Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Volgens de reisinfoschermen in de NS-Flirts is het een test van een nieuw systeem, dus als het niet bevalt zal er wel de normale omroep in komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #21
Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.
In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.
In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen #21
Zolang als rariteiten als Alphen ad Rijn er maar uit verdwijnen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
En TTS is meestal goedkoper. Wel zonde als NS hiervoor gaat kiezen want de kwaliteit is over het algemeen echt wel hoorbaar slechter. Gezien het aantal wijzigingen per jaar (hooguit een paar stations, nieuwe namen zijn ruim van tevoren bekend) en het aantal omroepen in de trein (duizenden per dag) zou ik liever zien dat men met stemacteurs blijft werken.Mikos schreef:Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.
In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
Re: Korte vragen #21
Mijn idee. Maar mijn mening doet er niet zo veel toe
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Korte vragen #21
Op 16 december was er een brand in Roermond. De brand veroorzaakte veel rook, maar lag op behoorlijke afstand van de spoorlijnen waar reizigerstreinen op rijden. Toch werd door de veiligheidsregio besloten alle treinverkeer in Roermond stil te leggen.
De veel dichter bij de brand liggende A73 bleef gewoon open. Lijkt me een beetje vreemde beslissing. Je laat veel mensen achter in Roermond, die daar juist weg willen. Weet iemand meer over de achtergronden hiervan? Hoe wordt dit overwogen?
De veel dichter bij de brand liggende A73 bleef gewoon open. Lijkt me een beetje vreemde beslissing. Je laat veel mensen achter in Roermond, die daar juist weg willen. Weet iemand meer over de achtergronden hiervan? Hoe wordt dit overwogen?
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen #21
Waar is Connexxion's favoriete treinstel ( :') ) FTD01, ze ging en kwam nooit meer terug.
Re: Korte vragen #21
Is dat ding niet ooit terug gegaan naar de makert die vervolgens valjiet ging?
Re: Korte vragen #21
Ja, en toen is die toch verbouwd naar een volwaardig treinstel? Die makert was ineens niet meer valjiet.
Edit: oh wacht, ik lees dat dat wel het plan was maar toch niet is doorgegaan.
Edit: oh wacht, ik lees dat dat wel het plan was maar toch niet is doorgegaan.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen #21
Heeft er trouwens al iemand ervaring met Abellio op Emmerich-Düsseldorf? Wordt daar dan ook met Text-to-Speech gewerkt?Geert schreef:En TTS is meestal goedkoper. Wel zonde als NS hiervoor gaat kiezen want de kwaliteit is over het algemeen echt wel hoorbaar slechter. Gezien het aantal wijzigingen per jaar (hooguit een paar stations, nieuwe namen zijn ruim van tevoren bekend) en het aantal omroepen in de trein (duizenden per dag) zou ik liever zien dat men met stemacteurs blijft werken.Mikos schreef:Men 'ziet' een voordeel in de text-to-speech, omdat er bij wijzigingen (andere bestemmingen, lijnvoering die prompt wijzigt, eventueel nieuwe berichten, noem maar op) heel gemakkelijk een bericht naar de computer gestuurd kan worden die dat vervolgens uitspreekt.
Met de systemen in SLT en SGM heb je om te beginnen een stemacteur nodig die het nieuwe bericht inspreekt, dat moet vervolgens ingeladen worden en zodra er dan iets wijzigt ben je een beste tijd kwijt voor die wijziging dan ook daadwerkelijk in de omroep wordt opgenomen.
In dat opzicht is text-to-speech (want dat is wat er in de FLIRT gebruikt wordt) een voordeel: Het is heel flexibel. Het nadeel ervan is dat het voor geen meter klinkt. Ook daarin wordt getweakt en gedaan om het beter te krijgen, maar dat zal (naar mijn idee) nooit zo goed worden als het OBIS (SLT) of RIS (SGM) systeem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Korte vragen #21
Zat er 11 december in. Maar zover ik weet niet... Of ze hebben een betere text-to-speech stem
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Waarom hebben ze in Nederland altijd maar tot 20:00 uur OV? In Duitsland zetten ze tijdens oud en nieuw juist extra bussen in gedurende de nacht, waarom kan dat hier niet?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen #21
De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #21
Dat is natuurlijk niet helemaal de reden.regenmaker schreef:Waarom hebben ze in Nederland altijd maar tot 20:00 uur OV? In Duitsland zetten ze tijdens oud en nieuw juist extra bussen in gedurende de nacht, waarom kan dat hier niet?Suus schreef:De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Het heeft ook een stukje met veiligheid te maken en traditie.
Het afsteken van vuurwerk in België mag officieel niet. Ook niet op oudjaar, maar wordt wel gedoogd. OF je moet een vergunning aanvragen.
Als je het dan toch doet, mag dat alleen in de tuin en niet in de openbare plaatsen.
In de grote steden als antwerpen mag je het op oud en nieuw niet eens opzak hebben.
Daarom rijden de feestbussen ook gewoon door op de klok van 0.00 uur, als voorbeeld: https://www.delijn.be/nl/lijnen/lijn/1/ ... -12-2016#2
Daarnaast betalen de gemeenten een flinke duit. Gemeentes die niet meebetalen, hebben ook geen bus. Sterker nog: Er zijn gemeenten waar de bus doorheen gaat maar er dus niet stopt: Als voorbeeld: https://static.delijn.be/Images/schema% ... -15592.pdf
In Bocholts rijdt lijn 408 maar stopt niet op het grondgebied.
In Duitsland zijn de regels zon beetje hetzelfde als in nederland. echter mag het op veel openbare plaatsen niet meer. en al helemaal niet in de buurt van kerken, bejaardenhuizen, scholen en gebouwen met rieten daken.
In Duitsland rijdt lijn 44 tot 20.00 uur in Nederland. Op de grens wordt dan ook gekeerd. De ritten van Arriva in Duitsland worden overgenomen door ASEAG.
Lijn 33 rijdt bijvoorbeeld wel tot Vaals Busstation. Kennelijk durven ze dat wel aan.
Re: Korte vragen #21
Wat ik ooit begrepen heb is dat het historisch gegroeid is. Lange tijd was oudjaarsavond een typisch familieevenement waarbij er nauwelijks vervoersvraag was en bovendien vrijwel het hele land gekluisterd was aan de televisie voor de Oudjaarsconference. Nu er maatschappelijke ontwikkelingen zijn waarbij steeds vaker jongeren naar steden willen reizen om naar grootschalige evenementen te gaan wordt de uitbreiding van openbaar vervoersdiensten door vakbonden en andere conservatieve elementen tegengehouden, en de kosten zijn vanwege beveiliging tegen eventuele vuurwerkschade eveneens hoger.Suus schreef:De vervoerders geven graag al het personeel de mogelijkheid het feest met familie te vieren. In andere landen rijdt er juist weer (bijna) niets met kerst of op nieuwjaarsdag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Ik zie op dit moment wel lijn 196 rijden en lijn E in Rotterdam, dat vind ik wel apart. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Korte vragen #21
Metro C en E rijden vannacht van 22:00 tot 23:45 en 00:15 tot 02:00, gratis maar met beperkte tussenstops.
Lijn 196 moet altijd rijden voor het personeel van Schiphol.
Lijn 196 moet altijd rijden voor het personeel van Schiphol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Ze zeggen ja we willen het personeel vrij geven op oud en nieuw. Maar dan de nachttreinen en nachtbussen in de grote steden dan alweer om 1:30 uur op te starten slaat ook nergens op.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen #21
Want? Nu kunnen ze bij vrienden en/of familie zitten tijdens de Jaarwisseling en daarna aan het werk. Waar mis ik dat dat nergens op slaat?
Dat eerst is nonsens, het tweede is een feit. Er is op Oudjaarsavond wel degelijk vraag naar treinen, maar op een bepaald moment zijn mensen gewoon op hun plaats van bestemming en gaan niet eerder dan een uur of 1 weer naar huis. Het heeft helemaal geen zin om dan treinen te rijden, want er zit weinig tot niets in. Wat is er dan mis met het huidige compromis, waarbij rond 20 uur de laatste treinen vertrekken en je in de Randstad vanaf 1 uur met het Nachtnet alsnog naar huis kunt?Vinny schreef:wordt de uitbreiding van openbaar vervoersdiensten door vakbonden en andere conservatieve elementen tegengehouden, en de kosten zijn vanwege beveiliging tegen eventuele vuurwerkschade eveneens hoger.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte vragen #21
Je moet ook nog naar je werkplek toe. Dan heb je dus na 12en niet super veel tijd om door te brengen met je familie/vrienden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Korte vragen #21
Het nieuwe jaar begint om 00.00 uur, daar zijn ze bij. En aangezien de treinen rond 20 uur stoppen met rijden, kan iedereen rond 22 uur bij familie en vrienden zijn. Wat is er nu nog het probleem?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
AAReaaRe: Korte vragen #21
Er is een heleboel mis met het compromis om tussen 20:00 en 01:00 niet te rijden. Maar het is natuurlijk gunstig voor de taxibranche. Het betekent in de praktijk dat mensen eerder naar Amsterdam reizen en als ze op nieuwjaarsochtend nog terug willen naar een dorp of stad zonder luxe nachtbediening op een matrasje slapen. Maar ja oliebollen eten is natuurlijk een mensenrecht, drie kwartier wachten in de ijzige kou op een aansluitende nachtbus een luxe...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Korte vragen #21
En waar komt die drie kwartier wachten op een aansluitende nachtbus vandaan? Ik heb het over treinen. Kijk, je kunt ook ergens een probleem van maken, natuurlijk.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Korte vragen #21
Werken jij! 24/7!
Vrij zijn doe je later maar! Als je dood bent ofzo :Y :')
Vrij zijn doe je later maar! Als je dood bent ofzo :Y :')
Re: Korte vragen #21
Volgens mij zijn er, ook bij het spoor, voldoende mensen te vinden die willen werken met de jaarwisseling. Er werken daar voldoende mensen waarvoor hun werk hun leven is, die willen juist graag werken op dit soort dagen. En anders doet een financiële vergoeding veel.
Ik denk dat het niet rijden tussen 20 en 01 uur zijn langste tijd gehad heeft. Oud en nieuw wordt steeds meer een feest dat samen gevierd wordt, met grote groepen mensen in de steden. Het zal steeds meer voor gaan komen dat vuurwerk bijvoorbeeld afgestoken gaat worden op centrale plaatsen in plaats van door iedereen in de stad of het dorp. Dan zul je dus mensen daarheen aan moeten voeren. Stoppen om 20 uur is daarvoor veel te vroeg (en opstarten vanaf 1 uur te laat), ik verwacht dus dat dat gaat veranderen. De wijziging in Rotterdam is daarvoor een mooie voorbode.
In London is de nacht van oud op nieuw de enige nacht dat alle metrolijnen rijden, juist omdat je maatschappelijk gezien mensen juist met het openbaar vervoer naar feesten wil vervoeren en niet met de auto (irt vermoeidheid en alcoholgebruik). Dat kan dus in Nederland ook. De maatschappelijke discussie daarover zal ongetwijfeld gevoerd gaan worden, al verwacht ik niet dat het snel zal wijzigen.
Ik denk dat het niet rijden tussen 20 en 01 uur zijn langste tijd gehad heeft. Oud en nieuw wordt steeds meer een feest dat samen gevierd wordt, met grote groepen mensen in de steden. Het zal steeds meer voor gaan komen dat vuurwerk bijvoorbeeld afgestoken gaat worden op centrale plaatsen in plaats van door iedereen in de stad of het dorp. Dan zul je dus mensen daarheen aan moeten voeren. Stoppen om 20 uur is daarvoor veel te vroeg (en opstarten vanaf 1 uur te laat), ik verwacht dus dat dat gaat veranderen. De wijziging in Rotterdam is daarvoor een mooie voorbode.
In London is de nacht van oud op nieuw de enige nacht dat alle metrolijnen rijden, juist omdat je maatschappelijk gezien mensen juist met het openbaar vervoer naar feesten wil vervoeren en niet met de auto (irt vermoeidheid en alcoholgebruik). Dat kan dus in Nederland ook. De maatschappelijke discussie daarover zal ongetwijfeld gevoerd gaan worden, al verwacht ik niet dat het snel zal wijzigen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten