5 mei

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

5 mei

Bericht door Western Soldier »

Het duurt nog even, maar ik ben nu al aan het nadenken over wat te doen op 5 mei. Normaal gesproken is 5 mei een zaterdagdienst, dit jaar valt 5 mei echter op een zondag. Ik neem aan dat de meeste vervoerders die dag als een zondag rijden, maar ik kan mij voorstellen dat er enkele vervoerders zijn die een zaterdagdienst rijden, vanwege de drukte als gevolg van festivals. Ik snap dat het nog heel vroeg is, maar is er iemand die hier al een antwoord op kan geven?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door cassie127 »

Ik zal eens even in diverse boekjes en folders voor je gaan kijken

Syntus hanteert een zondagsdienst (Overijssel nog niet bekend)
Connexxion (en Hermes, breng) hebben allemaal feestdagen in de folder staan maar niets over 5 mei, maar daarboven staat wel afwijkende dienstregeling op feestdagen. Dus waarschijnlijk ook zo zondagsdienst
Arriva heeft zover ik weet op 5 mei ook een zondagsdienst

Over het algemeen zie je dan dat alleen de lijnen die richting een festival gaan extra rijden of met versterking maar dit wordt vaak rondom koningsdag pas bekend gemaakt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 5 mei

Bericht door waldo79 »

De drukte in de bussen hangt natuurlijk ook af van de ligging van het festivalterrein ten opzichte van de stations.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door cassie127 »

Verschil inderdaad heel erg per regio en concessie en over binnen die concessie een bevrijdingsfestival is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Normaal gesproken is 5 mei een zaterdagdienst
Nee hoor, dat is het alleen als het een nationale feestdag is (dus eens in de vijf jaar en dat is pas weer in 2020 het geval). In de tussenliggende jaren is Bevrijdingsdag gewoon een dag als alle andere en wordt ook de normale dienstregeling als op die dag gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 5 mei

Bericht door Western Soldier »

Dank voor de antwoorden. In deze regio wordt er standaard als zaterdag gereden net zoals Koningsdag. Alle andere feestdagen zijn voor wat betreft de dienstregeling zondagen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Daniel »

Alleen geldt Bevrijdingsdag in 2019 niet als feestdag!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Daantje »

Het is elk jaar een officiële feestdag maar niet in alle CAO's elk jaar een vrije dag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Daniel »

En in jaren waarin het geen algemene vrije dag is geldt dus dat het OV gewoon de normale dienstregeling van die dag rijdt. Heb zelf al heel wat jaren op Bevrijdingsdag gewerkt en al die jaren was voor het OV om op het werk te komen gewoon de normale doordeweekse dienstregeling van toepassing.

Overigens kom ik zelfs een busboekje uit 2015 tegen wat Bevrijdingsdag met doordeweekse dienstregeling vermeldt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 5 mei

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:
Western Soldier schreef:Normaal gesproken is 5 mei een zaterdagdienst
Nee hoor, dat is het alleen als het een nationale feestdag is (dus eens in de vijf jaar en dat is pas weer in 2020 het geval). In de tussenliggende jaren is Bevrijdingsdag gewoon een dag als alle andere en wordt ook de normale dienstregeling als op die dag gereden.
Dit is niet landelijk geregeld! In veel CAO's is afgesproken om bevrijdingsdag eens in de vijf jaar als feestdag te beschouwen: https://www.mkbservicedesk.nl/1824/5-me ... lichte.htm
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Suus »

Ik kan mij voorstellen dat in de regio Wageningen waar Western Soldier woonachtig is een aangepaste dienstregeling wordt gereden, omdat er veel grote activiteiten zijn daar.
Daniel schreef:Alleen geldt Bevrijdingsdag in 2019 niet als feestdag!
Maar dat zou het wel moeten zijn voor je!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Daniel »

Nee, pas in 2020 volgens de CAO (ook voor 't eerst dat ik onder een CAO val sinds vorig jaar...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 5 mei

Bericht door Suus »

Ik vind dat het elk jaar voor iedereen een vrije dag moet zijn. Een van de belangrijkste waarden van ons land wordt die dag gevierd en daar zou best wat meer aandacht voor mogen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 5 mei

Bericht door dennistd »

Helemaal mee eens. En het is nou niet zo dat we in vergelijking met andere landen nou zoveel vrije dagen hebben...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 5 mei

Bericht door Z2N »

Verrassend veel landen in Europa vieren in dezelfde periode 1 mei (Dag van de Arbeid), dus missen we rond mei nog een feestdag. En de onafhankelijkheid vieren is belangrijk genoeg om een dag vrij te krijgen, persoonlijk hecht ik meer waarde aan de vrijheid dan aan de verjaardag van WimLex. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 5 mei

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Ik vind dat het elk jaar voor iedereen een vrije dag moet zijn. Een van de belangrijkste waarden van ons land wordt die dag gevierd en daar zou best wat meer aandacht voor mogen zijn.
Persoonlijk zou ik het prettig vinden als Koningsdag en Bevrijdingsdag voortaan op twee achtereenvolgende dagen gevierd worden. Een ideetje, op de eerste maandag en dinsdag van mei. Qua datum maakt het niet echt meer uit omdat de link met de Tweede Wereldoorlog en de link met het staatshoofd aan het vervagen is. Momenteel valt de verjaardag van Willem Alexander natuurlijk relatief gunstig maar zijn oudste dochter is in december jarig, en dat is niet zo´n gunstige datum voor allerlei buitenactiviteiten. De dodenherdenking vindt dan plaats op de zondag voorafgaande. Zo kun je bestaande tradities behouden en in een moderne vorm gieten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 5 mei

Bericht door waldo79 »

Maar al dat is niet aan de orde in 2019 omdat 5 mei op een zondag valt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten