Pagina 1 van 1

Aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 17:37
door martino
Hoi, weet iemand hoeveel diesel treinen erop dit moment nog in nederland rondrijden? De NS geeft aan alleen nog electrische treinen te gebruiken. Andere vervoerders gebruiken volgens mij nog wel diesel treinen. Alleen ik kan nergens vinden hoeveel dit er totaal zijn. Bij arriva zag ik bijvoorbeeld de 'spurt' serie met diesel varianten en bij veolia de 'velios'.

Martijn

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 17:53
door dennistd
Als je die twee bij elkaar optelt en de Linten van Keolis en Arriva erbij doet ben je er (A)

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 17:56
door Lijn 45
Arriva rijdt met 53 treinstellen type Stadler GTW (Spurt) in Groningen en Friesland. Ook rijden er 22 Spurts in Achterhoek-Rivierenland. De 16 Veliossen (ook Stadler GTW) van Veolia zijn door Arriva overgenomen en rijden tussen Nijmegen een Roermond. Breng heeft 9 GTW's die tussen Arnhem en Doetinchem rijden. Daarvan zijn er 2 uitgeleend aan Arriva voor Arnhen - Tiel.

De Lint van Alstom wordt nog bij Arriva in Limburg (7 stuks), Arriva Blauwnet tussen Almelo en Hardenberg (3 exemplaren) en Syntus tussen Oldenzaal en Zutphen (9 treinen) ingezet.

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 17:57
door Daniel
@dennistd: Mwoh, dan tel je er nog negen niet mee: Breng heeft immers ook nog een stel diesel GTWs.

@Lijn45: Blauwnet heeft tegenwoordig drie Lintjes, de 37 rijdt daar tegenwoordig ook.

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:09
door umbusko
Van de 16 ex-Veliossen staat de 278 overigens terzijde met brandschade, dus in de praktijk zijn er voor de Maaslijn 5x D-GTW-2/6 (276-281 zonder 278), 10x D-GTW-2/8 (382-391) en 7 Linten (24-26, 28-30 en 32).

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:10
door Selivio
Dus dat wordt dan 116(precies 100 GTW's en 16 linten) diesels in dienst van reizigersvervoerders(inclusief schadegevallen) (A)

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:19
door umbusko
Ik tel 18 Linten. :wink:
Maar rijden er op Zutphen-Oldenzaal niet negen? 36 en 38-45 toch? Dan zouden het er 19 zijn.

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 18:31
door Selivio
Ik kan inderdaad niet meer tellen :oops:
36, 38-45 op Zutphen-Oldenzaal = 9 idd
33, 34 en 37 op Almelo-Mariënberg = 3
24-26, 28-30, 32 in Limburg = 7
Totaal: 19 linten

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 11:01
door martino
Bedankt voor al de reacties, blijkbaar toch nog een groot aantal.

Weten jullie toevallig ook hoeveel diesel treinen er worden gebruikt voor goederenvervoer?

Martijn

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 11:56
door dennistd
Heel veel, zeker als je ook de locs meerekent die niet op de hoofdbaan komen en alleen rangeerwerk verrichten.

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 11:57
door AppleMoose
Het aantal dieseltreinen bij goederenvervoerders valt moeilijk exact aan te geven. Er zijn nogal wat vervoerders actief in Nederland waarbij ook regelmatig wisselingen plaats vinden, evenals tussen contracten wie welke trein mag rijden. Bovendien vinden er ook veel materieelwisselingen plaats, dus wat je vandaag telt, kan morgen alweer anders zijn.

Re: aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 12:09
door Suus
martino schreef:Bedankt voor al de reacties, blijkbaar toch nog een groot aantal.
Het gaat de komende jaren nog flink dalen. De Maaslijn Nijmegen - Roermond wordt volledig geëlektrificeerd en krijgt nieuwe elektrische treinen. Leeuwarden - Groningen wordt gedeeltelijk geëlektrificeerd en de dieselmotor in de 18 nieuwe treinen die daar gaan rijden zal dan uitgebouwd worden en plaatsmaken voor accu’s.

Re: Aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 12:24
door marvinkok
Ook Zutphen-Hengelo gaat nog onder de draad voor de nieuwe concessie

Re: Aantal diesel treinen in Nederland

Geplaatst: do 12 sep 2019, 15:04
door Gebruikersnaam
DB Cargo Nederland heeft nog 68 6400'en.
LTE heeft 2 6400'en
RRF heeft 10 V100'en, 2 Class 66's en 3 G2000'en
RFO heeft 1 Bakkie, 1 HLD62, 2 G1206'en en 1 G2000
Railtraxx heeft 8 Class 66's
IRP heeft 4 G1206'n en 5 G2000'en
Captrain heeft 2 G1206'n, 4 V100'en
Lineas heeft 22 HLD/HLR77/78 die Nederland in mogen, 2 Class 66's, 2x V60 en 2x G1206
Crossrail heeft 17 Class 66's
Dit zijn al 158 diesellocomotieven, en zo zijn er nog wel een aantal andere vervoerders met diesellocomotieven, plus nog een aantal locaties waar gebruik gemaakt wordt van kleine rangeerlocomotiefjes (zoals bij de DSM en een aantal plekken in de Rotterdamse havens)