Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MertFB

Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door MertFB »

Beste OV-hobbyisten,

Ik ben een student aan de Hogeschool Rotterdam. Voor mijn derdejaars onderzoeksstage doe ik onderzoek naar de impact van de transitie naar zero-emissie bussen op de markt van zero-emissie bussen. Hierbij probeer ik de transitiepaden van de verschillende vervoersbedrijven in Nederland inzichtelijk te maken. De HTM gaat bijvoorbeeld gefaseerd over op zero-emissie bussen. Zo komen er 17 zero-emissie bussen in 2021, 45 in 2024 en 53 in 2025.

Uiteindelijk zal ik proberen, aan de hand van de transitiepaden, een grafiek te maken waarop wordt aangegeven hoeveel (zero-emissie) bussen er besteld zullen worden tussen 2019-2030. Deze grafiek zal wellicht pieken en dalen vertonen, en juist daar ben ik naar op zoek. Helaas zijn niet alle vervoersbedrijven of concessieverleners even duidelijk over hun transitiepaden naar zero-emissie bussen. Zouden jullie je kennis over de transitiepaden van vervoersbedrijven en/of concessieverleners met mij kunnen delen? Ik stel het zeer op prijs :)

Met vriendelijke groet,
Mert
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door cassie127 »

Ik zou zeggen, kijk eens op onze wiki, die heeft al een heleboel antwoorden op de voorpagina staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door DingeZ »

Dit document van de VRA heeft op pagina 24 een (praktisch) compleet overzicht van alle al rijdende ZE-bussen en alles waarvan (het voornemen van) de bestelling bekend is, stand augustus 2018.
MertFB

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door MertFB »

DingeZ schreef:Dit document van de VRA heeft op pagina 24 een (praktisch) compleet overzicht van alle al rijdende ZE-bussen en alles waarvan (het voornemen van) de bestelling bekend is, stand augustus 2018.
Bedankt voor de reactie :), het document geeft inderdaad een mooi en compleet overzicht!
cassie127 schreef:Ik zou zeggen, kijk eens op onze wiki, die heeft al een heleboel antwoorden op de voorpagina staan.
Bedankt voor de reactie :)
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door TimoD »

Eind dit jaar wordt de definitieve indeling in A- B- en C-lijnen in de nieuw te vormen (monstergrote) concessie IJssel-Vecht bekend. Alle A- en B-stadslijnen die daarin genoemd worden, worden zero-emissie. Definitieve aantallen van daadwerkelijk te bestellen bussen zijn er dan niet, maar je kunt wel een inschatting maken.

http://www.fsnews.it/cms-file/immagini/ ... italia.pdf 160 elektrische en 20 waterstofbussen in GD in 2020.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Statler Rail »

Zoals bekend: vanaf 2025 mogen nieuwe bussen alleen nog maar ZE zijn, vanaf 2030 moet alles ZE zijn.

In de meeste gevallen wordt het transitiepad bepaald bij de aanbesteding. De vervoerders moeten over het algemeen zelf aangeven hoe ze de transitie gaan doen, en daarop scoren ze punten. Vaak is er wel een bepaald minimum gedefinieerd, bijvoorbeeld in IJssel-Vecht dat de stadsdiensten van Zwolle, Apeldoorn en Lelystad vanaf het begin ZE moeten zijn. Het hangt maar net van het gunningsmodel en de strategie van de vervoerder af hoe de transitie gaat verlopen.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door gkw1969 »

MertFB schreef:Beste OV-hobbyisten,

Ik ben een student aan de Hogeschool Rotterdam. Voor mijn derdejaars onderzoeksstage doe ik onderzoek naar de impact van de transitie naar zero-emissie bussen op de markt van zero-emissie bussen. Hierbij probeer ik de transitiepaden van de verschillende vervoersbedrijven in Nederland inzichtelijk te maken. De HTM gaat bijvoorbeeld gefaseerd over op zero-emissie bussen. Zo komen er 17 zero-emissie bussen in 2021, 45 in 2024 en 53 in 2025.

Uiteindelijk zal ik proberen, aan de hand van de transitiepaden, een grafiek te maken waarop wordt aangegeven hoeveel (zero-emissie) bussen er besteld zullen worden tussen 2019-2030. Deze grafiek zal wellicht pieken en dalen vertonen, en juist daar ben ik naar op zoek. Helaas zijn niet alle vervoersbedrijven of concessieverleners even duidelijk over hun transitiepaden naar zero-emissie bussen. Zouden jullie je kennis over de transitiepaden van vervoersbedrijven en/of concessieverleners met mij kunnen delen? Ik stel het zeer op prijs :)

Met vriendelijke groet,
Mert
Stuur me even een PB met je mailadres. Ik heb info m.b.t. de aanbestedingen in de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. Hierbij zit ook info over de transitie naar ZE, inclusief externe onderzoeken en adviezen.
When you're tired of London, you're tired of life
Abus

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Abus »

Google op marktverkenning elektrische bussen op elaad.nl . Daar zijn ook inschattingen van de transitie gemaakt.

Van recent gegunde of gestarte concessies is al veel duidelijk. In Noord-Holland-Noord komt in december dit jaar een groot aantal elektrische VDL Midcity's als aanvulling op de huidige BYD's, maar dat is het dan waarschijnlijk ook tot einde concessie. Er zijn immers ook nieuwe diesels aangeschaft die de komende 10 jaar afgeschreven moeten worden.

De aanbesteding Zaanstreek-Waterland zal wel eens een stevige sprong in elektrisch rijden kunnen gaan betekenen.

Maar ook in IJssel-Vecht kan er wel eens een bijzondere uitkomst gaan komen. De stand van techniek is immers zo dat ook de meeste streeklijnen al prima elektrisch kunnen, zeker in sterk verspitste concessies waar de bussen in het dagdal toch voor een aanzienlijk deel stilstaan. Maar ook een lange buslijn die bijvoorbeeld ruim een uur heen rijdt en ruim een uur terug kan na die dikke twee uur prima een kwartier laden in combinatie met plaspauze voor de chauffeur. De stijgende dieselprijzen helpen het elektrische rijden ook aardig op weg.

Belangrijk is wel dat de concessieverleners het toe gaan staan dat bussen in meer dan tien jaar afgeschreven worden. Elektrische motoren kunnen prima 15 tot 20 jaar mee. Een composietcarroserie ook. Een langere afschrijvingstermijn helpt de hoge aanschafkosten en de benodigde extra bussen te compenseren. Idem voor de dure laadpalen die zeker 20 jaar mee kunnen. Dat betekent overnameregelingen, leasecontracten of eigendom laadpalen bij de overheid.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Durashift »

Heb je de busfabrikanten al benaderd?

Die zullen dergelijk onderzoek / getallen ook wel (willen) hebben.

Transitiepaden vind ik wel een lelijk woord (jargon).

Er is toch maar één transitie.. die naar elektrisch (OV) vervoer op wielen?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Statler Rail »

Denk ook aan wat men de "wet van de remmende voorsprong" noemt. De elektrische bussen van over 5 jaar zullen beter zijn dan de elektrische bussen die nu geproduceerd worden. Een vervoerder die nu in één klap een hele regio volplempt met elektrische bussen (hallo Connexxion!) is in mijn ogen heel dom bezig, want dan zit je de komende 10 jaar aan de techniek van 2018 vast en profiteer je niet van nieuwe ontwikkelingen. Uiteindelijk zit je dan met bussen die veel te duur in exploitatie zijn en die je ook aan de straatstenen niet meer kwijt kan.

De transitie naar elektrisch vervoer is maar een tussenfase van een jaar of 10, totdat waterstof commercieel aantrekkelijk is. Voor auto's is elektrisch prima, maar voor bussen en vrachtauto's zijn de batterijen niet goed genoeg. En dat gaan ze ook niet worden. Onderschat ook niet het gewicht van die batterijen. Een elektrische achtpersoonsbus is te zwaar voor een chauffeur met een B-rijbewijs. Dat is een enorm probleem voor bijvoorbeeld buurtbussen en rolstoelbussen.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door DingeZ »

Elektrisch een tussenstap voor waterstof? Lijkt me eerder andersom. Waterstof is er alleen nodig zolang er nog buslijnen zijn die nog niet exploiteerbaar zijn met elektrische bussen (lange afstand en hoge topsnelheid). Waterstof is niets meer dan een inefficiënte manier om elektriciteit op te slaan. Het is alleen omdat waterstof (nog) een hogere energiedichtheid per kg heeft dan batterijen dat het überhaupt overwogen wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Z2N »

Batterijen zijn niet eindeloos te maken, en in productie erg slecht voor het milieu. Vandaar dat er gegeken wordt naar waterstof, dat is een manier om energie op te slaan zonder grote schade voor het milieu.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MertFB
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 11:29

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door MertFB »

Abus schreef:Google op marktverkenning elektrische bussen op elaad.nl . Daar zijn ook inschattingen van de transitie gemaakt.

Van recent gegunde of gestarte concessies is al veel duidelijk. In Noord-Holland-Noord komt in december dit jaar een groot aantal elektrische VDL Midcity's als aanvulling op de huidige BYD's, maar dat is het dan waarschijnlijk ook tot einde concessie. Er zijn immers ook nieuwe diesels aangeschaft die de komende 10 jaar afgeschreven moeten worden.

De aanbesteding Zaanstreek-Waterland zal wel eens een stevige sprong in elektrisch rijden kunnen gaan betekenen.

Maar ook in IJssel-Vecht kan er wel eens een bijzondere uitkomst gaan komen. De stand van techniek is immers zo dat ook de meeste streeklijnen al prima elektrisch kunnen, zeker in sterk verspitste concessies waar de bussen in het dagdal toch voor een aanzienlijk deel stilstaan. Maar ook een lange buslijn die bijvoorbeeld ruim een uur heen rijdt en ruim een uur terug kan na die dikke twee uur prima een kwartier laden in combinatie met plaspauze voor de chauffeur. De stijgende dieselprijzen helpen het elektrische rijden ook aardig op weg.

Belangrijk is wel dat de concessieverleners het toe gaan staan dat bussen in meer dan tien jaar afgeschreven worden. Elektrische motoren kunnen prima 15 tot 20 jaar mee. Een composietcarroserie ook. Een langere afschrijvingstermijn helpt de hoge aanschafkosten en de benodigde extra bussen te compenseren. Idem voor de dure laadpalen die zeker 20 jaar mee kunnen. Dat betekent overnameregelingen, leasecontracten of eigendom laadpalen bij de overheid.
Ik heb inderdaad op Elaad de concessiekalenders gevonden met prognoses, bedankt! :D
TimoD schreef:Eind dit jaar wordt de definitieve indeling in A- B- en C-lijnen in de nieuw te vormen (monstergrote) concessie IJssel-Vecht bekend. Alle A- en B-stadslijnen die daarin genoemd worden, worden zero-emissie. Definitieve aantallen van daadwerkelijk te bestellen bussen zijn er dan niet, maar je kunt wel een inschatting maken.

http://www.fsnews.it/cms-file/immagini/ ... italia.pdf 160 elektrische en 20 waterstofbussen in GD in 2020.
Bedankt voor de reactie! Interessante ontwikkeling daar in Groningen-Drenthe.
Durashift schreef:Heb je de busfabrikanten al benaderd?

Die zullen dergelijk onderzoek / getallen ook wel (willen) hebben.

Transitiepaden vind ik wel een lelijk woord (jargon).

Er is toch maar één transitie.. die naar elektrisch (OV) vervoer op wielen?
Ik heb op BusVision gesproken met een paar fabrikanten, maar het was allemaal standaard verkooppraat.. Het woord 'transitiepaden' is inderdaad niet zo mooi en ik snap dat er maar één transitie is. Ik doel meer op het feit dat iedere concessie/vervoerder op een andere manier overgaat op elektrisch vervoer.
MertFB
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 11:29

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door MertFB »

Statler Rail schreef:Denk ook aan wat men de "wet van de remmende voorsprong" noemt. De elektrische bussen van over 5 jaar zullen beter zijn dan de elektrische bussen die nu geproduceerd worden. Een vervoerder die nu in één klap een hele regio volplempt met elektrische bussen (hallo Connexxion!) is in mijn ogen heel dom bezig, want dan zit je de komende 10 jaar aan de techniek van 2018 vast en profiteer je niet van nieuwe ontwikkelingen. Uiteindelijk zit je dan met bussen die veel te duur in exploitatie zijn en die je ook aan de straatstenen niet meer kwijt kan.

De transitie naar elektrisch vervoer is maar een tussenfase van een jaar of 10, totdat waterstof commercieel aantrekkelijk is. Voor auto's is elektrisch prima, maar voor bussen en vrachtauto's zijn de batterijen niet goed genoeg. En dat gaan ze ook niet worden. Onderschat ook niet het gewicht van die batterijen. Een elektrische achtpersoonsbus is te zwaar voor een chauffeur met een B-rijbewijs. Dat is een enorm probleem voor bijvoorbeeld buurtbussen en rolstoelbussen.
Ik zie inderdaad ook in de prognoses dat bij concessies die voor/in 2021 aflopen, men in de nieuwe concessies niet gelijk overstapt op volledig ZE, maar een deel nog met diesels uitvoert.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Transitiepaden naar zero-emissie bussen

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Batterijen zijn niet eindeloos te maken, en in productie erg slecht voor het milieu. Vandaar dat er gegeken wordt naar waterstof, dat is een manier om energie op te slaan zonder grote schade voor het milieu.
Toch ook weer afhankelijk hoe men dat doet én bij waterstof aandrijving in voertuigen is nog steeds een batterij nodig.
Spoiler: show
Hyundai.nl schreef: (..)
Werking aandrijflijn met brandstofcel

De brandstofcel, de elektromotor, het accupakket en de waterstoftanks werken samen om de NEXO aan te drijven. Zodra de waterstof vanuit de tanks in de brandstofcel terechtkomt, wordt die gesplitst in protonen en elektronen. De stroming van elektronen in de brandstofcel wekt de elektriciteit op waarmee de elektromotor de auto aandrijft. De protonen reageren met zuurstofmoleculen uit de lucht; daaruit ontstaat warmte en water – de enige emissies van de NEXO. (..)

Bron:
https://www.hyundai.nl/hyundai-nexo
Het is ff doorscrollen op de pagina, maar dan kan je op stap 4 klikken en wordt het duidelijk. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten