Hermes infoborden fabrikant en werking

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Hermesinfo

Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor Hermesinfo » Di 01 Jan 2019, 22:11

Hallo OVinNL'ers, weet iemand hier precies hoe de inforborden voor bussen werken (dus hoe ze de tijd van de bus weten) en hoe deze geupdatet worden (bijvoorbeeld de informatie over omleidingen). En in het specifiek die van Hermes?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9309
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor Hainje » Di 01 Jan 2019, 22:45

Kun je iets specifieker zijn over de locaties van deze borden? Zijn dat de zilverkleurige borden in bushokjes? Of de zwarte op een paal bij de halte etc.
Of wellicht toch net iets anders?
Details blijf je houden.
Ik vind het allemaal prima.
The User Formerly Known As Minion.

BR628
Berichten: 1620
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor BR628 » Di 01 Jan 2019, 22:53

Vervoerders leveren per regio/concessie middels een KV1 dataset de kale dienstregelinginformatie aan het NDOV aan. De actuele informatie wordt vanaf elke bus verzonden middels een KV6 bericht, waardoor bv vertragingen op de borden te zien zijn.

Eenvoudige en kleinschalige omleidingen worden doorgaans niet in de digitale systemen verwerkt.

Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor Hermesinfo » Di 01 Jan 2019, 23:10

Hainje schreef:Kun je iets specifieker zijn over de locaties van deze borden? Zijn dat de zilverkleurige borden in bushokjes? Of de zwarte op een paal bij de halte etc.
Of wellicht toch net iets anders?

Ik heb het over deze https://www.google.com/maps/@51.4686723,5.4723766,3a,33.5y,281.23h,84.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEsN4FDLTMN88-b5ARTTOFA!2e0!7i13312!8i6656, deze https://www.google.com/maps/@51.4419498,5.4693484,3a,15y,149.67h,97.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWLFfnA1bPbQnF_KLB8Bzkg!2e0!7i13312!8i6656 en deze https://www.google.com/maps/@51.4399374,5.4751864,3a,19y,1.61h,91.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgkup_Xsi1y-lhmDl8egr5w!2e0!7i13312!8i6656 soort borden, ik neem aan dat ze hetzelfde systeem gebruiken aangezien ze allemaal in gebruik zijn door Hermes in dezelfde regio?

BR628 schreef:Vervoerders leveren per regio/concessie middels een KV1 dataset de kale dienstregelinginformatie aan het NDOV aan. De actuele informatie wordt vanaf elke bus verzonden middels een KV6 bericht, waardoor bv vertragingen op de borden te zien zijn.

Ok, duidelijk! Is dit ook hoe bijvoorbeeld ovzoeker.nl weet waar een bus rijdt? En is dit dan ook openbaar toegankelijk als systeem doormiddel van een of andere API?

BR628 schreef:Eenvoudige en kleinschalige omleidingen worden doorgaans niet in de digitale systemen verwerkt.

Bij Hermes wordt op al deze borden (behalve de 2e uit mijn linkjes) bijvoorbeeld met kerst een tekst gezet met info over veranderde dienstregeling etc. wordt die dan handmatig per bord ingeladen of gaat dit bijvoorbeeld ook via de bussen?

huibf
Berichten: 3223
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor huibf » Wo 02 Jan 2019, 07:28

Over de KV standaarden kan je hier meer info vinden: http://bison.connekt.nl/standaarden/

In Eindhoven vergeet je nog een 4de DRIS dat is namelijk die op het Centraal Station.

Alle 3 de borden op je foto kunnen (eindelijk) tekstregels aan. Die op het station helaas niet.
Die moet handmatig worden aangestuurd. Op de panelen boven de perrons kan een afwijkende tekst worden gezet. De centrale vertrektijdenzuil kan helemaal niets

De 1ste foto is de oudste. Die borden gaan binnen nu en 2 jaar weg, zonder vervanginging. De borden zijn overigens niet van Hermes. Maar van Eindhoven365, gemeente of provincie.

De 2de. Die op de HOV1 as staan kunnen ook tekstregels aan. Tijdens voetbalwedstrijden staat er een melding op de onderste regel. Maar ook een totale tekstveld zonder vertrektijdens is mogelijk.

Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor Hermesinfo » Wo 02 Jan 2019, 17:18

huibf schreef:Over de KV standaarden kan je hier meer info vinden: http://bison.connekt.nl/standaarden/

In Eindhoven vergeet je nog een 4de DRIS dat is namelijk die op het Centraal Station.

Alle 3 de borden op je foto kunnen (eindelijk) tekstregels aan. Die op het station helaas niet.
Die moet handmatig worden aangestuurd. Op de panelen boven de perrons kan een afwijkende tekst worden gezet. De centrale vertrektijdenzuil kan helemaal niets

De 1ste foto is de oudste. Die borden gaan binnen nu en 2 jaar weg, zonder vervanginging. De borden zijn overigens niet van Hermes. Maar van Eindhoven365, gemeente of provincie.

De 2de. Die op de HOV1 as staan kunnen ook tekstregels aan. Tijdens voetbalwedstrijden staat er een melding op de onderste regel. Maar ook een totale tekstveld zonder vertrektijdens is mogelijk.

Ok, bedankt voor de duidelijke info, ik was die op het station inderdaad vergeten. Maar hoe wordt de infotekst op de borden gezet? Als de borden niet van Hermes zijn wordt dit neem ik aan ook niet door hen gedaan?

En nu je over het station begonnen bent; nog een vraagje :P: wie bepaalt waar de bussen komen te staan? Gebeurt dit tegenwoordig automatisch of vanuit dat glazen torentje onder de reclameborden?

huibf
Berichten: 3223
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Berichtdoor huibf » Wo 02 Jan 2019, 17:38

Tot een aantal jaar geleden kon Hermes zelf de Drissen aanpassen.
Bij een verstoring van bij voetbal of de wijzigingen met kerst wordt de data aangeleved aan het ndov/crow.
Dat is de instantie die de data beheerd
Deze tekstregels komen ook in de APP van 9292 of die van OVInfo.
Dat gaat dus automatisch in principe mits de data goed door Hermes wordt aangeleverd.

Wat betreft de perrontoewijzing: onlangs is er nieuwe software ingeladen waardoor het beter zou moeten worden.
In principe staan de perrons vast aan een lijnnummer maar bij drukte niet toepasbaar.
Een bus komt binnen en meldt zich automatisch aan door detectie, busnummer en daarmee de lengte is dus bekend.
Systeem kijkt welk vakje hij past, het dichts bij zijn normale vaste plaats.

Het torentje staat al jaaaaaaaren leeg.


Terug naar “OV Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast