Binnenkort ga ik naar Italië en met name in Milaan ben ik erg benieuwd naar het tramnetwerk, wat een van de grotere in Europa is. Zijn er trajecten die bijzonder aan te bevelen zijn of lijnen met bijzonder materieel? Heeft ook iemand ergens een fatsoenlijke kaart (met duidelijke lijnenloop) van het tramnetwerk?
Hieraan verwant: klopt het dat de trams van Napels al sinds 2016 'tijdelijk' zijn opgeheven?
Reis door Italië
Re: Reis door Italië
De lijnen waarop de Peter Witts uit de jaren '30 rijden zijn aan te bevelen. Ik weet niet precies welke lijnen dat zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Reis door Italië
Toen ik in 2017 in Milaan was, reden de Peter Witt-trams vooral op de lijnen 1, 5, 10, 19 en 33.
Ik vond zelf lijn 1 en 10 wel de moeite waard, al heb ik die lijnen ook niet volledig gereden.
Het tramnet van Napoli is inderdaad al enige tijd tijdelijk opgeheven.
Ik vond zelf lijn 1 en 10 wel de moeite waard, al heb ik die lijnen ook niet volledig gereden.
Het tramnet van Napoli is inderdaad al enige tijd tijdelijk opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Reis door Italië
Een trip in een ventotto (= 28, de Peter Wittwagens dus, genoemd naar het bouwjaar van het tweede prototype) is inderdaad erg leuk. Voordat ik (ook in 2017) in Milaan geweest was dacht ik dat dat museumspul met liefde en omzichtigheid behandeld moest worden, daarna ben ik ze gaan waarderen om hun absolute onverwoestbaarheid, die alleen geëvenaard wordt door het eenvoudige herstel en onderhoud. Heerlijke bakken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Reis door Italië
Urbanrail heeft een netkaart van Milaan die afgezien van werkzaamheden actueel is: http://www.urbanrail.net/eu/it/mil/tram/milano-tram.htm
Vorig jaar reden de Peter Witt’s iig nog steeds op lijn 1, 5, 10 en 33. Daarvoor vond ik lijn 1 toch echt het leukste, dwars door de centrum. Sowieso kan je aan alle kanten van het Domplein eindpunten van de tram vinden met het meest uiteenlopende materieel.
Vorig jaar reed de tram in Napoli nog niet, en van enige activiteit bij het trolleybusnetwerk dat er zou moeten zijn heb ik ook niets gezien. Je hebt daar wel een paar (smal)spoornetwerken die tegenwoordig allemaal onder de naam EAV opereren, dat vond ik wel interessant. Het ticketsysteem van Napoli/Campania vereist wel enige moeite om te doorgronden...
Oja, als je met Italiaanse treinkaartjes reist vergeet dan niet voordat je in de trein stapt je ticket af te stempelen in de automaat.
Vorig jaar reden de Peter Witt’s iig nog steeds op lijn 1, 5, 10 en 33. Daarvoor vond ik lijn 1 toch echt het leukste, dwars door de centrum. Sowieso kan je aan alle kanten van het Domplein eindpunten van de tram vinden met het meest uiteenlopende materieel.
Vorig jaar reed de tram in Napoli nog niet, en van enige activiteit bij het trolleybusnetwerk dat er zou moeten zijn heb ik ook niets gezien. Je hebt daar wel een paar (smal)spoornetwerken die tegenwoordig allemaal onder de naam EAV opereren, dat vond ik wel interessant. Het ticketsysteem van Napoli/Campania vereist wel enige moeite om te doorgronden...
Oja, als je met Italiaanse treinkaartjes reist vergeet dan niet voordat je in de trein stapt je ticket af te stempelen in de automaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reis door Italië
Die kaart van Urbanrail ken ik, maar daar is de lijnenloop niet echt op te zien. Lijn 33 komt langs ons hotel, dus de Peter Witt's zullen we waarschijnlijk wel snel vinden.
Het ticketsysteem van Napoli heb ik inmiddels wel uit kunnen vinden, inclusief welk kaartje we nodig hebben om met de EAV naar Pompeï te kunnen reizen. Voor de lange afstanden gebruiken we Interrail met reserveringen die we al gemaakt hebben.
Het ticketsysteem van Napoli heb ik inmiddels wel uit kunnen vinden, inclusief welk kaartje we nodig hebben om met de EAV naar Pompeï te kunnen reizen. Voor de lange afstanden gebruiken we Interrail met reserveringen die we al gemaakt hebben.
-
- Donateur
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Reis door Italië
Bij een ATM point kun je voor een paar euro ook een stadskaart met alle ov lijnen kopen, sowieso leuk als souvenir
Verder zijn de OV kaartjes in Milaan recentelijk gewijzigd waardoor de kaartjes iets duurder zijn maar je er ook verder mee mag reizen. Een dagkaartje voor Milaan (zones M1-M3) is €7, een 3 dagen kaart €12. Zie https://nuovosistematariffario.atm.it/en/
Ik kan lijn 1 ook aanraden, deze komt ook nog langs een aantal toeristische attracties zoals het kasteel en de vredesboog.
Verder rijdt er op lijn 179 nog (de resten van) een interlokale tram, inclusief bijbehorend oud materieel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_ ... -_Limbiate, het beginpunt in te bereiken met de M3 Comasina
Verder zijn de OV kaartjes in Milaan recentelijk gewijzigd waardoor de kaartjes iets duurder zijn maar je er ook verder mee mag reizen. Een dagkaartje voor Milaan (zones M1-M3) is €7, een 3 dagen kaart €12. Zie https://nuovosistematariffario.atm.it/en/
Ik kan lijn 1 ook aanraden, deze komt ook nog langs een aantal toeristische attracties zoals het kasteel en de vredesboog.
Verder rijdt er op lijn 179 nog (de resten van) een interlokale tram, inclusief bijbehorend oud materieel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_ ... -_Limbiate, het beginpunt in te bereiken met de M3 Comasina
Re: Reis door Italië
Nou de Peter Witt-wagens waren niet te missen. Lijnen 1, 5, 10 en 33 rijden er inderdaad intergraal mee en op lijn 19 ook nog een aantal, gemixt met wat enkelgeledes. Het zijn leuke wagens om te zien, maar de houten dwarsbanken zitten voor geen meter. De nieuwe Sirio's en Sirietto's zitten dan wel prima, maar de knalturquoise binnenkant doet pijn aan je ogen. :') Wat dat betreft zijn de hogevloers gelede wagens nog het beste voor rug en ogen, zowel enkel- als dubbelgeleed.
Nu onderweg met de Frecciarossa 1000 naar Napels. Gaat wel lekker hard, alleen helaas is het stuk Bologna - Florence voor ongeveer driekwart ondertunneld. -o-
Nu onderweg met de Frecciarossa 1000 naar Napels. Gaat wel lekker hard, alleen helaas is het stuk Bologna - Florence voor ongeveer driekwart ondertunneld. -o-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten