Pagina 3 van 3

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 11:43
door Mikos
Nee, dat zien ze niet, in verband met de wet op de privacy kunnen ze helemaal niks met zulke informatie, behalve geanonimiseerd verwerken of per individueel geval afhandelen en dat kan door contact op te nemen met de klantenservice. En we kunnen er heel lang over door blijven gaan, maar zoals ik al eerder heb gezegd: Het wordt geëvalueerd. En daarmee is het ook het laatste dat ik er op zeg.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 13:58
door dennistd
Even als voorbeeld vrijdag 11 januari: geen treinverkeer Almelo-Hengelo door een storing. Als eerste vliegt iedereen al in lijn 51, die (zelfs al moet er betaald worden) binnen de kortste keren vol is en mensen achter moeten laten. Maar er waren zelfs een stuk of 10 reizigers die met lijn 64 naar Oldenzaal gingen om daar over te stappen op lijn 62 naar Enschede. Flinke extra kosten, maar die mensen hadden blijkbaar geen zin/tijd om te wachten op treinvervangende bussen.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 14:18
door webguy
Overigens ben ik het op zich wel met NS eens: als je de reiziger als vriend behandelt in de communicatie (naast klant...), vertel je een vriend ook dat er een alternatief is naast het NS alternatief, ook al kost het meer. Het is alleen raar als al jaren de R-Net lijnen TVV zijn en nu opeens niet. Qua prijs maakt het voor de klant op zich niet uit, tenzij je uit Groningen komt. Dan zijn door het NS tariefstelsel de laatste kilometers/tariefeenheden gratis en nu ga je opeens volle mep betalen. De beste oplossing is als de bussen de NS kaartjes zouden snappen voor TVV, maar goed, we weten allemaal dat dat super lastig is!

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 16:26
door Daniel
Qua prijs maakt het natuurlijk ook nog uit als je een kortingsabonnement of vrij reizen hebt he. Die gelden immers niet in de bus.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 18:39
door trolly
webguy schreef:De beste oplossing is als de bussen de NS kaartjes zouden snappen voor TVV, maar goed, we weten allemaal dat dat super lastig is!
't Is lastig dus laat vriend reiziger het maar oplossen, want waar heb je anders vrienden voor? Dat lijkt mij toch slecht te verdedigen: ten eerste creëer je voor die vriend een probleem door het baanvak buiten dienst te nemen (ja, hoogstnoodzakelijk onderhoud en blabla — zeker, maar toch) en als het over de kosten voor een nog enigszins geloofwaardig alternatief gaat klopje nog eens bij vriend aan, omdat je een tariefsysteem hebt dat het lastig maakt de kosten te vergoeden, en je toch geen extra bussen wil inzetten.

Nu ik er eens over nadenk: eigenlijk heb ik geen vrienden die me dit soort geintjes flikken. Je zou bijna wensen dat er bij de verantwoordelijken wat zichtbare sporen van de evaluatie overblijven, zoals een bult of een blauw oog. Vrienden onder elkaar, immers.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 19:40
door Karl
Dit soort debacles tonen keer op keer twee dingen aan, namelijk (a) dat NS een veel te dominante partij is die vooral afdelingen intern wil bezighouden zonder daarbij reizigers te compenseren voor ontstane geplande ellende, maar bovenal (b) dat het ministerie een incompetente concessieverlener is die niet krijgt wat ze zou moeten eisen van een aannemende partij.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 19:44
door Aking
trolly schreef:vriend reiziger

Sinds wanneer is de reiziger een vriend? en niet een lastige belemmering in het met treintjes spelen? :o

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 20:58
door trolly
Dat moet je webguy vragen, vriend Aking. Die komt met dit soort vage theorieën aanzetten. Ik snap heus ook wel dat de reiziger een te wantrouwen belemmering van de dienstuitvoering is.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: wo 23 jan 2019, 21:34
door webguy
Wat ik bedoelde is dat je eigenlijk uit een goede reisplanner twee alternatieven wil krijgen:
a) Je kan wachten op onze ongepland vervangende bus / je kan de gepland vervangende bus nemen, dit alles tegen NS tarief*, we gokken dat het ongeveer x-y minuten langer duurt
b) Je kan de normale stads/streekbus nemen met x geplande reistijd, tegen OV-chipkaarttarief, maar let op: deze kan ook druk zijn

* volgens mij verlies je dus wel korting je kortingtarief als je van NS station naar een mobiel incheck punt gaat, net als bij Sloterdijk en Hilversum. Dan baal je als je van Groningen naar Vlissingen gaat en na Roosendaal een klein stukje bus hebt...

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: do 24 jan 2019, 19:03
door WSM
Hetgeen in geval van geplande werkzaamheden (zoals in dit geval) dus complete bullshit is. NS dient de stations die onder haar concessie vallen te bedienen volgens NS-voorwaarden en tarief. Als NS dat vervolgens wil uitbesteden aan Connexxion of GVB, prima, maar dan zijn daar dus wel de NS-vervoerbewijzen geldig.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: do 24 jan 2019, 20:07
door Aking
Denk aan je hart kind! Het wordt allemaal geëvalueerd :Y

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: do 24 jan 2019, 20:46
door WSM
Gelukkig is mijn vertrouwen in zulk gewauwel grenzeloos *O* .

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: do 24 jan 2019, 21:05
door Vinny
webguy schreef:Overigens ben ik het op zich wel met NS eens: als je de reiziger als vriend behandelt in de communicatie (naast klant...), vertel je een vriend ook dat er een alternatief is naast het NS alternatief, ook al kost het meer. Het is alleen raar als al jaren de R-Net lijnen TVV zijn en nu opeens niet. Qua prijs maakt het voor de klant op zich niet uit, tenzij je uit Groningen komt. Dan zijn door het NS tariefstelsel de laatste kilometers/tariefeenheden gratis en nu ga je opeens volle mep betalen. De beste oplossing is als de bussen de NS kaartjes zouden snappen voor TVV, maar goed, we weten allemaal dat dat super lastig is!
Volgens mij is de oplossing vrij eenvoudig te realiseren, maar moeten de vervoerders wel meewerken, en dat is: voor lijnbussen die worden aangewezen als treinvervangend vervoer het NS vervoersbewijs als zichtkaart accepteren. Dat kan volgens mij best eenvoudig gecommuniceerd worden.

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: za 26 jan 2019, 19:43
door gkw1969
Vinny schreef: Volgens mij is de oplossing vrij eenvoudig te realiseren, maar moeten de vervoerders wel meewerken, en dat is: voor lijnbussen die worden aangewezen als treinvervangend vervoer het NS vervoersbewijs als zichtkaart accepteren. Dat kan volgens mij best eenvoudig gecommuniceerd worden.
Gecommuniceerd worden is 1 ding. Betaald worden is een ander. Dankzij de marktwerking gaat geen enkel vervoersbedrijf gratis passagiers vervoeren van een ander. En als je wilt gaan tellen dan leg je de druk bij de chauffeur neer. Dat is allemaal onwenselijk. De NS moet eens ophouden zichzelf als baas te zien en zich eens te gaan gedragen als klantgericht vervoersbedrijf.
Hoewel in sommige gebieden de NS nog de illusie heeft dat ze wat te vertellen hebben over het busvervoer, is dat al jaren niet meer zo.

Daarbij vind ik dat de busdienst totaal geen vervanging kan zijn voor de trein. De trein heeft zo'n groot aantal passagiers dat de bus direct vol zit zodat de vaste buspassagiers niet meer mee kunnen. Ze moeten eens in zee gaan met een organisatie die verstand heeft van vervoer en niet met een uitzendbureau die het voor het laagste bedrag regelt.

Het komt allemaal neer op de centen. Je krijgt waarvoor je betaald. (behalve als je passagiers adviseert de lijnbus te nemen, dan wordt er niet betaald door de NS)

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: zo 27 jan 2019, 13:51
door Vinny
Je kunt het ook andersom bekijken: een reiziger die een NS abonnement heeft mag er vanuit gaan dat het vervoersrecht geeft op de door de NS zelf geadviseerde reisroute. En blijkbaar is het anno 2019 niet mogelijk om een technische oplossing te maken op de OV chipkaart, en vervolgens moet de klant zelf maar gaan bellen met de klantenservice. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. :twisted:

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 19 feb 2019, 08:01
door Meltrain
Mikos schreef:En dat wordt momenteel volop geëvalueerd, zoals reeds eerder gezegd.
We zijn nu ongeveer een maand verder. Is de evaluatie al geweest en zijn daar al resultaten van bekend?

Re: Reizen met andere modaliteiten bij werkzaamheden

Geplaatst: di 19 feb 2019, 11:16
door Mikos
Oh, vast. Maar daar word ik niet in meegenomen en zal ik waarschijnlijk ook niet te horen krijgen.