Lijn 19

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijn 19

Bericht door Suus »

Maar Nederlandse studenten die in Antwerpen studeren hebben recht op de OV-vergoeding in plaats van de OV-kaart toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lijn 19

Bericht door waldo79 »

Exact dat. Waarom zou een Nederlandse vervoerder (lees: de belastingbetaler) vervoer in het buitenland moeten faciliteren?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lijn 19

Bericht door Daantje »

Suus schreef:Maar Nederlandse studenten die in Antwerpen studeren hebben recht op de OV-vergoeding in plaats van de OV-kaart toch?
Je mag dan kiezen. Soms is je OV-kaart houden voordeliger.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lijn 19

Bericht door Vinny »

Als je in Antwerpen uitstapt moet je bijbetalen toch? Ik heb niet meer met lijn 19 gereisd sinds de directe treinverbinding Breda-Antwerpen. Toen moest ik 5 euro bijbetalen als ik me goed herinner. Maar het was wel de snelste manier om in Gent te komen. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lijn 19

Bericht door Aking »

Vinny schreef:Als je in Antwerpen uitstapt moet je bijbetalen toch?
Niet als je vergeet uit te checken, maar dat kun je geen 5 keer per week doen natuurlijk :mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lijn 19

Bericht door Karl »

waldo79 schreef:Exact dat. Waarom zou een Nederlandse vervoerder (lees: de belastingbetaler) vervoer in het buitenland moeten faciliteren?
Het gaat toch om vervoer van en naar het buitenland? Daar kan je best een betoog voor houden waarom dat ge(co)financierd moet worden, omdat ook de connectiviteit van Nederlandse landsdelen daardoor verbetert.
Het is een spectrum.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Lijn 19

Bericht door PatrickM »

Vinny schreef:Als je in Antwerpen uitstapt moet je bijbetalen toch? Ik heb niet meer met lijn 19 gereisd sinds de directe treinverbinding Breda-Antwerpen. Toen moest ik 5 euro bijbetalen als ik me goed herinner. Maar het was wel de snelste manier om in Gent te komen. :lol:
Dat is sinds eind 2017 niet meer zo, je mag tegenwoordig met OV-chip naar Antwerpen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lijn 19

Bericht door Aking »

:shock: Oplichters! :evil:
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Lijn 19

Bericht door PatrickM »

Even hierop reagerend:
Vinny schreef:De provincie Zeeland is nogal conservatief op OV gebied. Het voorstel om de drie minst gebruikte stations te schrappen en dus bezuinigingen op lijn 19 door te voeren zorgde voor een storm van protest en er is uiteindelijk dus niets veranderd.
Dat is een keuze van de reizigers geweest, zij kozen massaal voor de huidige lijn 19 met minder vertrekmogelijkheden. Connexxion wilde een buslijn naar Goes gaan rijden met evenveel vertrekmogelijkheden (of althans, dat had de voorkeur), een bezuiniging kan je het niet noemen. Er zijn gewoon meer DRU’s per rit nodig en de provincie gaat die niet betalen, dus dan is het gevolg dat de frequentie omlaag gaat.
dennistd schreef:En het eindpunt verleggen van Breda naar Bergen op Zoom is ook geen optie? Dat scheelt ook flink in tijd (en dus kosten) lijkt mij.
Rijden naar Bergen op Zoom kan volgens mij niet vanwege gebrek aan perroncapaciteit. Zou wel prettig zijn, want dan kun je ook vanuit stalling Sint Maartensdijk rijden. Roosendaal was wel een optie in de reizigersenquete, maar daar is ook niet voor gekozen. Bij deze optie werden er ook minder ritten geboden dacht ik.
waldo79 schreef:Exact dat. Waarom zou een Nederlandse vervoerder (lees: de belastingbetaler) vervoer in het buitenland moeten faciliteren?
Omdat het toevallig studerende inwoners van Nederland zijn? Zolang je nog in NL ingeschreven staat heb je gewoon recht op stufi en daar zit ook het studentenreisproduct bij. Als er dan een Nederlandse buslijn toevallig in België stopt moet dat in mijn ogen geen probleem zijn.
Lijn 19 is ook geen vervoer binnen BE, er is nog maar een halte in Antwerpen (Halewijn is er uit om wat meer rek in de dienstregeling te krijgen, zo hoorde ik van een chauffeur).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijn 19

Bericht door Suus »

PatrickM schreef:
Vinny schreef:Als je in Antwerpen uitstapt moet je bijbetalen toch? Ik heb niet meer met lijn 19 gereisd sinds de directe treinverbinding Breda-Antwerpen. Toen moest ik 5 euro bijbetalen als ik me goed herinner. Maar het was wel de snelste manier om in Gent te komen. :lol:
Dat is sinds eind 2017 niet meer zo, je mag tegenwoordig met OV-chip naar Antwerpen.
Laat me raden, studenten reizen dan gratis. :X

Ik weet niet wat de provincie Zeeland met deze buslijn aan het doen is, maar ik vind het heel bijzondere manier om de schaarse OV-subsidies aan te wenden :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hulsterloo

Re: Lijn 19

Bericht door Hulsterloo »

dennistd schreef:Maar waarom zou je Antwerpen aan willen doen? Het gaat toch om een Nederlandse bus die toevallig via België rijdt?
Er zijn zeeuws-vlaamse studenten die in Antwerpen studeren en iedere dag op en neer reizen, zeker in het begin van het schooljaar. De bushalte ligt voor de deur van Hogeschool Antwerpen.
Suus schreef:En de route is veel minder filegevoelig dan de E19 bij Sint-Job-in-‘t-Goor. Maar blijkbaar ligt de bediening van Antwerpen erg gevoelig.
Zeeuws-Vlaanderen is ook sterk op Antwerpen en Gent gericht en dat zal alleen maar sterker worden doordat er meer Belgen zich vestigen in Zeeuws-Vlaanderen vooral in een grensdorp zoals Nieuw-Namen. Overigens mag er bij St.Job over de pechstrook worden gereden.
Karl schreef:
waldo79 schreef:Exact dat. Waarom zou een Nederlandse vervoerder (lees: de belastingbetaler) vervoer in het buitenland moeten faciliteren?
Het gaat toch om vervoer van en naar het buitenland? Daar kan je best een betoog voor houden waarom dat ge(co)financierd moet worden, omdat ook de connectiviteit van Nederlandse landsdelen daardoor verbetert.
Zo redeneert De Lijn & Vlaanderen ook, diverse lijnen keren om net voor de grens.
Suus schreef:
PatrickM schreef:
Vinny schreef:Als je in Antwerpen uitstapt moet je bijbetalen toch? Ik heb niet meer met lijn 19 gereisd sinds de directe treinverbinding Breda-Antwerpen. Toen moest ik 5 euro bijbetalen als ik me goed herinner. Maar het was wel de snelste manier om in Gent te komen. :lol:
Dat is sinds eind 2017 niet meer zo, je mag tegenwoordig met OV-chip naar Antwerpen.
Laat me raden, studenten reizen dan gratis. :X
Studenten reizen inderdaad gratis naar Antwerpen maar ook naar plaatsen zoals Gent, Brugge en volgens mij ook naar enkele plekken in Duitsland.
Hulsterloo

Re: Lijn 19

Bericht door Hulsterloo »

Vinny schreef:De provincie Zeeland is nogal conservatief op OV gebied. Het voorstel om de drie minst gebruikte stations te schrappen en dus bezuinigingen op lijn 19 door te voeren zorgde voor een storm van protest en er is uiteindelijk dus niets veranderd.
De provincie Zeeland is over het algemeen nogal conservatief, de SGP zit immers in gedeputeerde staten. :wink:
Het voorstel van NS zorgde vooral voor protesten doordat juist de stations in de dorpen werden geschrapt, maar opzich heeft de Zeeuwse Lijn weinig met Zeeuws-Vlaanderen te maken.
huibf schreef:
Suus schreef:Toen de keuzes door Connexxion werden voorgelegd had een bus naar Bergen op Zoom of desnoods Roosendaal mij ook logischer geleken. Vanaf Hulst kan je prima in Antwerpen komen door een van de drie buslijnen naar Sint-Niklaas, waar 3x/uur een intercity naar Antwerpen vertrekt. En nee, dat kan niet met een studentenkaart, maar de studentenkaart is ook niet bedoeld om naar Antwerpen te reizen maar om naar school te gaan.
De reden dat lijn 19 nog zo bestaat is inderdaad omdat de SOV niet geldig is op de belgische treinen. Dus een hoop 'gedoe'.
Vanuit Breda kan met de trein pakken naar Antwerpen en vanuit Hulst laat je de bus aansluiten op een station in Antwerpen.
Maar ook hier, SOV niet geldig.
Niet alleen vanwege de SOV kaart, maar ook vanwege vervoersvraag naar Linkeroever en Antwerpen Noord.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Lijn 19

Bericht door dylanwild94 »

Brugge niet. Op lijn 42 is na sluis de OV chipkaart niet meer geldig.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Mediamen5

Re: Lijn 19

Bericht door Mediamen5 »

Beste mensen, ik gebruik lijn 19 vanuit Hulst dat is de route Hulst - Antwerpen -Breda en de vertrekuren passen ook niet goed voor vele pendelaars bv 6u33 en dan 8u33 en eveneens de retour te Hulst mis ik mijn overstap te Hulst en moet 1 uur wachten op de bus 10, u kan 10 tallen video's en reportages zien over de problemen die wij vaststellen bij connexxion door te kijken op youtube onder mediamen5
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lijn 19

Bericht door waldo79 »

Dan zou de route vanuit Brabant sneller gemaakt moeten worden om die overstap te laten slagen. Maar waarom biedt De Lijn geen directe verbinding op Antwerpen vanuit Hulst?
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Lijn 19

Bericht door Littlebusdriver »

Mediamen5 schreef:Beste mensen, ik gebruik lijn 19 vanuit Hulst dat is de route Hulst - Antwerpen -Breda en de vertrekuren passen ook niet goed voor vele pendelaars bv 6u33 en dan 8u33 en eveneens de retour te Hulst mis ik mijn overstap te Hulst en moet 1 uur wachten op de bus 10, u kan 10 tallen video's en reportages zien over de problemen die wij vaststellen bij connexxion door te kijken op youtube onder mediamen5
Uw taalgebruik is al even onnavolgbaar als uw videoreportages.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijn 19

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Dan zou de route vanuit Brabant sneller gemaakt moeten worden om die overstap te laten slagen. Maar waarom biedt De Lijn geen directe verbinding op Antwerpen vanuit Hulst?
Omdat Hulst wordt bediend door De Lijn Oost-Vlaanderen, die hebben geen busdiensten naar Antwerpen. Wel rijden er drie buslijnen tussen Hulst en station Sint-Niklaas, waar drie IC-treinen per uur naar Antwerpen vertrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Lijn 19

Bericht door dylanwild94 »

De Lijn Oost Vlaanderen heeft zeker wel busdiensten naar Antwerpen. Alleen niet (meer) naar het centrum.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lijn 19

Bericht door Vinny »

Soms denk je dat het sowieso zinvol is om Zeeuws-Vlaanderen aan België te "verkopen". :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Lijn 19

Bericht door thejay »

PatrickM schreef:Even hierop reagerend:
Omdat het toevallig studerende inwoners van Nederland zijn? Zolang je nog in NL ingeschreven staat heb je gewoon recht op stufi en daar zit ook het studentenreisproduct bij. Als er dan een Nederlandse buslijn toevallig in België stopt moet dat in mijn ogen geen probleem zijn.
Lijn 19 is ook geen vervoer binnen BE, er is nog maar een halte in Antwerpen (Halewijn is er uit om wat meer rek in de dienstregeling te krijgen, zo hoorde ik van een chauffeur).
Waar staat dat Halewijn niet meer wordt bediend? Op de website van CXX zie ik daar geen meldingen over en in de dienstregelingtabel staat deze er nog steeds in.

Reizen met De Lijn tussen Hulst en Antwerpen kan inderdaad via Sint-Niklaas, maar ook met lijn 22 via Sint-Gillis-Waas. Aan de halte Helena is er meestal aansluiting met lijn 85.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Lijn 19

Bericht door PatrickM »

Die stond er als omleiding in, hij zal wel tot 31-12-2018 gestaan hebben want hij staat er nu niet meer inderdaad.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Lijn 19

Bericht door huibe »

Hulsterloo schreef:Ik vind het onacceptabel dat de laatste rit naar Antwerpen al om 15:33 gaat en Brabant niet een omloop rijdt op die lijn of meebetaald. De Brabanders profiteren flink van de (Zeeuws) Vlamingen in Breda. Naar Antwerpen Noord neemt men nog steeds de bus doordat de IC niet op de luchtbal stopt!!!
Om nog even terug te komen op een nog niet benoemd aspect uit de originele post. De provincie Brabant heeft de gelden die het van het rijk kreeg voor de exploitatie van lijn 19 (het traject Hazeldonk grens - Breda Station) bij het ontstaan van de provinciale concessies overgeheveld aan de provincie Zeeland en hiermee de provincie Zeeland de volledige zeggenschap over de lijn gegeven.

Voor de provincie Brabant wogen de voordelen voor de zeggenschap over een verbinding naar Antwerpen (en Zeeuws-Vlaanderen) niet op tegen de nadelen over deze verbinding. En ik moet zeggen dat ze in dit geval toch wel een goede zet hebben gedaan.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lijn 19

Bericht door Statler Rail »

Zo op het eerste gezicht lijkt er ten aanzien van lijn 19 vooral een gebrek te zijn aan visie bij zowel overheden als vervoerders. In de huidige opzet is die lijn zeer inefficient met dus hoge kosten, en bovendien ook weinig aantrekkelijk met daardoor lage opbrengsten. De combinatie hoge kosten / lage opbrengsten is dodelijk en gaat natuurlijk niet werken.

Ik zou het anders doen. Hulst is met 10.000 inwoners te klein als eindpunt, je hebt een groter "anker" nodig. Je zou moeten doorrijden naar Terneuzen, misschien zelfs Middelburg. Daarmee wordt je reizigerspotentieel een heel stuk groter. Ik denk daarnaast dat je de lijn ook beter kan opsplitsen in twee lijnen:
  • een snelle basislijn Terneuzen - Hulst - Antwerpen (1x/uur)
  • een scholierenlijn Hulst - Breda (non-stop, zonder Antwerpen) met ingehuurde touringcars (alleen enkele spitsritten)
Naar mijn idee kan je op die manier de kostendekkingsgraad aanzienlijk verhogen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Lijn 19

Bericht door Michael »

Dan mag je wel meerdere touringcars achter elkaar aan laten rijden omdat je geen staanplaatsen mag hebben in een touringcar. Op de drukste momenten rijd er ook geleed materieel op lijn 19
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Lijn 19

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik zie juist in Hulst - Breda via een snelle route wel potentie buiten alleen scholieren, het is via Terneuzen echt een eind om naar die kant van het land.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten