Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef: za 30 mar 2024, 09:26 De hele EC rijdt tijdelijk niet door werkzaamheden vanaf 15 juli. Dat zijn dezelfde werkzaamheden die zorgen dat de ICE naar Basel dan al niet meer kan rijden.
Dat weet ik, wil eind september naar Stuttgart en dan moet je wel een beetje plannen wil je een betaalbare SparPreis kunnen boeken. Het gaat mij vooral om wat er in dienstregeling 2025 gaat gebeuren. Ik heb zo gevoel dat de gehele EC9/EC8/EC7/EC6 per december wordt opgedoekt, maar het kan ook een jaar later zijn. Is altijd leuk, in het Panoramarijtuig langs de Rhein. Ik hoop dat de SBB het Panoramarijtuig op andere mooie verbindingen gaat inzetten, mocht het Panoramarijtuig per december 2024 niet meer ingezet worden op de EC9/EC8.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Voor die vraag is er eerder duidelijkheid, de Zwitsers zijn namelijk altijd erg op tijd met het publiceren van hun concept-dienstregeling voor het aankomende jaar. Dit jaar staat de nieuwe dienstregeling ter inzage open vanaf 23 mei, via deze website.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom stoppen de treinvervangende bussen bij station Delft aan de achterkant van het station (in de Coenderstraat) en niet op het busstation? Je zou zeggen dat je daar veel meer ruimte hebt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk omdat je dan over de tram- en busbaan moet en de gemeente daarvoor geen ontheffing heeft verleend.

Ik vond een vorige keer de gekozen plek niet heel problematisch, aangezien er ruime opstelgelegenheid voor de wachtrij was, en de bussen redelijk goed in te plaatsen waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

We reden vandaag echter alsnog over de tram- en busbaan.
Daarnaast is de gekozen instaplocatie niet zo prettig als het regent, aangezien er geen overkapping is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef: za 30 mar 2024, 08:24 Op YouTube is gezegd dat het vanaf half juli gedaan is met het panoramarijtuig op de EC9/EC8, aangezien de SBB voor de EC9/EC8 hetzelfde materieel wil laten rijden als op de EC7/EC6 en de EC7/EC6 wordt tussen Basel en Bern geduwd en dus kan de EC7/EC6 geen panoramarijtuig meenemen. In hoeverre is dit waarheid? Ik kan helaas niet meer op het Twitter-account van Markus Grahnert sinds Nitter niet meer werkt. Iemand een alternatief om toch zijn account te volgen?
Ik weet niet of het dit jaar al over is, maar volgend jaar worden de EC 9 en 6 in ieder geval omgezet naar 412. In dienstregeling 2025 wordt het noordelijke pad van EC 9 gekoppeld aan ICE 105 en het noordelijke pad van EC 6 wordt gekoppeld aan ICE 104, waarmee de directe trein Amsterdam - Basel in de huidige tijdligging zal verdwijnen.

Ik hoor nog wel verhalen dat er volgend jaar nog steeds één treinpaar Keulen - Basel met de 408 is gepland, dus er is nog de mogelijkheid dat er een directe trein blijft bestaan maar niet meer in de huidige tijdligging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Meltrain schreef: za 30 mar 2024, 14:56 We reden vandaag echter alsnog over de tram- en busbaan.
Daarnaast is de gekozen instaplocatie niet zo prettig als het regent, aangezien er geen overkapping is.
Het busstation heeft onvoldoende capaciteit om alle NS bussen af te handelen. Overigens kwam er net een NS bus vol door rood en zat bijna in de zijkant van een EBS bus. Heel fijn :roll: . Overigens ook veel omreizigers via Pijnacker of Zoetermeer.
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

DPDelft schreef: za 30 mar 2024, 17:59Overigens kwam er net een NS bus vol door rood en zat bijna in de zijkant van een EBS bus. Heel fijn :roll:
Zo, krijgen die EBS-doorroodrijders ook eens een koekje van eigen deeg, want in mijn frequente ervaringen worden de negenogen daar (als het gaat om de trambaan thv het busstation) regelmatig genegeerd :lol:
Nitein-Repart
Berichten: 3559
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: za 30 mar 2024, 15:51
Nitein-Repart schreef: za 30 mar 2024, 08:24 Op YouTube is gezegd dat het vanaf half juli gedaan is met het panoramarijtuig op de EC9/EC8, aangezien de SBB voor de EC9/EC8 hetzelfde materieel wil laten rijden als op de EC7/EC6 en de EC7/EC6 wordt tussen Basel en Bern geduwd en dus kan de EC7/EC6 geen panoramarijtuig meenemen. In hoeverre is dit waarheid? Ik kan helaas niet meer op het Twitter-account van Markus Grahnert sinds Nitter niet meer werkt. Iemand een alternatief om toch zijn account te volgen?
Ik weet niet of het dit jaar al over is, maar volgend jaar worden de EC 9 en 6 in ieder geval omgezet naar 412. In dienstregeling 2025 wordt het noordelijke pad van EC 9 gekoppeld aan ICE 105 en het noordelijke pad van EC 6 wordt gekoppeld aan ICE 104, waarmee de directe trein Amsterdam - Basel in de huidige tijdligging zal verdwijnen.

Ik hoor nog wel verhalen dat er volgend jaar nog steeds één treinpaar Keulen - Basel met de 408 is gepland, dus er is nog de mogelijkheid dat er een directe trein blijft bestaan maar niet meer in de huidige tijdligging.
ICE4 op de EC9/EC8/EC7/EC6 zou geweldig zijn. ICE4 is comfortabel, betrouwbaar en het grootste voordeel van de ICE ten opzichte van de Zwitserse EC zijn de Warmes Schinken-Käse-Baguette die verkrijgbaar zijn in het Bordrestaurant. Het Panoramarijtuig is nog wel te vinden in de Transalpin tussen Zürich en Graz.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

DDietzen schreef: za 30 mar 2024, 18:32 Zo, krijgen die EBS-doorroodrijders ook eens een koekje van eigen deeg, want in mijn frequente ervaringen worden de negenogen daar (als het gaat om de trambaan thv het busstation) regelmatig genegeerd :lol:
Daar zijn de gemeente en EBS mee bezig om dat terug te dringen. Alleen het verkeerslicht busstation af is niet zo handig ingesteld en duurt soms erg lang.
Dionysusnu
Berichten: 556
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

DDietzen schreef: za 30 mar 2024, 18:32
DPDelft schreef: za 30 mar 2024, 17:59Overigens kwam er net een NS bus vol door rood en zat bijna in de zijkant van een EBS bus. Heel fijn :roll:
Zo, krijgen die EBS-doorroodrijders ook eens een koekje van eigen deeg, want in mijn frequente ervaringen worden de negenogen daar (als het gaat om de trambaan thv het busstation) regelmatig genegeerd :lol:
Mag dat wettelijk gezien eigenlijk, een rood negenoog negeren?
Ik had laatst een bus die het 8 keer in 1 rit deed, waarschijnlijk omdat de beïnvloeding defect was; We stonden de eerste 4 keer meer dan een minuut te wachten voor rood voordat we er doorheen reden.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Een rood negenoog is gewoon hetzelfde als elk ander rood verkeerslicht. Je rijdt dus gewoon door rood heen. Alleen is het zo dat bij sommige VRI's de lus niet aanwezig is, genegeerd wordt of gewoon defect is. Dan kun je natuurlijk een paar uur blijven staan, maar ik vind het begrijpelijk als de chauffeur na een flinke tijd wachten wel gaat rijden :')
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik kan me voorstellen dat als een licht echt rood blijft, er gewoon een instructie is vanuit het vervoerbedrijf om door te rijden. Ze kunnen niet anders. In het geval van een boete (want ja, het blijft een rood licht-passage) betaalt het vervoersbedrijf deze.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik kom er even niet uit: mag ik met het Deutschlandticket met de IRE 3 reizen die in Zwitserland door Schaffhausen en naar Basel rijdt? In het eerder door Umbusko gelinkte document kan ik het niet vinden...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij wel, is volledig van Deutsche Bahn.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Milco schreef: zo 31 mar 2024, 17:24 Ik kom er even niet uit: mag ik met het Deutschlandticket met de IRE 3 reizen die in Zwitserland door Schaffhausen en naar Basel rijdt? In het eerder door Umbusko gelinkte document kan ik het niet vinden...
Ja dat mag. Heb het ook ergens in het 49 euro ticket document staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
iamthedutchdude
Berichten: 997
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Deutschlandticket is volgens de Tarifbedingungen für das Deutschland-Ticket zowel geldig bij DB Regio AG op Erzingen (Baden) – Trasadingen – Schaffhausen – Thayngen – Bietingen als op Herten(Baden) – Wyhlen – Grenzach – Basel Bad Bf. Aangezien de IRE onder SPNV valt (zie Tarifbedingungen des Deutschlandtarifs), zou het Deutschlandticket voor de IRE3 dus op het hele traject geldig zijn
Laatst gewijzigd door iamthedutchdude op zo 31 mar 2024, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top, bedankt!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weer een vraag, ik kom er even niet zo snel uit. Bestaat er in Basel een OV-dagkaart die ook te gebruiken is op de grensoverschrijdende tramlijnen naar Duitsland en Frankrijk of kan je met een dagkaart enkel binnen Basel/Zwitserland reizen? Er is hier vast wel iemand die dat weet. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Je moet het triregio-ticket kopen, dit is de enige dagkaart voor Basel die ook buiten Zwitserland geldig is.

Afhankelijk van hoe ver je de betreffende landen in wil heb je aan een mini wel of niet genoeg.
De volledige is CHF 22, de mini "slechts" CHF 10,50.

Zie deze PDF van de Basler Verkehrs-Betriebe voor exacte info.
https://data.lenaxis.ch/wordpress/wp-co ... _Web-1.pdf
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Thanks, het gaat mij er om dat ik met de tram van Basel de grens over kan naar zowel Frankrijk als Duitsland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Als het puur de tram is is de mini genoeg.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: ma 01 apr 2024, 13:07 Bestaat er in Basel een OV-dagkaart die ook te gebruiken is op de grensoverschrijdende tramlijnen naar Duitsland en Frankrijk of kan je met een dagkaart enkel binnen Basel/Zwitserland reizen?
Als je in Basel verblijft krijg je trouwens doorgaans een dagkaart voor je hele verblijf van het hotel/hostel. Dan kan je voor het stuk Duitsland in met lijn 8 (wat overigens niet heel indrukwekkend is) een speciaal aansluitend ticket kopen, maar dat is voor die paar haltes stervensduur.
Naar Frankrijk is er ook zo'n aansluitend ticket (maar slechts Zwitserland uit) wat een stuk voordeliger is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Klopt, ik verbleef vorig jaar ook in een hotel in Basel en kreeg ook een kaart voor het OV in Basel en omliggende plaatsen. Maar absoluut niet geldig in Duitsland en Frankrijk.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bedankt voor de tips, maar ik kies dan (in juli) waarschijnlijk een goedkoop hotel in Weil am Rhein. Ik wil sowieso inderdaad een dagje reizen met de tram in Basel inclusief Duitsland en Frankrijk. Ik neem aan dat de dagkaarten ook te koop zijn in Weil am Rhein?

Mocht ik in Zwitserland een hotel zoeken dan wordt het waarschijnlijk toch een goedkope als Ibis. Weet niet of die gratis dagkaarten daar ook uitgegeven worden? Al wil ik het hele netwerk pakken dus dan is een dagkaart zoals al genoemd door JothanvW denk ik dan toch goedkoper.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten