Talgo

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ajaxcied

Talgo

Berichtdoor Ajaxcied » Ma 03 Jun 2019, 16:45

Waarom worden talgo treinen altijd gelevert met 2 wielen? Volgens mij wordt de grootste winst behaald doordat er geen klassiek draaistel wordt toegepast maar twee losse niet verbonden wielen.

Het lijkt me dat dit ook mogelijk is met 4 wielen? Om de draagkracht te verhogen.

ArrivaBas

Re: Talgo

Berichtdoor ArrivaBas » Ma 03 Jun 2019, 16:54

Het systeem van Talgo is specifiek ontwikkeld met het oog op rijden op verschillende spoorwijdten. Dat maakt een draaistel zwaarder. Verder zijn de bakken kort, zodat de asdruk laag blijft.
07-08-2019: Trein 344,4 km, Bus 125 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

dennistd

Berichtdoor dennistd » Ma 03 Jun 2019, 18:15

Je zou dan ook lange bakovergangen krijgen: die ene as hangt immers aan dak bij de bakovergang. Bij een draaistel zou je daardoor een smal deel van zeker 2 meter krijgen.

trolly

Berichtdoor trolly » Ma 03 Jun 2019, 19:40

ArrivaBas schreef:Het systeem van Talgo is specifiek ontwikkeld met het oog op rijden op verschillende spoorwijdten.

Kul. De omspoorbare versie is vanaf 1969 ingezet, twintig jaar nadat het concept voor binnenlands gebruik werd toegepast. Door toepassing van korte bakken en enkele wielen blijft het een bijzonder lichte trein.

Toepassing van vier wielen per bak in plaats van twee lijkt me niet onmogelijk, maar ook zeker niet noodzakelijk. De vraag is dus vooral waarom je vier wielen zou willen gebruiken als twee volstaat.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Terug naar “OV Vraagbaak”