Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door nsimmelink94 »

dylanwild94 schreef:
webguy schreef:En het probleem is dan meestal de medicijnen die je slikt...
ik slik geen medicatie voor me PPD-NOS maar voor me B rijbewijs moest ik wel langs een psycholoog en een rijtest krijgen.
Ergens wel bijzonder, gezien ik eveneens PDD-NOS heb en bij mijn rijbewijs B nooit speciale testen of wat dan ook heb moeten ondergaan. Nu heb ik dat ook niet als uithangbord om mijn nek gehangen (het maakt immers voor je rijvaardigheid niet uit), maar het was wel bekend. Blijkbaar zijn de regels ergens in de afgelopen 5 jaar veranderd ofzo -o-
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door webguy »

Het ligt er aan wat je invult op je eigen verklaring. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt,
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

mijack1985 schreef:Ik heb mij rijbewijs D en code 95 in 2013 gehaald en zelf bekostigd (ongeveer 3500 euro dacht ik). Zoals Michael al aangaf het jaar daarop kreeg ik een leuk zakcentje terug van de belastingdienst .

Nadat ik dus alle papieren had gehaald ben ik echt zowat letterlijk bedrijven gaan spammen. Denk aan o.a. Workbus uitzendbureau, Munckhof, Connexxion OV/Tours, Arriva, Veolia etc.

Uiteindelijk is het Connexxion Tours geworden. Ik kreeg er vrij snel een vaste aanstelling voor 32 uur. Al na 6 maanden. Waarschijnlijk omdat ik bijna nooit weigerde, ik had het werk nodig. Bespaar je de moeite om in de toekomst bij Cxx Tours te solliciteren, want Transdev verkoopt de tour afdeling per 01-01-18 aan een van je favoriete onderaannemers ;)

Voor Tours waren de werkzaamheden heel divers. Lijndiensten rijden. Loon conform het OV CAO. Leerlingenvervoer naar de gym en zwembaden. Loon conform CAO Besloten Vervoer (wel 100% uitbetaald en geen 5/6 regeling. En als laatste het gewone Tour werk (schoolreisjes, dagtochten, buitenland etc) en evenementen vervoer (Misteryland etc). Conform CAO Tour, dus die befaamde 5/6 regeling. We hadden bij Tours ook chauffeurs die voornamelijk OV en besloten vervoer reden (voornamelijk vanwege het salaris), en chauffeurs die alles reden

Rijk wordt je er niet van en je maakt zeker in het hoogseizoen lange dagen. Het is erg onregelmatig, maar ik had geluk dat bij cxx nog in ieder geval een 10daagse planning was. Zodat je ongeveer wist wat je te wachten stond. Maar ik ken verhalen van collega's van andere bedrijven die pas 2 dagen van te voren weten wat ze moesten doen.

In een notendop wat ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan als buschauffeur.
Bedankt allereerst voor je reactie en leuke verhaal/ervaring. Tours klinkt als een erg leuk bedrijf om bij te werken. En dat leuke zakcentje van de belastingdienst is altijd fijn natuurlijk. :lol: Maar jammer dat CXX / Transdev de tourafdeling gaat verkopen. -o-
Maar ik neem aan dat je met favoriete onderaannemer TCR bedoeld. Of pouw of Van oeveren? Ik zou het alleen 3 leuk vinden. Behoud je je werk wel???
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur worden

Bericht door mijack1985 »

busfanNL schreef: Bedankt allereerst voor je reactie en leuke verhaal/ervaring. Tours klinkt als een erg leuk bedrijf om bij te werken. En dat leuke zakcentje van de belastingdienst is altijd fijn natuurlijk. :lol: Maar jammer dat CXX / Transdev de tourafdeling gaat verkopen. -o-
Maar ik neem aan dat je met favoriete onderaannemer TCR bedoeld. Of pouw of Van oeveren? Ik zou het alleen 3 leuk vinden. Behoud je je werk wel???
Graag gedaan hoor. En ik ben inmiddels geen buschauffeur meer. Ik werk sinds een jaar voor de NS *trein*

En ja Connexxion Tours was zeker een mooi en prachtig bedrijf. Ze zorgden goed voor hun personeel. Helaas is daar nu weinig van over. Veel werk verloren, niet investeren in nieuw materieel en zo. Helaas

En het is voor 99,9% zeker dat het TCR wordt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Maar CXX tours is best groot. Dat betekent dat TCR echt gewoon enorm word. En ze hebben al zoveel gebied. Leuk dat TCR weer groter wordt maar eeuwig zonde van Connexxion tours. -o- Jammer dat ik niet heb kunnen ervaren wat een gaaf bedrijf het is. Maar TCR is uiteraard ook leuk. *bus*
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door cassie127 »

Zolang TCR hier niet komt vind ik het best... Anders krijgen ze gedoe of verwarring met TCR
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door regenmaker »

Als je wilt dat TCR niet naar Overijssel komt, dan moet je hopen dat in 2020 de concessie niet gewonnen wordt door Arriva of Connexxion. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

cassie127 schreef:Zolang TCR hier niet komt vind ik het best... Anders krijgen ze gedoe of verwarring met TCR
Och dan richten ze wel een zusterbedrijfje op ofzo. :P
🍉
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Buschauffeur worden

Bericht door julsteren »

Ik zou TCR hier ook niet willen... Heb nog steeds de wens om buschauffeur te worden en wil niet met verwaarloosd spul rijden :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

julsteren schreef:Ik zou TCR hier ook niet willen... Heb nog steeds de wens om buschauffeur te worden en wil niet met verwaarloosd spul rijden :N
Nou ja verwaarloosd spul. Tja een beetje waar. Hun citaro LE ex Aml en hun dubbeldekker wagens zijn gewoon oke hoor. En ik vind de citea's van hun in hwgo niet slechter dan die van CXX. Dus nee dat moet ik voor een klein gedeelte (niet helemaal) tegenspreken. Maar das mijn mening :wink:
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Buschauffeur worden

Bericht door PatrickM »

Nu nog niet verwaarloosd, over een paar jaar waarschijnlijk wel..
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Chrysa »

busfanNL schreef:hun dubbeldekker wagens zijn gewoon oke hoor
Een nieuwe bus in 4 weken verwaarlozen zou zelfs voor TCR behoorlijk snel zijn. :')
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur worden

Bericht door erjeebee »

julsteren schreef:Ik zou TCR hier ook niet willen... Heb nog steeds de wens om buschauffeur te worden en wil niet met verwaarloosd spul rijden :N
Ik denk dat je niet te kritisch moet zijn.
Eerst maar eens de papieren halen (ik heb daar eind 2012 zo'n 3500 Euri aan gespendeerd, maar dat was wel met 100% zelfstudie voor het theorie-deel) en dan maar eens zien ergens te beginnen.
Ik kan uit ervaring mededelen dat dat niet triviaal is als je nul ervaring hebt.
Uitzendbureau's zijn inderdaad the way to start.
Randstad, Consolid, Olympia, Workbus, Hebu.

Ben je eenmaal begonnen en heb je wat ervaring op je CV dan heb je meer mogelijkheden.

Ik had het geluk dat Veolia Sittard toendertijd iemand zocht met maximale beschikbaarheid in de weekenden en dat ik met mijn full-time doordeweekse baan juist vooral in de weekenden kon rijden. Zo ben ik er in gerold (via Consolid)
Toen ik eenmaal wat ervaring had ook nog bij Munckhof (via Workbus) treinvervangend vervoer gereden. Was ook erg leuk.

Voor wat betreft materiel:
Begin 2013 begon ik. Veolia had toen net een lading splinternieuwe Citea's.
Later zijn die overgegaan naar CXX hwgo en kregen we er wat afdankertjes uit Brabant voor in de plaats.
Laatste jaar heb ik -afgezien van af en toe een gelede MAN- alleen maar 10 jaar oude Amba's met tussen de 850000 en 1100000 op de klok gereden (niet helemaal "verwaarloosd", maar wel "oud en met gebreken"). Ik dacht dat ik daar ontzettend van zou gaan balen, maar uiteindelijk is een bus een bus en heb ik net zo veel lol gehad als op de nieuwe bussen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Even het topic afstoffen :

Stel als chauffeur rijdt je lijndiensten op 8 persoonsbussen of mini/midibussen bij een taxiboer bijvoorbeeld CTS, of je rijdt midi of grote bus bij een tourboer, wat krijg je dan voor Cao? Want als ik het terug lees op het forum zie ik daar verschillende dingen over staan en kan niet helemaal zien welke nou precies klopt. Dus vandaar nogmaals de vraag. :wink:

Edit: of verschilt dit per bedrijf? Zoja wat is een beetje normaal?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Post »

8 persoons is bij mijn weten gewoon taxi cao. Mini busjes is op lijndienst cao OV of multimodaal.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ow okee mag dat zomaar dat je taxi Cao uitbetaald aan chauffeurs die lijndienst rijden op een 8 persoonsbus?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Volgens mij moet er dan iets van een OV-toeslag betaald worden. Zo is het bij de tour CAO wel dacht ik.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ow das wel goed want zoals velen weten vind ik tourboeren wel geinig en lijkt het me leuk over een paar jaar daar lijndiensten te chauffeuren. Geldt dit dan ook voor taxi Cao??
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

Heb de vraag even gesteld aan een oud TCR-collega die in de zomer vaak op lijn 620 reed met zo'n taxibusje.
🍉
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

En heb je inmiddels al antwoord?? :wink:
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Vincent »

Voor OV ritten moet ongeacht CAO, ook naar OV betaald worden. Of je nou onder taxi CAO valt of besloten vervoer, je moet betaald krijgen naar dezelfde CAO OV (Of welke CAO geldt voor OV aldaar.) Dat is grote bus én 8 persoons bus. Salariëring dient minstens gelijk te zijn. OV rijdend onder CAO besloten vervoer betekend dus géén 5/6e regeling en een salaris conform CAO OV (of multimodaal, of GVB, of..).

Ik rij als een van de weinige betaalde krachten op de buurtbus (Weesp en Soest) en krijg momenteel 13,79 bruto per uur + ORT + zaterdagtoeslag voor de zaterdagen. Aangezien Syntus Utrecht valt onder de CAO OV, val ik daar dus ook onder. Mijn uurloon ligt overigens volgens CAO hoger dan dat van een chauffeur op de grote bus. Waarom? Geen idee. Ook taxichauffeurs die bij ons nog rijden vanuit het CXX tijdperk zouden betaald moeten krijgen naar CAO OV (er wordt - ook op de buurtbus - immers OV gereden). Dit geld alleen voor de salariëring en dus niet voor andere arbeidsvoorwaarden. Die zijn namelijk gewoon van de CAO waar je onder valt afhankelijk.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat iemand zo dom zou zijn om OV te rijden en naar taxi of besloten vervoer betaald te krijgen. Bovendien zou het oneerlijke concurentie met zich meebrengen en dat is dan weer een economisch delict enzo. Te ingewikkeld iig ;).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door nvdw »

Dat laatste is waarschijnlijk geen kwestie van ‘dom’ zijn. De machtsverhouding tussen bedrijf en rijdend personeel ligt bij de toerboer of de taxifirma anders dan in een ov-bedrijf met medezeggenschap in allerlei geledingen.

Over ‘buschauffeur worden’ gesproken: Juijn houdt 8 september van 10 tot 14 een open dag in Gorinchem (Boezem 16, op industrieterrein Papland) om chauffeurs te werven voor ov-werk in het DAV-gebied. Wie nog geen D-rijbewijs heeft kan dat via Juijn halen. Wel even aanmelden op juijn@juijn.nl.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Vincent »

Een lager loon accepteren dan in de cao staat voorgeschreven vind ik - zeker gezien het huidige tekort aan chauffeurs - dom. Zeker omdat je via OV bedrijven vaak meer uren kan gaan maken dan in het besloten vervoer. Al helemaal in de periode September - April, wanneer het werk voor het besloten vervoer bijna op zijn gat ligt vanwege weinig evenementen en dergelijke.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Welk gebied gaat juijn rijden dan binnen DAV? Rondom Dordrecht of rondom Gorinchem?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Vincent schreef:Een lager loon accepteren dan in de cao staat voorgeschreven vind ik - zeker gezien het huidige tekort aan chauffeurs - dom. Zeker omdat je via OV bedrijven vaak meer uren kan gaan maken dan in het besloten vervoer. Al helemaal in de periode September - April, wanneer het werk voor het besloten vervoer bijna op zijn gat ligt vanwege weinig evenementen en dergelijke.
Het gaat denk ik ook om de sfeer en waardering bij een onderaannemer tenminste dat hoor ik vaak van de chauffeurs van toerboeren. Kleinschaligheid en iedereen kennen etc. Misschien dat je dan ook wel een iets lager loon bijvoorbeeld touringcar loon slikt. Ik ben 16 dus heb daar totaal geen verstand van maar ik denk dat ik een lager loon wel zou nemen als de sfeer en de collegialiteit gewoon goed is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten