Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door VIRM »

Afgelopen week las ik dat GroenLinks en D66 in Den Haag willen dat de nieuw te bestellen HTM-trams aan de buitenkant gaan praten. Zie https://www.omroepwest.nl/nieuws/374045 ... Loosduinen. Geen slecht idee, omdat de audiovoorzieningen op de huidige bus- en tramhaltes niet altijd even goed vindbaar en accuraat zijn.

Zijn er in het buitenland veel langen met sprekende trams en bussen aan de buitenkant? Ik weet in ieder geval van Parijs en Stockholm. En waarom hebben wij dit in Nederland eigenlijk (nog) niet?
Beul van de blindegeleidelijn
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door dylanwild94 »

Omdat wij in Nederland een land van klagen zijn er vast wel een paar mensen gaan klagen over het feit dat het enorme geluidsoverlast geeft.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door dennistd »

Bij treinen zie je het nu al vaker (SLT en FLIRT hebben buitenomroep). Ik zou een speaker aan de buitenkant van de bus ook niet vervelend vinden trouwens, dan kun je reizigers bij de achterdeur er bijvoorbeeld op wijzen dat ze via de voordeur naar binnen mogen ipv zich door de uitstappende reizigers heen naar binnen te wurmen.... Of als een bus niet verder rijdt, want naar het bestemmingsdisplay kijken doet niemand.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door Suus »

In Frankrijk zijn er zelfs pratende treinen, o.a. de Régio 2N. En in Frankrijk is het bij nieuwe treinen nu ook standaard dat een trein om de zoveel seconden piept zolang de deuren nog ontgrendelt zijn (alleen als er automatische deuren zijn uiteraard).

Sowieso is Frankrijk veel beter in dat soort dingen, zo hebben geldautomaten daar een met voelbaar bordje aangegeven gaatje waar je oordopjes in kan steken zodat je kan horen wat er op het scherm staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door Hainje »

Suus schreef:Sowieso is Frankrijk veel beter in dat soort dingen, zo hebben geldautomaten daar een met voelbaar bordje aangegeven gaatje waar je oordopjes in kan steken zodat je kan horen wat er op het scherm staat.
Zoiets heb ik in Nederland ook wel eens gezien, bij ABN Amro geloof ik. Maar aangezien ik eigenlijk nooit meer flappentap heb ik geen idee of dat die automaten dat nog hebben.
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door Durashift »

Bij de flappentappen van de ABN die ik bezoek zit dat er niet op, volgens mij.
Zijn van Siemens Nixdorf, d8 ik.

Wie weet hebben die toekomstige, universele, geldautomaten in NL dat wel?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door WSM »

In Ierland bij de bus... 'stand cleawr - luggage doowrs in opewration'.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door katvis »

De Amsterdamse metro heeft dit toch ook wel?
PSA: Links gaan, rechts staan
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door hauptbahnhof »

M52 had het maar sinds de DRISsen weer werken is het kennelijk weer uitgeschakeld.

Mooiste voorbeeld is Berlijn
Of München
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Pratende bussen en trams (aan de buitenkant)

Bericht door erjeebee »

Hier zitten er binnen in de treinen speakers bij de deuren.. Zodra die opengaan wordt de stationsnaam luid en duidelijk omgeroepen. Zo luid dat het buiten te horen is.
Maar daar heb je dus geen r..t aan als je op het perron staat (aannemende dat men nozel genoeg is om te weten op welk station men op een trein staat te wachten).
Waarom ze ook niet even meteen de bestemming omroepen is me niet duidelijk.
Dat gebeurt pas als de deuren gesloten zijn en je er niet meer uit kunt.
Moraal van het Verhaal: je kunt prima van binnen zodanig omroepen dat 't buiten te horen is (maar roep dan wel zinvolle info om)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten