Heb ik recht op geld terug?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Gebruikersnaam »

Afgelopen vrijdag (5 oktober voor de duidelijkheid) ben ik per trein naar Groningen gegaan. Ik ben opgestapt te Ede-Wageningen en heb de trein van 7.41 gepakt. Deze trein vertrok echter met 11 minuten vertraging uit Ede-Wageningen en kwam met 11 minuten vertraging aan in Utrecht, mijn overstapstation voor de trein richting Zwolle. Normaliter bedraagt de overstaptijd 12 minuten, maar door de vertraging was dit nog maar 1 minuut en heb ik mijn trein gemist. Gevolg is dat ik een half uur moest wachten op Utrecht.
Recent heb ik een claim ingediend, ik heb namelijk in mijn optiek 30 minuten vertraging opgelopen, bij NS. Deze claim is echter afgewezen. Sta ik in mijn recht en klopt mijn redenatie of heeft de NS gelijk?
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 13 okt 2018, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Aking »

Komt dit reisadvies ook zo uit de planner? Of wordt je via Barneveld of Arnhem gestuurd?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Daantje »

Het is geen geldig reisadvies wat je gevolgd hebt. Je zou via Amersfoort moeten reizen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Gebruikersnaam »

De heilige reisplanner stuurde mij over het Kippenlijntje. Daar zal wel zeker de crux in zitten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Aking »

:Y

Of heb je in Utrecht uit- en weer ingecheckt? *O*
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Gebruikersnaam »

:N

Wel in Utrecht een gratis bak koffie gescoord want de spaarkaart van de Kiosk was vol *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Aking »

Boefje! :evil:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Yanaike »

Raar dat treinen van andere vervoerders worden meegeteld in de vraag of een reisadvies geldig is of niet.

Stel dat Gebruikersnaam via Barneveld gereisd zou zijn en de Valleilijn 11 minuten vertraging had gehad en Gebruikersnaam daardoor de overstap in Amersfoort had gemist, had Gebruikersnaam dan een claim in kunnen dienen (of wel bij NS, of wel bij Connexxion)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Suus »

Yanaike schreef:Raar dat treinen van andere vervoerders worden meegeteld in de vraag of een reisadvies geldig is of niet.
Als dat minder kilometers en minder reistijd is, wordt dat aangeboden. Er zijn immers geen vervoerbewijzen die alleen bij de een geldig zijn en bij de ander niet.
Yanaike schreef:Stel dat Gebruikersnaam via Barneveld gereisd zou zijn en de Valleilijn 11 minuten vertraging had gehad en Gebruikersnaam daardoor de overstap in Amersfoort had gemist, had Gebruikersnaam dan een claim in kunnen dienen (of wel bij NS, of wel bij Connexxion)?
Nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door dylanwild94 »

Dus als Gebruikersnaam via Utrecht reist en meer dan 30 minuten vertraging oploopt krijg hij geen geld terug omdat het een niet uit de reisplanner komt.

Maar als hij via Amersfoort gaat en meer dan 30 minuten vertragingen oploopt krijgt hij dus ook geen geld terug want andere vervoerder.

Dan je wordt als je reiziger best wel genaaid. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Aking »

In het eerste geval moet je omchecken op Utrecht Centraal, en dan is het gewoon een geldige reis. Of en hoeveel je dan meer betaalt durf ik zo niet te zeggen...

En Verder alles voor de reiziger en iets met 1,2 en 3 toch? *O*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Mikos »

Suus schreef: Er zijn immers geen vervoerbewijzen die alleen bij de een geldig zijn en bij de ander niet.
Dat klopt niet; bij aankoop van een losse enkele reis of retour in de kaartautomaat en bij aanschaf van E-tickets met diezelfde producten, waarbij een traject op verschillende manieren kan worden afgelegd, dien je als reiziger een keuze te maken welk van de mogelijke reisroutes je af wilt leggen. Bijvoorbeeld Groningen-Enschede, je krijgt dan de keuze met Blauwnet vanaf Zwolle naar Enschede te reizen of via Deventer met NS. De keuze die je maakt komt op je kaartje te staan, evenals de aan die keuze vasthangende prijs. Dan dien je je vervolgens ook aan dat traject te houden. Een kaartje met Blauwnet is dan niet geldig in de NS-trein via Deventer.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door cassie127 »

Het is zonder omchecken toch ook een geldige reis? Tussen Ede-Wageningen en Amersfoort zou je anders bij Connexxion moeten inchecken, terwijl de complete reis nu met NS is gemaakt.

Als ik een E-Ticket bij NS wil kopen voor Ede-Wageningen - Groningen krijg ik route keuze, dus het lijkt mij dat je gewoon even contact moet opnemen met de klantenservice...
Route A: Ede-Wageningen - Amersfoort (Connexxion) + Amersfoort - Groningen (NS) €25,75
Route B: Ede-Wageningen - Groningen (NS) €25,20
Route C: Vrije keuze €25,75
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Heb ik recht op geld terug?

Bericht door Plutona »

Dit is wel een interessant topic om meerdere soortgelijke vragen op te stellen!
Zo loop ik al een tijd met het volgende rond: Als je door een storing wordt verplicht met de HSL te reizen, heb je dan - behalve vertragingsvergoeding - ook recht op de teruggave van je toeslag?
Bijvoorbeeld, dit heb ik een keer gehad: Ik moet van Amsterdam naar Tilburg, maar tussen Amsterdam en Utrecht rijden geen treinen.
Belangrijk om te vermelden: Het gaat om laatste treinen van de dag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten