trein 250 km

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Puree

trein 250 km

Berichtdoor Puree » Vr 07 Jun 2019, 21:04

ik heb een vraag.

Wat moet er gebeuren om een trein 200 kilometer per uur te laten rijden in plaats van 140, en wat moet er gebeuren om een trein 250 te laten rijden?

Väggar
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 20 Jan 2019, 19:51

Re: trein 250 km

Berichtdoor Väggar » Vr 07 Jun 2019, 22:09

Dat heeft verschillende factoren:

- Het spoor, als je een bochtige spoorweg hebt of een ondergrond die daar niet voor geschikt is dan kun je er geen 200 rijden.
- Het voltage wat door de bovenleiding gaat, op een normale spoorlijn gaat er in Nederland 1500 volt doorheen tegenover 25.000 volt op de HSL.
- Het vermogen wat een locomotief geeft, een koploper heeft maximaal ongeveer 2000 kW aan vermogen tegen over een 8000 kW van de ICE.
- Daarnaast is gewicht ook handig maar niet per direct van belang.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4426
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: trein 250 km

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 07 Jun 2019, 22:12

Daarnaast zijn er ook veiligheidsregels waar je aan moet voldoen. Zo mogen er bijvoorbeeld geen overwegen op het baanvak voorkomen.
En dáár zijn de Lui uit de Grote Stad om met hun machines de boel te slopen.

Roeland
Berichten: 904
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: trein 250 km

Berichtdoor Roeland » Za 08 Jun 2019, 14:16

en het is ook makkelijk als er geen perrons van tussenliggende stations aan het baanvak liggen, want qua veiligheid wil je niet met 250 km/uur vlak langs wachtende reizigers razen.

DingeZ
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: trein 250 km

Berichtdoor DingeZ » Za 08 Jun 2019, 19:23

Boven de 160km/h heb je in principe cabinesignalering nodig, zoals bijvoorbeeld ERTMS, LZB, TBL2 of TVM, al zijn er wel landen waar 200km/h gereden wordt op alleen baanseinen. Het is wel mogelijk om 200km/h te rijden op 1500V, al gaat dat maar net. Voor boven de 200km/h heb je echt meer nodig. In Italië wordt op een lijn 250km/h gereden met 3kV, maar dat is wel een uitzondering, op de meeste lijnen boven de 200km/h wordt 15kV of 25kV gebruikt. Daarnaast moet bij meer dan 140km/h de bovenleiding een afgespannen draagkabel hebben en boven de 200km/h heb je echt een specifiek HSL-systeem nodig. Overwegen zijn in principe boven de 160km/h (in Nederland 140km/h) niet meer toegestaan (al bestaan ze in Engeland wel). Perrons kunnen in uitzonderingssituaties bij 200km/h nog wel eens voorkomen, maar dan hebben ze wel een duidelijke veilige zone nodig en een waarschuwingssysteem. Natuurlijk moet de baanconstructie ook stevig genoeg zijn om bij hoge snelheden niet te gaan verschuiven. Daarom wordt bij hogesnelheidslijnen vaak een ballastloze constructie gebruikt.

Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 28
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 17:40

Re: trein 250 km

Berichtdoor Willem » Zo 09 Jun 2019, 09:09

De Hanzelijn is in principe toch al geschikt voor 200 km/h?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3992
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: trein 250 km

Berichtdoor Mikos » Zo 09 Jun 2019, 11:28

In principe, ja. Het wordt alleen onderhouden voor 160 kilometer per uur. En om heel eerlijk te zijn, zou ik dat er momenteel niet durven rijden met een trein... :X

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5350
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: trein 250 km

Berichtdoor Chrysa » Zo 09 Jun 2019, 14:53

Hoezo dat dan? Als reiziger merk ik nooit wat vreemds.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3992
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: trein 250 km

Berichtdoor Mikos » Zo 09 Jun 2019, 14:57

De volgende keer dat je er reist, moet je maar eens op de baanligging letten; het schiet werkelijk waar alle kanten op. En dat bij maximaal 140. Er zijn heel erg veel trajecten in Nederland die er heel slecht bij liggen. Gratis achtbaan vooral tussen Utrecht en Den Bosch, met verlenging naar Eindhoven en verder. :X

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6783
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: trein 250 km

Berichtdoor Z2N » Zo 09 Jun 2019, 15:05

Ik wil graag ook Amsterdam - Utrecht, en mijn forenzentreintje Leiden - Utrecht nomineren. Een stopmachine inzetten zou een hoop schelen, maar ja, dat kost nou eenmaal geld... (A)
Journey of a night time

Flickr!


Terug naar “OV Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast