Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
marvinkok

Re: Buschauffeur worden

Berichtdoor marvinkok » Ma 14 Jan 2019, 13:34

Planning is vaak geven en nemen. Ben jij goed voor de planning, zijn ze ook goed voor jou.
Zeker als uitzendkracht zul je flexibel moeten wezen en investeren. Hét grote nadeel is dat je afhankelijk bent van ziekte, vakantie, etc. van het "vaste" personeel. Persoonlijk had ik het altijd wel prima voor elkaar als uitzendkracht, kon goed met de planning, regelmatig ja zeggen, maar ook een nee of iets werd dan snel geregeld.
Toen Connexxion nog in Twente reed deden zijn gewoon de planning, ook erg fijn, korte lijntjes, stapte zo binnen en omdat ik na een belletje binnen 20 minuten op de bus kon zitten werd ik ook vaak gebeld bij calamiteiten, chauffeurs die van de bus moesten etc.
Inmiddels een tijdje in vaste dienst, maar onder multimodaal dus met een "wensenrooster". Gewoon voor het hele jaar zelf mijn vrije dagen en vroeg/laat/dag/gebroken ingevuld. Maar ook nu nog kan er vaak wat geregeld worden als het moet, al komt dat, door het wensenrooster, bij mij maar weinig voor.
Hoe dan ook, een leuk beroep, maar zeker in het begin moet je veel tijd investeren en soms genoegen nemen met weinig uren/veel korte diensten..
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

TimoD

Berichtdoor TimoD » Ma 14 Jan 2019, 14:36

Ik zit nu nog in de lijnverkenningsfase (Qbuzz BRU), dus kan er nog niet zoveel over zeggen, maar wat ik wel weet is dat de planning hier op de stalling zelf gebeurt. Een goede verstandhouding met de planner kan je dan een hoop gedoe schelen. Dus zeker in het begin niet te 'moeilijk doen' zal helpen om daarna wat makkelijker om je overige werkzaamheden heen te plannen (dit begrijp ik ook van overige chauffeurs). Ik ben overigens ook student.

Ik wil je wel meegeven dat op het HBO er in het algemeen vrij veel verplichte colleges zijn; je zult bij de meeste studies veel dagen van 9-17 in de collegebanken verwacht worden. Dat heeft natuurlijk z'n weerslag op je beschikbaarheid; de eis van veel uitzendbureaus is dat je 'voldoende flexibel' bent. Ergo, niet alleen avonddiensten, maar ook dagdiensten, vroege en gebroken diensten. Dat is wel iets om rekening mee te houden en goed over door te vragen; voor je het weet bedenkt men na je opleiding dat je onvoldoende inzetbaar bent en dan zit je met een schuld van 3k.

busfanNL

Berichtdoor busfanNL » Ma 14 Jan 2019, 19:59

Ja dat is inderdaad oppassen. Dank jullie wel allen voor het antwoorden van mijn vragen. *bus*

Terug naar “OV Vraagbaak”