Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Maartenv

Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Maartenv »

Beste tariefexperts,

Volgende situatie:

Volgende week reis ik op woensdag van Schiphol naar Amersfoort, een een dag later van Amersfoort naar Groningen. Dit alles zonder korting.

Volgens NS betaal ik dan:
Schiphol-Amersfoort 10,80 EUR
Amersfoort-Groningen 24,50 EUR
In totaal 36,30 EUR.

Ik woon zelf in Tsjechië, en de app van de Tsjechische spoorwegen levert een enkele reis Schiphol-Groningen voor 811 CZK, ofwel 31 EUR, met een ticket dat twee dagen geldig is.

Het gaat maar om een paar euro, maar wel opvallend dat het goedkoper is om deze constructie in het buitenland te kopen. Of zie ik iets over het hoofd? Ticket via de app wordt afgeleverd als pdf en mobile ticket, dus is ook vanuit Nederland zonder problemen te koop...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Z2N »

Bij NS wordt je reis onderbroken (enkele reizen zijn daar 1 dag geldig), de CD rekent het hele stuk als 1 reis. Dat werkt in je voordeel op deze manier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Suus »

Dat dus, want als je de reis in één keer zou afleggen zou de reis bij NS € 26,50 kosten, want dat is de maximumprijs voor een enkele reis bij NS :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door ZO6176 »

Dus als je deze reis in 2 dagen reist kun je het beter in Tsjechië kopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Suus »

Als je ergens een actiekaartje kan kopen, zoals bijvoorbeeld nu een enkele reis voor € 12,50 bij Kruidvat of volgende week een dagkaart voor € 16,50 bij Albert Heijn, kan je vaak nog wel meer besparen als je goed combineert.

Koop je bijvoorbeeld bij je bezoek aan Amersfoort woensdag bij de Kruidvat een enkeltje, dan betaal je in totaal € 23,30. Is toch weer goedkoper dan een doorgaand ticket van de ČD :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maartenv

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Maartenv »

Bedankt voor de reacties!

In mijn geval dus maar een bezoekje brengen aan Kruidvat :)

Er komt nog wel een andere vraag bij me op, waar wellicht meelezende NS'ers het antwoord op weten. Als er geen actietarieven zijn lijkt een ticket voor een Nederlandse binnenlandse reis dus in bepaalde gevallen goedkoper te zijn bij aanschaf in het buitenland.

De České Dráhy verkopen een Nederlands binnenlands traject als mobile ticket in de app 'Muj Vlak', en sturen ook per mail een pdf ticket. Kan ik met de barcode in de app zonder problemen de poortjes openen, en wordt dit geaccepteerd bij controle, of is het noodzakelijk de om het pdf ticket uit te printen? Česke Dráhy verkoopt het als mobile ticket, dus ik zou verwachten dat dit geaccepteerd wordt....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Daniel »

Of de poortjes met een Tsjechische barcode open gaan is nog de vraag, maar ook voor binnenlandse E-tickets van NS zelf kan je de barcode in de NS-app gebruiken en hoef je niks te printen.
In elk geval zou het dan ook niks oplossen om te printen, maar je kunt altijd via de infoknop bij de poortjes deze op afstand laten openen (of een medewerker aanspreken). Wel is het handig om te zorgen dat je telefoon op een zo hoog mogelijke schermhelderheid staat en dat automatisch roteren uit staat, dat vergroot de kans om de poortjes open te krijgen aanzienlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door cassie127 »

En je NFC uit hebt staan... Anders pakt het poortje je telefoon als " onbekende kaart" om dat hij reageert op de NFC chip van je telefoon
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Internationaal ticket voor binnenlandse reis

Bericht door Cas »

Overigens kan je bij de Spoordeelwinkel altijd voor 24 euro twee enkele reisjes krijgen, zodat je ook zonder tijdelijke actie goedkoper uit bent dan de CD. Wel opvallend dat ze het wel als enkele reis rekenen, bijna waard om het uit te proberen alleen om te zien of het werkt.
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten