Ik ben benieuwd wat de bedoeling was van de brug over de joodse begraafplaats? Het is een enkelspoors brug die zover ik mij kan herrineren nooit in reguliere dienst is gebruik.
Ik heb wel eens gehoord dat de brug is gebouwd voor treinen vanaf de haven naar utrecht zonder kop te moeten maken in centraal.
Brug
Re: Brug
Beste Brug,
Over welke Joodse begraafplaats gaat het hier?
Over welke Joodse begraafplaats gaat het hier?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brug
Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.
Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.
Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brug
Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.Daniel schreef:Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.
Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 dec 2018, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Anoniem bericht overgezet op account van geregistreerde gebruiker.
Reden: Anoniem bericht overgezet op account van geregistreerde gebruiker.
Re: Brug
De ringspoorbaan van Amsterdam is altijd een wat mysterieus project geweest, maar men heeft dit wel een belangrijk project gevonden aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Eigenlijk is er altijd wat tussen gekomen zodat de lijn niet echt afgebouwd werd. Je kunt er wel wat over vinden op wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ringspoorbaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Brug
Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.
Re: Brug
kloptdiederickx schreef:Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
In hoeverre is het traject later gebruikt voor de schiphollijn?Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Brug
Langs Diemen tot even voorbij de Gooiseweg. Wel is de spoordijk verhoogd en verbreed, eerst bij de aanleg van de metro en de Gooiseweg, en later nog eens om de extra sporen en het perron van Diemen Zuid kwijt te kunnen. Westelijk van de Gooiseweg ligt de Zuidtak op een geheel nieuwe dijk, grotendeels tegen die van de metro aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten