Pagina 81 van 422

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 16:54
door Yanaike
Ik heb nu al een aantal keer de SPR naar Den Haag Centraal genomen vanuit Den Haag HS op verschillende dagen en tijdstippen. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat de trein vertrekt vanuit Den Haag HS om meteen met een noodstop weer tot stilstand te komen. Kan iemand mij vertellen waarom dit is en waarom het zo vaak gebeurt?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 17:06
door Klaasje
Dat zou de ATB-vv kunnen zijn. Als de sprinter aankomt is het sein rood en als de trein dan het eerste baken (120-130 meter voor het sein) passeert wordt de remcurve van ATB-vv geactiveerd. Deze remcurve wordt pas gedeactiveerd als het sein veilig is en met een hogere snelheid dan 40 km/h genaderd mag worden of wanneer een baken of de vrijgavelus binnen bereik van de ATB-spoelen is. Als de trein wat ongunstig staat, je maar 40 km/h mag en er geen vrijgavelus ligt dan volgt een remingreep als je vlot wegrijdt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 23:19
door Western Soldier
Hoeveel meter is 1 baklengte?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 23:56
door MLouter
Western Soldier schreef:Hoeveel meter is 1 baklengte?
Beetje afhankelijk van de trein gok ik zo 123

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 00:07
door dennistd
Dat verschilt: bij een powerpack van een GTW heb je het met 2,5m wel gehad terwijl een Bordrestaurant-rijtuig van DB 27,5m lang is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 00:48
door Z2N
Is dat niet 26,4 meter (de UIC-Z standaard)?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 01:05
door dennistd
Nee, die rijtuigen zijn langer, wat mede de oorzaak is van het ontsporen in geduwde treinen bij Stuttgart een paar jaar terug. En dat zorgde er weer voor dat ze tijdelijk geruild werden met de bordbistro's uit de IC Amsterdam-Berlijn.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 02:13
door Selivio
Baklengtes zijn idd zeer afhankelijk van soort materieel. Als je materieellengtes wil weten, in het document wat ik op de vorige pagina gelinkt heb, zitten nog een paar extra tabbladen waaronder spoorlengten(alle sporen waar geen perron langs ligt staan daar op) en ook NSR materieellengtes(incl. o.a. toen al SNG én ICNG). Mis je alleen nog de lengtes van regionale vervoerders. Dat zijn:
Protos: 54.5 meter
GTW 2/6(2 baks GTW): 40.9 meter
GTW 2/8(3 baks GTW): 55.9 meter
FLIRT3 5delig: 90.8 meter

(PS. een ICRm is 26.4 meter. Dit is een redelijk gestandaardiseerde maat voor rijtuigen die sinds de jaren 50 gebruikt wordt. Ook de ICK, ICL,
DDM/DDar tussenrijtuigen, de duitse Berlijntreinrijtuigen enz. zijn van deze lengte)

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 07:58
door marvinkok
Vergeet ook de prachtige Lint niet: 41,81m per 2 bakken :Y

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 09:07
door Chrysa
Die bakbordjes op stations staan zo'n 25 meter uit elkaar. Geen idee waar die op gebaseerd zijn.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 09:08
door marvinkok
*treinlengtebord (A)

Maar 25 komt aardig in de buurt van die 26,5 dus daar komt het vast vandaan ;)

Re: RE: Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 11:06
door Jultar
Chrysa schreef:Die bakbordjes op stations staan zo'n 25 meter uit elkaar. Geen idee waar die op gebaseerd zijn.
27/27.5 meter als het goed is, tenzij de vervoerder anders aangeeft.
Dan kom je namelijk op die standaardmaat van 26.nogwat + stukje speling.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 11:17
door Selivio
marvinkok schreef:Vergeet ook de prachtige Lint niet: 41,81m per 2 bakken :Y
Dat ik nou net die vergeten ben... :oops: (hoewel ik ze vaak genoeg naar de schroothoop gewenst heb (A) )
Chrysa schreef:Die bakbordjes op stations staan zo'n 25 meter uit elkaar. Geen idee waar die op gebaseerd zijn.
Omdat het vroeger alleen maar een handvat was voor de machinist. Het is makkelijker om 3x 25 meter op tellen dan 3x 26,4(er was en is bij de meeste stations ook nog wel redelijk wat speling op). Waarom ze niet gewoon de meters op de treinlengteborden hebben gezet, dat weet ik niet.

Daarbij ook nog even over de treinlengteborden gesproken, je kunt er niet meer zomaar van uitgaan dat deze op +/-25 meter staan. Op bijvoorbeeld de complete Emmerlijn zijn de afstanden aangepast om te passen op de lengtes van de GTW(hier kom je dan ook alleen de bordjes 3,6 en 9 tegen behalve op mariënberg waar ook nog een 4 ipv een 6 staat). Ook op station Stadshagen staan alleen maar een 3 en 6, en deze zijn dan weer gezet op de lengtes van een FLIRT3 3bak(iets over de 60 meter). Maakt het makkelijk (A)

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 11:34
door Dennenboom
Ook worden lengtes wel vertaald, een SLT-4 stopt dan bijvoorbeeld bij de "3":
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/s ... rron-31473

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 11:35
door Suus
Bij de LINT is het nog mooier, de lengte staat zelfs in het typenummer ;-)

Je hebt/had de
LINT 27
LINT 41
LINT 54
LINT 81

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 13 feb 2018, 23:02
door VIRM
Weet iemand wat voor materieelcomposities er nu rondrijden in de st2100? Volgens mij is maandag het wijzigingsblad ingegaan, en vandaag reed mijn 2129 ineens met een VIRM6 zonder dat in de reisplanner stond aangegeven dat de trein was ingekort. In ieder geval waren dit tweemaal VIRM8 en tweemaal VIRM10.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 15 feb 2018, 16:07
door CX1000
Ik hoorde dat je met een kortingsproduct dat vanaf 9:00 geldig is al vanaf 8:55 kunt inchecken. Is dit dan ook bij student weekend vrij het geval als je op vrijdag om 11:55 incheckt dat je dan gratis reist?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 15 feb 2018, 16:12
door Aking
Volgens mij is dat met alle kortingsproducten zo ja :Y

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 15 feb 2018, 16:19
door ODRAIL
Klopt ... je kunt met kortingsproducten 5 minuten voor aanvangstijd inchecken.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 15 feb 2018, 17:30
door CX1000
Bedankt voor de antwoorden!

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 23:31
door Pim-AllianceB95
Heeft iemand enig idee waarom de 700 en 1800 tijdens de huishoudbeurs niet meer op Rai stoppen? Vorig jaar en ik geloof ook nog bij de Horecava was dit wel het geval.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 17 feb 2018, 00:05
door Durashift
^^^, ja, daar is al een hele discussie over.
Overigens, volgens mij stoppen enkele series juist wél op de Rai en niet op Duivendrecht.

Ik zal ff het draadje zoeken.. ergens in algemeen d8 ik.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 17 feb 2018, 00:12
door Durashift
Topic van JWM.

viewtopic.php?f=34&t=13780

(staat bij de regio ipv landelijk...)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 17 feb 2018, 00:22
door Milco
De 700 en 1800 stoppen al niet in Duivendrecht en gaan blijkbaar ook niet extra te Amsterdam RAI stoppen. Dat heeft niets met de genoemde discussie te maken, maar enkel de vraag waarom deze series geen extra stop maken. ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 17 feb 2018, 00:36
door Durashift
Het heeft toch wel raakvlak met het (niet) beschikbaar zijn van stoptijd in de huidige dienstregeling?