Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Vincent »

Ik ben opgegroeid in het OV wezen, dus ik weet niet beter. Voor mij is het overigens uiteindelijk wel een doel op de buitenlandtripjes te gaan doen op de tour op den duur.

Voor mij is het wat je er zelf van maakt. Ik werk op het moment op 2 locaties/lijnen voor de buurtbussen van Syntus Utrecht en met alle collega's heb ik gewoon goed contact en bovendien lol. Onderling doen wij ook alles voor elkaar, ondanks dat we op beide locaties chauffeurs te kort komen. Alle bussen rijden gewoon en dat is belangrijk.

Ik kom niet heel vaak in de garage, maar als ik er kom kan ik altijd lachen met de collega's en hangt er gewoon een prettige sfeer. Dat is mijn ervaring ook van de tijd dat ik vaak met mijn vader mee ging in Groningen (GVB/Arriva) en Amsterdam (GVB). Het is gewoon wat je er zelf van maakt. Bovendien ben je veel onderweg en heb je verder weinig met collega's te maken, behalve als je (word) af(ge)lost of op de garage.

Ik kan me overigens best indenken dat de sfeer bij een tourbedrijf anders is en wellicht ook persoonlijker. Maar dat neemt niet weg dat de betaling gewoon correct moet zijn ;). Als je gewoon tour werk doet, valt er best te leven met de 5/6e regeling. Maar in het OV ligt het toch wat anders in mijn ogen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door JeroenSpock »

webguy schreef:Het ligt er aan wat je invult op je eigen verklaring. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt,
Keihard liegen zou ik niet zomaar doen.
Mijn vriendin is bezig met rijbewijs A, motor. Moest ze ook zo'n verklaring invullen, had ik in 2005 nog niet maar er veranderd gewoon van alles.
Ik zei vul nou geen ja in, heeft ze wel gedaan, en nu wacht ze al 3 maanden op definitief antwoord van CBR. Trage bedoeling daar, echt belachelijk.
Het risico is dat als je toch nee invult en er gebeurd iets, dat je verzekeraar niet hoeft uit te keren omdat je egien verklaring niet naar waarheid is ingevuld.

Voor beroepschauffeurs gaat het wel snel trouwens. Vorige maand ben ik opnieuw gekeurd voor het D rijbewijs, die verloopt in maart. Binnen een week belde CBR me op om te vragen waarom ik daar zo vroeg mee ben. Ik legde uit dat Qbuzz adviseert om een half jaar van te voren beginnen omdat CBR zo traag is... oke zegt ze, en een dag later definitief bericht in huis.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door nvdw »

Zegt ook wel alles over de inhoudelijke beoordeling door het CBR... het is dus voornamelijk papierschuiven. :roll:
busfanNL schreef:Welk gebied gaat juijn rijden dan binnen DAV? Rondom Dordrecht of rondom Gorinchem?
In elk geval regio Gorinchem zoals de advertentie ook aangeeft. Qbuzz heeft ons al geïnformeerd dat de Rosero midi's op diesel bij een onderaannemer zouden worden neergezet (Juijn dus, naar nu blijkt), en die komen te rijden op de kleinere lijntjes in de Alblasserwaard (74, 75 etc).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ow okee interessant wel. :D Dan moeten ze wel veel chauffeurs werven. Komen er nog meer onderaannemers binnen DAV?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Lijn 45 »

Pouw werd genoemd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:Zegt ook wel alles over de inhoudelijke beoordeling door het CBR... het is dus voornamelijk papierschuiven. :roll:

(..)
Met bloedwaarden schuiven lijken ze ook geen problemen meet te hebben.. :X
Het bloed van het CBR kruipt waar het niet gaan kan
(..)

Het is bij wet verboden om de weg op te gaan wanneer je last hebt van een psychiatrische alcoholstoornis. (..) mensen zich laten keuren op zo’n stoornis. Dit gebeurd op last van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen(CBR). Een belangrijk onderdeel van deze keuring is de bloedtest, (..) Het CBR springt alleen niet altijd even goed om met deze bloedtest, hierdoor worden mensen onterecht afgekeurd en verliezen ze onterecht het rijbewijs.
Luister morgenavond vanaf 19 uur naar het hele verhaal op radio1: bron: https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... t-gaan-kan
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buschauffeur worden

Bericht door trolly »

Verbaast me niks. Bloedzuigers.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Lijn 45 schreef:Pouw werd genoemd.
Ja volgens mij door mij want dat had ik weer van een buschauffeur gehoord dus toen poste ik het om het na te vragen. Of hebben anderen het inmiddels bevestigd?
Pietje

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Pietje »

Even een topickick, maar aangezien ik interesse in het vak heb, maar de schoorsteen ook moet roken:
Waar komt een buschauffeur die fulltime werkt ongeveer mee thuis netto?
Bruto is redelijk makkelijk te vinden, maar netto is me niet helemaal duidelijk door de hoeveelheid toeslagen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom98 »

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik krijg tussen de 1200 en 2000 netto. Heb altijd wisselende uren (vandaar ook het grote verschil in loon) maar als ik gemiddeld 24 uur per week maak kom ik op ongeveer 1500 netto uit.
Dan kan je zelf ongeveer uitrekenen wat je met 36 uur krijgt.

Ik zit overigens nog in de laagste salarisschaal.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

Fulltime (paar jaar in dienst) komt ergens tussen de 2100 en 2200 euro netto uit, afhankelijk van de vestiging (bij veel late of nachtdiensten stijgt het, bij weinig daalt het).
Pietje

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Pietje »

dennistd schreef:Fulltime (paar jaar in dienst) komt ergens tussen de 2100 en 2200 euro netto uit, afhankelijk van de vestiging (bij veel late of nachtdiensten stijgt het, bij weinig daalt het).
Oh, daar kan ik wel mee leven. Ik ben toch meer een avondmens dan een ochtendmens.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Post »

Ja maar je moet dan wel een vestiging hebben waar je die keuzes kunt maken. Niet elke vestiging heeft zoveel keus / mensen die altijd vroeg willen.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur worden

Bericht door erjeebee »

Arriva Sittard heeft meer vroegfappers dan laatfappers dus daar kan het.
Moet je wel in de buurt wonen...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Durashift »

Bij Connexxion kan je van alles 'worden'..
(als je in de regio A'dam woont)

Ook 'the money maker'.
:lol:

https://www.futureconnexxion.nl/
:pos:

Kortom, dat geld heb je wel nodig om er te kunnen wonen/leven. (A)
Pietje

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Pietje »

Ik zit precies tussen drie stallingen in waarvan 1 met een groot pakket dus dat komt wel goed.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur worden

Bericht door erjeebee »

En nou willen we natuurlijk weten welke 3 dat zijn..
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Dan zal ik ook weer even een vraag zetten in mijn topicje. Vroeg dit me al een tijdje af: Kun je part time werken op tijden die jouw uitkomen. Uitzendkracht ofzo bij connexxion of TCR of iets dergelijks? Naast je studie bijvoorbeeld? (Hoop over 2 jaar HBO te gaan doen en ben dan 18 dus vandaar.)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Aking »

erjeebee schreef:En nou willen we natuurlijk weten welke 3 dat zijn..
Sittard, Roosendaal en Groningen? *bus*
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dennistd »

busfanNL schreef:Dan zal ik ook weer even een vraag zetten in mijn topicje. Vroeg dit me al een tijdje af: Kun je part time werken op tijden die jouw uitkomen. Uitzendkracht ofzo bij connexxion of TCR of iets dergelijks? Naast je studie bijvoorbeeld? (Hoop over 2 jaar HBO te gaan doen en ben dan 18 dus vandaar.)
Er zijn wel meer studenten die als bijbaan buschauffeur zijn
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom98 »

Klopt, daar ben ik er één van! Ik moet eerlijk zeggen dat het werken op momenten dat jij graag wilt een beetje tegenvalt. Ik wil zelf het liefst zaterdag en zondag standaard werken maar ik word helaas naar mijn idee te weinig op die dagen ingepland.

Over het algemeen kom je wel redelijk aan je uren mits je flexibel bent en vanaf meerdere locaties wilt werken.

Het kan dus allemaal wel, maar:

Gratis tip: bij taxibedrijven is er veel meer te regelen qua uren. Voordat ik op de bus kwam heb ik 2 jaar doelgroepentaxi gereden (rolstoelen/ziekenvervoer/ouderen/speciaal onderwijs etc.). Daar kan je vaak wel echt altijd werken wanneer jij wilt. Het werk is ook leuk overigens.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Weet je ook of taxibedrijven/tourbouren met grote bussen je rooster makkelijker te regelen is? B.v. Juijn of Pouw? En welke vervoerder rij jij voor als ik vragen mag?
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buschauffeur worden

Bericht door erjeebee »

Werken op momenten dat 't je uitkomt kan.
Nodig:
- 1 stuks proactieve houding
- 1 stuks goede relatie met planner
- 1 stuks smart spreadsheet

Ik kon het rooster ongeveer een week vooruit inzien via internet.
Dagindeling kopiëren en plakken in smart spreadsheet leidde tot roodkleuren van alle niet ingedeelde diensten en oranjekleuren van niet-roostervrije chauffeurs die nog geen dienst hadden.
Dat gaf onmiddellijk inzicht op welke dagen de planner een probleem had.
Als ik kon rijden op een probleedag -> planner bellen: "Erik, ik zie dat je vrijdagavond een probleem hebt. Ik kan wel rijden hoor"

Werkte uitstekend. En nu ik het zo opschrijf realiseer ik mee dat ik het al eens verteld heb ergens op dit forum.
Kworoud...
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom98 »

busfanNL schreef:Weet je ook of taxibedrijven/tourbouren met grote bussen je rooster makkelijker te regelen is? B.v. Juijn of Pouw? En welke vervoerder rij jij voor als ik vragen mag?
Ik rijd nu voor Syntus Twente en Syntus Utrecht maar de planning gaat via Randstad. Als ik het zo hoor is het zogauw je in vaste dienst bij Syntus bent allemaal een stuk makkelijker te overleggen met de dienstindeler. De eerste paar jaar is het dus even wat minder.

Tourboeren weet ik niets van. Meestal is taxi en tour ook gescheiden. Zo ook bij mijn vorige baas, hij had ook een aparte touringcar afdeling. Daar is wel een tekort dus kun je volgens hem best flexibel uren inplannen. (Is wel vlak bij Duitsland dus te ver voor je denk ik? ;) )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Frank93 »

Ligt er ook aan welke vervoerder/standplaats je terecht komt. Ik zat ook via Randstad maar de planning ging gewoon via Connexxion zelf. Alleen over de uitbetaling en code 95 had ik met Randstad te maken, verder sprak ik ze eigenlijk nooit. Omdat ik ook vaak ja zei als de planning mij nodig had kreeg ik vaak ook makkelijker vrij. Ik hoefde het maar te vragen en het werd ter plekke vaak al geregeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten