Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14533
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Meltrain » Wo 10 Apr 2019, 07:13

Ik ben wel eens benieuwd welke "onmogelijke" overstappen in de praktijk toch behoorlijk vaak haalbaar zijn.
Zelf haal ik vaak de volgende overstappen, die in theorie niet mogelijk zijn:
*Op Rotterdam Centraal vanaf de 5100 (uit Dordrecht) op de 500 / 600.
*Op Utrecht Centraal vanaf de 800 (uit Amsterdam) op de 2800.

Kennen jullie nog meer van dergelijke overstappen?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5758
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Etienne » Wo 10 Apr 2019, 07:54

Vanuit de ICE uit Frankfurt op de 11700 in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam) :P
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

waldo79
Berichten: 4880
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor waldo79 » Wo 10 Apr 2019, 08:00

Dat zijn prettige verrassingen, maar andersom gaan er ook aansluitingen de mist in.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7185
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Apr 2019, 08:31

2900-8800 op Ut. In vroeger tijden was er wel een aansluiting van de 8800 op de 800, maar nu bestaat hij beide kanten op officieel niet (4 mn, tegen 5 mn norm voor die afstand op Ut).
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1847
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Yanaike » Wo 10 Apr 2019, 09:19

Op Rotterdam Centraal: van de 500/600 uit Utrecht op de 2400 richting Delft/Den Haag HS en van de 2800 uit Utrecht op de 2200 richting Delft/Den Haag HS, in beide richtingen (2 minuten, maar niet cross-platform), lukt ook nog wel als je een beetje weet waar je in de trein moet zitten.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7185
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Apr 2019, 09:38

Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de 11700 in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam) :P

Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14533
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Meltrain » Wo 10 Apr 2019, 09:49

Z2N schreef:2900-8800 op Ut. In vroeger tijden was er wel een aansluiting van de 8800 op de 800, maar nu bestaat hij beide kanten op officieel niet (4 mn, tegen 5 mn norm voor die afstand op Ut).

In welke richting zijn die overstappen? En lukt het in beide richtingen?

Z2N schreef:
Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de 11700 in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam) :P

Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.

De 11700 richting Den Haag vertrekt om :58. :wink:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7185
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Apr 2019, 10:00

Meltrain schreef:
Z2N schreef:2900-8800 op Ut. In vroeger tijden was er wel een aansluiting van de 8800 op de 800, maar nu bestaat hij beide kanten op officieel niet (4 mn, tegen 5 mn norm voor die afstand op Ut).

In welke richting zijn die overstappen? En lukt het in beide richtingen?

Ledn <-> Mt. Met een beetje doorlopen wil het prima lukken, maar plannen doe ik er niet op.
Etienne schreef:Vanuit de ICE uit Frankfurt op de 11700 in Utrecht. (één keer gedaan om de ICE ruim te vroeg in Utrecht aankwam) :P

Dat moet dan wel eventjes geleden zijn, want de ICE komt al jaren om :01 aan, en de 11700 gaat nu om :07 en vorig jaar om :06. Beiden zijn binnen de normen.

De 11700 richting Den Haag vertrekt om :58. :wink:

Scherp. :mrgreen: Maar dan alsnog, niet regelmatig haalbaar, wat vgm wel de bedoeling was.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32416
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Apr 2019, 12:09

Van de 3000 uit Arnhem op de 1700/11700 naar Amersfoort wil ook nog wel lukken als je doorloopt.
En de IC uit Dordrecht op de Sprinter naar Gouda op Rotterdam Centraal is er nog zoeen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3146
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Zugführer » Wo 10 Apr 2019, 12:19

Ik haal 's avonds de overstap van de 2900 op de 7300 in Utrecht wel eens, dan sprint ik dus in -1 minuut van spoor 5 naar 14 :P
(In werkelijkheid komt de 2900 vaak 2 tot 3 minuten te vroeg aan, scheelt mij toch een half uur eerder thuis)

Verder geldt het denk ik voor alle overstappen van 2, 3 of 4 minuten op grote stations waar de normtijd voor een overstap hoger ligt, zeker als je weet waar je moet zijn en het niet te druk is moet het dan over het algemeen makkelijk lukken.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

dennistd
Berichten: 3345
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor dennistd » Wo 10 Apr 2019, 12:37

In Nijmegen haal je soms de overstap van de 3600 op de 32200. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de 32200 is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de 3600 wordt ruim voor vertrektijd gefloten.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5210
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Daantje » Wo 10 Apr 2019, 12:46

Daniel schreef:En de IC uit Dordrecht op de Sprinter naar Gouda op Rotterdam Centraal is er nog zoeen.

Deze wilde ik ook noemen idd.

PatrickM
Berichten: 1597
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor PatrickM » Wo 10 Apr 2019, 13:14

Van 900 naar 2200 en andersom op Rotterdam Centraal is met een sprintje ook nog wel te halen (2 minuten van 12 naar 9 of van 7 naar 4), maar officieel kan 'ie niet.
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Timon91
Berichten: 643
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Timon91 » Wo 10 Apr 2019, 17:19

dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de 3600 op de 32200. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de 32200 is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de 3600 wordt ruim voor vertrektijd gefloten.


Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)

Een mogelijke overstap die in de praktijk vaak onmogelijk is, is die in Zutphen van de IC Roosendaal-Zwolle op de stoptreinen richting Apeldoorn/Oldenzaal/Winterswijk. In theorie heb je 4 minuten, maar er kan zoveel fout gaan dat het in de praktijk tegenvalt. Ik pendel dagelijk Arnhem-Zutphen, maar als ik zo'n overstap zou hebben, zou ik die per week minimaal één keer missen. Vandaag was ook weer zo'n geval: de IC richting Roosendaal was op tijd weg, wij waren op tijd, maar op de IJsselbrug bleven we doodleuk 6 minuten staan totdat de stoptrein naar Apeldoorn voorlangs voorbij was gekomen :')
Mijn Flickr account.

microshit
Berichten: 1095
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor microshit » Do 11 Apr 2019, 17:59

Ik pak wel eens 3585 vanuit Schiphol naar Utrecht. De reisplanner zegt dan over te stappen op 6087, terwijl 6987 meestal ook wel lukt.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2826
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 12 Apr 2019, 07:31

Waarschijnlijk eentje die niet veel gemaakt wordt: vanuit de RE19 uit Duitsland op de 30700 richting Doetinchem. Officieel staat daar één minuut voor en dus niet haalbaar, in de praktijk is de RE19 wat vroeger (15 minuten voor Emmerich-Zevenaar is heel ruim, Emmerich-Zevenaar kun je ook in 10 minuten doen) en is de overstap in Zevenaar cross-over en dus wel haalbaar. In de andere richting, dus van de 30700 op de RE19 is doordat beide treindiensten assymetrisch zijn ingelegd, niet haalbaar.

Verder heb ik wel eens op zondagmorgen de overstap van de 30900 vanuit Doetinchem op de 4400 richting Nijmegen in Arnhem gemaakt. Officieel bedraagt de overstap 1 of 0 minuten en dus niet mogelijk. In de praktijk op werkdagen ook niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

umbusko
Berichten: 706
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor umbusko » Zo 14 Apr 2019, 15:02

Timon91 schreef:
dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de 3600 op de 32200. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de 32200 is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de 3600 wordt ruim voor vertrektijd gefloten.


Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)

Dan heb je geluk gehad. Ik reis regelmatig met de 3600 en de 32200 (maar altijd van of naar Nijmegen, dus zonder de overstap) en ik schat dat je het doordeweeks in zo’n 80% van de gevallen niet haalt. De overstap 3600->32200 lijkt me toch echt iets kansrijker: de 3600 is nog wel eens 1 of 2 minuten te vroeg en in mijn ervaring willen de machinisten van Arriva vaak nog wel even de deuren ontgrendelen als iemand op het laatste moment aan komt rennen (al is het vertrek inderdaad meestal wel stipt). Vereiste is wel dat je naar spoor 1 moet; krijg je met spoor 35 te maken, dan heb je op voorhand verloren. :wink:
Ik denk trouwens ook dat de overstap 3600 (uit Ht)->32300 haalbaar is, in het bijzonder wanneer de 32300 van 1a of 1b vertrekt.

Zelf heb ik 1x de overstap 3600->800 van -1 minuut gehaald in Ht (Nm-Mt), maar dat lukt zelden. Andersom kun je het al helemaal vergeten, tenzij de 3600 fors vertraagd is. De overstap van -1 minuut 800->3100 in Ut (Mt-Shl) is volgens mij wel vaak haalbaar, maar daar kom ik niet zo vaak.

Een overstap die me iets te vaak de mist in gaat is die in Rm van de 32200 op de 800/2900 (Nm-Mt), ondanks dat die 5 of 6 minuten is. De 3 of 4 minuten later vertrekkende 32400 is dan meestal wel nog haalbaar.

JordiBrabant
Berichten: 185
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor JordiBrabant » Zo 14 Apr 2019, 15:29

Twee in Tilburg:
Als de 6600 richting Breda vertraagd is heb ik de aansluiting van de 5200 op de 6600 wel eens zien lukken.
Een niet enkel aan treinen gerelateerde: Vanuit Eindhoven is de aansluiting 's avonds in Tilburg op Lijn 327 Breda Bijster - Tilburg Centraal Station richting Oosterhout maar 3 minuten, maar als de trein niet vertraagd is, je wat kan rennen en bij de goede treindeur staat haalbaar.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Western Soldier
Berichten: 1128
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Western Soldier » Zo 14 Apr 2019, 16:50

umbusko schreef:
Timon91 schreef:
dennistd schreef:In Nijmegen haal je soms de overstap van de 3600 op de 32200. Andersom is het vrijwel niet haalbaar: de 32200 is vrijwel niet te vroeg in Nijmegen en bij de 3600 wordt ruim voor vertrektijd gefloten.


Ik heb die een tijdje in het weekend gedaan, beide kanten op. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte in de reisrichtingen. Ook de stoptrein naar Roermond vertrekt meestal zeer stipt, is mijn ervaring. Ik schat dat ik het in 80-90% van de gevallen gehaald heb :)

Dan heb je geluk gehad. Ik reis regelmatig met de 3600 en de 32200 (maar altijd van of naar Nijmegen, dus zonder de overstap) en ik schat dat je het doordeweeks in zo’n 80% van de gevallen niet haalt. De overstap 3600->32200 lijkt me toch echt iets kansrijker: de 3600 is nog wel eens 1 of 2 minuten te vroeg en in mijn ervaring willen de machinisten van Arriva vaak nog wel even de deuren ontgrendelen als iemand op het laatste moment aan komt rennen (al is het vertrek inderdaad meestal wel stipt). Vereiste is wel dat je naar spoor 1 moet; krijg je met spoor 35 te maken, dan heb je op voorhand verloren. :wink:
Ik denk trouwens ook dat de overstap 3600 (uit Ht)->32300 haalbaar is, in het bijzonder wanneer de 32300 van 1a of 1b vertrekt.

Zelf heb ik 1x de overstap 3600->800 van -1 minuut gehaald in Ht (Nm-Mt), maar dat lukt zelden. Andersom kun je het al helemaal vergeten, tenzij de 3600 fors vertraagd is. De overstap van -1 minuut 800->3100 in Ut (Mt-Shl) is volgens mij wel vaak haalbaar, maar daar kom ik niet zo vaak.

Een overstap die me iets te vaak de mist in gaat is die in Rm van de 32200 op de 800/2900 (Nm-Mt), ondanks dat die 5 of 6 minuten is. De 3 of 4 minuten later vertrekkende 32400 is dan meestal wel nog haalbaar.


Ja de overstap in Utrecht Centraal van de 800 op 3100 haal je praktisch altijd. Ik heb nooit die kant op met die overstap te maken, ik doe het namelijk andersom als ik niet in de rechtstreekse trein naar Amstel zit. Bij die overstap zie ik bijna standaard mensen die de 3100 dan halen. Andersom heb ik wel al een aantal keer de 800 vanuit de 3100 gemist door vertraging. Waarbij ik meestal ervoor kies om dan door te reizen naar Bijlmer om daar dan al op de metro te stappen in plaats van op Amsterdam Amstel, omdat bij een vertraagde 3100 de volgende trein naar Amstel soms voor zoveel mensen zorgt dat de eerste metro vaak te vol zit. Dan heb ik liever een zekerheidje door op Bijlmer in de metro te stappen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7185
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Z2N » Zo 14 Apr 2019, 17:02

Iets wat ik mij gisteren pas besefte: de aansluiting tussen de 8700 en 8900 in Apn bestaat officieel niet. In vroeger tijden was dat natuurlijk een doorgaande trein, en ook vandaag zijn er heel wat reizigers die hem maken, maar officieel bestaat hij doordat van perron wisselen er officieel 4 duurt niet.
Journey of a night time

Flickr!

Anne
Berichten: 1561
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Anne » Zo 14 Apr 2019, 17:36

Utrecht - Delft via Den Haag Centraal van de 2000 op de 5100.
2 min. overstap; als die op tijd is en je zit vooraan. Maar ook diverse keren in het weekend gehad dat de 2000 iets te vroeg aankwam.

typefoutje hersteld
Laatst gewijzigd door Anne op Zo 14 Apr 2019, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40826
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor Suus » Zo 14 Apr 2019, 17:40

De 5600 komt niet in Den Haag Centraal.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1716
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor MetroRET » Zo 14 Apr 2019, 17:40

Bedoel je niet de 5100.
Anders is 2000 -> 5600 wel heel krap in 1 minuut van sp11 naar sp3.

KM46
Berichten: 12299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor KM46 » Zo 14 Apr 2019, 21:35

Z2N schreef:Iets wat ik mij gisteren pas besefte: de aansluiting tussen de 8700 en 8900 in Apn bestaat officieel niet. In vroeger tijden was dat natuurlijk een doorgaande trein, en ook vandaag zijn er heel wat reizigers die hem maken, maar officieel bestaat hij doordat van perron wisselen er officieel 4 duurt niet.

Die doorgaande treinen in Apn (vanuit Gouda naar Leiden) bestaan tegenwoordig toch niet meer? Of zie ik iets over het hoofd?

MetroRET
Berichten: 1716
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Berichtdoor MetroRET » Zo 14 Apr 2019, 21:41

Dat staat er toch....


Terug naar “OV Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast