Brug

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Brug

Bericht door Ajaxcied »

Ik ben benieuwd wat de bedoeling was van de brug over de joodse begraafplaats? Het is een enkelspoors brug die zover ik mij kan herrineren nooit in reguliere dienst is gebruik.


Ik heb wel eens gehoord dat de brug is gebouwd voor treinen vanaf de haven naar utrecht zonder kop te moeten maken in centraal.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 dec 2018, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Anoniem bericht overgezet op account van geregistreerde gebruiker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brug

Bericht door Suus »

Beste Brug,

Over welke Joodse begraafplaats gaat het hier?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brug

Bericht door Daniel »

Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.

Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Brug

Bericht door Ajaxcied »

Daniel schreef:Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.

Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 dec 2018, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Anoniem bericht overgezet op account van geregistreerde gebruiker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brug

Bericht door Vinny »

De ringspoorbaan van Amsterdam is altijd een wat mysterieus project geweest, maar men heeft dit wel een belangrijk project gevonden aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Eigenlijk is er altijd wat tussen gekomen zodat de lijn niet echt afgebouwd werd. Je kunt er wel wat over vinden op wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ringspoorbaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Brug

Bericht door diederickx »

Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.

Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Brug

Bericht door Ajaxcied »

diederickx schreef:
Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.
klopt

Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.
In hoeverre is het traject later gebruikt voor de schiphollijn?
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Brug

Bericht door diederickx »

Langs Diemen tot even voorbij de Gooiseweg. Wel is de spoordijk verhoogd en verbreed, eerst bij de aanleg van de metro en de Gooiseweg, en later nog eens om de extra sporen en het perron van Diemen Zuid kwijt te kunnen. Westelijk van de Gooiseweg ligt de Zuidtak op een geheel nieuwe dijk, grotendeels tegen die van de metro aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten