Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Meltrain »

Bij werkzaamheden aan het spoor geeft NS soms het advies om met een andere modaliteit (tram, metro of bus) te reizen.
Maar zijn in deze vervoersmiddelen dan ook de vervoerbewijzen van NS geldig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Aking »

Ja, als NS het als advies geeft wel. Als je bij een verstoring op eigen houtje besluit een andere modaliteit te gebruiken niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Maar zijn in deze vervoersmiddelen dan ook de vervoerbewijzen van NS geldig?
Nee en dit is een probleem aankomend weekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Meltrain »

Hmm, bovenstaande reacties spreken elkaar tegen. :?
Maar als de vervoerbewijzen niet geldig zijn, moet je dan zelf voor die reis betalen en dat bedrag achteraf terugvragen bij NS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Suus »

Ja, je moet zelf voor je reis betalen en daarna moet je zelf een verzoek indienen bij de klantenservice.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Wubbo »

Is dat recent gewijzigd? Het was toch altijd zo dat er een poortje open stond?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Aking »

NS zelf is ook niet heel duidelijk...
Wat moet ik doen als ik omreis met een andere vervoerder?

Als u een gedeelte van uw traject met een andere bus- of treinvervoerder reist, zorg dan dat u een geldig vervoerbewijs heeft in het vervoermiddel van de andere vervoerder. NS zorgt voor alternatief vervoer of u kunt omreizen met NS-treinen. In zeer uitzonderlijke gevallen waarin dit niet mogelijk is kunt u eventuele extra kosten declareren via NS Klantenservice.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat uw vervoerbewijs geldig is bij een andere vervoerder, bijvoorbeeld omdat er gedurende een lange periode met een andere vervoerder wordt gereisd. NS maakt hierover dan afspraken met deze vervoerders. Als dat het geval is vindt u nadere informatie hierover op NS.nl of ter plaatse op het station.
Ze spreken vrij specifiek van omreizen, maar als ik ergens in Amsterdam de metro oak omdat NS dat als reisadvies geeft, reis ik dan om? En hoezo geeft NS dat dan als reisadvies en zorgen ze niet voor een (gratis/NS-kosten) alternatief?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Is dat recent gewijzigd? Het was toch altijd zo dat er een poortje open stond?
Ik heb geen foto, maar op posters in de regio Amsterdam staat dat aanstaande zaterdag en zondag tussen Schiphol en Amsterdam Zuid en tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer ArenA R-NET het alternatief is en dat daarvoor moet worden ingecheckt bij R-NET in de bus. En tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk moet je reizen met de metro en in-/uitchecken bij de metro. NS rijdt alleen bussen tussen Duivendrecht en Diemen Zuid, Schiphol en Leiden (stop- en snelbussen) en non-stop tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Is dat recent gewijzigd? Het was toch altijd zo dat er een poortje open stond?
Volgens mij is dat al langer geleden gewijzigd, het GVB wil niet meer voor de "verliezen" van treinvervangend vervoer opdraaien. Ik vind het zelf ook jammer dat (zeker bij werkzaamheden) er niet gewoon iets geregeld kan worden voor alle reizigers, maar ja samenwerken is moeilijk en de OV-chipkaart is veel te hightech om klantvriendelijke dingen mee te doen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Daelea »

Bij de vorige buitendienststelling op Schiphol werd mij echter door een NS-medewerker verteld dat de NS vervoer had ingekocht bij Connexxion en men met een geldig NS-abonnement (Weekend Vrij, in mijn geval) niet hoefden in te checken op de 300 en 341. Dat de 341 naar Amsterdam Zuid vervolgens zo ongelooflijk overvol was (met elk kwartier een losse Iveco...) dat er door de chauffeur niks te controleren viel, is een tweede.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Wubbo »

Suus schreef:
Wubbo schreef:Is dat recent gewijzigd? Het was toch altijd zo dat er een poortje open stond?
Ik heb geen foto, maar op posters in de regio Amsterdam staat dat aanstaande zaterdag en zondag tussen Schiphol en Amsterdam Zuid en tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer ArenA R-NET het alternatief is en dat daarvoor moet worden ingecheckt bij R-NET in de bus. En tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk moet je reizen met de metro en in-/uitchecken bij de metro. NS rijdt alleen bussen tussen Duivendrecht en Diemen Zuid, Schiphol en Leiden (stop- en snelbussen) en non-stop tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol.
Ik geloof je direct, ik zie het ook staan in de werkzaamhedeninfo op rijdendetreinen.nl. Ik kan me alleen niet herinneren dat dit eerder ook zo was (behalve als er ook een alternatief was, zoals bij werkzaamheden bij Delft waarbij er wel NS-bussen reden maar er ook via de Hofpleinlijn gereisd kon worden).
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door huibf »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Is dat recent gewijzigd? Het was toch altijd zo dat er een poortje open stond?
Volgens mij is dat al langer geleden gewijzigd, het GVB wil niet meer voor de "verliezen" van treinvervangend vervoer opdraaien. Ik vind het zelf ook jammer dat (zeker bij werkzaamheden) er niet gewoon iets geregeld kan worden voor alle reizigers, maar ja samenwerken is moeilijk en de OV-chipkaart is veel te hightech om klantvriendelijke dingen mee te doen... :')
Juist. De klant zal nooit op plaats 1, 2 of 3 staan.
De overheid moet hierin de regie nemen en desnoods dit afdwingen. Wat een flauwekul toch. Samwerken bestaat gewoon niet. Klantvriendelijkheid is ook een vies woord.

En als men niet klantvriendelijk is naar mij ben ik dat ook niet door op gepaste momenten grijs te rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Vinny »

Thom69 schreef:Bij de vorige buitendienststelling op Schiphol werd mij echter door een NS-medewerker verteld dat de NS vervoer had ingekocht bij Connexxion en men met een geldig NS-abonnement (Weekend Vrij, in mijn geval) niet hoefden in te checken op de 300 en 341. Dat de 341 naar Amsterdam Zuid vervolgens zo ongelooflijk overvol was (met elk kwartier een losse Iveco...) dat er door de chauffeur niks te controleren viel, is een tweede.
Ik heb het vermoeden dat werkzaamheden die onder SAAL (uitbreiding infrastructuur Schiphol-Almere-Lelystad) vallen, er geld vanuit het project naar de vervoerders geschoven wordt, waarbij onder meer Connexxion dan tijdens die werkzaamheden lijn 300 (en 341) versterkt en gratis voor treinreizigers kan laten rijden. In ieder geval zou dat verklaren waarom er af en toe geadviseerd wordt met deze lijnen te reizen en dat ze gratis zijn voor NS klanten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Daniel »

Ze zijn dus niet gratis, anders zou je niet in de bus hoeven in te checken lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Wubbo »

Er staan afspraken in de Netverklaring van ProRail over wanneer vervoerders recht hebben op vergoeding voor vervangend vervoer. Hoe ze dat dan verder inrichten is aan de vervoerder.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door gkw1969 »

AFgelopen weekend was het dus een zooitje daarmee bij Schiphol:
NS zegt op de reisplanner dat er vervangend vervoer is vanaf Amsterdam Zuid, ik moest van Deventer naar Schiphol en de app gaf aan tot Zuid en dan vervangend vervoer. Aangekomen op Amsterdam Zuid: geen verwijzing waar het TVV naar Schiphol stopt. Op het perron wel de omroep dat je met R-net moet reizen, maar niet welke lijn. Wordt wel gezegd dat de bussen vanaf de Strawinskylaan vertrekken, blijkt dus uitgang Mahlerplein te zijn. Leuk als je het weet, zoeken als je voor het eerst van je leven op Amsterdam Zuid komt.
Dan vervolgens een gelede Solaris als lijn 341 naar Schiphol, die half leeg vertrekt. Gelukkig had Connexxion nog wel een 2e bus ingeschakeld in de vorm van een Iveco. Medewerker van Connexxion die een beetje begeleidde kon mij vertellen dat Connexxion totaal niet op de hoogte was van de afspraak om met de bus van Zuid naar Schiphol te reizen. Passagiers met een treinkaartje werden hier dan ook gewoon bij mee genomen uit coulance.

De terugweg op zondag was nog veel vervelender: Er staat zeker 150 man bij de halte naar Amsterdam Zuid (tsja, daar vandaan vertrekken de bussen richting Enschede en Leeuwarden). Mensen met alleen een treinkaartje werden stelselmatig geweigerd. En tegen hen werd gezegd een buskaartje te kopen of via Sloterdijk te reizen. Een hoop boze passagiers. Gelukkig kwamen ze wel met een gelede Solaris aan zetten maar ja, daar kan 125 man in, met als gevolg dat er nog eens 25 achter bleef om een half uur te wachten op de volgende bus.
Bij de kaartautomaten stonden wel studenten ingehuurd door NS om iets te begeleiden, maar die lieten de mensen gewoon een treinkaartje kopen en zeiden dat ze daar mee ook met de bus naar Zuid konden reizen.

Als, zoals eerder werd gemeld, bij Connexxion extra vervoer was ingekocht waarom reed er dan maar 1x per half uur een bus, op een tijdstip dat hij nog niet eens fatsoenlijk aansluit op de treinen. Voor geld doet een busbedrijf alles: betaal voor een 10 of 15 minuten dienst met geleed. Desnoods 2x per uur hele traject en 4x per uur alleen Schiphol-Amsterdam Zuid.
Kortom: Er zijn geen afspraken gemaakt met Connexxion om als TVV vervoer te rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Frank93 »

Over de busreis met een treinkaartje; ik weet niet meer wat er precies op de site van de NS zelf heeft gestaan maar in het archief op rijdendetreinen.nl staat het volgende:
tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid/Amsterdam Bijlmer ArenA kunt u ook met bussen van R-Net reizen. Dit is een sneller alternatief maar u betaalt hier meer voor (check in/uit bij NS en check in/uit bij R-Net)

reis tussen 07.00 en 00.00 uur van/naar Amsterdam Lelylaan met een taxibusje of met Metrolijn 50 via Amsterdam Sloterdijk. De Metro is een sneller alternatief maar u betaalt hier meer voor (check in/uit bij NS en check in/uit bij GVB)
Wat je moet doen als je een treinkaartje hebt gekocht staat er niet echt duidelijk bij inderdaad. Maar het wordt ook weer niet aangegeven als enige alternatief, alleen dat het sneller is.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door gkw1969 »

Frank93 schreef:
Wat je moet doen als je een treinkaartje hebt gekocht staat er niet echt duidelijk bij inderdaad. Maar het wordt ook weer niet aangegeven als enige alternatief, alleen dat het sneller is.
In de NS app is lijn 341 het enige alternatief. Als ik plan kan ik 2x per uur tot Zuid en dan vervangend vervoer (R-Net).
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Anne »

In de planner staat bij de overstap op A'dam Zuid:
Check-uit NS en check-in R-net

Dat is het zelfde als er staat als je in Dordrecht of Geldermalsen overstapt op de trein van QBuzz.
En daar geeft een NS kaartje voor de hele reis geen probleem.

Bij de reizen naar Schiphol moet je met een gekocht NS kaartje dus kunnen reizen met CXX.
Als ik een kaartje van Rotterdam naar Scheveningen koop kan ik ook door met de HTM.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Suus »

En dat was dus niet zo. NS heeft excuses aangeboden en zal iedereen compenseren die zelf contact opneemt met de klantenservice.

Waarschijnlijk krijgt er vandaag iemand een draai om de oren op de afdeling Logistiek, en dat is volkomen terecht.

https://www.parool.nl/amsterdam/-ns-jaa ... ~a4621677/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door VIRM »

Bij de reisinformatie ging het ook niet goed. Er stond bij de werkzaamheden wel heel leuk van/naar/via Schiphol, alleen was men even vergeten te vermelden dat het invloed had op andere trajecten, zoals Amsterdam - Leiden via Haarlem. En de spitsintercity's naar Enkhuizen waren ook ineens foetsjie. Volgens een medewerker op het NS serviceforum zal er worden geevalueerd. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Vinny »

Schiphol is precies een bestemming waar veel incidentele treinreizigers heen moeten of vandaan komen, die vaak ook het Nederlands niet of beperkt machtig zijn. Hier moet wel echt wat verbeteren aan de communicatie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Mikos »

Om nog even terug te komen op de vraag of er wel of niet ingecheckt moet zijn bij werkzaamheden en verstoringen: V
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid geldt vanaf 4 februari 2019 het volgende bij verstoringen en geplande werkzaamheden:
  • Op stations met toegangspoorten blijven de toegangspoorten altijd dicht. Doordat de poortjes gesloten zijn is het duidelijk voor de reiziger hoe hij/zij moet handelen.
  • Op stations met palen moet de reiziger gebruik maken van de in- en uitcheckpalen voordat hij/zij de reis per bus kan vervolgen.
  • Als de reiziger moet betalen voor de busreis, dan staan er kaartlezers bij de bussen, bijvoorbeeld in het geval van een geplande buitendienststelling. Staat er geen mobiele kaartlezer dan is het vervangend busvervoer gratis.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Aking »

Maar ongepland vervoer is dan dus compleet gratis? Want ook bij NS ben je dan niet ingecheckt (als je een station met poortjes hebt in ieder geval)

En hoe zit dat met je eventuele dubbele instaptarief, want als ik op Utrecht Uitcheck, en vervolgens per bus naar ergens ga om daar 40 minuten later weer in te checken, is dat geen overstap meer (al spaar ik dan dus wel de kosten Utrecht - Busbestemming uit)

Maar in ieder geval check je dus ALTIJD bij ns palen/lezers in en uit, en dus nooit, zoals afgelopen weekend, in de (R-Net) bus, metro, tram of wat dan ook?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Bericht door Mikos »

Afgelopen weekend moet je even vergeten; men is flink bezig met evalueren wat daar nu precies de bedoeling van was en of dat afwijkt van de praktijk. Vanaf het wijzigingsblad is de stelregel inderdaad: Altijd uitchecken bij het verlaten van het station, altijd inchecken bij het betreden van het station. Ongeplande werkzaamheden of verstoring? Dan is de busreis gratis. Geplande werkzaamheden? Dan moet je bij de bus bij een mobiele cico-paal in- en na de busrit uitchecken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten