Re: Korte vragen
Geplaatst: zo 02 feb 2020, 11:22
Een ID-kaart is dan € 5,83 per jaar dat het een geldige legitimatiebewijs is. Overigens heb je er ook één (of een paspoort) nodig als je van baan gaat wisselen :Y
Naar Londen kan je voorlopig gewoon nog met een id-kaart. In elk geval tot eind 2020.Hainje schreef:Het is dat ik binnenkort misschien nog naar Londen wil, anders had ik gewoon een id-kaart gehaald, paspoorten vind ik zo lomp groot.
Klopt, punt is wel dat mijn ID-kaart inmiddels al dik anderhalf jaar is verlopen. Dus daarmee kom ik het VK sowieso niet meer (zonder gedoe) in.reisthijs schreef:Naar Londen kan je voorlopig gewoon nog met een id-kaart. In elk geval tot eind 2020.
Ook in Nederland niet; een legitimatiebewijs is een document waarmee je bewijst dat je ergens terecht aanspraak op kunt maken. Dat kan je bibliotheekpasje zijn, of je lidmaatschapskaart van de lokale golfclub. Maar ook je OV-chipkaart.Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs
Lees artikel 5 lid 4 van de Richtlijn 2004/38/EG, en met name de zinsnede or prove by other means that they are covered by the right of free movement and residence. Het Hof van Justitie heeft meermaals gehakt gemaakt van lidstaten die Unieburgers terugsturen of in vreemdelingendetentie stoppen omdat ze niet kunnen bewijzen dat ze Unieburger zijn, terwijl het Unieburgerschap wel aannemelijk is.Suus schreef:Nee. Gewoon nee.PHS schreef:Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Kinderachtig dit :')Suus schreef:En omdat je zo van de bronnen bent
Misschien een vreemde gedachte, maar kan je geen bijzondere bijstand aanvragen voor een id-kaart? Je hebt althans wel eens laten vallen dat je ook een bijstandsuitkering ontvangt.Hainje schreef:Per jaar valt het inderdaad wel mee, het punt is dat het een groot bedrag is om in één keer op te hoesten.
Paspoorten zijn, net als identiteitskaarten, tien jaar geldig.Hainje schreef:Maar verder heb ik de komende vijf jaar niet echt de behoefte om verder dan de Schengen-zone te reizen.
Op een rijbewijs staat geen nationaliteit vermeld. Hoeveel pasjes je ook bij je hebt, Nederlanders kunnen alleen met een paspoort of een identiteitskaart afgegeven door de gemeente aantonen dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben en dus ook het burgerschap van de Europese Unie. En nee, dat is niet onredelijk want je kan ook een Nederlands uiterlijk en naam hebben, maar de Caribisch Nederlandse nationaliteit hebben bijvoorbeeld, en dan heb je dus niet het burgerschap van de EU.PHS schreef:Lees artikel 5 lid 4 van de Richtlijn 2004/38/EG, en met name de zinsnede or prove by other means that they are covered by the right of free movement and residence. Het Hof van Justitie heeft meermaals gehakt gemaakt van lidstaten die Unieburgers terugsturen of in vreemdelingendetentie stoppen omdat ze niet kunnen bewijzen dat ze Unieburger zijn, terwijl het Unieburgerschap wel aannemelijk is.Suus schreef:Nee. Gewoon nee.PHS schreef:Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Geen gekke gedachte hoor, maar bijzondere bijstand zou ik er sowieso niet voor krijgen. Heb destijds wel gevraagd of hier een kortingsregeling is voor mensen met een bijstandsuitkering. Mijn contactpersoon zei dat dit niet het geval was. Nog geen garantie dat ze de waarheid sprak, maar dat is weer een heel ander verhaal.PHS schreef:Misschien een vreemde gedachte, maar kan je geen bijzondere bijstand aanvragen voor een id-kaart? Je hebt althans wel eens laten vallen dat je ook een bijstandsuitkering ontvangt.
Ergens wist ik dat al wel.PHS schreef:Paspoorten zijn, net als identiteitskaarten, tien jaar geldig.
Code: Selecteer alles
if (checkedin=="NS") {
checkuit("NS");
checkin("Blauwnet");
alert("Omgecheckt van NS naar Blauwnet");
}
elseif (checkedin=="Arriva") {
checkuit("Arriva");
checkin("Blauwnet");
alert("Omgecheckt van Arriva naar Blauwnet");
}
elseif (checkedin=="Blauwnet") {
checkuit("Blauwnet");
alert("Uitgecheckt bij Blauwnet");
}
else {
checkin("Blauwnet");
alert("Ingecheckt bij Blauwnet");
}
Utopie, helaas.teun schreef:Of nog beter: helemaal niet! *O*
Mikos schreef:En ja, je zou, zoals je stelt, kunnen zeggen: het maakt dan toch niet uit of ik bij een groen of een lichtoranje paaltje mijn handelingen verricht? Dat valt toch best door die vervoerders onderling uit te vechten wie welk geld krijgt? Maar dan loop je als bedrijf weer het risico dat een ander kan zien hoeveel (of hoe weinig) inkomsten jij hebt. En dat is dan weer bedrijfsgevoelige informatie. Dus daar gaan ze voorlopig echt niet aan beginnen.
Daar heb je de kern van de zaak te pakken: het hele OV-chipkaartsysteem heeft in de basis niks te maken met wat handig is voor de reiziger, maar alleen met de verdeling van geld (en data), met de bijbehorende paranoia. Uiteraard zijn er ook wel dingen die handig zijn voor de reiziger, maar ik durf wel te stellen dat dat allemaal neveneffecten zijn. Dat kun je aan een hoop kleine dingen zien, die fundamenteel anders zouden zijn wanneer er vanuit de reiziger was gedacht. Er is immers geen enkele goede reden waarom je met een abonnement voor vrij reizen in de bus in- en uit zou moeten checken. Dat kan best met een zichtkaart, alleen - daar komt het - kan de vervoerder dan niet zien wanneer je waar gereisd hebt. In- en uitchecken met een kaartje uit de automaat? Waarom? Laat het maar als sleutel voor de poortjes dienen, net als een e-ticket: je hebt al betaald. Oh ja, en "poortjes noodzakelijk want zwartrijders", daar hoorde je de eerste jaren niets over. Ook dat is een neveneffect van het systeem, tegenwoordig heel geniepig geframed als noodzakelijke reden voor introductie van het systeem. Je kunt je nog afvragen hoe goed het werkt ook, en dat komt dus ook doordat het niet de hoofdgedachte was bij het ontwerpen van het systeem.trolly schreef:Ondanks dat dat mogelijk wat verwarrend is voor incidentele reizigers lijkt me dat voor het gros van de reizigers een flinke verbetering.
Onderling uitvechten hoeft helemaal niet: die Blauwnet-paal kan best een seintje sturen naar NS dat die persoon uitcheckt bij NS (want de kaart was daar immers ingecheckt) en hoeveel die daarvoor af moet schrijven. Het is nog steeds 100% duidelijk met wie gereisd is en met wie gereisd gaat worden, alleen kan het dan in één handeling.Mikos schreef:Dat is ook waar ik al op heb geantwoord:Mikos schreef:En ja, je zou, zoals je stelt, kunnen zeggen: het maakt dan toch niet uit of ik bij een groen of een lichtoranje paaltje mijn handelingen verricht? Dat valt toch best door die vervoerders onderling uit te vechten wie welk geld krijgt? Maar dan loop je als bedrijf weer het risico dat een ander kan zien hoeveel (of hoe weinig) inkomsten jij hebt. En dat is dan weer bedrijfsgevoelige informatie. Dus daar gaan ze voorlopig echt niet aan beginnen.
Daar zijn ze allang mee begonnen...Mikos schreef:Dat is ook waar ik al op heb geantwoord:Mikos schreef:En ja, je zou, zoals je stelt, kunnen zeggen: het maakt dan toch niet uit of ik bij een groen of een lichtoranje paaltje mijn handelingen verricht? Dat valt toch best door die vervoerders onderling uit te vechten wie welk geld krijgt? Maar dan loop je als bedrijf weer het risico dat een ander kan zien hoeveel (of hoe weinig) inkomsten jij hebt. En dat is dan weer bedrijfsgevoelige informatie. Dus daar gaan ze voorlopig echt niet aan beginnen.
Wel eens gedacht aan de bezettingscijfers van een vervoerder? 'Vroeger' werd dat handmatig gedaan en was dat voornamelijk natte vinger-werk. Bij Connexxion hier in de omgeving was destijds Donderdag Teldag; dan hadden de chauffeurs een papieren lijst waarop ze in moesten vullen hoeveel reizigers er bij elke halte in de bus zaten. Daar drukten de chauffeurs er steevast een aantal bij bovenop; "Het is wel mijn werk, hè. Als ze erachter komen dat er maar drie man in die bus zit, gaan ze die ritten schrappen."umbusko schreef:Er is immers geen enkele goede reden waarom je met een abonnement voor vrij reizen in de bus in- en uit zou moeten checken.
Daarvoor zou je inderdaad geen tussenhandeling nodig hoeven hebben, maar dan gaan bedrijven nog steeds hun cijfers met elkaar moeten delen. Daar zijn ze niet happig op.dennistd schreef:Het is nog steeds 100% duidelijk met wie gereisd is en met wie gereisd gaat worden, alleen kan het dan in één handeling.
Ook alleen maar omdat de opdrachtgevende partij dat geëist heeft. Niet omdat ze dat nu zo graag wilden.marvinkok schreef:Breng en Arriva delen de paaltjes op Arnhem-Winterswijk..
Ik durf het tegendeel te beweren; volgens mij is het tariefsysteem van de andere vervoerders het probleem, het tariefsysteem van NS was er al veel eerder. (A)marvinkok schreef:Het grote struikelblok is dan toch echt het tariefsysteem van NS, wat anders is dan de rest van de vervoerders...
Die MAN Lion's City's komen uit 2007. De Mercedes Integro's waar TCR in Brabant mee rijdt komen uit 2005Daniel schreef:De aardgasbussen in Haarlem-IJmond zijn van 2005, daarnaast heeft TCR nog wat MAN Lion's City's uit hetzelfde bouwjaar in Brabant rondrijden.
Proves my point: de reiziger moet extra handelingen verrichten om het probleem van de vervoerder op te lossen. Dat is dus gedacht vanuit de vervoerder.Mikos schreef:Wel eens gedacht aan de bezettingscijfers van een vervoerder?umbusko schreef:Er is immers geen enkele goede reden waarom je met een abonnement voor vrij reizen in de bus in- en uit zou moeten checken.
Dat zou een oplossingsrichting kunnen zijn, ja. Sneller en adequater zou dat gaan als ze bij het ministerie eens op de bok gingen zitten en wat met de zweep zouden zwaaien. Dat scheelt een hoop gebabbel van partijen die uit zichzelf geen enkele neiging hebben dit soort aberraties op te lossen. Dat dat werkt mag blijken uit het voorbeeld van marvinkok.Mikos schreef:En bovenstaande is alleen een uitleg, het is geen mening. Het systeem kan absoluut een stuk klantvriendelijker, maar daarvoor zullen alle partijen om de tafel moeten en goede afspraken met elkaar moeten maken. Met verschillende zienswijzen en belangen zal dat nog wel een lange adem nodig hebben.