Metalig geluid

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Metalig geluid

Bericht door rikthoff »

Misschien een raar (muziekachtig) vraagje, maar ik ga 'm toch stellen.

Als ik langs Ah loop zie ik de Abellio RE19 halteren voordat deze naar Duitsland vertrekt. Heel vaak laat deze meerdere keren een soort metalig fluittoontje horen. Dat "hoort" als volgt: je hoort een plof(je) alsof ergens lucht ontsnapt, en dan dat metalig geluid (seconde of 5), lijkt wel een soort cirkelzaag. Dat kan oplopend zijn, maar ook oplopend en aflopend. Wat veroorzaakt dat geluid?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Metalig geluid

Bericht door Mikos »

Ik herken je omschrijving als het leeglopen van de treinleiding. Het simpelst te omschrijven als de leiding die onder (lucht)druk staat en er voor zorgt dat de remmen werken. Een en ander staat hier uitgelegd, onder het kopje Remsysteem. Wat je hoort is dat de treinleiding leegloopt, bijvoorbeeld bij het nemen van een test van het remsysteem (Het Duitse Sifa, zoals wij dat kennen als ATB).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Metalig geluid

Bericht door marvinkok »

Dat klinkt inderdaad als de remproef van een meersysteem Flirt3.
Overigens is de Sifa hetzelfde als de Dodeman. ATB en PZB (en ETCS) zijn de beveiligingssystemen.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Metalig geluid

Bericht door rikthoff »

Dank beiden! Weer wat geleerd vandaag 8-)

Wat ik er bijzonder aan vind is dat het geen constant afnemende toon is (decrescendo), maar dat het echt "klinkt" alsof er verschillende constante frequenties heel kort worden aangestipt. Heeft een treinleiding meerdere (nood)ventielen die snel na elkaar geopend worden voor een (snel)remming? Dat zou het namelijk verklaren.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Metalig geluid

Bericht door marvinkok »

Ik spreek wel vanuit de Eurobahn-Flirt, maar die is technisch gelijk aan die van Abellio. Enkel kunnen procedures iets anders zijn.
Wat je mogelijk ook nog kunt horen zijn de compressoren van de trein die zorgen dat het hoofdreservoir tussen de 9 en 10 bar lucht houdt. Het is nogal een lawaaiige trein wat dat betreft.
De trein heeft inderdaad ook meerdere snelremkleppen, voor de verschillende systemen. De al aangestipte Sifa, PZB en ETCS, maar ook de Noodslagknop kunnen een "gat in de treinleiding trekken" om zo een snelremming af te dwingen. Als het lukt zal ik eens proberen een opname te maken tijdens de remproef om te vergelijken of dat is wat je hoort.

Eventueel nog handig om te weten: hoor je het vooral als de trein net binnen staat, als de machinist net aan de andere kant is, of als ie al een tijdje staat? En dan in de buurt van de cabines of verderop aan de trein?
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Metalig geluid

Bericht door rikthoff »

De RE19 die ik zie is binnengenomen om 16.15 uur, en vertrekt weer om 16.45 uur. Dan staat-ie dus een kwartiertje binnen. Ik sta/loop er op ruimere afstand langs, dus een echte locatie heb ik niet voor je. Als ik zou moeten gokken, komt het van de kopgemaakte kant (ri. Ahp). Ik hoor het ook altijd 2 keer.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Metalig geluid

Bericht door marvinkok »

Dan gok ik dat het inderdaad het leeglopen van de treinleiding is. Die klinkt wat apart.
Bij het opbouwen wordt de treinleiding geleegd, en tijdens de remproef leeg je hem ook nog weer, dus dat verklaart de 2x wel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten