Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Stap een keer uit en bekijkt het geheel? *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5331
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

umbusko schreef:
Durashift schreef:^^ Je kan dus vanaf de eerste bushalte ook direct met de bus naar Aachen?
Dat is voordeliger dan met de trein?
Lijkt mij dan toch de betere optie. Die paar treinkilometers zijn toch peanuts op je hele reis?
Het scheelt je ook gesjouw met bagage.. bus uit, trein in.. trein uit en trein weer in..

Je bespaart ook op je e-ticket.. dus dan vind ik dat je de besparingslijn wel door moet zetten natuurlijk. (A)
Ja, eigenlijk wel... maar die bus heb ik al zo vaak gehad. Ik moet er wel drie minuten langer voor lopen trouwens; het is wel een andere halte. :wink: Ik kijk tegen die tijd wel. :Y
Ter aanvulling: ik realiseer me nu pas dat ik mijn SuperSparpreis (voor dezelfde prijs) vanaf Herzogenrath had moeten boeken. Dan had ik €1,68 bespaard (en was de combi bus/trein nog maar 6 cent duurder geweest dan de rechtstreekse bus); en bovendien had ik dan 1. ook de eerste trein op mijn doorgaande ticket gehad, voor het geval ik mijn aansluiting in Aachen onverhoopt niet zou halen en 2. vanaf Herzogenrath eventueel eerste klas kunnen reizen (hoewel ik lekker zou blijven zitten in de tweede klas stiltecoupé aan de andere kant van het treinstel denk ik).

Edit: wacht even, die €1,68 had ik natuurlijk helemaal niet bespaard omdat ik natuurlijk niet in Herzogenrath kan uitchecken. :') Nou ja, dan maakt het allemaal niet uit, tenzij ik onderweg zou stranden. (Even afkloppen. _O_ )
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

:D
diederickx
Berichten: 1642
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Daniel schreef:[...]meermaals gehoord dat een korte treinrit tussen twee busritten er niet voor zorgt dat de chipkaart de overstap niet meer ziet.
Dat klopt vaak, maar niet altijd. Vast staat dat Connexxion Amstelland-Meerlanden de tweede rit als nieuw ziet indien er een treinrit tussen heeft gezeten, hoe kort ook.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Het vreemde is dat ik dan wel eens heb gezien bij bus>trein>bus-ritten dat bij de laatste bus geen instaptarief wordt gerekend, terwijl de treinrit toch dik een uur was (Amsterdam C. - Veenendaal C.).
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waar in Noorwegen bevindt het Variobahn-prototype zich en in welke staat verkeert het nu? Het enige wat ik te weten ben gekomen is dat het in 2015 naar Noorwegen is gegaan om deel uit te maken van een hotel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het internet vertelt mij (zie http://www.tram2000.com/Duisburg/start_ ... k_2000.htm) dat het bij de firma Daimex in Oslo zou moeten staan: https://www.daimex.no/kontakt-oss/

Streetview komt uit 2017 terwijl de tram er pas sinds 2018 zou staan, dus daar is hij niet op te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Is er voor Arriva een overzicht met de omleidingsroutes?
Volgende week wordt er in het altijd mooie Dongen aan de weg gewerkt en ik vroeg me af wat de omleidingsroute zal zijn voor lijn 327 en 328.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39204
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja dat is er, hier de link voor Brabant: https://www.arriva.nl/noordbrabant/reis ... mingen.htm
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Die ken ik, en heb ik al geraadpleegd. Het was alleen niet wat ik bedoelde ik bedoelde meer een overzicht à la Keolis: https://keolis.hansvansoest.nl/utrecht/, dit is dan wel meer voor de chauffeur dan de reiziger, maar dit is meer wat ik zocht.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 29 jun 2019, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1260
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Weet niet of je een Twitter account hebt maar misschien als je aan de Arriva webcare/klantenservice vraagt door welke straten de bus gaat rijden dat ze daar een antwoord op hebben.

Dat soort omleidingsinformatie blijft meestal intern dus dan zou je iemand moeten kennen die daar bij kan komen en ook wilt delen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Als ik bij WeekendVrij 2e klas een toeslag 2-1 laad (weekenddag) krijg ik bij het inchecken nog steeds 2e klas te zien terwijl de toeslag er wel op staat. Is dit gebruikelijk? Ik vond het wat verwarrend namelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, helaas normaal gedrag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Rijdt er tegenwoordig een IC Bus naar Enschede? Om 16.50u kwam er een IC Bus het busstation opdraaien namelijk. Geen opschriften van een bedrijf verder, kenteken kwam uit het Ennepe-Ruhr-Kreis.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Kan ik ergens de punctualiteit van losse IC-lijnen in Duitsland zien?
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Per trein in elk geval wel: https://www.zugfinder.de
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

63% voor ICE; dan valt die HSL van ons ook nog wel mee eigenlijk.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

De gemiddelde ICE legt wel iets meer kilometers af dan de gemiddelde ICd :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5331
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik ben aan het kijken naar de beste manier om per trein van Maastricht naar Parijs te komen met een fiets. Thalys en Izy vallen dus al af. Nou vind ik twee opties: 's middags via Charleroi en Maubeuge (6h22) of iets eerder of later op de dag via Gent, Lille en Amiens (6h37); ga je 's ochtends vroeg dan moet je twee uur wachten in Amiens. :') Via Lille en St. Quentin kan soms ook.

Nu zijn mijn vragen:
  • Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
  • Wat gaat dit voor de fiets kosten? Fietsbiljet Maastricht voor €4 tot aan het laatste punt in België; en verder vind ik:
    Le transport des vélos est gratuit dans les TER en Hauts-de-France. Pour des trajets depuis et vers la Belgique, merci de vous présenter au contrôleur avant le départ du train.
    Frankrijk is dus gratis; blijft de vraag wat een internationaal fietsbiljet kost voor België-Frankrijk en waar je dat koopt. Ik kan er weinig over terugvinden, behalve dat ik ergens zag staan dat een fietsbiljet naar Lille €13 kost. :shock:
  • Verder lijkt mij het handigste een Go Pass 1 Maastricht tot aan het laatste Belgische station en dan een kaartje via of de NMBS of de SNCF, eventueel gecombineerd met een aan de grens te kopen grenskaartje (wat het goedkoopste is). Of mis ik nu iets handigs?
Dienstregeling via Maubeuge (PDF) (Een overstap van 11 minuten in Maubeuge op de laatste trein naar Parijs is wel leuk; ik neem aan dat daarop gewacht wordt bij vertraging?)

Alle hulp is welkom! :D
waldo79
Berichten: 7657
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Op zich lijken de getoonde reistijden mij echt netjes zonder een HST te gebruiken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Een internationaal Biljet Fiets van de NMBS kost inderdaad € 12 + € 1 systeemkosten:
Trajecten
Van een Belgisch station naar:

een Nederlands station, of omgekeerd (uitgezonderd Eijsden, Maastricht Randwyck, Maastricht en Roosendaal);
een Luxemburgs station, of omgekeerd;
één van de volgende Franse stations in de regio Hauts-de-France, of omgekeerd:
via Quévy(fr.)/Jeumont(fr.): Aulnoye Aymeries, Maubeuge, Abbeville, Amiens, Arras, Béthune, Boulogne Ville, Calais Ville, Chantilly Gouvieux, Compiègne, Douai, Dunkerque, Etaples Le Touquet, Le Cateau, Lens, Lille Flandres, Noyon, Paris Nord, Pont Ste Maxence, St Quentin (Aisne), Valenciennes.
via Blandain(fr.)/Tourcoing(fr.):
tot Lille: Baisieux, Ascq, Annappes, Pont de Bois, Hellemmes, Lezennes, Tourcoing, Roubaix, Croix l'Allumette, Croix Wasquehal, Lille Flandres;
verder dan Lille voor verkoop en reizen vanaf 01/02/2019: Abbeville, Amiens, Arras, Béthune, Boulogne Ville, Calais Ville, Douai, Dunkerque, Etaples Le Touquet, Lens, Valenciennes.
Aachen Hbf, of omgekeerd.
Misschien dat als je een fietsbiljet koopt vanaf Visé dat de treinbegeleider voor het stukjes Maastricht - Visé wel een oogje wil dichtknijpen.

Een Go Pass 1 naar Charleroi en daar met een Flex HdF naar Paris Nord, dat laatste ticket kost € 30,90 bij B-Europe (bij de SNCF moet je een beetje geluk hebben dat je een trein Maubeuge - Parijs kan vinden die aansluit op je Belgische trein en maar € 15 kost, het binnenlandse flex-tarief voor Maubeuge - Parijs is € 35,50).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5331
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank! Je bedoelt bijvoorbeeld een fietsbiljet Visé-Maubeuge voor €13 en dan het “gewone” fietsbiljet Maastricht-Visé voor €4 eventueel met een oogje toegeknepen laten zitten?
Wat natuurlijk ook nog kan is een fietsbiljet Maastricht-Charleroi voor €4 en ter plekke kijken wat ze van je willen naar Maubeuge. Maar dat zal dan wel dat biljet van €13 zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik denk dat ze voor Maastricht - Visé inderdaad wat eerder een oogje willen toeknijpen, zeker als je al een mooi duur fietsticket hebt gekocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5331
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik heb net even de NMBS-automaat in Maastricht gecheckt en wat schetst mijn verbazing: hij verkoopt een fietsbiljet Maastricht-Maubeuge voor €4. :D
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Is dat niet omdat Maastricht voor de NMBS een 'Belgisch station' is? (Zal wel namelijk niet voor niets in het lijste van uitzonderingen staan)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten