Geld terug

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Geld terug

Bericht door Väggar »

Hallo,

Hoe zit het eigenlijk bij geld terug als je een reis niet heb kunnen maken? Ik liep vanochtend uit gewoonte richting station Brouwhuis om de sprinter van 6:11 te nemen om tot de conclusie te komen dat deze niet rijdt. Aangezien NS niet doet aan bus inzet ondanks dat de treinen al de hele dag niet rijden en tot zeker 10 uur ook niks rijdt heeft het voor mij weinig zin om naar mijn werk te gaan. Is er een regeling bij de NS voor dit soort gevallen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geld terug

Bericht door Suus »

Je kan op dit onderstaand gelinkt formulier aangeven dat je je bestemming niet hebt bereikt.

https://www.ns.nl/formulieren/geld-teru ... aging.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geld terug

Bericht door huibf »

Ik stond vanmorgen ook in Eindhoven.
Door het gespook tussen 22.00 en 23.00 hier lagen er diverse bomen op het spoor en was de bovenleiding op divesre plaatsen vernield door rondvliegende takken.
Een trein is tijdens het noodweer gestrand doordat een tak in de pantograaf vloog.

Wat ik gegreep zijn er 10 tot 20 bomen op het spoor beland

Zowel naar Weert als Deurne was het spoor gestrand.
Er waren bussen besteld. 30 stuks, maar uiteindelijk waren er maar 3 beschikbaar in de spits. Deze zijn ingezet op de route naar Weert.

Om 12.00 was eea pas verholpen. Naar Weert duurde het tot 15.00 uur.

In dit geval was het overmacht. In de spits is er nauwelijks een bus te krijgen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Geld terug

Bericht door ODRAIL »

Bij calamiteiten zoals deze moet je wel goed aangeven waardoor je je eindbestemming niet heb kunnen halen. Anders wordt je claim afgewezen. :idea: .
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Bericht door Väggar »

Maar kan dat dan ook als ik mijn reis niet eens had kunnen beginnen?

Wat de bussen betreft, enige update in de app was fijn gewenst. Het moment dat treinen gingen rijden werd alsmaar uitgesteld en er werd geen fatsoenlijke optie gegeven.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Geld terug

Bericht door ODRAIL »

Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geld terug

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.
Dit is veel te kort door de bocht. Bij omstandigheden als deze kan je het door mij in bericht 2 genoemde formulier probleemloos gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Geld terug

Bericht door WSM »

KM46 schreef:Als je je reis niet heb kunnen beginnen heb je ook geen reiskosten gemaakt. Althans niet met de NS. En dus kun je bij de NS geen reiskosten claimen. Simpel.
Je kunt geen abonnement hebben, waardoor je wel voor een dienst hebt betaald die NS vervolgens niet heeft geleverd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Bericht door Väggar »

De claim is afgewezen (was ook wel te verwachten). Reden:
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat op de aangegeven reisdatum een geldige check-in en check-uit moet hebben plaatsgevonden. Dit is bij u niet het geval. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geld terug

Bericht door huibf »

Ik heb wel een restitutie gekregen. Ik had wel een checkin en checkuit in Eindoven (tja poortjes he)
Maar niet in deurne dus. Er reden ook geen bussen, die reden pas na 11.00 uur.

Voor de staking heb ik nog niets teruggehad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geld terug

Bericht door Daniel »

Voor de staking krijg je ook niks terug, dat hoeven ze pas te vergoeden als je meerdere dagen je abonnement niet hebt kunnen gebruiken.

(Nou heb ik zelf vorig jaar van Keolis alle stakingsdagen vergoed gekregen, terwijl er eentje in de kerstvakantie viel, dus dat compenseert de ene stakingsdag van dit jaar weer voor mij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Bericht door Väggar »

Daniel schreef:Voor de staking krijg je ook niks terug, dat hoeven ze pas te vergoeden als je meerdere dagen je abonnement niet hebt kunnen gebruiken.

(Nou heb ik zelf vorig jaar van Keolis alle stakingsdagen vergoed gekregen, terwijl er eentje in de kerstvakantie viel, dus dat compenseert de ene stakingsdag van dit jaar weer voor mij)
Het was ook niet van de staking, het was vanwege de storm. Er reden geen treinen tot +- 13:00 en ook geen enkele bus vanaf mijn station. Hierdoor kon ik niet naar mijn werk.
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Geld terug

Bericht door Väggar »

huibf schreef:Ik heb wel een restitutie gekregen. Ik had wel een checkin en checkuit in Eindoven (tja poortjes he)
Maar niet in deurne dus. Er reden ook geen bussen, die reden pas na 11.00 uur.

Voor de staking heb ik nog niets teruggehad.
Ja ik was omgekeerd toen ik zag dat er niks reed, toen was ik al onderweg naar het station alleen ben ik nooit op het station zelf geweest. Maar kijkt NS niet in je reishistorie om te voorspellen of je die reis wilt maken? Ik maak die reis namelijk elke woensdag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geld terug

Bericht door Suus »

Nee, NS mag niet in je reishistorie kijken tenzij je er toestemming voor hebt gegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geld terug

Bericht door Daniel »

Väggar schreef:Het was ook niet van de staking, het was vanwege de storm.
Ik reageerde dan ook op de post van huibf en niet op de jouwe ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Geld terug

Bericht door Wijkhoven »

Suus schreef:Nee, NS mag niet in je reishistorie kijken tenzij je er toestemming voor hebt gegeven.
Interessant. Als een conducteur je OV-chipkaart controleert, kan hij je vorige in- en uitcheckmomenten zien. Dat heeft mij eens een boete bespaart, nadat ik vergeten was in te checken en de conducteur zag dat ik normaal wel altijd incheckte.

Geef ik daar bij gebruik van een OV-kaart toestemming voor? Maar dan geef ik weer geen toestemming dat de NS dat kan zien? Hoe zit dit precies?

Sorry voor de kick. :@
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Geld terug

Bericht door Aking »

Die kan alleen de laatste 10 transacties zien, mogelijk is dat nog geen "historie"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten