Deze chauffeur begrijpt iets niet

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

Nee, echt niet.

Met enige regelmaat krijg ik te maken met reizigers die in de verkeerde bus stappen of dreigen te stappen. Dan heb ik het niet over reizigers die naar de bekende weg vragen (“Gaat u ook naar [bestemming die op de lijnfilm staat]?”) maar echt over reizigers die straal de verkeerde kant op reizen.

Het gekke is: het lijkt steeds vaker te gebeuren. En dat terwijl de reisinformatie juist veel beter en gedetailleerder lijkt te zijn geworden. Maar op Utrecht Centraal is het voor sommigen toch heel moeilijk om de 77 naar Bilthoven te nemen als ze richting Bilthoven moeten, want dan krijg ik ergens in Nieuwegein de vraag wanneer de halte RIVM nou toch komt.

Let wel: veel van deze dwalende reizigers zijn naar mijn indruk heel normale, geletterde mensen, geen buitenlandse toeristen of de stereotiepe hulpeloze oude mensen (die in weerwil van het cliché helemaal niet hulpeloos zijn).

Ik weet dat dit forum bevolkt wordt door ov-aficionadi maar toch stel ik jullie de vraag: is mijn vermoeden juist en raken mensen vaker de weg kwijt in het ov, en hoe kan dat dan, met reisinformatie die uitgebreider is en beter beschikbaar dan ooit?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daantje »

Kan het zijn dat mensen zich slechter voorbereiden dan vroeger nu er meer reisinformatie onderweg is en vrijwel iedereen een alwetend apparaat/smartphone bij zich heeft? Vroeger zocht je een reisadvies en nam je een printje mee onderweg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

In Tilburg (op de stad) heb je dit fenomeen ook al heel lang, zelfs nog vóór het mobiele tijdperk. Mijn theorie is dat het te maken heeft met het feit dat het CS/belangrijkste station een tussenstop op de route is, in tegenstelling tot je oude werkgebied waar je vooral van station naar station reed. Plus het feit dat mensen niet verder kijken dan het lijnnummer/hun neus breed is, maakt het begaan een dergelijke vergissing natuurlijk een stuk eenvoudiger.
🍉
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Karl »

Ik vraag me af hoe dat relatief zit. Want er wordt steeds meer gereisd. Dus als 5% extra van de reizigers de weg niet weet, maar er zijn 10% meer reizigers, dan is er absoluut een toename maar relatief niet.

Daarnaast word je als Nederlander ook steeds meer geacht het gehele land door te reizen voor allerlei banen. Vroeger deden alleen de vertegenwoordigers dat, tegenwoordig lijkt iedereen te moeten reizen. Dat komt bijvoorbeeld door specialisatie van de arbeidsmarkt of de gezondheidszorg. Denk dat dat niet meehelpt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Daarnaast word je als Nederlander ook steeds meer geacht het gehele land door te reizen voor allerlei banen. Vroeger deden alleen de vertegenwoordigers dat, tegenwoordig lijkt iedereen te moeten reizen. Dat komt bijvoorbeeld door specialisatie van de arbeidsmarkt of de gezondheidszorg. Denk dat dat niet meehelpt.
Dan nog lijkt het me voor de hand liggend om de bus naar Bilthoven te pakken als je in Bilthoven moet zijn, om in nvdw's voorbeeld te blijven.

Ik heb zelf het idee dat mensen vooral op het lijnnummer letten, maar niet op de bestemming: als ik in m'n bus van werk naar huis zit is er op De Klomp ook elke week wel iemand die komt vragen of de X80 richting Amersfoort naar Veenendaal gaat (nee dus), terwijl daar notabene alle lijnen richting Veenendaal van hetzelfde perron vertrekken en dat perron ook de eerste is die je tegen komt vanuit de trein.
Soort van automatisme denk ik: "hee, ik zie een bus met het juiste lijnnummer, die moet ik hebben"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Karl »

Maar als dat zo is, waarom houden we dan vast aan één lijnnummer per lijn? En is het niet gewoon 50A richting Zeist en 50B richting Utrecht ofzo?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Frank93 »

Ik had dit vorige week nog. Ik reed lijn 73 naar Schalkwijk (Haarlem) en op het eindpunt bleef iemand zitten. Dus ik zei dat we op het eindpunt zijn, kreeg ik de vraag ''gaat u niet naar Beverwijk?''. Ze was dus op station Haarlem in de verkeerde richting gestapt maar dat geloofde ze niet. ''Want ik neem altijd de 73 naar Beverwijk'' kreeg ik te horen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

Karl schreef:Maar als dat zo is, waarom houden we dan vast aan één lijnnummer per lijn? En is het niet gewoon 50A richting Zeist en 50B richting Utrecht ofzo?
Omdat het niet op elke rit prijs is. Een heel systeem omgooien voor een absolute minderheid die loopt te slapen is natuurlijk flauwekul. :P
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door trolly »

Frank93 schreef:Ze was dus op station Haarlem in de verkeerde richting gestapt maar dat geloofde ze niet.
Dat vind ik dus heel fascinerend, en ik heb de indruk dat het toeneemt: de sufferd die denkt dat jij er belang bij hebt haar (m/v) een loer te draaien. Bizar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ZO6176 »

Mensen worden gemakzuchtig. Alles moet voorgekauwd worden. Ik werk zelf bij Lidl en heb het idee dat ook daar steeds meer vragen worden gesteld en dat ze niks meer kunnen vinden.

Topografie van Nederland is hun totaal onbekend. Zelfs Amsterdam zou in Limburg kunnen liggen. Macaroni tussen het maandverband.

Kennelijk moet overal een app voor bestaan anders verdwalen ze. Hetzij per verkeerde bus, hetzij dat ze de macaroni niet kunnen vinden.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door huibf »

Karl schreef:Maar als dat zo is, waarom houden we dan vast aan één lijnnummer per lijn? En is het niet gewoon 50A richting Zeist en 50B richting Utrecht ofzo?
Eindhoven heeft al decennia 1 lijnnummer per richting, ook al zitten ze gekoppeld op het station aan elkaar. In het verleden had je soms wel 4 lijnen met hetzelfde nummer. In beide uiteinden 2 routevarianten.

Waatom met A en B gaan knoeien als je meer dan genoeg nummertjes hebt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door trolly »

ZO6176 schreef:Kennelijk moet overal een app voor bestaan anders verdwalen ze. Hetzij per verkeerde bus, hetzij dat ze de macaroni niet kunnen vinden.
Of dat de macaroni in de verkeerde bus zit. Ook heel naar :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

Bij macaroni is dat nog niet zo'n punt. Zout in je koffie in plaats van suiker daarentegen..... brrrrr.
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ZO6176 »

huibf schreef:
Karl schreef:Maar als dat zo is, waarom houden we dan vast aan één lijnnummer per lijn? En is het niet gewoon 50A richting Zeist en 50B richting Utrecht ofzo?
Eindhoven heeft al decennia 1 lijnnummer per richting, ook al zitten ze gekoppeld op het station aan elkaar. In het verleden had je soms wel 4 lijnen met hetzelfde nummer. In beide uiteinden 2 routevarianten.
.
4 lijnen? Lijn 8 had ooit 6 bestemmingen. Naar het noorden Acht, vredeoord, airport en legerplaats
Naar het zuiden gijzenrooi en floralaan oost.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Bij macaroni is dat nog niet zo'n punt. Zout in je koffie in plaats van suiker daarentegen..... brrrrr.
Allebei smerig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Suus »

Ik zit in Rotterdam regelmatig in de tram die op CS ook allemaal twee richtingen op gaan, maar daar heb ik dit jaar pas een keer bewust meegemaakt dat iemand de verkeerde kant op ging. Maar goed, misschien dat ze in Vlaardingen jaarlijks honderden mensen uit de tram vissen die naar Kralingen moesten ;-)

Wel populair: mensen die op het tramstation zoeken naar metro D naar Ahoy (nou mevrouw, die rijden hier ondergronds, dus als u daar de trap neemt...). Ik snap dat ze dat in Steenwijk niet hebben, maar die grote gele M in de stationshal recht voor de poortjes is toch niet te missen zou je denken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

Suus schreef: maar die grote gele M in de stationshal recht voor de poortjes is toch niet te missen zou je denken?
Zit daar dan geen MacDonalds??? :shock:
🍉
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door dennistd »

In Enschede gaat het ook regelmatig mis op lijn 1 en 2 die allebei van noord naar zuid (en vv) via het station gaan.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Cas »

In Utrecht rijden de stadslijnen 'pas' sinds 2016 over CS heen, dus dan snap ik het nog enigszins, maar 77 rijdt toch echt al heel lang beide kanten op, en dan ook nog eens van twee verschillende delen van het busstation...

Ik denk dat het voor veel mensen inderdaad is wat Hainje zegt, mensen realiseren niet dat een bus vanaf CS beide kanten op gaat, want in hun beleving bestaat alleen de rit huis-station.
請勿靠近車門
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

Het is ook maar de vraag of de betrokken reizigers de (veelheid) aan reisinformatie (systemen) gebruikt. Ik denk het niet. Men is daar niet zo bekend mee. Daarnaast, er mag dan misschien wel meer reisinformatie zijn..het wordt er niet altijd duidelijker op. Er is meer informatie.. voor sommige mensen zal dat een overvloed zijn wat aan duidelijkheid niet zal bijdragen.

Op Utrecht Centraal zou ik, persoonlijk, zeggen dat het reisinformatiepaneel waarop de vertrektijden van de bussen staan nou niet echt duidelijk is. Kleine regels, een veelheid aan kleuren.. en tijden.. kan maar zo dat de mensen het verkeerde nummer 77 hebben zien staan.. en dus naar de Nieuwegein kant zijn gelopen i.p.v. Bilthoven kant. Letten dan niet meer op de lijnfilm op de bus of infopaneel langs het perron.. en het gaat verkeerd.. zeker als er weinig besef van richting is wanneer Utrecht uit gereden wordt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Aking »

Cas schreef:In Utrecht rijden de stadslijnen 'pas' sinds 2016 over CS heen, dus dan snap ik het nog enigszins, maar 77 rijdt toch echt al heel lang beide kanten op, en dan ook nog eens van twee verschillende delen van het busstation...

Ik denk dat het voor veel mensen inderdaad is wat Hainje zegt, mensen realiseren niet dat een bus vanaf CS beide kanten op gaat, want in hun beleving bestaat alleen de rit huis-station.
Was dat niet juist andersom? Als klein kind heul lang geleden zat ik al in bus 3 naar zuilen, en de andere kant op naar de Fockema Andrealaan. Terwijl richting zeist juist 5x bussen gingen en richting Nieuwegein 6x(?) bussen. En een combinatie van de 57 en de 67 heeft de 77 opgeleverd geloof ik?
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Cas »

Je hebt gelijk, in de GVU-tijd reed alles ook al gekoppeld, dat is pas later opgesplitst en weer aan elkaar gekoppeld, zie ik nu. De bulk van de bussen naar Zeist/het zuiden zijn nog steeds 5x/6x, maar een paar zijn aan elkaar geplakt als 7x, zoals vanaf Centraal 74 en 77.
請勿靠近車門
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door DingeZ »

Ik moet bekennen dat het mij ook wel eens is overkomen, al was dat wel een aardig verwarrende situatie. De reisplanner zei namelijk om op station Delft de bus (63 of 64, dat weet ik niet meer) richting "Delft" moesten hebben, niet wetende dat die bus in twee richtingen gaat, allebei in Delft. Gelukkig wist ik al toen we richting Zuidpoort reden dat het niet de goede richting was, dus we waren maar een kwartiertje later.
Wat ook wel kan gebeuren is dat je een lijn wel af toe rijdt en ermee bekend bent, maar niet heel vaak en dan niet door hebt dat het de verkeerde richting is. Zo ben ik lang geleden op Asd een keer in de trein richting Den Helder gestapt, terwijl ik voor Klp natuurlijk de richting Nijmegen moest hebben. Omdat ik op Klp altijd in de trein richting Den Helder stapte, kwam het bekend voor en op Asd is het niet heel makkelijk om te ontdekken dat vanaf dat spoor de andere kant op wordt gereden (in tegenstelling tot Asa, waar ik meestal opstapte). Gelukkig bedacht ik me voordat de trein vertrokken was.

In Amsterdam merk ik, met name bij toeristen, ook een soort van gemakzucht. We laten even de reisplanner aan de chauffeur zien en die zegt dan wel of we dit de goede bus is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef: Op Utrecht Centraal zou ik, persoonlijk, zeggen dat het reisinformatiepaneel waarop de vertrektijden van de bussen staan nou niet echt duidelijk is. Kleine regels, een veelheid aan kleuren.. en tijden.. kan maar zo dat de mensen het verkeerde nummer 77 hebben zien staan.. en dus naar de Nieuwegein kant zijn gelopen i.p.v. Bilthoven kant.
Terwijl in Utrecht de kleuren juist naar een specifieke richting verwijzen, in plaats van naar een lijn, waardoor de combinatie van lijnnummer en kleur al genoeg informatie zou moeten geven.
Daarnaast is het woord "persoonlijk" overbodig in dit geval. Dat je het vanuit het ik-perspectief zegt, geeft al voldoende aan dat het je persoonlijke mening is. :Y
Cas schreef:Je hebt gelijk, in de GVU-tijd reed alles ook al gekoppeld, dat is pas later opgesplitst en weer aan elkaar gekoppeld, zie ik nu. De bulk van de bussen naar Zeist/het zuiden zijn nog steeds 5x/6x, maar een paar zijn aan elkaar geplakt als 7x, zoals vanaf Centraal 74 en 77.

In Utrecht werden in 2013 heel veel stadslijnen geknipt, vanwege de afsluiting van de Leidseveertunnel. Veel lijnen richting het zuiden vertrokken toen vanaf de Jaarbeurszijde, terwijl de overige lijnen nog steeds bij de Centrumzijde stopten. In 2016 was de tunnel weer toegankelijk en verhuisden alle lijnen naar de Jaarbeurszijde (of Jaarbeursplein) en kwamen er weer meer doorgaande lijnen, maar soms wel andere combinaties dan eerst.
Overigens waren er tussen 2013 en 2016 ook wel enkele doorgaande stadslijnen, zoals 8 en 28.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door umbusko »

In Maastricht maak ik regelmatig mee dat mensen de chauffeur komen vragen of dit de goede bus is richting het centrum, terwijl het de bus de andere kant op is. Dat zijn eigenlijk altijd mensen die lokaal niet bekend zijn, want het busstation in Maastricht is in dat opzicht wel makkelijk: de ene kant van het eilandperron is richting centrum (met uitzondering van de bus van het TEC) en de andere kant is niet richting centrum.

Wat ik ook heel af en toe meemaak, is dat mensen zwaaien naar een vertrekkende bus, dat de chauffeur zo aardig is om nog te stoppen en ze in te laten stappen en dat dan blijkt dat ze helemaal nog niet weten met welke bus ze mee moeten; niet de vertrekkende bus waar ze zo verwoed naar hebben staan zwaaien over het algemeen. Sorry hoor, maar een vertrekkende bus stop je toch alleen als je zeker weet dat je die moet hebben... :roll:

In Nijmegen vragen mensen vaak of een bepaalde bus naar Plein 1944 gaat, maar dat begrijp ik heel goed. Op marktdagen wordt anders gereden, bussen kunnen in principe alle kanten op en bij omleidingen kan een bus vrolijk "via Plein 1944" filmen terwijl hij daar niet langskomt en andersom. :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten