Trein Rotterdam-Brussel

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Dhr O.P. Ligtur

Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Dhr O.P. Ligtur »

Goedenavond

Ik moet binnenkort voor mijn werk van Rotterdam naar Brussel reizen. Hierbij valt mij op dat het prijsverschil tussen de Eurostar en Thalys enorm is. De Eurostar kost 34 euro enkele reis en de Thalys tot wel 71 euro! De Eurostar is ook nog eens sneller! Hoe kan dit grote prijsverschil verklaard worden?

Alvast heel erg bedankt!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door dennistd »

Aannemelijk zijn op de betreffende Thalys de goedkopere kaartjes al weg. Hoe meer er al verkocht zijn hoe duurder een kaartje wordt.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door en-es »

Vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Suus »

€ 71 is het hoogste tarief voor Standard. Het kan de moeite waard zijn even bij de prijzen voor 1e klasse te kijken, soms zijn de prijzen voor Comfort lager omdat er minder is verkocht. Als het relatief last-minute is zullen de prijzen sowieso hoger zijn.

Prijzen voor enkele reizen per persoon Rotterdam <> Brussel met Thalys voor 2018. De eerste kolom is de reisklasse en prijscode, de tweede kolom is de kale ritprijs en de derde kolom is de prijs inclusief een "Elk Belgisch Station"-supplement.
Afbeelding

Te zien is dat Comfort soms goedkoper kan zijn dan Standard, het systeem kiest binnen de reisklasse altijd het laagst beschikbare tarief voor alle reizigers tegelijkertijd. Een bijzonderheid van het goedkope Premium Mini (tarief AC) is dat het alleen te koop is voor reisgroepen van 2 of meer personen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door DingeZ »

De Eurostar rijdt voornamelijk omdat ie toch het gat tussen de ritten Amsterdam>Londen en Londen>Brussel moet dichten, maar omdat de controle in Brussel is kan die geen doorgaande reizigers naar Londen meenemen. Zo krijg je dus een enorm capaciteitsoverschot (want een Eurostar is net zo groot als een dubbele Thalys) op een trein die alleen Amsterdam>Rotterdam>Brussel rijdt (zonder stop in Antwerpen).
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Durashift »

Ow, dan heb ik deze trein zeker gezien, afgelopen donderdagmiddag rond 17:40 uur toen ik de tunnel inreed onder het spoor in R'dam Ijsselmonde..
Zag alleen maar lege stoelen aan mij voorbij trekken.. :roll: :shock: :wink:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Statler Rail »

Ik heb die Eurostar al een aantal keer genomen van Amsterdam naar Brussel. Iedereen wordt naar mijn idee in de eerste wagons geconcentreerd, zodat het voor de reiziger nog wat lijkt. Sowieso is volgens mij maar de helft van de trein geopend, tot de restauratie in wagon 8.

En dan gaan ze straks uitbreiden met een extra Eurostar omdat het zo´n succes is. Yeah right.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door webguy »

Het success is de andere kant op natuurlijk...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Suus »

Reizigers naar Londen worden tussen Nederland en België in een Thalys geplaatst. Natuurlijk is het effect dat de verdeling van de reizigers onevenwichtig is, Thalys propvol en Eurostar vrij leeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tet

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Tet »

De eurostar van amsterdam naar london is onvindbaar in de planner.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Z2N »

Die is er ook niet. De trein Londen -> Amsterdam rijdt na aankomst in Amsterdam vrijwel leeg naar Brussel, wordt daar geleegd en goedgekeurd door de UK Border Force, waarna de trein weer met reizigers van Brussel naar Londen kan. Doordat er nog geen afspraken zijn met de Britten zijn kan er geen rechtstreekse trein Amsterdam -> Londen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Suus »

Tet schreef:De eurostar van amsterdam naar london is onvindbaar in de planner.
Dat klopt, want de trein staat maar 20 minuten stil in Brussel terwijl men 40 minuten transfertijd hanteert voor de douane.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gast

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Gast »

Statler Rail schreef:Ik heb die Eurostar al een aantal keer genomen van Amsterdam naar Brussel. Iedereen wordt naar mijn idee in de eerste wagons geconcentreerd, zodat het voor de reiziger nog wat lijkt. Sowieso is volgens mij maar de helft van de trein geopend, tot de restauratie in wagon 8.

En dan gaan ze straks uitbreiden met een extra Eurostar omdat het zo´n succes is. Yeah right.
Heeft iemand een dienstregeling van de eurostar ritjes?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Z2N »

Eurostar heeft een dienstregeling, inclusief de loze ritjes Amsterdam -> Brussel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door webguy »

Gezien het feit ze er 6 jaar over hebben gedaan om de boel te laten rijden.... Is het operationeel gezien geen gekke, maar wel dure oplossing om te zorgen dat als de trein straks wel in een keer door rijdt, ze er klaar voor zijn. Ik bedoel, de HSL is nou niet het boegbeeld van storingsvrij rijden en er zitten toch NS Int Machinisten op die Eurostar
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Trein Rotterdam-Brussel

Bericht door Durashift »

^^ eerst maar afwachten wat de Brexit gaat doen..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten