Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 02 apr 2024, 22:24 ICE 3MS is 407 (die rijden voornamelijk van/naar Frankrijk)
ICE 3neo is 408
De Baureihe 407 is, op de toelating na, toch hetzelfde als de Baureihe 408?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 781
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Deze alinea op wikipedia beschrijft een aantal verschillen.
Voor de gene het Duits niet goed machtig zijn, de grootste verschillen:

- de 408 heeft 8 plaatsen voor fietsen, de 407 heeft er 0
- de 408 heeft 2 deuren meer dan de 407, 12 in plaats van 10
- de verhouding van het aantal tweede klas plaatsen in de 408 is hoger dan in de 407, het aantal eerste klas plaatsen in de 408 is daardoor lager dan in de 407.

Deze alinea suggereert ook dat de 407 en 408 gekoppeld zouden kunnen rijden, geen idee of dat ook daadwerkelijk gebeurt of gaat gebeuren.

Edit: deze aliena op de wikipedia pagina van de 408 beschrijft ook de verschillen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Wordt een stop-doorschakeling voor een overweg ook in het buitenland toegepast, of is het puur een Nederlands dingetje?

Vooral naar België, en in tweede instantie naar Duitsland, ben ik benieuwd.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

In het VK in de meeste gevallen wel. Er zijn daar ook een hoop overwegen handmatig bediend (al dan niet op afstand met CCTV), maar dan is het ook vaak procedure dat de overwegwachter de overweg pas later sluit bij een stoppende trein.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8858
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

In Duitsland is de stop-doorschakeling zeker geen gemeengoed. Het is daar ook nog zeer gebruikelijk dat overwegen ruim van tevoren al sluiten, bijvoorbeeld als de treindienstleider een rijweg inlegt op wat ouderwetser beveiligde trajecten. Overwegwachters zoals wijlen Schrankenwärter Laumann zie je al wel veel minder.

Alleen geeft dat in sommige gevallen weer het probleem dat de overweg langer dan 4 minuten dicht ligt bij een stoppende trein, zeker als het station in een zeer ongelukkige bajonetligging is gebouwd zoals onderstaande video:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

rooddolfijn schreef: wo 03 apr 2024, 14:57 Deze alinea op wikipedia beschrijft een aantal verschillen.
Voor de gene het Duits niet goed machtig zijn, de grootste verschillen:

- de 408 heeft 8 plaatsen voor fietsen, de 407 heeft er 0
- de 408 heeft 2 deuren meer dan de 407, 12 in plaats van 10
- de verhouding van het aantal tweede klas plaatsen in de 408 is hoger dan in de 407, het aantal eerste klas plaatsen in de 408 is daardoor lager dan in de 407.

Deze alinea suggereert ook dat de 407 en 408 gekoppeld zouden kunnen rijden, geen idee of dat ook daadwerkelijk gebeurt of gaat gebeuren.

Edit: deze aliena op de wikipedia pagina van de 408 beschrijft ook de verschillen.
De stoelen in de 407 zijn ook totaal anders ten opzichte van de 408 (oude versie). De stoelen in de 408 lijken heel erg op de stoelen die in de ICE4 (412) en de gemoderniseerde versie van de ICE3 (403) zitten. De stoelen in de 407 zijn dan weer totaal anders.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Waar kan ik de treinenloop tijdens de werkzaamheden in Amf deze zomer vinden?

Ik moet eigenlijk wat overleggen inplannen en zit te twijfelen over de locatie, niet iedereen heeft beschikking over een auto.

De NS-planner plant nog gewoon treinen naar Amf met een waarschuwing dat er werkzaamheden zijn.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5273
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Toevallig las ik net dit:
https://nos.nl/artikel/2515423-ondernemers-in-amersfoort-bezorgd-over-sluiting-treinstation-deze-zomer schreef: Eind deze maand komt de NS met plannen voor een dienstregeling met alternatief vervoer. De bedoeling is dat reizigers niet meer dan drie kwartier langer over hun reis naar Amersfoort doen.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Volgens de RNE kalender zou het wijzigingsblad van juni volgende week afgerond moeten worden, daarna kan men de specifieke dagen gaan uitwerken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: do 04 apr 2024, 12:41 Toevallig las ik net dit:
https://nos.nl/artikel/2515423-ondernemers-in-amersfoort-bezorgd-over-sluiting-treinstation-deze-zomer schreef: Eind deze maand komt de NS met plannen voor een dienstregeling met alternatief vervoer. De bedoeling is dat reizigers niet meer dan drie kwartier langer over hun reis naar Amersfoort doen.
Niet meer dan drie kwartier langer... Dat mag ik hopen ja: in vele richtingen is dat immers liefst 300% langer dan normaal (naar Baarn liefst 450%)

Als dat net zo gaat als oktober vorig jaar... Eeuwigheid wachten op een bus naar Driebergen-Zeist, daar binnendoor heen zodat je er amper korter over doet als een busrit naar Utrecht, bij aankomst rijdt de trein naar Utrecht net weg en dan nog 10 minuten met de trein. Dat zit exclusief wachttijd al op 30 minuten extra.

En NS noemt het dan goede communicatie met de effecten 10 dagen vooraf in de planner terwijl ze in januari al in overleg met de gemeente waren over de wegcapaciteit voor de verbussing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In de reisplanner staat dat medio juni de dienstregeling beschikbaar wordt voor werkzaamheden die 6 juli starten, dus dat is minimaal 16 dagen vooraf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

De reisplanner wordt volgens mij standaard in de nacht van donderdag op vrijdag bijgewerkt met de actuele dienstregelingen van de aankomende 3 weken. Dus tenzij men voor deze werkzaamheden een uitzondering maakt zullen op 14 juni de aanpassingen van 4 t/m 7 juli zichtbaar worden, op 21 juni de aanpassingen van 8 t/m 14 juli enzovoort. Wel zal men hopelijk eerder een overzichtspagina publiceren met in welke weken er bussen rijden en in welke weken er nog beperkt treinverkeer is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Suus schreef: do 04 apr 2024, 17:41 In de reisplanner staat dat medio juni de dienstregeling beschikbaar wordt voor werkzaamheden die 6 juli starten, dus dat is minimaal 16 dagen vooraf.
Nog steeds veel te kort vooraf bij dit soort impactrijke werkzaamheden natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb bij Deutsche Bahn vier voucher openstaan. Is het nog mogelijk om de vouchers te combineren tot één voucher?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Je kan bij het boeken meerdere vouchercodes invoeren, net zo lang tot het bedrag €0,-- wordt. Van die laatste voucher die je dan misschien niet helemaal hebt gebruikt krijg je dan een nieuwe code met het resterende bedrag.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Weet iemand of mijn bestaande (gratis) flex dal voordeel abonnement vervalt als een flex weekend vrij abonnement neem of kunnen deze langs elkaar bestaan?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Gewoon weekend vrij op een nieuwe OV-chipkaart aanvragen zou ik zeggen, heb je zeker geen problemen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5273
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Je krijgt als je flex weekend vrij besteld een optie om daarnaast dal voordeel op je chipkaart te hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja maar daar betaal je voor. Zo te lezen heeft teun nu nog het gratis flex dal voordeel-abonnement wat je krijgt nadat je afgestudeerd bent, dat zou je dan kwijtraken. Dus om dat te behouden is de tip van dennistd de beste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Gedaan, bedankt. :pos:
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Er is een banner hier met een ICM komende van rechts en verderop een GTW als ik het goed heb gezien. Welke locatie is dit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat is de zuidkant van station Dordrecht. Waarschijnlijk in de tijd dat de s1900 nog Den Haag Centraal - Venlo deed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gideon »

Wat kan je verwachten bij een gezondheidsverklaring bij een Arboarts als je gaat voor rijbewijs bus?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13204
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat zijn de eisen van het CBR, zie deze lijst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gideon »

ow dank je en wat kan ik van het gesprek zelf verwachten? misschien had ik me vraag zo moeten stellen, sorry daar voor.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten