Geld terug

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Väggar
Berichten: 27
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Geld terug

Berichtdoor Väggar » Wo 05 Jun 2019, 08:41

Hallo,

Hoe zit het eigenlijk bij geld terug als je een reis niet heb kunnen maken? Ik liep vanochtend uit gewoonte richting station Brouwhuis om de sprinter van 6:11 te nemen om tot de conclusie te komen dat deze niet rijdt. Aangezien NS niet doet aan bus inzet ondanks dat de treinen al de hele dag niet rijden en tot zeker 10 uur ook niks rijdt heeft het voor mij weinig zin om naar mijn werk te gaan. Is er een regeling bij de NS voor dit soort gevallen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geld terug

Berichtdoor Suus » Wo 05 Jun 2019, 09:45

Je kan op dit onderstaand gelinkt formulier aangeven dat je je bestemming niet hebt bereikt.

https://www.ns.nl/formulieren/geld-teru ... aging.html
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 3347
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geld terug

Berichtdoor huibf » Wo 05 Jun 2019, 20:17

Ik stond vanmorgen ook in Eindhoven.
Door het gespook tussen 22.00 en 23.00 hier lagen er diverse bomen op het spoor en was de bovenleiding op divesre plaatsen vernield door rondvliegende takken.
Een trein is tijdens het noodweer gestrand doordat een tak in de pantograaf vloog.

Wat ik gegreep zijn er 10 tot 20 bomen op het spoor beland

Zowel naar Weert als Deurne was het spoor gestrand.
Er waren bussen besteld. 30 stuks, maar uiteindelijk waren er maar 3 beschikbaar in de spits. Deze zijn ingezet op de route naar Weert.

Om 12.00 was eea pas verholpen. Naar Weert duurde het tot 15.00 uur.

In dit geval was het overmacht. In de spits is er nauwelijks een bus te krijgen.

KM46
Berichten: 12198
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Geld terug

Berichtdoor KM46 » Wo 05 Jun 2019, 21:21

Bij calamiteiten zoals deze moet je wel goed aangeven waardoor je je eindbestemming niet heb kunnen halen. Anders wordt je claim afgewezen. :idea: .

Väggar
Berichten: 27
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Berichtdoor Väggar » Wo 05 Jun 2019, 21:42

Maar kan dat dan ook als ik mijn reis niet eens had kunnen beginnen?

Wat de bussen betreft, enige update in de app was fijn gewenst. Het moment dat treinen gingen rijden werd alsmaar uitgesteld en er werd geen fatsoenlijke optie gegeven.

KM46
Berichten: 12198
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Geld terug

Berichtdoor KM46 » Wo 05 Jun 2019, 21:49

Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geld terug

Berichtdoor Suus » Wo 05 Jun 2019, 22:18

KM46 schreef:Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.

Dit is veel te kort door de bocht. Bij omstandigheden als deze kan je het door mij in bericht 2 genoemde formulier probleemloos gebruiken.
Rame à l'approche

WSM
Berichten: 985
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Geld terug

Berichtdoor WSM » Do 06 Jun 2019, 20:36

KM46 schreef:Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.

Je kunt geen abonnement hebben, waardoor je wel voor een dienst hebt betaald die NS vervolgens niet heeft geleverd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Väggar
Berichten: 27
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Berichtdoor Väggar » Zo 16 Jun 2019, 22:44

De claim is afgewezen (was ook wel te verwachten). Reden:
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat op de aangegeven reisdatum een geldige check-in en check-uit moet hebben plaatsgevonden. Dit is bij u niet het geval. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

huibf
Berichten: 3347
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geld terug

Berichtdoor huibf » Zo 16 Jun 2019, 22:51

Ik heb wel een restitutie gekregen. Ik had wel een checkin en checkuit in Eindoven (tja poortjes he)
Maar niet in deurne dus. Er reden ook geen bussen, die reden pas na 11.00 uur.

Voor de staking heb ik nog niets teruggehad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32278
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Geld terug

Berichtdoor Daniel » Zo 16 Jun 2019, 22:58

Voor de staking krijg je ook niks terug, dat hoeven ze pas te vergoeden als je meerdere dagen je abonnement niet hebt kunnen gebruiken.

(Nou heb ik zelf vorig jaar van Keolis alle stakingsdagen vergoed gekregen, terwijl er eentje in de kerstvakantie viel, dus dat compenseert de ene stakingsdag van dit jaar weer voor mij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Väggar
Berichten: 27
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Berichtdoor Väggar » Ma 17 Jun 2019, 12:55

Daniel schreef:Voor de staking krijg je ook niks terug, dat hoeven ze pas te vergoeden als je meerdere dagen je abonnement niet hebt kunnen gebruiken.

(Nou heb ik zelf vorig jaar van Keolis alle stakingsdagen vergoed gekregen, terwijl er eentje in de kerstvakantie viel, dus dat compenseert de ene stakingsdag van dit jaar weer voor mij)


Het was ook niet van de staking, het was vanwege de storm. Er reden geen treinen tot +- 13:00 en ook geen enkele bus vanaf mijn station. Hierdoor kon ik niet naar mijn werk.

Väggar
Berichten: 27
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Berichtdoor Väggar » Ma 17 Jun 2019, 12:56

huibf schreef:Ik heb wel een restitutie gekregen. Ik had wel een checkin en checkuit in Eindoven (tja poortjes he)
Maar niet in deurne dus. Er reden ook geen bussen, die reden pas na 11.00 uur.

Voor de staking heb ik nog niets teruggehad.


Ja ik was omgekeerd toen ik zag dat er niks reed, toen was ik al onderweg naar het station alleen ben ik nooit op het station zelf geweest. Maar kijkt NS niet in je reishistorie om te voorspellen of je die reis wilt maken? Ik maak die reis namelijk elke woensdag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40574
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geld terug

Berichtdoor Suus » Ma 17 Jun 2019, 13:02

Nee, NS mag niet in je reishistorie kijken tenzij je er toestemming voor hebt gegeven.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32278
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Geld terug

Berichtdoor Daniel » Ma 17 Jun 2019, 16:16

Väggar schreef:Het was ook niet van de staking, het was vanwege de storm.

Ik reageerde dan ook op de post van huibf en niet op de jouwe ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wijkhoven
Berichten: 55
Lid geworden op: Ma 13 Apr 2015, 11:51

Re: Geld terug

Berichtdoor Wijkhoven » Do 08 Aug 2019, 15:04

Suus schreef:Nee, NS mag niet in je reishistorie kijken tenzij je er toestemming voor hebt gegeven.

Interessant. Als een conducteur je OV-chipkaart controleert, kan hij je vorige in- en uitcheckmomenten zien. Dat heeft mij eens een boete bespaart, nadat ik vergeten was in te checken en de conducteur zag dat ik normaal wel altijd incheckte.

Geef ik daar bij gebruik van een OV-kaart toestemming voor? Maar dan geef ik weer geen toestemming dat de NS dat kan zien? Hoe zit dit precies?

Sorry voor de kick. :@

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10705
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Geld terug

Berichtdoor Aking » Do 08 Aug 2019, 15:11

Die kan alleen de laatste 10 transacties zien, mogelijk is dat nog geen "historie"
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten