Intercity - Dordrecht - Groningen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Intercity - Dordrecht - Groningen

Bericht door Wannes »

Het is misschien een hele domme vraag, maar toen ik in de zomervakantie op het station van Dordrecht was stond er een rechtstreekse intercity naar Groningen op de borden. Deze kan ik niet vinden op de dienstregeling. Weet iemand wanneer deze rechtstreekse intercity rijd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Daniel »

Die rechtstreekse verbinding heeft alleen een keer tijdens werkzaamheden bestaan als koppeling van twee reguliere treindiensten. Vandaar dat hij niet in de dienstregeling te vinden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Suus »

Deze rijdt vaak wanneer er werkzaamheden zijn tussen Amersfoort en Utrecht, bijvoorbeeld zoals afgelopen weekend.

Normaal gesproken rijdt deze trein alleen het traject Dordrecht - Rotterdam - Leiden - Duivendrecht (- Lelystad). Bij werkzaamheden rijdt de trein dan vanaf Lelystad verder, zo is er vanaf Rotterdam toch een rechtstreekse (maar wel langzamere) trein naar het noorden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Wannes »

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik vond het al een beetje een rare trein. Ik zou het niet erg gevonden hebben. Ik moet regelmatig van Dordrecht naar Groningen en terug met de trein maar helaas is het blijkbaar geen reguliere treindienst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Meltrain »

Ook als die trein wel zou bestaan, zou het met een overstap op Rotterdam Centraal nog steeds een half uur korter zijn. ;)
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Wannes »

Ik zit liever een half uur langer in de trein terwijl ik gewoon kan blijven zitten. De ritten Dordrecht - Groningen die ik wel eens maak hebben absoluut geen haast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Daniel »

Overigens waren deze directe treinen er een paar jaar geleden in de late avond en zondagmorgen wel opgenomen in de dienstregeling, toen de superdal aanpassingen nog anders waren.
Was wel grappig op de OBIS schermen in de trein die dan in de IC naar Groningen een overstap op de IC naar Groningen toonden bij Rotterdam Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door julsteren »

En die overstap in Rtd van de Intercity naar Groningen op de Intercity naar Groningen zorgde ervoor dat je een half uur eerder in Zwolle en verder was *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity - Dodrecht - Groningen

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Overigens waren deze directe treinen er een paar jaar geleden in de late avond en zondagmorgen wel opgenomen in de dienstregeling, toen de superdal aanpassingen nog anders waren.
Waarbij ze verbonden waren aan de de Intercity Vlissingen - Schiphol - Amsterdam Centraal - Lelystad. Wanneer de treindienst van/naar Lelystad nu verlengd wordt is dat niet via Amsterdam Centraal en niet meer helemaal tot Vlissingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Intercity - Dordrecht - Groningen

Bericht door Western Soldier »

Klopt, maar dat kan ook niet meer. Tegenwoordig rijdt de intercity van/naar Vlissingen via Haarlem en dan kan je de trein niet doorkoppelen naar Lelystad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity - Dordrecht - Groningen

Bericht door Klaasje »

Nou, bij de combinatie van werkzaamheden op Hlm - Ledn en Noi-Gvc is die doorkoppeling heel handig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Intercity - Dordrecht - Groningen

Bericht door Western Soldier »

Dan is dat prima inderdaad, maar het is dus niet zo dat het standaard kan en volgens mij is een deel van de vraag van traiberen ook waarom die doorkoppeling niet standaard kan en daarop is het antwoord omdat de intercity's uit Vlissingen tegenwoordig via Haarlem rijden en dan kan je niet doorkoppelen. De intercity's die starten in Dordrecht rijden wel via Schiphol Airport en Amsterdam Zuid naar Lelystad Centrum, maar een kwartier later dan de intercity's richting Leeuwarden/Groningen en het pad van de intercity's uit Dordrecht is niet wenselijk voor een intercity naar Groningen/Leeuwarden in verband met de knoop in Zwolle.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten