Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39195
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Volgens de reisinfoschermen in de NS-Flirts is het een test van een nieuw systeem, dus als het niet bevalt zal er wel de normale omroep in komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.

In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #21

Bericht door waldo79 »

Zolang als rariteiten als Alphen ad Rijn er maar uit verdwijnen :x
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.

In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
En TTS is meestal goedkoper. Wel zonde als NS hiervoor gaat kiezen want de kwaliteit is over het algemeen echt wel hoorbaar slechter. Gezien het aantal wijzigingen per jaar (hooguit een paar stations, nieuwe namen zijn ruim van tevoren bekend) en het aantal omroepen in de trein (duizenden per dag) zou ik liever zien dat men met stemacteurs blijft werken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Mijn idee. Maar mijn mening doet er niet zo veel toe :wink:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen #21

Bericht door Dennenboom »

Op 16 december was er een brand in Roermond. De brand veroorzaakte veel rook, maar lag op behoorlijke afstand van de spoorlijnen waar reizigerstreinen op rijden. Toch werd door de veiligheidsregio besloten alle treinverkeer in Roermond stil te leggen.
De veel dichter bij de brand liggende A73 bleef gewoon open. Lijkt me een beetje vreemde beslissing. Je laat veel mensen achter in Roermond, die daar juist weg willen. Weet iemand meer over de achtergronden hiervan? Hoe wordt dit overwogen?
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #21

Bericht door Visgraatmodel »

Waar is Connexxion's favoriete treinstel ( :') ) FTD01, ze ging en kwam nooit meer terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Is dat ding niet ooit terug gegaan naar de makert die vervolgens valjiet ging?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Ja, en toen is die toch verbouwd naar een volwaardig treinstel? Die makert was ineens niet meer valjiet.

Edit: oh wacht, ik lees dat dat wel het plan was maar toch niet is doorgegaan.
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3553
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen #21

Bericht door Nitein-Repart »

Geert schreef:
Mikos schreef:Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.

In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
En TTS is meestal goedkoper. Wel zonde als NS hiervoor gaat kiezen want de kwaliteit is over het algemeen echt wel hoorbaar slechter. Gezien het aantal wijzigingen per jaar (hooguit een paar stations, nieuwe namen zijn ruim van tevoren bekend) en het aantal omroepen in de trein (duizenden per dag) zou ik liever zien dat men met stemacteurs blijft werken.
Heeft er trouwens al iemand ervaring met Abellio op Emmerich-Düsseldorf? Wordt daar dan ook met Text-to-Speech gewerkt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door cassie127 »

Zat er 11 december in. Maar zover ik weet niet... Of ze hebben een betere text-to-speech stem
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door regenmaker »

Waarom hebben ze in Nederland altijd maar tot 20:00 uur OV? In Duitsland zetten ze tijdens oud en nieuw juist extra bussen in gedurende de nacht, waarom kan dat hier niet?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen #21

Bericht door huibf »

regenmaker schreef:Waarom hebben ze in Nederland altijd maar tot 20:00 uur OV? In Duitsland zetten ze tijdens oud en nieuw juist extra bussen in gedurende de nacht, waarom kan dat hier niet?
Suus schreef:De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Dat is natuurlijk niet helemaal de reden.
Het heeft ook een stukje met veiligheid te maken en traditie.

Het afsteken van vuurwerk in België mag officieel niet. Ook niet op oudjaar, maar wordt wel gedoogd. OF je moet een vergunning aanvragen.
Als je het dan toch doet, mag dat alleen in de tuin en niet in de openbare plaatsen.
In de grote steden als antwerpen mag je het op oud en nieuw niet eens opzak hebben.

Daarom rijden de feestbussen ook gewoon door op de klok van 0.00 uur, als voorbeeld: https://www.delijn.be/nl/lijnen/lijn/1/ ... -12-2016#2

Daarnaast betalen de gemeenten een flinke duit. Gemeentes die niet meebetalen, hebben ook geen bus. Sterker nog: Er zijn gemeenten waar de bus doorheen gaat maar er dus niet stopt: Als voorbeeld: https://static.delijn.be/Images/schema% ... -15592.pdf
In Bocholts rijdt lijn 408 maar stopt niet op het grondgebied.


In Duitsland zijn de regels zon beetje hetzelfde als in nederland. echter mag het op veel openbare plaatsen niet meer. en al helemaal niet in de buurt van kerken, bejaardenhuizen, scholen en gebouwen met rieten daken.
In Duitsland rijdt lijn 44 tot 20.00 uur in Nederland. Op de grens wordt dan ook gekeerd. De ritten van Arriva in Duitsland worden overgenomen door ASEAG.
Lijn 33 rijdt bijvoorbeeld wel tot Vaals Busstation. Kennelijk durven ze dat wel aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #21

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Wat ik ooit begrepen heb is dat het historisch gegroeid is. Lange tijd was oudjaarsavond een typisch familieevenement waarbij er nauwelijks vervoersvraag was en bovendien vrijwel het hele land gekluisterd was aan de televisie voor de Oudjaarsconference. Nu er maatschappelijke ontwikkelingen zijn waarbij steeds vaker jongeren naar steden willen reizen om naar grootschalige evenementen te gaan wordt de uitbreiding van openbaar vervoersdiensten door vakbonden en andere conservatieve elementen tegengehouden, en de kosten zijn vanwege beveiliging tegen eventuele vuurwerkschade eveneens hoger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door regenmaker »

Ik zie op dit moment wel lijn 196 rijden en lijn E in Rotterdam, dat vind ik wel apart. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Metro C en E rijden vannacht van 22:00 tot 23:45 en 00:15 tot 02:00, gratis maar met beperkte tussenstops.

Lijn 196 moet altijd rijden voor het personeel van Schiphol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door regenmaker »

Ze zeggen ja we willen het personeel vrij geven op oud en nieuw. Maar dan de nachttreinen en nachtbussen in de grote steden dan alweer om 1:30 uur op te starten slaat ook nergens op.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Want? Nu kunnen ze bij vrienden en/of familie zitten tijdens de Jaarwisseling en daarna aan het werk. Waar mis ik dat dat nergens op slaat?
Vinny schreef:wordt de uitbreiding van openbaar vervoersdiensten door vakbonden en andere conservatieve elementen tegengehouden, en de kosten zijn vanwege beveiliging tegen eventuele vuurwerkschade eveneens hoger.
Dat eerst is nonsens, het tweede is een feit. Er is op Oudjaarsavond wel degelijk vraag naar treinen, maar op een bepaald moment zijn mensen gewoon op hun plaats van bestemming en gaan niet eerder dan een uur of 1 weer naar huis. Het heeft helemaal geen zin om dan treinen te rijden, want er zit weinig tot niets in. Wat is er dan mis met het huidige compromis, waarbij rond 20 uur de laatste treinen vertrekken en je in de Randstad vanaf 1 uur met het Nachtnet alsnog naar huis kunt?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door regenmaker »

Je moet ook nog naar je werkplek toe. Dan heb je dus na 12en niet super veel tijd om door te brengen met je familie/vrienden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Het nieuwe jaar begint om 00.00 uur, daar zijn ze bij. En aangezien de treinen rond 20 uur stoppen met rijden, kan iedereen rond 22 uur bij familie en vrienden zijn. Wat is er nu nog het probleem?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

AAReaaRe: Korte vragen #21

Bericht door Vinny »

Er is een heleboel mis met het compromis om tussen 20:00 en 01:00 niet te rijden. Maar het is natuurlijk gunstig voor de taxibranche. Het betekent in de praktijk dat mensen eerder naar Amsterdam reizen en als ze op nieuwjaarsochtend nog terug willen naar een dorp of stad zonder luxe nachtbediening op een matrasje slapen. Maar ja oliebollen eten is natuurlijk een mensenrecht, drie kwartier wachten in de ijzige kou op een aansluitende nachtbus een luxe...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5811
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

En waar komt die drie kwartier wachten op een aansluitende nachtbus vandaan? Ik heb het over treinen. Kijk, je kunt ook ergens een probleem van maken, natuurlijk.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Werken jij! :x 24/7!

Vrij zijn doe je later maar! Als je dood bent ofzo :Y :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13551
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Volgens mij zijn er, ook bij het spoor, voldoende mensen te vinden die willen werken met de jaarwisseling. Er werken daar voldoende mensen waarvoor hun werk hun leven is, die willen juist graag werken op dit soort dagen. En anders doet een financiële vergoeding veel.

Ik denk dat het niet rijden tussen 20 en 01 uur zijn langste tijd gehad heeft. Oud en nieuw wordt steeds meer een feest dat samen gevierd wordt, met grote groepen mensen in de steden. Het zal steeds meer voor gaan komen dat vuurwerk bijvoorbeeld afgestoken gaat worden op centrale plaatsen in plaats van door iedereen in de stad of het dorp. Dan zul je dus mensen daarheen aan moeten voeren. Stoppen om 20 uur is daarvoor veel te vroeg (en opstarten vanaf 1 uur te laat), ik verwacht dus dat dat gaat veranderen. De wijziging in Rotterdam is daarvoor een mooie voorbode.

In London is de nacht van oud op nieuw de enige nacht dat alle metrolijnen rijden, juist omdat je maatschappelijk gezien mensen juist met het openbaar vervoer naar feesten wil vervoeren en niet met de auto (irt vermoeidheid en alcoholgebruik). Dat kan dus in Nederland ook. De maatschappelijke discussie daarover zal ongetwijfeld gevoerd gaan worden, al verwacht ik niet dat het snel zal wijzigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten