Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

Als ik een Sparpreis Europa (of hoe dat dit jaar heet) heb voor een ICE van Oberhausen naar Amsterdam, met treinbinding dus, en ik mis die, kan ik dan een kaartje Oberhausen-Zevenaar (grens) kopen en met de RE naar Arnhem? Dan reis ik dus vanaf Zevenaar (grens) op mijn ICE-kaartje, dat daar immers geldig zou moeten zijn omdat er geen treinbinding is in Nederland. Of geldt de treinbinding tot het eerste station in Nederland, t.w. Arnhem?

(Een kaartje van tariefgroep C kopen tot aan het grenspunt is tricky omdat de websites je VRR-tarief willen verkopen, maar moet volgens mij wel kunnen: koop bij NS Int. of de NMBS een kaartje Oberhausen-Oosterbeek met 100% korting in Nederland. Dan zou je een kaartje Oberhausen-Emmerich (grens) moeten krijgen, toch? Zo niet, dan koop ik wel een kaartje tot station Zevenaar.)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door en-es »

Nee, volgens mij moet je een geheel nieuw kaartje kopen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Aking »

Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Suus »

Aking schreef:Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.
Nee, als er voor een bepaald traject een bepaald treinnummer van een IC/EC/ICE staat mag dat traject alleen in de desbetreffende trein worden afgelegd tenzij er een stempel of andere verklaring van spoorwegpersoneel op het ticket is aangebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Daniel »

Exact ja, precies dat staat ook op de tickets waar ik nu op onderweg ben (en da's een Supersparpreis Europa).
Als je een stuk per regionale trein op zo'n ticket hebt staan heb je daar echter weer wel keuzevrijheid.

Voor keuzevrijheid binnen de treincategorie (of een lagere) moet je een Flexpreis-ticket hebben. Of zoals Suus al aangeeft een aantekening op het ticket.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Suus »

En ter aanvulling nog, bij grensoverschrijdende treinen categorie IC/EC/ICE geldt bij de (Super)sparpreis de treinbinding voor die trein ook voor alle landen waar die trein buiten Duitsland doorheen rijdt. Al kan ik mij voorstellen dat personeel van NS zich daar niet zo heel druk over maakt als je maar op een logisch traject zit voor het vervoersbewijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Daniel »

Als het personeel überhaupt langskomt... Vandaag van Amersfoort tot Minden geen HC gezien, die kwam pas even voor Hannover. En tot nu halverwege Hannover - Würzburg ook nog geen kaartcontrole gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door umbusko »

Suus schreef:
Aking schreef:Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.
Nee, als er voor een bepaald traject een bepaald treinnummer van een IC/EC/ICE staat mag dat traject alleen in de desbetreffende trein worden afgelegd tenzij er een stempel of andere verklaring van spoorwegpersoneel op het ticket is aangebracht.
Die stempel of verklaring is niet per se nodig. In het bericht dat Aking linkt staat ook:
Falls die Zeit reicht, bitten wir Sie, sich bei einem Zugbegleiter oder Mitarbeiter an einer DB Information wegen einer schriftlichen Bestätigung zu melden. Dies ist aber nicht zwingend erforderlich.
Kortom: bij een te verwachten vertraging van minstens 20 minuten of bij het missen van een aansluiting mag je reizen met welke trein je wilt, zolang je dus maar wel die reden erbij noemt. Ik vind zelf een stempel altijd wel fijn, dat vermijdt discussie, maar laatst op Berlin Hbf wilde niemand me een stempel geven (Oh, dat is wel goed zo...), de vijfde persoon pas bij wie ik het probeerde. :roll: Ik wilde die stempel toen ook niet voor de conducteur van de volgende trein (want ik geloof inderdaad wel dat het allemaal goed zou gaan), maar voor de Tsjechen die later mijn vertragingsclaim zouden moeten afhandelen.

Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

Suus schreef:En ter aanvulling nog, bij grensoverschrijdende treinen categorie IC/EC/ICE geldt bij de (Super)sparpreis de treinbinding voor die trein ook voor alle landen waar die trein buiten Duitsland doorheen rijdt. Al kan ik mij voorstellen dat personeel van NS zich daar niet zo heel druk over maakt als je maar op een logisch traject zit voor het vervoersbewijs.
Dit is voorzover ik weet niet waar. Binnen Nederland bestaat geen treinbinding[1], zoals ik al in mijn oorspronkelijke post aangaf; dit is ook een mantra op het forum van de NS. (Maar ze antwoorden daar vaak traag en onduidelijk, dus ik dacht dat ik mijn vraag maar eens een keer hier ging stellen.) De NS gaat niet zomaar Duitse regels toepassen. Als dat anders is, zie ik graag een verwijzing naar de regels. Wat ik altijd gehoord en gelezen heb is dat ik in elk geval vanaf Arnhem elke trein die redelijkerwijs op de route ligt mag nemen. Ik heb bijv. ook vaak genoeg binnen Nederland een andere intercity dan aangegeven genomen met een spaarprijskaartje via Bentheim. Mijn twijfel betreft alleen het stuk tussen de Duitse grens en het eerste station in Nederland (in dit geval Arnhem).

[1] Behalve in treinen met reserveringsplicht zoals de Thalys, Eurostar en de nachttreinen zaliger gedachtenis.
Laatst gewijzigd door gpvos op wo 09 okt 2019, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

umbusko schreef:Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.
Dank je wel; dat is me op zich al wel bekend. Maar de concrete situatie hier is een concert in Oberhausen waar ik de precieze eindtijd niet van weet, dus ik weet gewoon niet zeker van tevoren of ik de trein zelf haal.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Aking »

In dat geval zou ik sowieso nog even langs Der Mikos van Abellio lopen als je de ICE niet haalt, in het ergste geval mag je niet mee op je Fernticket en mag je vast via de NSI-app nog een kaartje tot Zevenaar (of Arnhem zo u wenst) kopen :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Suus »

Volgens mij kan je in die situatie gewoon beter een flexibel ticket kopen, meteen kiezen voor een vervoersbewijs wat alleen geldig is in de regionale treindiensten of eerder vertrekken bij het concert (ja zonde, maarja...).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

Suus schreef:Volgens mij kan je in die situatie gewoon beter een flexibel ticket kopen,
Ja maar, ik ben Nederlander en wil dus per se de goedkoopste optie! Het spaarprijskaartje plus het eventuele losse kaartje tot de grens of Zevenaar (dat ik inderdaad alleen wil kopen als ik de ICE mis) is nog steeds goedkoper dan de flexprijs voor het hele traject...
Laatst gewijzigd door gpvos op wo 09 okt 2019, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Suus »

Nederlandse kortingskaarten gebruiken bij NS International, RailPlus-kaart van iemand lenen (al controleert echt nooit iemand of je er een hebt), een VRR 24-Stundenticket kopen (dan ben je vanaf Arnhem heen en terug voor € 29,90. Nodig een vriend(in) uit om mee te gaan die in Oberhausen gaat shoppen in CentrO dan zijn jullie samen voor € 35,20 heen en terug, betaal je nog maar € 17,60 voor een retourtje vanaf Arnhem per persoon. Of nodig er meteen vier uit, dan ben je nog maar € 10,22 kwijt voor een retourtje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

Hmm, met een VRR-dagkaart mag ik ook in de bus, dat scheelt weer.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door en-es »

Concert is in de Arena bij Centro? Met Abellio kan je dan bus of tram naar Sterkrade nemen en daar overstappen.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door gpvos »

Nee, de Lutherkirche in Buschhausen. Iets dichter bij Sterkrade, maar de bus vanaf Hbf is waarschijnlijk handiger.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Bericht door Vinny »

gpvos schreef:
umbusko schreef:Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.
Dank je wel; dat is me op zich al wel bekend. Maar de concrete situatie hier is een concert in Oberhausen waar ik de precieze eindtijd niet van weet, dus ik weet gewoon niet zeker van tevoren of ik de trein zelf haal.
In Nederland zal het treinpersoneel hier minder over vallen dan in Duitsland. Daar is men nog van de 'ordnung muss sein' mentaliteit, dus je kunt daar wel meer regelneverij verwachten is mijn ervaring.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten