Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: ma 01 apr 2024, 21:51Bedankt voor de tips, maar ik kies dan (in juli) waarschijnlijk een goedkoop hotel in Weil am Rhein.
Het eerste jaar dat ik in Zwitserland rondtourde had ik ook een hotel in Weil am Rhein, maar vorig jaar viel me op dat die helemaal niet zo goedkoop meer waren. Zwitserland was nog wel ietsjes duurder, maar als ik de kosten van de tramkaartjes meerekende werd dat uiteindelijk toch goedkoper.
Ik wil sowieso inderdaad een dagje reizen met de tram in Basel inclusief Duitsland en Frankrijk. Ik neem aan dat de dagkaarten ook te koop zijn in Weil am Rhein?
Bij de tramhaltes staan kaartautomaten van de TNW (Tarifverbund Nordwestschweiz), die verkopen inderdaad dagkaarten. En als ik 't goed herinner waren de kaartjes in euro's ook net iets goedkoper dan in Franken. Je moet wel maar net weten hoe die automaten werken, maar hier vind je de handleiding _O-
Mocht ik in Zwitserland een hotel zoeken dan wordt het waarschijnlijk toch een goedkope als Ibis. Weet niet of die gratis dagkaarten daar ook uitgegeven worden? Al wil ik het hele netwerk pakken dus dan is een dagkaart zoals al genoemd door JothanvW denk ik dan toch goedkoper.
Ik zat vorig jaar in de Ibis Basel Bahnhof (op loopafstand van Basel SBB en sowieso ook met tramhalte voor de deur), die geeft ze sowieso uit. Maar de Ibis Budget ook.
De BaselCard heeft overigens hetzelfde geldigheidsgebied als een dagkaart Basel (zone 10, 11, 13, 14, 15) en dat is best een immens gebied.

Zie wel dat er ook een gereduceerd tarief TriRegio dagkaart is voor abonnementhouders in TNW, RVL of Saint-Louis, maar zie zogauw niet of je die ook mag combineren met een dagkaart voor Basel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik verbleef vorig jaar twee nachten in St.Louis, dat was behoorlijk goedkoper dan Basel. De tramkaartjes waren in St.Louis ook goedkoper dan in Basel :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef: di 02 apr 2024, 07:25 De tramkaartjes waren in St.Louis ook goedkoper dan in Basel :lol:
Het enige jammere is wel dat het maar één richting op werkt (Weil am Rhein - Basel was destijds € 3,40 vs CHF 4,30 andersom geloof ik). Maar met een dagkaart maakt dat niet uit natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Een hotel in Basel klinkt leuk met gratis OV, maar als je danig kaartjes moet bijkopen om naar buurlanden te mogen reizen met de tram dan heb je alsnog kosten natuurlijk. Ik denk vooralsnog dat ik toch ga voor een hotel in Weil am Rhein; een dagkaart voor het hele tramnetwerk (ook grensoverschrijdend) kost dus omgerekend ongeveer een tientje en dat valt aardig mee. Treinkaartjes heb ik immers al in de vorm van het Deutschlandticket. Ik kom vanuit noordelijke richting en wil na Basel doorreizen richting Schaffhausen en verder.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Als je een Deutschlandticket hebt dan kan je dat gewoon gebruiken in tram 8 tot de grens (en zone 10 van Basel waar de BaselCard geldt loopt ook tot de grens).
Dan heb je alleen nog een kaartje voor het stuk op tram 3 naar Saint-Louis nodig. Het wordt mij alleen niet geheel duidelijk wat voor kaartje, maar het lijkt sowieso altijd mogelijk voor minder dan de prijs van een dagkaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ah dat zal ik eens uitzoeken of dat scheelt dan (wellicht iemand hier die weet hoeveel dat kost?). Moet er ook een kaartje gekocht worden naar Leymen of is een uitgegeven dagkaart daar wel geldig?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Voor Saint-Louis heb je het Ticket Inflex, dat kost € 3,40 en is 1 uur geldig in 1 richting (dat laatste lees ik op de site van Distribus, niet op de gelinkte bron).
(Dus volgens mij mag je dan met tram 3 naar Saint-Louis, daar bus 1 naar Huningue nemen en dan de Dreiländerbrücke over lopen om terug in Weil am Rhein te komen)

Leymen is zone 12, daar is een dagkaart Basel niet geldig en het triregioticket mini ook niet. Zie de zone- en netkaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik ben gewoon gaan wandelen. Van St.Louis grenze naar St.Louis Gare en vervolgens naar het voormalige station van Huningue en daarna via de brug naar Weil am Rhein. En uiteindelijk lopend naar tramhalte Wiesenplatz. Ook interessant is tram 15/16 naar/van Bruderholz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Tja, maar Milco geeft expliciet aan het hele net te willen doen.

Overigens: bus 37 is ook wel een aparte in dat geval. Die wordt door de BLT gereden terwijl het merendeel van de ritten nooit het kanton Basel Stadt verlaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

In het op de vorige pagina gelinkte PDF'je zie ik bij "Gültigkeitsgebiet Ticket triregio" wel Rödersdorf staan, dat is de route die via Leymen loopt. Of mag je dan niet uitstappen in Frankrijk maar wel doorreizen naar het eindpunt in Zwitserland?

Een stuk lopen naar Saint-Louis lijkt mij geen probleem, maar ik wil wel proberen het hele tramnet af te reizen (of stukjes lopen) inclusief Weil am Rhein, Saint-Louis en Leymen/Rödersdorf.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: di 02 apr 2024, 10:01 In het op de vorige pagina gelinkte PDF'je zie ik bij "Gültigkeitsgebiet Ticket triregio" wel Rödersdorf staan, dat is de route die via Leymen loopt. Of mag je dan niet uitstappen in Frankrijk maar wel doorreizen naar het eindpunt in Zwitserland?
Het triregio-ticket geldt daar wel (de variant van € 23,40), maar het veel goedkopere triregio-ticket mini wat hier eerder geadviseerd werd niet.
Een stuk lopen naar Saint-Louis lijkt mij geen probleem, maar ik wil wel proberen het hele tramnet af te reizen (of stukjes lopen) inclusief Weil am Rhein, Saint-Louis en Leymen/Rödersdorf.
Dan zou je voor de eerder genoemde €3,40 naar Saint-Louis Gare kunnen met lijn 3 en dan terug lopen naar Saint-Louis Grenze voor lijn 11 terug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Zo te zien zijn er dus 2 keuzes:
- Een hotel in Weil am Rhein en dan met een duurdere dagkaart van € 23 het hele net af (incl. Saint-Louis? Anders daarheen lopen, is niet zo ver vanaf de Zwitserse grens).
- Een hotel in Basel met een gratis ov-dagkaart, met het D-ticket naar Duitsland en dan losse kaartjes bijkopen voor de richtingen Saint-Louis (of lopen) en Leymen/Rödersdorf.

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Aangezien je met een ticket van het hotel niet zomaar overal kunt komen en om gedoe met losse kaartjes te voorkomen neig ik dan toch naar het Triregio ticket van € 18,80. Daarmee lijkt het hele tramnetwerk gedekt inclusief lijn 10 naar Rodersdorf. Tussenhalte Leymen lijkt er niet onder te vallen, maar dat is vanaf de grens met Zwitserland prima te lopen lijkt het. :)

Als jullie adviezen hebben hoor ik het graag, juli duurt nog drie maanden ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Ik meen mij te herinneren dat in Oost-Brabant in het verleden een grote bus is vervangen door een buurtbus, vervolgens weer een grote bus is geworden en dat daarna de grote bus weer is wegbezuinigd. Wie weet hier de plaatsnamen bij? :mrgreen:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Lijn 23 en 25 hebben regelmatig gewisseld in het weekend van type bus met regelmatig achterblijvers tot gevolg
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Maar dat is met inzet van een taxibus met beroepschauffeurs dan? Ik ben op zoek naar de omzetting naar buurtbus met vrijwillige chauffeurs.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Dat bleek niet uit je vraagstelling. Maar de door mij genoemde lijnen zijn net beroepschauffeurs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik ken er wel eentje in West-Brabant: lijn 6 Dordrecht - Sleeuwijk met grote bussen werd buurtbus 231, die is uiteindelijk gesplitst waarbij Dordrecht - Werkendam 620 met grote bussen werd. En die is in 2021 gedegradeerd tot schoolbus met maar twee ritten per richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het staat in West-Brabant te gebeuren met lijn 6 in Breda.

Streekbus 130 werd buurtbus 245 werd na 1 jaar alweer streekbus 145 werd stadsbus 6 die met de nieuwe concessie geschrapt mag worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Lijn 134 tussen Raamsdonksveer en Waalwijk heeft ook al een boel iteraties achter de rug; Begonnen als BBA streekbuslijn, onder Veolia werd het buurtbus 234 en school ritten 634, Arriva heeft er weer een vaste 134 van gemaakt. Maar in komende concessie West-Brabant -eerst hoorde het nog bij Oost- wordt deze verbinding als verplichte ontsluitende lijn gevraagd.
Ik denk dat verbindingen tussen Oss en Den Bosch via Lith ofzo meer voldoen aan je vraag, maar daar heb ik weinig kennis van.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

DPDelft schreef: di 02 apr 2024, 15:53 Ik meen mij te herinneren dat in Oost-Brabant in het verleden een grote bus is vervangen door een buurtbus, vervolgens weer een grote bus is geworden en dat daarna de grote bus weer is wegbezuinigd. Wie weet hier de plaatsnamen bij? :mrgreen:
Ik vermoed dat je lijn 161 tussen Oss en Nuland bedoelt. Door het vervallen van lijn 161 zit Geffen nu praktisch zonder buslijn. Alleen lijn 90 die ten zuiden van het dorp aan de rijksweg stopt.

Ik mag hopen dat een nieuwe vervoerder in Oost-Brabant werk gaat maken van de bereikbaarheid van plaatsen zoals Nuland, Mill, Schaijk, Berghem en Geffen met name in het weekend en avonduren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Als ik in ICE stel/bak 9380 8812 226-3 D-Db zit, weet iemand dan welk type ICE dit is?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef: di 02 apr 2024, 20:31
DPDelft schreef: di 02 apr 2024, 15:53 Ik meen mij te herinneren dat in Oost-Brabant in het verleden een grote bus is vervangen door een buurtbus, vervolgens weer een grote bus is geworden en dat daarna de grote bus weer is wegbezuinigd. Wie weet hier de plaatsnamen bij? :mrgreen:
Ik vermoed dat je lijn 161 tussen Oss en Nuland bedoelt. Door het vervallen van lijn 161 zit Geffen nu praktisch zonder buslijn. Alleen lijn 90 die ten zuiden van het dorp aan de rijksweg stopt.

Ik mag hopen dat een nieuwe vervoerder in Oost-Brabant werk gaat maken van de bereikbaarheid van plaatsen zoals Nuland, Mill, Schaijk, Berghem en Geffen met name in het weekend en avonduren.
Dank, dit zocht ik inderdaad *O*
Dionysusnu
Berichten: 556
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Gamma schreef: di 02 apr 2024, 21:01 Als ik in ICE stel/bak 9380 8812 226-3 D-Db zit, weet iemand dan welk type ICE dit is?
Ja: Op basis van https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... itsverkehr is de 8812 één van de rijtuigen in een ICE4.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De merknaam is ICE 4 maar eigenlijk is het de Baureihe 412. Die laatste twee cijfers komen bij treinstellen steeds terug in de baknummers en bij ICE 1 en 2 niet want dat zijn eigenlijk trek-duwtreinen met locomotieven.

ICE 3 is 403
ICE 3M is 406 (die rijden van/naar Nederland en België)
ICE 3MS is 407 (die rijden voornamelijk van/naar Frankrijk)
ICE 3neo is 408

ICE T zevendelig is 411
ICE T vijfdelig is 415

ICE 4 Lang is 412
ICE 4 Kurz is 412.2

Aangezien het baknummer 8812 2 is, is het een ICE 4 Kurz, die zevendelig is. Aangezien het nummer 26 is, zit je in ICE 4 Tz 9226.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Bij elektrische treinstellen (4xx) zijn ongemotoriseerde tussenbakken genummerd in de 8xx serie. Dus 812 hoort bij 412.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten