Pagina 3 van 5

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 08:20
door reisthijs
Inderdaad, hou het maar lekker kort, je wil toch vooral snel kunnen zien of het de juiste bus is.
ZO6176 schreef:Voordeel met afkortingen is dat je een groter lettertype kunt houden.
Is in dat opzicht "De Terp" niet juist beter dan "CA De Terp"?

Nadeel van een afkorting is dat niet iedereen weet wat het betekent.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 10:03
door Milco
Een via-bestemming vind ik alleen relevant als een lijn écht een flink eind omrijdt, waardoor de reistijd naar de eindbestemming echt vele malen groter is dan met de overige lijnen. Bij een route van hooguit een paar minuten langer hoeft een via-bestemming van mij niet zo. Wel zou ik op de displays de eindbestemming met NS vermelden als het om een station gaat of een wijknaam als het een ander eindpunt betreft (zoals Gorinchem Dalem bij lijn 387). Als een bus dan uiteindelijk in de plaats is waar hij zijn eindpunt heeft dan kun je de plaatsnaam sowieso weglaten en vervangen door bijvoorbeeld “Station” of <wijknaam>.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 10:54
door nvdw
Mijn punt is dat de eindbestemming vooral relevant is om de rijrichting aan te geven. Niet dat het dan wel altijd gelezen wordt (zie startpost) maar het voordeel is dat het vaak op een tekstregel in grote letters past. En ook hier: de goedbedoelde via-bestemmingen (via station, via centrum, via Aarsjeukeveen) worden toch niet gelezen of begrepen door de mensen voor wie ze bedoeld zijn.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 11:55
door hauptbahnhof
Waarom moet een via-bestemming?

Als ik ergens naartoe wil, dan weet ik dat ik lijn X richting Y moet nemen en niet dat ik op voertuigen ga kijken via waar ze rijden.

Daarbij zegt een via-bestemming weinig over de andere haltes, waardoor er toch kennis moet zijn over de route van de betreffende lijn.

In het geval van treinen, waar er geen lijnnummer gehanteerd wordt, is een via-bestemming wel handig, als er vanaf een station meerdere routes zijn (bijv [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] tussen Bkl en Ass)

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 14:45
door dennistd
Zolang de eindbestemming maar altijd zichtbaar is (dus niet alternerend met een via) zie ik geen probleem. Sterker nog: een via kan ook een belangrijke bestemming onderweg aangeven, zoals bijvoorbeeld in Enschede op het Van Heekplein met lijn 2 'Helmerhoek via P+R Zuiderval'. Als je die via niet vermeld zullen nog veel meer mensen de bus naar de P+R niet kunnen vinden.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 15:09
door hauptbahnhof
Die mensen nemen vanaf de P&R de bus naar hun bestemming dus ze weten wel welke lijn ze moeten hebben. Met een blik op de vertrekstaat/lijnennetkaart of simpelweg vragen weten ze ook nog welke richting ze moeten hebben.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 15:14
door trolly
Of niet, dus. In ieder geval zijn er types die het wel op prijs stellen dat lijn 397 niet enkel Getsewoud filmt bij vertrek uit Amsterdam, dus soms is een via-aanduiding best handig — zelfs als er geen omwegen gemaakt worden.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 18:40
door marvinkok
hauptbahnhof schreef:Die mensen nemen vanaf de P&R de bus naar hun bestemming dus ze weten wel welke lijn ze moeten hebben. Met een blik op de vertrekstaat/lijnennetkaart of simpelweg vragen weten ze ook nog welke richting ze moeten hebben.
En vervolgens staan ze op het van Heekplein om terug te gaan naar de P+R en dan komen zowel lijn 2 naar Helmerhoek als naar Beppenbroek langs... Dat is lekker duidelijk :pos:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 19:11
door ZO6176
Milco schreef:Een via-bestemming vind ik alleen relevant als een lijn écht een flink eind omrijdt, waardoor de reistijd naar de eindbestemming echt vele malen groter is dan met de overige lijnen. Bij een route van hooguit een paar minuten langer hoeft een via-bestemming van mij niet zo. Wel zou ik op de displays de eindbestemming met NS vermelden als het om een station gaat of een wijknaam als het een ander eindpunt betreft (zoals Gorinchem Dalem bij lijn 387). Als een bus dan uiteindelijk in de plaats is waar hij zijn eindpunt heeft dan kun je de plaatsnaam sowieso weglaten en vervangen door bijvoorbeeld “Station” of <wijknaam>.
Ik zou niet standaard ns kiezen wanneer het een station betreft.
Plaats (al dan niet verkort ) + Station is internationaal genoeg.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 21:07
door Durashift
hauptbahnhof schreef:Waarom moet een via-bestemming?
(..)

In het geval van treinen, waar er geen lijnnummer gehanteerd wordt, is een via-bestemming wel handig, als er vanaf een station meerdere routes zijn (bijv [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] tussen Bkl en Ass)

Als de verschillende routes eenzelfde eind- of vertrekpunt hebben wel ja.. vind ik. In het gekozen voorbeeld kan ik mij moeilijk voorstellen dat mensen op die tussengelegen stations in de Sprinter naar R'dam stappen terwijl men in die van Rhenen hadden gemoeten.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 22:55
door gkw1969
marvinkok schreef:
hauptbahnhof schreef:Die mensen nemen vanaf de P&R de bus naar hun bestemming dus ze weten wel welke lijn ze moeten hebben. Met een blik op de vertrekstaat/lijnennetkaart of simpelweg vragen weten ze ook nog welke richting ze moeten hebben.
En vervolgens staan ze op het van Heekplein om terug te gaan naar de P+R en dan komen zowel lijn 2 naar Helmerhoek als naar Beppenbroek langs... Dat is lekker duidelijk :pos:
Sterker nog, het gros staat bij de halte Deppenbroek omdat ze daar zijn uitgestapt.
Mensen zijn kuddedieren en gewoontedieren

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 23:03
door gkw1969
hauptbahnhof schreef:Waarom moet een via-bestemming?

Als ik ergens naartoe wil, dan weet ik dat ik lijn X richting Y moet nemen en niet dat ik op voertuigen ga kijken via waar ze rijden.

Daarbij zegt een via-bestemming weinig over de andere haltes, waardoor er toch kennis moet zijn over de route van de betreffende lijn.
)
Nu ga je er van uit dat iedereen weer dat bus x naar plaats y via plaats z rijdt.
Maar als je bijvoorbeeld naar Oldenzaal wilt en je komt om 13.24 in Almelo aan met de IC. Wacht je dan op de bus van 14.03 naar Oldenzaal of de bus van 13.33 naar Overdinkel via Oldenzaal?

Overigens heeft Almelo 2 lijnen met bestemming ziekenhuis die ieder een andere wijk aan doet en ook nog eens tegelijk vertrekt. Dan is ren vis bestemming wel verrot handig

En zo kan ik voor alle lijnen in Twente de via bestemming rechtvaardigen (heb ze zelf medebepaald daar)

Passagiers moeten eens leren lezen i.p.v. te denken dat ze het beter weten dan de chauffeur

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: vr 19 jul 2019, 23:21
door hauptbahnhof
Durashift schreef:
hauptbahnhof schreef:Waarom moet een via-bestemming?
(..)

In het geval van treinen, waar er geen lijnnummer gehanteerd wordt, is een via-bestemming wel handig, als er vanaf een station meerdere routes zijn (bijv [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] tussen Bkl en Ass)

Als de verschillende routes eenzelfde eind- of vertrekpunt hebben wel ja.. vind ik. In het gekozen voorbeeld kan ik mij moeilijk voorstellen dat mensen op die tussengelegen stations in de Sprinter naar R'dam stappen terwijl men in die van Rhenen hadden gemoeten.
Mijn excuses. Beetje heel snel zitten typen en verkeerde voorbeeld opgeschreven. Bedoelde [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] die vroeger gewoon bestemming Uitgeest had, net als [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie].

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 09:13
door Wubbo
Ook bij treinen is een via af en toe best handig: een plaats als Hoofddorp zegt veel mensen helemaal niets. Je wil dan graag ook Schiphol op je trein/vertrektijdenscherm hebben staan want dat is waar de mensen over het algemeen naar toe moeten. Dat is ook het vervelende met bestemmingsinformatie: je wil dat aangeven waar de meeste mensen heen willen. NS heeft bewust treinseries geknipt om de reisinformatie goed te krijgen: toeristen zien op Schiphol toch graag Amsterdam Centraal als eindbestemming in plaats van Zwolle ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]) of Amersfoort Vathorst ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie]).

Over dat verkeerde bus: wat mij het meest fascineert in dit geval is dat je twee soorten mensen hebt:
* De mensen die veel bevestiging nodig hebben en dus aan iedereen die in de buurt is vragen of deze bus echt naar hun halte gaat
* De mensen die er van uitgaan dat ze goed zitten en het dus niet eens meer vragen
Als ik zo de startpost lees lijkt die laatste groep groter te worden en dat vind ik opvallend. Durven mensen het niet meer te vragen? Hebben ze minder kennis en gokken ze daarom vaker fout? Zijn dat mensen die, als de app zegt "hier rechtsafslaan" ook inderdaad direct rechtsafslaan zonder te kijken of daar wel een weg is?

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 09:23
door Daniel
Wubbo schreef:NS heeft bewust treinseries geknipt om de reisinformatie goed te krijgen: toeristen zien op Schiphol toch graag Amsterdam Centraal als eindbestemming in plaats van Zwolle ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]) of Amersfoort Vathorst ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie]).
De vraag is wel waarom ze er daar speciaal treinseries voor moesten knippen, terwijl er met de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] ook bewust geknipt wordt in de reisinformatie maar het gewoon een doorgaande treinserie is.
Nu creëer je immers ook weer onzekerheid bij reizigers die van, ik noem maar wat, Amsterdam Science Park naar Amsterdam Lelylaan willen: die verbinding komt nu uit de planner met overstap op hetzelfde perron, maar het is toch niet aan te bevelen om te wachten tot de trein waarmee je aangekomen bent vertrokken is in Amsterdam Centraal :wink:
* De mensen die er van uitgaan dat ze goed zitten en het dus niet eens meer vragen
Als ik zo de startpost lees lijkt die laatste groep groter te worden en dat vind ik opvallend. Durven mensen het niet meer te vragen? Hebben ze minder kennis en gokken ze daarom vaker fout? Zijn dat mensen die, als de app zegt "hier rechtsafslaan" ook inderdaad direct rechtsafslaan zonder te kijken of daar wel een weg is?
Ik denk 't... kwam gisteren nog een mooi voorbeeld tegen: stapte hier in de flat de lift in waarin al een maaltijdbezorger stond die voor de 3e verdieping gekozen had. Pas op de betreffende verdieping aangekomen stond 'ie vertwijfeld te kijken en bleek bij een huisnummer een verdieping lager te moeten zijn.
Er hangt toch een enorm bord met huisnummers per verdieping naast die lift, maar kennelijk was 'ie er toch vanuit gegaan dat een 3x-huisnummer op de 3e verdieping zit. Lijkt nog verdacht veel op denken dat lijn 77 naar Bilthoven naar Nieuwegein gaat :P

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 09:31
door Wubbo
Daniel schreef:
Wubbo schreef:NS heeft bewust treinseries geknipt om de reisinformatie goed te krijgen: toeristen zien op Schiphol toch graag Amsterdam Centraal als eindbestemming in plaats van Zwolle ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]) of Amersfoort Vathorst ([serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] / [serie=Sprinter|2019|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie]).
De vraag is wel waarom ze er daar speciaal treinseries voor moesten knippen, terwijl er met de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] ook bewust geknipt wordt in de reisinformatie maar het gewoon een doorgaande treinserie is.
Op de trein staat op het moment dat ie vertrekt uit Utrecht toch echt Hoofddorp. De TBP en de trein zijn hier niet consistent. Iets soortgelijks speelt ook bij de [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie].

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 09:50
door Durashift
Daniel schreef: (..)
Ik denk 't... kwam gisteren nog een mooi voorbeeld tegen: stapte hier in de flat de lift in waarin al een maaltijdbezorger stond die voor de 3e verdieping gekozen had. Pas op de betreffende verdieping aangekomen stond 'ie vertwijfeld te kijken en bleek bij een huisnummer een verdieping lager te moeten zijn.
Er hangt toch een enorm bord met huisnummers per verdieping naast die lift, maar kennelijk was 'ie er toch vanuit gegaan dat een 3x-huisnummer op de 3e verdieping zit. (..)
Of gewoon verkeerd gekeken of verkeerde knop gedrukt :?:

Kijken en waarnemen is niet hetzelfde.. :wink:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 12:27
door umbusko
Wat betreft die via-bestemmingen: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen twee soorten reizigers. 1. De reizigers die vaak met het OV reizen en hun weg wel aardig kunnen vinden. 2. De reizigers die zelden met het OV reizen.

Voor groep 1 zijn via-bestemmingen vaak niet nodig, maar soms wel handig. In Maastricht bijvoorbeeld heb je lijn 1 naar De Heeg via MUMC en lijn 2 naar De Heeg via Scharn en Heer, met allebei een roze lijnkleur (ik vermoed dat die van lijn 2 lichtroze is en die van lijn 1 donkerroze, maar dat is slecht te zien). De via-bestemming is voor iedereen wel nuttig, omdat je nu onmiddellijk ziet om welke bus het gaat terwijl je bij gewoon "De Heeg" iedere keer extra alert moet zijn. Lijn 4 toont dan weer Valkenburg via Scharn; als je daar de via-bestemming weglaat is er geen man overboord, want de bus naar Valkenburg rijdt altijd via Scharn.

Dan groep 2. Hier kun je denk ik nog een onderverdeling maken: routes waarop de niet-frequente reizigers op zichzelf zijn aangewezen en routes waarbij ze van tevoren informatie hebben ingewonnen. In het laatste geval denk ik bijvoorbeeld aan op bezoek gaan bij vrienden of een incidentele reis in de buurt van huis. Bij het op bezoek gaan leggen de vrienden wel uit welke bus je moet hebben en thuis ken je de wijken wel goed genoeg om op je bestemming te komen. Daarvoor hoef je dus niet meer maatregelen te nemen dan voor groep 1. Maar je hebt dus wel nog de routes waarbij de infrequente reiziger het zelf uit moet zoeken. Een soort vakantiegevoel: "er zal wel een bus rijden en we zien wel". Dat is dus typisch het geval met P+R-lijnen, bussen op Waddeneilanden, bussen van het station naar het stadscentrum, enzovoorts. Bij die lijnen moet je denk ik proberen om ook de incidentele reiziger nog wat extra tegemoet te komen.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 13:30
door WALUIGI96
En dan heb je nog via-bestemmingen die niet helpen. Op lijn 23 rijdt 's ochtends richting Helmond een bus via Nieuwveld en Noordende. Maar dit wordt pas halverwege de route aangegeven. Eerst staat er gewoon Helmond Station via Milheeze. Vervelende is dat de bus met de normale route 5 minuten later vertrekt. En het komt wel eens voor dat de ene bus wat later is en de andere wat eerder...

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 13:41
door Durashift
^^^da's dan toch een kwestie van de 'via bestemming' eerder op de route (data) laten beginnen, lijkt mij. GPS coördinaten aanpassen in het systeem en klaar, toch?

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 13:45
door WALUIGI96
Zou ik ook zeggen, of eventueel een apart lijnnummer, voor de mensen die helemaal niet naar bestemmingen kijken en alleen maar naar het lijnnummer.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 14:50
door Michael
En jij denkt echt dat het aanpassen van een lijnnummer gaat helpen? Weet vrijwel zeker van niet. Mensen die nu al niet lezen gaan dan echt niet opeens wel lezen wat er op de bus staat.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 16:14
door WALUIGI96
Voor die mensen niet, maar wel voor mensen die nog enigszins opletten. Een ander lijnnummer valt sneller op dan een andere bestemming.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 17:26
door regenmaker
In Bologna heeft elke lijn een A, B of C achter het lijnnummer als er een afwijkende routevariant wordt gereden. De letters staan ook als voetnoten in de dienstregeling van de lijn. Rijdt de lijn een verkorte route dan staat er een / achter. Zie lijn 19 als voorbeeld.

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Geplaatst: za 20 jul 2019, 17:55
door TLP
WALUIGI96 schreef:Voor die mensen niet, maar wel voor mensen die nog enigszins opletten. Een ander lijnnummer valt sneller op dan een andere bestemming.
Mee eens, in het geval van lijn 23 zou de betreffende rit best als lijn 623 uitgevoerd kunnen worden.