Veiligheid

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Guy D'haaseleer

Veiligheid

Bericht door Guy D'haaseleer »

Gachte Forummers, Waarom is het openbaar vervoer bij jullie in Nederland zo onveilig, geen enkele agent zichtbaar op de grote stations laat staan Militairen , geen alarmnummer dat algemeen wordt verspreid, geen alarmknoppen en veel crapuul op dn trein.
Nu is mijn vraag of het alarmnummer van de Thalystrein ook geldig is op het overige netwerk van de NEDERLANDSE SPOORWEGEN +31 XXXXXXXX

Guy uit Aspelare
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 21 okt 2018, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Veiligheid

Bericht door dylanwild94 »

Op de grote station lopen zeker wel politieagenten rond met zekerheid op de station waar internationale treinen uit Frankrijk aankomen en vertrekken.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Gelukkig lopen er geen militairen rond op grote stations daar krijg ik juist een onveilig gevoel door. Al lopen er op Schiphol Airport wel militairen rond van de Koninklijke Marechaussee.
In bepaalde treintypes zijn er alarmknoppen, Verder zijn er op alle station in Nederland alarmknoppen aanwezig.
In en om de treinen geldt en algemene alarmnummer 112 die hebben korte lijnen met de alarmcentrale van de NS.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Veiligheid

Bericht door Mr-W »

Mocht er wat gebeuren op een kleiner station, dan is de alarmzuil ook een optie, die werkt als een soort praatpaal.
Afbeelding
dylanwild94 schreef:Gelukkig lopen er geen militairen rond op grote stations daar krijg ik juist een onveilig gevoel door. Al lopen er op Schiphol Airport wel militairen rond van de Koninklijke Marechaussee.

Ik zou het prima vinden om militairen in de openbare ruimte te hebben voor de beveiliging van risicolocaties.
Guy D'haaseleer schreef:veel crapuul op dn trein.
Op welke trajecten en tijdstippen reist u in Nederland? Vooral in de rurale gebieden zou het kunnen dat er meer crapuul in het openbaar vervoer zit. In de randstad vormt het openbaar vervoer vrijwel een afspiegeling van de maatschappij.
Guy D'haaseleer schreef:u is mijn vraag of het alarmnummer van de Thalystrein ook geldig is op het overige netwerk van de NEDERLANDSE SPOORWEGEN +31 XXXXXXX?

Guy uit Aspelare
Het Thalysnummer ken ik niet. Maar in noodgevallen raad ik 112 aan, geen nood maar wel politie +31 (0)900-8844 is een nummer om te gebruiken mocht u behoefte hebben om een melding te doen van een niet levensbedreigende situatie.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 21 okt 2018, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummer verwijderd. Is niet bedoeld voor algemeen gebruik door reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veiligheid

Bericht door Suus »

In Nederland wordt buiten Schiphol en een aantal specifieke overheidsdiensten de Marechaussee niet ingezet voor het handhaven van de openbare orde, daarvoor is de politie die deze taak prima aankan. De politie is vaak op de stations te vinden. Grotere stations hebben vaak een eigen wijkagent. Amsterdam Centraal heeft zelfs een eigen politiepost, gevestigd op spoor 2.

Het genoemde telefoonnummer is met alle waarschijnlijkheid van NS (NS heeft diverse andere telefoonnummers die beginnen met 030-235, zoals die van de gevonden voorwerpen en voor reisassistentie), maar wordt in Nederland niet gecommuniceerd. Personeel op de stations en in de trein of de alarmknop op de servicezuil zijn de beste opties.

Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Veiligheid

Bericht door Z2N »

Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Veiligheid

Bericht door Durashift »

Dat zijn maar getallen.. zegt weinig. Een uniform zegt meer over het welbevinden bij een veilig gevoel.. voor sommige mensen, denk ik.

Wat is een crapuul?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Veiligheid

Bericht door dylanwild94 »

Dus hoe bedoel het Nederlandse OV is onveilig. (A)

Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Wat is een crapuul?
Een slag mensen dat je enkel als Vlaming ontmoet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Veiligheid

Bericht door Durashift »

Aha, bedankt. :pos:
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Veiligheid

Bericht door erjeebee »

Mr-W schreef:Vooral in de rurale gebieden zou het kunnen dat er meer crapuul in het openbaar vervoer zit. In de randstad vormt het openbaar vervoer vrijwel een afspiegeling van de maatschapij.
Wat aanvullingen:
In de randstad woont veel crapuul dus juist daar vind je zulk volk veel in de trein.
In de rurale gebieden (hebben we die echt in NL?) is het volk in de trein net zo afgespiegeld als daarbuiten. En mijn ervaring als bewoner van landelijk Twente, Brabant en Midden-Limburg is dat het daar met het crapuul wel meevalt.
En verder is 112 het nummer om te bellen. Voor minder urgente zaken is daar inderdaad het algemene politie nummer (ezelsbrug: 0900-TUIG). Of je zoekt de Mikos (forumjargon voor conducteur) van dienst op en doet je verhaal.

Overigens heb ik mij in NL nooit onveilig gevoeld in het OV noch voel ik mij dat hier in Australië waar nog minder geuniformeerden rondlopen dan in NL.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Veiligheid

Bericht door AppleMoose »

dylanwild94 schreef:OpDaarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Er zijn types die zich zo gedragen, maar zijn dat godzijdank niet. Ze hebben misschien wat meer bevoegdheden dan een gemiddelde beveiliger/conducteur, maar het zijn en blijven beveiligers/conducteurs.

Het OV ervaar ik best als veilig of op z'n minst net zo (on)veilig als op straat etc. Je komt er alle lagen van de bevolking tegen en dus ook de wat ongure types, maar net als op straat, meestal heb je er geen last van. Van zwartrijders heb ik doorgaans ook geen last en krijg ik zeker geen onveilig gevoel van. Het gebeurt maar zelden dat een zwartrijder zich tegen medereizigers keert. En verder ben ik heel blij dat we niet, zoals in Frankrijk, overal militairen op straat hebben. Ik snap de beweegredenen van Frankrijk, maar het geeft mij juist een heel onveilig gevoel. Temeer omdat deze militairen bij uitstek een "fantastisch" doelwit zijn voor kwaadwillenden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Guy D'haaseleer

Re: Veiligheid

Bericht door Guy D'haaseleer »

Dank u voor de vele reacties op mijn vraag :pos:
Misschien ter aanvulling ik reis maar af en toe in Nederland per openbaar vervoer in de volgende regio's:
Zeeland waar familie woont(vooral Zeeuws-Vlaanderen en de trein rond Middelburg)
Zuid Limburg rond Sittard, vooral s avonds veel crapuul.
Luchthaven Schiphol- Almere en Almere-Utrecht
Rotterdam- Gouda
Roosendaal-Breda (al doe ik dat sinds de nieuwe route via Noorderkempen niet meer)
en natuurlijk de Brusselaar.

dylanwild94 schreef:Op de grote station lopen zeker wel politieagenten rond met zekerheid op de station waar internationale treinen uit Frankrijk aankomen en vertrekken.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten
Zijn die vergelijkbaar met onze Securail?
Suus schreef:In Nederland wordt buiten Schiphol en een aantal specifieke overheidsdiensten de Marechaussee niet ingezet voor het handhaven van de openbare orde, daarvoor is de politie die deze taak prima aankan. De politie is vaak op de stations te vinden. Grotere stations hebben vaak een eigen wijkagent. Amsterdam Centraal heeft zelfs een eigen politiepost, gevestigd op spoor 2.
Alleen een commissariaat op Amsterdam Centraal :shock:
Suus schreef:Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
Amai, zulke goede cijfertjes, terwijl hele provincies maar enkele controleurs hebben voor het busvervoer.
trolly schreef:
Durashift schreef:Wat is een crapuul?
Een slag mensen dat je enkel als Vlaming ontmoet.
In Nederland kom ik genoeg crapuul tegen op de straten :X
Z2N schreef:Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Dat cameratoezicht wordt dus niet gebruikt door de lokale politie, maar enkel door beveiligers? Wat heeft n koffieverkoper te maken met de veiligheid?
dylanwild94 schreef:Dus hoe bedoel het Nederlandse OV is onveilig. (A)

Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*

Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Ronaldussen schreef:
dylanwild94 schreef:OpDaarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten.
Er zijn types die zich zo gedragen, maar zijn dat godzijdank niet. Ze hebben misschien wat meer bevoegdheden dan een gemiddelde beveiliger/conducteur, maar het zijn en blijven beveiligers/conducteurs
Is de security bij jullie ook bewapend met een matrak of pepperspray?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Veiligheid

Bericht door Ardan »

Ik denk dat we ook niet hoeven te onderschatten hoeveel politie/BOA's/anderszins veiligheidsgerelateerde mensen er in burger rondlopen, die je dus helemaal niet ziet.
Ik voel me eigenlijk nooit onveilig, in welk vervoer dan ook.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid

Bericht door trolly »

Guy D'haaseleer schreef:In Nederland kom ik genoeg crapuul tegen op de straten :X
Vervelend voor je, maar daarmee verander je zelf niet in een 'Ollander, toch?
Guy D'haaseleer schreef:Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Mogelijk. Maar als de heren terroristen kiezen voor wat ik maar de methode-Zaventem zal noemen helpt schiettuig weinig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Veiligheid

Bericht door Z2N »

Guy D'haaseleer schreef:
Z2N schreef:Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Dat cameratoezicht wordt dus niet gebruikt door de lokale politie, maar enkel door beveiligers? Wat heeft n koffieverkoper te maken met de veiligheid?
De veiligheidscentrale van NS is van het hoogst mogelijke niveau, qua opzet is het hetzelfde als een politie-meldkamer. Het verschil is dat er meer ogen zijn bij NS dan bij de politie zou kunnen, want alles en iedereen op het station kijkt mee en kan dingen melden, zelfs de koffieverkoper. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten