Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ik was aan het kijken voor een dagje Antwerpen. Ik mag met mijn auto Antwerpen niet meer in vanwege de milieu-zone. Ik denk erover om de auto bij de p+r in wommelgem te zetten en dan de tram. Dat is vanuit Eindhoven het handigste.
Nu heb ik gekeken op de site van de lijn en ik vind het maar ingewikkeld. Het is dus zo dat je een app moet downloaden en dan de kaartjes zo te kopen of middels sms. Maar dat laatste is duurder. Heeft iemand ervaring middels de app?
Mijn oudste dochter is 12 jaar. De jongste 9 jaar. Klopt het dat de lijn geen kinderkaartjes hebben of een kaartje voor alle inzittenden van de auto?
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Korte vragen

Bericht door GroeneRuiter »

Te beginnen met de SMS, dat werkt alleen bij Belgische simkaarten. De app heb ik één keer gebruikt, ik kocht een dagpas via de creditcard (enige optie als niet-Belg) en kreeg mijn kaartje even te zien. Al snel was deze echter uit de app verdwenen (had hem niet geactiveerd ofzo) dus mocht uiteindelijk toch in de bus een kaartje kopen. Het duurde 1,5 à 2 maanden voordat ik mijn geld terug had. Kinderkaartjes zijn er als dagkaart voor kinderen t/m 11 jaar voor €4. (Bij voorverkoop) Het is in de buurt van de P+R zo te zien wel een mogelijkheid tot het kopen van kaartjes op voorhand. (Tankstation Lukoil) Er zijn tevens geen P+R tarieven. Als je met meerdere personen alleen een heenrit en een terugrit maakt, kan het voordelig zijn een Lijnkaart van 10 ritten te kopen, kosten €1,60 per rit.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Allemaal onhandig dus. Staat er geen automaat?
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Korte vragen

Bericht door GroeneRuiter »

Aldus de website van De Lijn niet bij Wommelgem, maar wel bij P+R Merksem. (Ben ik een keer geweest) Kaartjes kopen (dagpassen van €9/stuk of €6 voor een kinderkaartje en enkele ritten van €3) kan ook bij de trambestuurder.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

GroeneRuiter schreef:Te beginnen met de SMS, dat werkt alleen bij Belgische simkaarten. De app heb ik één keer gebruikt, ik kocht een dagpas via de creditcard (enige optie als niet-Belg) en kreeg mijn kaartje even te zien. Al snel was deze echter uit de app verdwenen (had hem niet geactiveerd ofzo) dus mocht uiteindelijk toch in de bus een kaartje kopen. Het duurde 1,5 à 2 maanden voordat ik mijn geld terug had. Kinderkaartjes zijn er als dagkaart voor kinderen t/m 11 jaar voor €4. (Bij voorverkoop) Het is in de buurt van de P+R zo te zien wel een mogelijkheid tot het kopen van kaartjes op voorhand. (Tankstation Lukoil) Er zijn tevens geen P+R tarieven. Als je met meerdere personen alleen een heenrit en een terugrit maakt, kan het voordelig zijn een Lijnkaart van 10 ritten te kopen, kosten €1,60 per rit.
Zet je auto bij P+R Kinepolis. Vandaar met 1 of 6 naar de stad.
Ik heb Wommelgem ook ooit gedaan. Das een stuk trager.
Er is daar ook een automaat.
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Korte vragen

Bericht door GroeneRuiter »

Vanaf P+R Kinepolis kan je dan net zo goed de trein pakken vanaf Antwerpen-Luchtbal. (Minder frequent, maar voor €2,40 heen en terug door het zonesysteem is niet zo duur)
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Ik ben een treinreis Kopenhagen - Utrecht (via Oberhausen) aan het boeken, en moet kiezen of ik een zitplaatsreservering wil. Aangezien ik op zondag reis is het misschien wel handig om te reserveren, en die vier euro is het probleem niet. Is het het überhaupt waard, en zo ja, wat zijn de fijnste plekken: coupé, open coupé of met een tafel? Ik heb nog nooit in een IC/ICE gezeten, dus heb geen idee.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ik boek zelf vaak pas na het kopen van de tickets de zitplaatsreservering er los bij, vaak enkele dagen voor vertrek. Voordeel is dat je dan vaak kan zien waar het in de trein vrij vol geboekt is en waar niet.

Over het algemeen neem ik vrijwel nooit over wat de reservering automatisch voor een plek aangeeft. Dat systeem vult bij DB vaak eerst de middelste wagens. Terwijl andere wagens vrijwel allemaal nog vrije plekken hebben.

En tja in voorkeur is vind zo'n coupe voor zes personen soms best fijn, maar als die helemaal vol zit is je (been)ruimte wel beperkt.

Ik weet overigens niet of je een abonnement voor vrij reizen hebt in Nederland. Anders is het vaak voordeliger om pas vanaf Bad Bentheim een ticket te kopen, wat zo €20,- op een enkele reis kan schelen. Daarbij komen dan nog wel ongeveer €4,- kosten voor een enkeltje NL Grens - Bad Bentheim met de IC
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 01 jan 2020, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Beste is via http://www.fernbahn.de te kijken wat de samenstelling van jouw trein is, en van die rijtuigen/bakken kun je dan weer een gedetailleerde plattegrond vinden op diezelfde site. Zodat je geen plek hebt aan het raam waar geen raam zit...

Als ik een plek reserveer kies ik meestal Großraum aan het raam (geen vierzitter), tenzij een rijtuig met Abteile in dezelfde trein betere stoelen heeft (A)
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik geef altijd de voorkeur aan grossraum. Het liefst een solo plek aan het raam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ligt er een beetje aan wat je zelf prettig vindt denk ik toch... in de IC Berlijn heb is een keuze tussen coupé en geen coupé er eigenlijk eentje tussen 1e en 2e klasse. En hoewel de eerste klasse op zich best comfortabel is vond ik zo'n coupéplek toch aan de krappe kant in de IC Berlijn, terwijl het bijvoorbeeld in een ICE1 (die had ik afgelopen jaar later op dezelfde reis) juist weer wat minder krap is.

Mij beviel eigenlijk een raamplaats in de coachopstelling (dat was ICE3 1e klasse) nog het beste.

Qua moeite waard om te reserveren: drukte is bij de IC-Berlijn redelijk seizoensafhankelijk dus ligt er aan wanneer je reist. Waarbij de kans dat je in de 2e klasse een gewenste plek kunt vinden natuurlijk sowieso groter is dan in dat anderhalve 1e klas rijtuig.
dennistd schreef:Beste is via http://www.fernbahn.de te kijken wat de samenstelling van jouw trein is, en van die rijtuigen/bakken kun je dan weer een gedetailleerde plattegrond vinden op diezelfde site. Zodat je geen plek hebt aan het raam waar geen raam zit...
Nou kan dat soms ook wel misleidend zijn hoor... ik had voor 'n werktripje een paar maanden terug nog op die site gekeken naar de samenstellingen om te zien waar m'n gereserveerde stoel in het rijtuig zou zitten, maar dat bleek op de heenweg met de IC-Berlijn dus gewoon een stoel in de rijrichting te zijn terwijl ik volgens de plattegrond achteruit zou rijden. En dat met een trein die niet in omgekeerde volgorde reed.
En in de ICE vanaf Frankfurt terug precies hetzelfde verhaal, daar zat ik juist tegen de rijrichting in ipv met de rijrichting mee. Maarja, die maakt natuurlijk ook wel weer kop halverwege.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgorde van rijtuigen wil nog wel eens veranderen. Maakte ik onlangs in ICE722 nog mee. Reed ik tot Frankfurt achteruit i.p.v. vooruit. :roll:
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Ik weet niet of het aan bahn.de ligt, maar ik krijg geen reizen via de IC Berlijn (zondag 9 februari, Kopenhagen naar Utrecht). De twee acceptabele mogelijkheden zijn via Osnabrück en Hengelo met de Eurobahn en via Oberhausen met de ICE. Omdat ik wel een keer een ICE van binnen wil zien, omdat het een overstap minder is, en omdat ik geen zin heb in (semi-)lange ritten in een stoptrein, was ik van plan om de langere route via Oberhausen (395-2215-120) te nemen. Daarnaast heb ik studenten-OV, dus zou ik in het weekend geen gratis reizen hebben, helaas.

Maar een paar dagen voor vertrek reserveren klinkt als een goed plan, nu zou ik toch praktisch willekeurige stoelen krijgen. Bedankt voor de hulp iedereen!
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Als ik op 9 februari een reis met de IC Berlijn plan dan krijg ik een mededeling dat werkzaamheden de dienstregeling kunnen verstoren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De eerste twee weken van februari rijdt IC Berlijn een omleiding via Magdeburg Hbf in plaats van Wolfsburg Hbf, Stendal en Berlin-Spandau. Het gevolg is een uur extra reistijd. De tijden tussen Nederland en Hannover blijven in principe gelijk.

Het komende jaar is er helaas veel overlast rondom Osnabrück Hbf. Er worden zestien seinhuizen vervangen door een computergestuurd systeem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3269
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Een deel daarvan is al klaar (het stuk naar Münster)
Deze werkzaamheden betekenen onder andere het einde van de armseinen bij Velpe, en een hoop Laumanns die niet meer nodig zijn..
Begin van het jaar bij de treindienstleiders in Rheine geweest, en die hadden het erover dat daar ook een nieuw seinhuis komt vanwaar oa ook Salzbergen gestuurd zou gaan worden, maar 100% zeker is dat nog niet. Het oorspronkelijke plan was de hele regio vanuit Hannover te gaan aansturen, vandaar ook het schuurtje waar ze nu zitten..
Ze gaan eindelijk een beetje met de tijd mee bij onze oosterburen...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Heeft iemand een idee waarom er geen rechtstreekse treinen tussen Lille en Tournai in de diverse planners staan vanaf komende maandag? De NMBS stuurt me via Moeskroen en de SNCF zegt dat ik beter met de auto kan gaan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik vind wel gewoon een rechtstreekse trein? Maar bij de DB is die opeens verdwenen. :X

Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Misschien vanwege de staking bij de SNCF? Die blijft maar voortduren, en volgende week komen daar extra acties bij. Lille-Tournai wordt, in tegenstelling tot Lille-Mouscron, wel getroffen door de staking.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Ik keek bij de NMBS internationaal, in de nationale app staat hij nog wel inderdaad. Op de DB website vond ik ze juist ook nog wél, toen ik een paar dagen geleden keek.
Mijn enige vermoeden was inderdaad ook dat het met de stakingen te maken kon hebben.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik kan in ieder geval bevestigen dat afgelopen zondag de trein Namur-Maubeuge volledig uitviel, zonder verder ook maar enige informatie over eventuele alternatieven. Als je dacht dat de Belgen dan wel Namur-Charleroi zouden rijden: nee hoor. :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Die rijden al weken niet meer nee, de aansluitende IC-treinen naar Parijs vallen namelijk ook integraal uit. Kort voor vertrek de stakingsdienstregeling checken is het enige wat houvast geeft, die wordt namelijk vrij goed nageleefd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Door de staking in Frankrijk is alleen de treindienst Doornik/Tournai - Lille op werkdagen verzekert op het moment. In het weekend wordt juist de treindienst Moeskroen - Lille verzekert.

Op https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... -and-works kan je onder het kopje “SNCF-Net: staking vanaf 5 december” steeds een fiche vinden met de rijdende treinen voor de komende dagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Dank, daar heb ik een stuk meer aan dan alleen de mededeling dat de treindienst verstoord kan zijn.
Ik wil aan het einde van de maand die kant op, maar als de staking voortduurt kies ik waarschijnlijk een andere bestemming ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nou ja, Lille lukt dus wel gegarandeerd, en ook andere grote steden in de regio zijn via Lille nog wel bereikbaar. Maar makkelijk zal het over de grens niet worden. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten