Vertrektijden Zutphen
Vertrektijden Zutphen
Ik forens dagelijks naar Zutphen en bij aankomst viel het me een keer op dat de trein naar Winterswijk 's ochtends al om xx:02 en xx:32 vertrekt, in plaats van de xx:07 en xx:37 tijdens de rest van de dag. Ik heb het even opgezocht, maar de treinen t/m die van 08:02 vertrekken met dit patroon. De aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal naar deze trein is nog wel te halen, maar de IC Roosendaal-Zwolle komt precies aan op het moment dat de stoptrein naar Winterswijk vertrekt - wat natuurlijk niet zo handig is. Is er een reden dat deze stoptrein 's ochtends afwijkende tijden heeft?
Mijn Flickr account.
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Vertrektijden Zutphen
Dat is gedaan om de aansluiting van de trein uit Winterswijk op de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] richting Arnhem te garanderen in de ochtendspits. 's Ochtends reizen er veel meer mensen [serie=Stoptrein|2019|Winterswijk - Zutphen30800[/serie] -> [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] richting Arnhem dan andersom.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Vertrektijden Zutphen
Duidelijk! Is er ook een reden waarom er 's ochtends wel met dubbele treinstellen gereden wordt en in de avondspits niet? Is de laatstgenoemde beter gespreid ofzo?
Mijn Flickr account.
Re: Vertrektijden Zutphen
Op vrijwel alle relaties is de avondspits meer gespreid dan de ochtendspits, dat zal rond Zutphen niet anders zijn.
Re: Vertrektijden Zutphen
Met name scholieren reizen veel gespreider dan werkenden, waardoor de ochtendpiek vrijwel altijd maatgevend is.
Het is een spectrum.
Re: Vertrektijden Zutphen
Ik heb me dat nooit gerealiseerd eigenlijk, maar het klinkt wel logisch. De trein van 17:16 uit Hengelo naar Zutphen (die ik weer zie als ik daar uit Zutphen aankom) ziet er vrijwel elke dag propvol uit, die zou best een tweede stelletje kunnen gebruiken. Maar goed, als dat maar voor één trein geldt is dat ook niet de moeite waard.
Nog iets anders wat ik me afvraag - ja ja, al mijn forensvragen komen eruit . Vlak voordat er ingevoegd wordt op de hoofdlijn Deventer-Arnhem nabij Eefde is er nog een stukje dubbelspoor. Dat begint bij deze spoorwegovergang. Het gebeurt regelmatig* dat de trein bijna tot stilstand afremt voor deze overgang, er dan langzaam overheen gaat, over de wissel gaat en dan weer met het gebruikelijke slakkengangetje** verder rijdt naar Zutphen. Zelfs als de hele rit op tijd gaat en ook de kruising bij Almen volgens planning gebeurt is wil dit gebeuren. Het gevolg - vandaag was het ook weer zover - is dan regelmatig dat de aansluiting op de IC naar Roosendaal in de soep loopt. Wat zou de reden kunnen zijn dat er zo vaak afgeremd moet worden voor deze spoorwegovergang/wissel? De andere kant op is er geen issue.
* "Regelmatig" is natuurlijk lekker vaag, maar soms gebeurt het een week of twee niet en dan weer bijna dagelijks. De opgelopen vertraging varieert van 2 tot 5 minuten, afhankelijk van hoe ver er afgeremd wordt.
**Dit valt ook op: de trein Oldenzaal-Zutphen komt met een slakkengangetje binnenrijden in Zutphen en vertrekt met hetzelfde tempo, terwijl de IC's en de stoptrein van/naar Winterswijk wel op een behoorlijke snelheid aan komen rijden.
Nog iets anders wat ik me afvraag - ja ja, al mijn forensvragen komen eruit . Vlak voordat er ingevoegd wordt op de hoofdlijn Deventer-Arnhem nabij Eefde is er nog een stukje dubbelspoor. Dat begint bij deze spoorwegovergang. Het gebeurt regelmatig* dat de trein bijna tot stilstand afremt voor deze overgang, er dan langzaam overheen gaat, over de wissel gaat en dan weer met het gebruikelijke slakkengangetje** verder rijdt naar Zutphen. Zelfs als de hele rit op tijd gaat en ook de kruising bij Almen volgens planning gebeurt is wil dit gebeuren. Het gevolg - vandaag was het ook weer zover - is dan regelmatig dat de aansluiting op de IC naar Roosendaal in de soep loopt. Wat zou de reden kunnen zijn dat er zo vaak afgeremd moet worden voor deze spoorwegovergang/wissel? De andere kant op is er geen issue.
* "Regelmatig" is natuurlijk lekker vaag, maar soms gebeurt het een week of twee niet en dan weer bijna dagelijks. De opgelopen vertraging varieert van 2 tot 5 minuten, afhankelijk van hoe ver er afgeremd wordt.
**Dit valt ook op: de trein Oldenzaal-Zutphen komt met een slakkengangetje binnenrijden in Zutphen en vertrekt met hetzelfde tempo, terwijl de IC's en de stoptrein van/naar Winterswijk wel op een behoorlijke snelheid aan komen rijden.
Mijn Flickr account.
Re: Vertrektijden Zutphen
Daar komt een stukje spoortechniek om de hoek kijken.
- Binnen rijden van Zutphen : De trein uit Hengelo gaat vlak voor het perron door een Engels wissel, dat is maximaal 40km/h. Die 40 moet bij het laatste sein voor dat wissel gereden worden, dus de opdracht daarvoor krijgt de machinist al bij het sein daar weer voor (net na de brug, vaak voordat ie naar rechts gaat). Doordat er ATB-EG ligt moet er vanaf het sein geremd worden tot 40 km/h, en de Lintjes remmen nogal goed dus rijdt je een heel stuk 40 tot het perron. De trein uit Winterswijk moet 80 rijden bij de aansluiting en daar terug naar 60, die gaat namelijk voor het perron door een 80 wissel en kan dus tot aan het sein daarvoor 60 blijven rijden. Zelfde geldt bij vertrek, de trein naar Hengelo moet eerst door de Engelsman met 40, die naar Winterswijk kan direct optrekken. Naar 80 voorbij het perron.
- afremmen voor Eefde: De treindienst leider vergeet nog wel eens de rijweg in te leggen waardoor het sein net voor de eerste overweg (de enkelsporige) op rood staat. Daar ligt echter ATB-NG dat met vaste bakens werkt. Stel hij is rood, en komt aanrijden en plotseling wordt het sein toch groen, dan dwingt de Atb je toch nog helemaal te remmen naar 10 voor het sein, omdat die nog geen nieuwe info heeft gekregen over het verbeterde sein beeld. Pas bij het sein ligt weer een baken dat nieuwe info geeft dus dan pas kan er weer traktie gegeven worden. En ja, dat kost je zo een minuut of 2, zeker als je eerst voor de rooie moet stoppen, treindienstleider bellen, die dan de rijweg instelt, maar dan moeten eerst nog beide overwegen sluiten voordat je veilig krijgt. En af en toe heb je de pech dat je dan ook nog eens de hele weg tot aan het perron met geel knipper, en dus rijden op zicht mag gaan....
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Wat die drukke trein betreft, dat merken wij ook, maar het extra stel is dan maar tot Goor nodig, dus zolang iedereen nog mee kan zal er niet snel dubbel gereden gaan worden ben ik bang...
- Binnen rijden van Zutphen : De trein uit Hengelo gaat vlak voor het perron door een Engels wissel, dat is maximaal 40km/h. Die 40 moet bij het laatste sein voor dat wissel gereden worden, dus de opdracht daarvoor krijgt de machinist al bij het sein daar weer voor (net na de brug, vaak voordat ie naar rechts gaat). Doordat er ATB-EG ligt moet er vanaf het sein geremd worden tot 40 km/h, en de Lintjes remmen nogal goed dus rijdt je een heel stuk 40 tot het perron. De trein uit Winterswijk moet 80 rijden bij de aansluiting en daar terug naar 60, die gaat namelijk voor het perron door een 80 wissel en kan dus tot aan het sein daarvoor 60 blijven rijden. Zelfde geldt bij vertrek, de trein naar Hengelo moet eerst door de Engelsman met 40, die naar Winterswijk kan direct optrekken. Naar 80 voorbij het perron.
- afremmen voor Eefde: De treindienst leider vergeet nog wel eens de rijweg in te leggen waardoor het sein net voor de eerste overweg (de enkelsporige) op rood staat. Daar ligt echter ATB-NG dat met vaste bakens werkt. Stel hij is rood, en komt aanrijden en plotseling wordt het sein toch groen, dan dwingt de Atb je toch nog helemaal te remmen naar 10 voor het sein, omdat die nog geen nieuwe info heeft gekregen over het verbeterde sein beeld. Pas bij het sein ligt weer een baken dat nieuwe info geeft dus dan pas kan er weer traktie gegeven worden. En ja, dat kost je zo een minuut of 2, zeker als je eerst voor de rooie moet stoppen, treindienstleider bellen, die dan de rijweg instelt, maar dan moeten eerst nog beide overwegen sluiten voordat je veilig krijgt. En af en toe heb je de pech dat je dan ook nog eens de hele weg tot aan het perron met geel knipper, en dus rijden op zicht mag gaan....
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Wat die drukke trein betreft, dat merken wij ook, maar het extra stel is dan maar tot Goor nodig, dus zolang iedereen nog mee kan zal er niet snel dubbel gereden gaan worden ben ik bang...
Re: Vertrektijden Zutphen
Helemaal duidelijk, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik gok dat je vast al een keer mijn trein gereden hebt
Wat betreft drukte: geen klachten van mijn kant, ik heb tot nu toe altijd kunnen zitten - bij het beginpunt opstappen heeft zo z'n voordelen en 's ochtends in Hengelo stroomt de trein eerst leeg vanuit Oldenzaal :)
Bovendien is dat Blauwnet Vrij best een goeie deal als je elke dag in de spits deze trein neemt :) De krappe beenruimte is een ander verhaal, maar nog een paar weken en ik heb een andere forensroute en neem ik deze trein niet meer
Wat betreft drukte: geen klachten van mijn kant, ik heb tot nu toe altijd kunnen zitten - bij het beginpunt opstappen heeft zo z'n voordelen en 's ochtends in Hengelo stroomt de trein eerst leeg vanuit Oldenzaal :)
Bovendien is dat Blauwnet Vrij best een goeie deal als je elke dag in de spits deze trein neemt :) De krappe beenruimte is een ander verhaal, maar nog een paar weken en ik heb een andere forensroute en neem ik deze trein niet meer
Mijn Flickr account.
Re: Vertrektijden Zutphen
Zou maar zo kunnen dat ik je eens gereden, al zit de rit van 17:16 uit Hengelo (en 18:00 uit Zp) niet in het dienstenpakket van Goor...
Re: Vertrektijden Zutphen
Je draait nachtdiensten?Timon91 schreef:bij het beginpunt opstappen heeft zo z'n voordelen en 's ochtends in Hengelo stroomt de trein eerst leeg vanuit Oldenzaal :)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Vertrektijden Zutphen
Klopt het dat de Oldenzaal-trein in beide richtingen links rijdt over de brug over het Twentekanaal? Richting Odz snap ik het nog om een gelijktijdig vertrek met de trein naar Winterswijk mogelijk te maken (en dan kom je dus die Engelsman afbuigend tegen), maar als je in Zutphen binnenkomt moet je dezelfde logica volgend direct na de brug alsnog weer rechts gaan rijden om tegelijk met de Winterswijker binnen te kunnen komen.
Idealiter wordt het stukje tussen de aansluiting uit Winterswijk en de Industrieweg ook driesporig gemaakt zodat de Winterswijker helemaal vrij komt te liggen.
Idealiter wordt het stukje tussen de aansluiting uit Winterswijk en de Industrieweg ook driesporig gemaakt zodat de Winterswijker helemaal vrij komt te liggen.
Ik doe ook maar wat
Re: Vertrektijden Zutphen
Die zie ik altijd vertrekken uit Hengelo; ik kom dan net weer aan vanuit Zutphen ;)marvinkok schreef:Zou maar zo kunnen dat ik je eens gereden, al zit de rit van 17:16 uit Hengelo (en 18:00 uit Zp) niet in het dienstenpakket van Goor...
's Ochtends in Hengelo stroomt de trein eerst leeg als die uit Oldenzaal komt, 's middags in Zutphen stap ik bij het beginpunt op :)trolly schreef:Je draait nachtdiensten?Timon91 schreef:bij het beginpunt opstappen heeft zo z'n voordelen en 's ochtends in Hengelo stroomt de trein eerst leeg vanuit Oldenzaal :)
Mijn Flickr account.
Re: Vertrektijden Zutphen
Dan zit je wel altijd in een Goorse rit. Wel eens opgevallen dat de machinist om 17:00 in Goor gewisseld wordt? (uitgezonderd op dinsdag)
Links of rechts bij Eefde ligt een beetje aan de treindienstleider. Meestal is het links (zowel van als naar Zp) maar op momenten dat de Winterswijkse niet rijdt (ander patroon tijdens de uursdienst) gaat ie vaak gewoon rechtdoor en vanuit Zp rechts en vanuit Laren links. Het gebeurd ook geregeld dat er vanuit Zp gewoon links vertrokken wordt (gelijktijdig met Ww) maar net na de aansluiting naar Vorden en voor de brug al naar rechts gewisseld wordt. Heb er nog weinig logica in kunnen ontdekken in afgelopen 2 jaar :')Ardan schreef:Klopt het dat de Oldenzaal-trein in beide richtingen links rijdt over de brug over het Twentekanaal? Richting Odz snap ik het nog om een gelijktijdig vertrek met de trein naar Winterswijk mogelijk te maken (en dan kom je dus die Engelsman afbuigend tegen), maar als je in Zutphen binnenkomt moet je dezelfde logica volgend direct na de brug alsnog weer rechts gaan rijden om tegelijk met de Winterswijker binnen te kunnen komen.
Idealiter wordt het stukje tussen de aansluiting uit Winterswijk en de Industrieweg ook driesporig gemaakt zodat de Winterswijker helemaal vrij komt te liggen.
Re: Vertrektijden Zutphen
Jazeker, dat heb ik me ook al eens afgevraagd, haha :X 's Ochtends heb ik altijd de trein van 6:46 uit Hengelo, 's middags bijna altijd die van 16:36 uit Zutphen (soms later). Een dubbel stel heb ik zelf nog nooit gehad trouwens, die loop ik altijd net mis -o- Ik woon - nu nog - in Enschede, maar het stukje Enschede-Hengelo doe ik vanwege de aansluiting in Hengelo op de fiets. 's Ochtends maakt het qua vertrektijd van huis toch niet uit en het is tevens goed voor de beweging (A)
De S&V medewerkers die soms controleren ken ik inmiddels ook bijna allemaal wel :')
De S&V medewerkers die soms controleren ken ik inmiddels ook bijna allemaal wel :')
Mijn Flickr account.
Re: Vertrektijden Zutphen
Weet iemand waarom de stoptrein Zutphen - Oldenzaal op zondagochtend en begin van de middag om .38 uit Zutphen naar Oldenzaal vertrekt? Normaal zijn de vertrektijden .36, ook doordeweeks op de momenten van een uurdienst.
Re: Vertrektijden Zutphen
Op zondagochtend en avond ligt de kruising in Goor ipv Laren doordeweeks. Daardoor kan daar met 120 doorgereden worden en vertrekken we later uit Zutphen.
Doordeweeks en zaterdag wordt er 's avonds wel een halfuursdienst geboden op Hengelo-Oldenzaal, daardoor ligt dan de kruising wel in Laren en Hengelo, en wordt er "gewoon" om. 36 vertrokken.
Doordeweeks en zaterdag wordt er 's avonds wel een halfuursdienst geboden op Hengelo-Oldenzaal, daardoor ligt dan de kruising wel in Laren en Hengelo, en wordt er "gewoon" om. 36 vertrokken.
Re: Vertrektijden Zutphen
Dubbel stel zul je inderdaad niet treffen op dat tijdstip, jou trein wordt in Zutphen gecombineerd met het stel van een half uur eerder (allebei wel Goorse ritten, dus grote kans dat je mij daar wel eens als machinist hebt gehad :Y)Timon91 schreef:Jazeker, dat heb ik me ook al eens afgevraagd, haha :X 's Ochtends heb ik altijd de trein van 6:46 uit Hengelo, 's middags bijna altijd die van 16:36 uit Zutphen (soms later). Een dubbel stel heb ik zelf nog nooit gehad trouwens, die loop ik altijd net mis -o- Ik woon - nu nog - in Enschede, maar het stukje Enschede-Hengelo doe ik vanwege de aansluiting in Hengelo op de fiets. 's Ochtends maakt het qua vertrektijd van huis toch niet uit en het is tevens goed voor de beweging (A)
De S&V medewerkers die soms controleren ken ik inmiddels ook bijna allemaal wel :')
De Blauwnet-IC heeft een prachtige aansluiting in Hengelo, maar volgens kwam je van Twek, dan heeft ie geen voordeel inderdaad. Ik zet tegenwoordig m'n auto in Delden voor de trein van 07:23, scheelt me zo 3 kwartier..
Re: Vertrektijden Zutphen
Ik snap het bijna, maar nog niet helemaal.. :$ Waarom leidt de halfuursdienst Hengelo-Oldenzaal tot het effect dat je wel in Laren kruist? Je komt dan in Laren niks tegen? En ook in Hengelo heeft de uurdienst Zutphen - Oldenzaal geen interactie met de pendel Hengelo - Oldenzaal die op het andere half uur ligt?marvinkok schreef:Op zondagochtend en avond ligt de kruising in Goor ipv Laren doordeweeks. Daardoor kan daar met 120 doorgereden worden en vertrekken we later uit Zutphen.
Doordeweeks en zaterdag wordt er 's avonds wel een halfuursdienst geboden op Hengelo-Oldenzaal, daardoor ligt dan de kruising wel in Laren en Hengelo, en wordt er "gewoon" om. 36 vertrokken.
Re: Vertrektijden Zutphen
Het is zo dat doordeweeks en op zaterdag 's avonds een tussenslag Oldenzaal-Hengelo-Oldenzaal wordt gereden, tussen de ritten Zutphen-Oldenzaal en Oldenzaal-Zutphen in. Dat levert een kruising op in Hengelo en Laren-Almen. In Hengelo keert de tussenslag op zichzelf en In Zutphen wordt steeds een halfuur over gestaan.
Op zondag is er alleen een doorgaande rit Zutphen-Oldenzaal en Oldenzaal-Zutphen. Bij een uursdienst wordt dan alleen midden op de lijn gekruist, in Goor dus. De halfuursdienst op zondag is op de gehele lijn, niet alleen Oldenzaal-Hengelo. Dan wordt er ook in Hengelo en Laren-Almen gekruist.
Op zondag is er alleen een doorgaande rit Zutphen-Oldenzaal en Oldenzaal-Zutphen. Bij een uursdienst wordt dan alleen midden op de lijn gekruist, in Goor dus. De halfuursdienst op zondag is op de gehele lijn, niet alleen Oldenzaal-Hengelo. Dan wordt er ook in Hengelo en Laren-Almen gekruist.
Re: Vertrektijden Zutphen
Het kost even wat moeite in mijn hersenpan maar ik had dezelfde vraag en ik snap het nu
Ik zie wel de hele tijd 'Goorse diensten' voorbij komen. Willen jullie soms zeggen dat je op één zo'n lijntje twee standplaatsen hebt? Waarvan eentje op een random tussenstation? :')
Ik zie wel de hele tijd 'Goorse diensten' voorbij komen. Willen jullie soms zeggen dat je op één zo'n lijntje twee standplaatsen hebt? Waarvan eentje op een random tussenstation? :')
Ik doe ook maar wat
Re: Vertrektijden Zutphen
Zegzegzeg, niet zó over de wereldstad Goor hè -o-
Re: Vertrektijden Zutphen
Zutphen-Hengelo-Oldenzaal wordt gereden vanaf de standplaatsen Zutphen en Goor inderdaad (en één dienstje in Enschede zelfs geloof ik vanwege het onderhouden van materieel- en wegbekendheid). 's Nachts overnachten er ook twee stellen in Goor die de eerste twee treinen opstarten richting Oldenzaal (ma-za).
Re: Vertrektijden Zutphen
Waarom levert dat een kruising op?dennistd schreef:Het is zo dat doordeweeks en op zaterdag 's avonds een tussenslag Oldenzaal-Hengelo-Oldenzaal wordt gereden, tussen de ritten Zutphen-Oldenzaal en Oldenzaal-Zutphen in. Dat levert een kruising op in Hengelo en Laren-Almen.
Ik zou denken:
* 1x/uur Zutphen - Hengelo - Oldenzaal v.v., dan alleen kruising in Goor.
==> Als je daar een tussenslag Hengelo - Oldenzaal v.v. rijdt 1x/uur, dan rijdt die trein onafhankelijk van de 1x/uur Zutphen - Hengelo - Oldenzaal v.v. De korte slag rijdt dan toch op het andere half uur van de lange slag? Dus hoezo levert dat een kruising in Hengelo op en in Laren-Almen?
Re: Vertrektijden Zutphen
Er is op zaterdag 1 Enschedese dienst die een stuk ZHO rijdt, dit heeft met name te maken voor de weg- en materiaalbekendheid te houden. Hierdoor is er dus ook een Goorse dienst die op zaterdag Enschede-Zwolle rijdt.dennistd schreef:Zutphen-Hengelo-Oldenzaal wordt gereden vanaf de standplaatsen Zutphen en Goor inderdaad (en één dienstje in Enschede zelfs geloof ik vanwege het onderhouden van materieel- en wegbekendheid). 's Nachts overnachten er ook twee stellen in Goor die de eerste twee treinen opstarten richting Oldenzaal (ma-za).
Overigens worden de diensten Hengelo-Bad Bentheim volledig door Goor gereden met een groep vaste machinisten.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Vertrektijden Zutphen
2 Enschede diensten
Een trein rijdt Zutphen - Oldenzaal - Hengelo - Oldenzaal - Zutphen. Die is dus na 2,5 ipv 2 uur weer terug in Zutphen dus kruis je niet halverwege in Goor, maar in Laren en Hengelo.Gamma schreef:Waarom levert dat een kruising op?dennistd schreef:Het is zo dat doordeweeks en op zaterdag 's avonds een tussenslag Oldenzaal-Hengelo-Oldenzaal wordt gereden, tussen de ritten Zutphen-Oldenzaal en Oldenzaal-Zutphen in. Dat levert een kruising op in Hengelo en Laren-Almen.
Ik zou denken:
* 1x/uur Zutphen - Hengelo - Oldenzaal v.v., dan alleen kruising in Goor.
==> Als je daar een tussenslag Hengelo - Oldenzaal v.v. rijdt 1x/uur, dan rijdt die trein onafhankelijk van de 1x/uur Zutphen - Hengelo - Oldenzaal v.v. De korte slag rijdt dan toch op het andere half uur van de lange slag? Dus hoezo levert dat een kruising in Hengelo op en in Laren-Almen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten