lichtknopje bushalte

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

lichtknopje bushalte

Bericht door huibf »

Wie heeft er een foto van het kastje met drukknopje wat op donkere halteplaatsen soms hangt.
Als je het knopje bedient gaan er lampjes knipperen... wat aangeeft dat de aankomende bus ziet dat je er staat.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door webguy »

Poeh ik weet dat de bushalte Schalm/De Hof er eentje had/heeft. https://goo.gl/maps/fXF78QNBV6n Ik kan er binnenkort wel een keer langs gaan...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Daniel »

Of 'ie er nog hangt kan ik vanmiddag wel even op letten. Die dingen hangen lang niet meer bij alle donkere haltes in de vallei namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Suus »

Bij de halte Blokland in Vrouwenakker hebben ze zelfs de nieuwe PZH-halteborden overleefd :O

Alleen is de informatiesticker op het haltebord wel verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door marvinkok »

In Twente hebben meerdere gemeentes het in de buitengebieden hangen. Zal eens opletten vandaag en donderdag, weer eens busje rijden... *bus*
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Tom98 »

Inderdaad sowieso op het stuk van lijn 62 tussen Oldenzaal en Denekamp. Volgens mij werkt het overigens niet, heb zelf nog geen lampje oid gezien in ieder geval. Heb me ook eens laten vertellen dat deze dingen jaren geleden geplaatst zijn en sindsdien niet meer worden onderhouden (m.a.w: de batterijtjes zijn leeg :D )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door dennistd »

Dat laatste klopt helaas ja... Gelukkig staan de meesten tegenwoordig wel met de telefoon te zwaaien. Al moet ik zeggen dat ik een tijdje terug nog iemand voorbijgereden ben: ik zag wel een lichtje, maar dat was heel zwak en bewoog ook niet. Dacht dus dat het een reflectie van de voorlamp van een fiets was. Pas op een paar meter van de halte zie ik ineens iemand bewegingsloos in het volledig duister staan die druk op de telefoon aan het kijken was :X
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Ferdinand »

Bij de halte Prins Alexanderstichting in Huis ter Heide heeft er vroeger eentje gehangen. Na de verbouwing van alle bushaltes zijn ze verdwenen. Ik heb altijd gedacht dat de bedoeling van die dingen was dat je erop drukte en dat er dan een signaal naar de bus ging dat bij de volgende halte iemand wachtte. Misschien zou dat nog wel beter zijn dan dat lichtjessysteem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Of 'ie er nog hangt kan ik vanmiddag wel even op letten. Die dingen hangen lang niet meer bij alle donkere haltes in de vallei namelijk.
Hij hangt er nog, maar alleen richting De Klomp. Voor de rest heb ik ze vooralsnog bij geen enkele andere halte tot aan Woudenberg gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door dennistd »

Ferdinand schreef:Bij de halte Prins Alexanderstichting in Huis ter Heide heeft er vroeger eentje gehangen. Na de verbouwing van alle bushaltes zijn ze verdwenen. Ik heb altijd gedacht dat de bedoeling van die dingen was dat je erop drukte en dat er dan een signaal naar de bus ging dat bij de volgende halte iemand wachtte. Misschien zou dat nog wel beter zijn dan dat lichtjessysteem.
Dat is technisch veel ingewikkelder dan alleen twee knipperende lampjes. Dat kan jaren op één batterij, terwijl je voor een signaal richting bus veel meer energie nodig hebt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Bij de halte Blokland in Vrouwenakker hebben ze zelfs de nieuwe PZH-halteborden overleefd :O
Ja ... en als je dan gewoon even verder kijkt zie je dat er in de buurt van de haltes geen straatverlichting aanwezig is. Dus het is wel logisch dat de haltes voorzien zijn van een lichtknop.

Overigens waren de haltes buiten de bebouwde kom op de N228 (Gouda - De Meern) tot de reconstructie van de weg in 2014 ook voorzien van een lichtknop.
Bij de reconstructie van de weg is er meer (en betere) straat verlichting langs de weg gekomen. En zijn de lichtknoppen overbodig geworden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Ardan »

dennistd schreef: Pas op een paar meter van de halte zie ik ineens iemand bewegingsloos in het volledig duister staan die druk op de telefoon aan het kijken was :X
Voel je in dat geval vooral niet schuldig dat je die voorbij gesjeest bent :twisted:
Ik doe ook maar wat
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door TimoD »

Bij de Ursulineweg in Leusden hangt ook zo'n knopje. Of het nog werkt betwijfel ik.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Post »

Maar er is niemand die een foto heeft van zo'n ding? Want daar vraagt huibf om.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door huibf »

Post schreef:Maar er is niemand die een foto heeft van zo'n ding? Want daar vraagt huibf om.
precies... Enfin. Ik weet zo ook wel te hangen. echter niet bij me in de buurt (straal van 5 km)
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door dylanwild94 »

In deze Vlog van onze Juisteren komt zo'n lampje volgens mij voorbij.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door ODRAIL »

Zo'n versie van een lichtknopje heb ik nog nooit gezien :o :pos: .
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door cassie127 »

Paar jaar geleden hingen ze nog langs een heleboel haltes in het buiten gebied van Midden Overijssel, maar het lijkt wel of Syntus ze allemaal heeft verwijderd. 3 jaar geleden nog zo'n gebruikt wat zelfs nog werkte...

Kwam na een beetje research op Google erachter dat ze rond 2005 zijn geplaatst door Connexxion. De lampjes zelf zijn bedacht door een Twentse buschauffeur die toentertijd werkzaam was bij Connexxion.

De naam die het lampje aan de haltepaal is 'haltestopknop'
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Raymond »

Vooruit, een verse foto (klik voor grote versie). De lampjes werkten ook nog. *bus*

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door trolly »

cassie127 schreef:De lampjes zelf zijn bedacht door een Twentse buschauffeur die toentertijd werkzaam was bij Connexxion.
De man achter deze prachtuitvinding heet Bert Jansen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door gkw1969 »

trolly schreef:
cassie127 schreef:De lampjes zelf zijn bedacht door een Twentse buschauffeur die toentertijd werkzaam was bij Connexxion.
De man achter deze prachtuitvinding heet Bert Jansen.
En helaas heeft Syntus/Keolis, in al haar wijsheid, besloten dit succes geen vervolg te geven. Terwijl in het buitenland hier wel animo voor is.
In Nederland mag service niks kosten.
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door cassie127 »

En besloten van die plastic troep lampjes uit te delen aan mensen bij donkere haltes... :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door zone2000 »

gkw1969 schreef:
trolly schreef:
cassie127 schreef:De lampjes zelf zijn bedacht door een Twentse buschauffeur die toentertijd werkzaam was bij Connexxion.
De man achter deze prachtuitvinding heet Bert Jansen.
En helaas heeft Syntus/Keolis, in al haar wijsheid, besloten dit succes geen vervolg te geven. Terwijl in het buitenland hier wel animo voor is.
In Nederland mag service niks kosten.
Ook deze lampjes kosten geld en moeten onderhouden worden. In Fryslan hebben we deze lampjes ook gehad, tegenwoordig staan passagiers vaak te zwaaien met hun smartphone en zie ik de noodzaak voor deze lichtknopjes niet meer.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door Wannes »

Er zijn nog genoeg mensen zonder smartphone.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: lichtknopje bushalte

Bericht door dennistd »

Zaklampen zijn tegenwoordig ook erg klein en niet zo duur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten