Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Livale

Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Livale »

Ik maak met enige regelmaat mee dat de laatste stoptrein Ede-Wageingen - Amersfoort níet wacht op de intercity uit Utrecht, als deze enkele minuten vertraagd is.
Stel dat dit het geval is, en je moet bijvoorbeeld van Veenendaal naar Barneveld, of van Utrecht naar Lunteren, en door vertraging van de NS haal je je laatste trein van een andere vervoerder niet, ben je dan gewoon de sjaak? Moet je dan zelf een taxi regelen én betalen? NS is immers alleen verantwoordelijk voor trajecten die door hen gereden worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Z2N »

Nee. NS heeft dan een vervoersverplichting totaan je voordeur. Via de infozuil of via de telefonische klantendienst kan je aangeven dat je gestrand bent, en krijg je vervolgens op kosten van NS een taxi naar huis. Vervoer tot het aankomststation is ook verplicht onder EU-regelgeving 1371/2007 Artikel 18, NS zelf vult dat aan tot de voordeur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Aking »

In het geval van laatste treinen regelt NS het sinds een aantal jaar inderdaad ook als je je laatste bus/tram/metro wat dan ook mist door vertraging bij NS (al weet ik eigenlijk niet of daar nog eisen aan zijn, want als je midden op de dag de laatste buurtbus mist doen ze misschien wat moeilijker :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Ardan »

Als ik vanuit Duitsland vertraagd aankom moet ik de taxi altijd zelf voorschieten. Als ik bij een grote storing een laatste aansluiting binnen Nederland misloop hoeft dat niet, al heeft het taxibedrijf dat liever van wel. Wat zijn hier eigenlijk de regels voor? Taxi's zijn schreeuwend duur, ik heb geen zin om buiten mijn schuld om daar tientallen euro's aan kwijt te zijn en al die moeite moet doen om dat terug te krijgen. Bovendien zal lang niet iedereen dat geld überhaupt op zak hebben, ik ook niet altijd.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door dennistd »

NS besteedt dit uit aan Transvision, die vervolgens weer een lokaal taxibedrijf inschakelt. Alles gaat op rekening, en die rekening komt uiteindelijk gewoon bij NS terecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Mikos »

ProRail. Zij horen de laatste aansluitingen te garanderen die in de WRT staan, het document met de laatste aansluitingen. Een laatste aansluiting missen op een paar minuten klinkt namelijk niet als het volgen van de WRT. Tenzij de betreffende trein niet in dat document is opgenomen, natuurlijk. Helaas wordt de WRT te vaak niet volgens de treindienstleider gehanteerd, met taxi's tot gevolg. De rekening daarvan gaat dan ook naar ProRail.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door dennistd »

Een voorbeeld van mijzelf uit december: ik kwam uit België en vertrok om 20u uit Maastricht. Daarmee zou ik de trein van 22.36u uit Zutphen naar Oldenzaal halen. Helaas was er een aanrijding met persoon tussen Boxtel en Vught. Daardoor via Tilburg moeten reizen, waar helaas de IC van 22.04u richting Zwolle uitviel. En laat dat nou net de laatste trein zijn die aansluiting geeft naar Oldenzaal (23.36u Zutphen). Uiteindelijk met de IC van 22.34u uit Tilburg vertrokken om via Deventer naar Hengelo te reizen. Voor Nijmegen had ik de conducteur al aangesproken, die ging bellen. Na wat gegevens van mij te hebben doorgegeven kreeg ik even later netjes een sms'je dat de taxi van bedrijf X om 1.10u gereed zou staan aan de achterzijde van station Hengelo. En daar stond ie inderdaad te wachten, en hij bracht mij zonder ook maar één cent te hoeven betalen naar station Oldenzaal, waar ik met zo'n twee uur vertraging dus eindelijk aankwam.

In bovenstaand voorbeeld kan ik me niet voorstellen dat de rekening naar ProRail gaat...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Aking »

Ome Mikos had het dan ook over WRT en een paar minuten, jij over een aanrijding en 2 uur...
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Michael »

En mocht je aanspraak willen maken op zo'n taxi hou er dan wel rekening mee dat niet elke conducteur op de hoogte is van die regeling. Ik stond een keer op Asb waar de trein die ik moest hebben uitviel waardoor ik de laatste bus van Breda naar Terheijden niet meer ging halen. Ik heb toen de klantenservice van de NS gebeld die aangaf dat ik me daarvoor bij de conducteur moest melden. Dus toen ik de eerstvolgende trein instapte meteen de conducteur opgezocht en het verhaal uitgelegd. Ik kreeg toen te horen dat zo'n regeling helemaal niet bestond. Uiteindelijk is ie toch gaan bellen waar hij kreeg te horen dat die regeling weldegelijk bestaat. Ik kreeg te horen dat ik naar de conducteur moest gaan van de laatste trein die ik moest hebben. In dit geval dus van Ht naar Bd. Dus in die trein weer naar de conducteur gegaan en toen kreeg ik weer te horen dat die regeling niet bestond. Ook hij is toch maar gaan bellen waarna het uiteindelijk geregeld is en er in Breda een taxi voor mij klaarstond.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door dennistd »

WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door WSM »

Bizar dat conducteurs hier niet van op de hoogte zijn zeg.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Aking »

Sjah, die hieven tegenwoordig alleen nog maar bliepbliep te doen en naar hun apparaat te kijken toch? (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Z2N »

Ach, gun de arme medewerkers op het MCC toch eens wat werk joh. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Stefan »

Ik heb via de informatiezuil eens een taxi geregeld omdat de bewaakte fietsenstalling in Dordrecht al gesloten was, nadat m'n trein met dik +40 was aangekomen en ik dus niet meer bij mijn fiets kon komen. :') Zelfs de dag extra stallingskosten vergoed gekregen!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Aking »

Ja we kunnen een hoop mekkerzeiken op NS en hun (buitenlandse) compagnons, maar ik heb eigenlijk nog nooit gezeik gehad met dingen (hotels/taxi's/eten) ter plekke in zulke gevallen. :pos:

M'n enige negatieve ervaringen zijn met het achteraf declareren van zulks, dus ik probeer het nu altijd ter plekke geregeld te krijgen :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Ardan »

Aking schreef:Ome Mikos had het dan ook over WRT en een paar minuten, jij over een aanrijding en 2 uur...
In beide gevallen zal het mij worst wezen naar wie de rekening gaat, ik wil gewoon naar mijn bedje, maar ik mis om [insert reden] mijn laatste reismogelijkheid die volgens dienstregeling gewoon haalbaar is. Er zijn mensen die zeggen 'dan moet je maar niet de laatste trein nemen maar veilig spelen en eentje eerder pakken', maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik vraag me alleen af waarom er verschil zit tussen wel of niet een taxi voorschieten. Het zijn elke keer wijzende vingertjes 'het is de schuld van die en die, betaal zelf je taxi maar en zie maar dat je het terugkrijgt'.
Ik doe ook maar wat
Livale

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Livale »

Tjongejonge, als ik deze ervaringen hoor zou ik bijna pleiten voor een bewustwordingscampagne, voor zowel NS-personeel als reizigers!
Dat je zelfs kosten vergoed krijgt als je je laatste bus mist, is nieuw voor me, en ik dacht dat ik redelijk op de hoogte was van de reizigersvoorwaarden!
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Plutona »

Ardan schreef:Er zijn mensen die zeggen 'dan moet je maar niet de laatste trein nemen maar veilig spelen en eentje eerder pakken', maar zo werkt het natuurlijk niet.
Tegen die mensen zeg ik altijd: Dan vertrek jij voortaan maar een half uur eerder naar je werk, omdat je in de file zou KUNNEN komen te staan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door AppleMoose »

Dan zeg ik dat ik al standaard eerder wegga dan zou moeten :Y (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Laatste Trein & Verschillende Vervoerders

Bericht door Post »

Plutona schreef:
Ardan schreef:Er zijn mensen die zeggen 'dan moet je maar niet de laatste trein nemen maar veilig spelen en eentje eerder pakken', maar zo werkt het natuurlijk niet.
Tegen die mensen zeg ik altijd: Dan vertrek jij voortaan maar een half uur eerder naar je werk, omdat je in de file zou KUNNEN komen te staan.
Dat deed ik altijd al toen ik nog met de auto naar het werk ging. En toen ik nog met de trein naar school ging, nam ik ook de trein van een half uur eerder om zeker te zijn dat ik op tijd was.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten