet je wel even de instellingen in de gaten houden, je kunt er namelijk zowel voor tariefeenheden als kilometers kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Ik denk bij ouderwets meer aan de buffetafdeling in de hondekoppen of de buffetrijtuigen die in getrokken IC's meereden. Waar stickers hingen met daarop een tekst dat kaartspelen verboden was. Het karretje werd vaak gereden door de persoon die ook aan de tafels bediende.Geert schreef:Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Korte vragen
En dat (de kar die door de trein ging) was in de '70-er jaren weer iets nieuws, las ik in een spoorboekje van 1974.
Re: Korte vragen
Toendertijd had je op een aantal stations ook iemand die met een kar op de perrons langs de treinramen ging. Als je iets wilde hebben dan draaide je het raam open, gaf je bestelling door en betaalde. Vervolgens werd het bestelde door het treinraam overhandigt aan jou.
Om terug te komen op buffetten in de treinen: er kwam wel eens ruig volk daar. Heb wel eens behoorlijke discussies meegemaakt tussen de bediende en reizigers wiens betaalmoraal niet zo hoog was.
Om terug te komen op buffetten in de treinen: er kwam wel eens ruig volk daar. Heb wel eens behoorlijke discussies meegemaakt tussen de bediende en reizigers wiens betaalmoraal niet zo hoog was.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Die karretjes reden in de Benelux tot net voor het Fyra-tijdperk geloof ik...Geert schreef:Maar dat is dus niet ouderwets, die jongens/meisjes met rugzak is pas sinds een paar jaar. Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
Re: Korte vragen
In elk geval tot na 2009. Ik heb ze nog meegemaakt tijdens mijn woon-werkverkeer, en ik ben in 2009 begonnen met werken...
Re: Korte vragen
De karretjes zijn gebleven tot afschaffing van de Benelux, daarna heeft men voor de Fyra nog nieuwe karretjes gekocht.
In de excuus-expressen is er daarna een tijd niets geweest maar op een gegeven moment toch weer catering tussen eerst Rotterdam en Roosendaal en nu tussen Rotterdam en Antwerpen *O*
In de excuus-expressen is er daarna een tijd niets geweest maar op een gegeven moment toch weer catering tussen eerst Rotterdam en Roosendaal en nu tussen Rotterdam en Antwerpen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Alleen hebben ze nu wel een rugzak
Voor karretjes moet je in de ICE zijn.
Voor karretjes moet je in de ICE zijn.
Re: Korte vragen
Henry am Zug heeft ook nog karretjes:
Waarbij overigens de stekker in het stopcontact tussen de stoelen moet als iemand koffie wil :')
En ik heb eigenlijk geen idee of ze op de Thalys karretjes hebben. Ik kan ze me niet herinneren, maar Suus kan dat vast vertellen :Y
Overigens is "het Karretje" natuurlijk voor eeuwig beroemd en vereeuwigd dankzij onze eigen Guus:
[yt]XpbTI4zN1FY&t=1m22s[/yt]
Waarbij overigens de stekker in het stopcontact tussen de stoelen moet als iemand koffie wil :')
En ik heb eigenlijk geen idee of ze op de Thalys karretjes hebben. Ik kan ze me niet herinneren, maar Suus kan dat vast vertellen :Y
Overigens is "het Karretje" natuurlijk voor eeuwig beroemd en vereeuwigd dankzij onze eigen Guus:
[yt]XpbTI4zN1FY&t=1m22s[/yt]
Re: Korte vragen
In de Thalys moest ik gewoon lopen naar die bar van ze hoor. -o-
Re: Korte vragen
In de RE van Leer naar Bremen heb je ook een pipo met een karretje. Is een dubbeldekkert dus dat is elke keer met die grote wielen bonkerdebonk van de trap af stuiteren
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Thalys heeft in de eerste klas karretjes, één per rijtuig en met in elk rijtuig ook een vaste medewerker. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
En reizigers in die eerste klasse hoeven niks te betalen :D
Net als in de eerste klasse van lange afstands treinen in Groot Brittannie.
Net als in de eerste klasse van lange afstands treinen in Groot Brittannie.
Re: Korte vragen
Je ziet het wel terug in de prijs van je treinkaartje ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Dat heb ik er graag voor over. En in februari nog voor 100 euro retoer eerste klas naar Parijs gereist.
Re: Korte vragen
Nou, als er dan een versgemalen bonenmengsel op de goede druk uit vloeit zou ik die stekker er zelf nog wel in willen stoppen.Aking schreef:Henry am Zug heeft ook nog karretjes:
(..)
Waarbij overigens de stekker in het stopcontact tussen de stoelen moet als iemand koffie wil :')
(..)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Kan ik ergens een lijst vinden op welke lijnen welke pachters van De Lijn (België) rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen
Heb je toevallig een foto van het buffet/keuken in een hondekop? Heb er nooit een kunnen vinden. Sowieso niet van het interieur van Nederlandse Buffetrijtuigen. Heb er op de link hierboven wel een gezien van de "stoeltjes" maar verder niet veel.en-es schreef:Ik denk bij ouderwets meer aan de buffetafdeling in de hondekoppen of de buffetrijtuigen die in getrokken IC's meereden. Waar stickers hingen met daarop een tekst dat kaartspelen verboden was. Het karretje werd vaak gereden door de persoon die ook aan de tafels bediende.Geert schreef:Met 'ouderwetse catering' denkt iedereen dus aan de trolleys die sinds 2003 niet meer rijden en waarvoor in VIRM (oudere deelseries) zelfs een speciaal liftje aanwezig is.
vraag II: Wat was de laatste keer dat er in een reguliere IC een buffetrijtuig mee ging?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Vrees van niet. www.zone01.be is veruit de meest uitgebreide website over het Belgische busvervoer, maar op de pagina met de contracten aldaar is alleen te vinden welk materieel bij welk contract hoort. Echter zie ik zogauw nergens welke lijnen er dan bij de contracten horen.regenmaker schreef:Kan ik ergens een lijst vinden op welke lijnen welke pachters van De Lijn (België) rijden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Ik dacht zelf begin 80er jaren in de IC's Zandvoort-Limburg.MLouter schreef:
vraag II: Wat was de laatste keer dat er in een reguliere IC een buffetrijtuig mee ging?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten