Haltenamen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Rob van Hulst

Haltenamen

Berichtdoor Rob van Hulst » vr 25 okt 2019, 17:36

Ik heb een algemene vraag over haltenamen (van stad- en streekvervoer, niet zozeer van treinvervoer). Is er beleid om haltenamen niet te veranderen?
Het gaat om het volgende: Er zijn in Dordrecht twee bushaltes die genoemd zijn naar gebouwen ipv straten, maar de gebouwen in kwestie zijn er al geruime tijd niet meer. Het gaat om resp. 'Lips' (naar de sleutel- en slotenfabriek die al minstens 20 jaar weg is), en 'de Schuur', een feestzaal die ca. 15 jaar geleden is afgebrand en niet herbouwd is.

Daniel
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Haltenamen

Berichtdoor Daniel » vr 25 okt 2019, 17:44

Er is altijd een balans natuurlijk tussen bekendheid van een haltenaam en het verwijzen naar niet meer bestaande gebouwen. Voor reizigers kan een bepaalde naam immers nog wel eens vanzelfsprekend zijn.
Mooi praktijkvoorbeeldje uit Dordrecht stamt uit de tijd toen SVD net onderdeel van HTM was: de bestemming van lijn 4 werd toen geactualiseerd naar "Ziekenhuis Amstelwijck", maar vervolgens vroegen reizigers massaal of de bus naar Wielwijk ging terwijl er niets aan de route gewijzigd was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Hainje
Contacteer:

Berichtdoor Hainje » vr 25 okt 2019, 19:11

Er is niet echt beleid voor. Kan mij best voorstellen dat men op de HQ van Qbuzz echt niet weet dat "De Schuur" al 15 jaar geleden afgebrand is. Er zijn genoeg andere dingen om je primair druk om te maken. Wellicht dat als je een keer een bericht naar Qbuzz stuurt met de opmerkingen die je hier plaatst, dat de haltenamen dan op een zeker moment veranderd zullen worden.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Tom98

Berichtdoor Tom98 » vr 25 okt 2019, 19:18

Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".
Buschauffeur Syntus Twente en Syntus Utrecht

Suus

Berichtdoor Suus » vr 25 okt 2019, 19:22

Er is geen vast beleid, maar een grote aanpassing van de dienstregeling of het ingaan van een nieuwe concessie is de meest logische aanleiding ook eens met een kam door de haltenamen te gaan.
Rame à l'approche

Rob van Hulst

Berichtdoor Rob van Hulst » vr 25 okt 2019, 19:27

Ik ben ook wel van plan om het aan Qbuzz te gaan vragen, maar ik wilde eerst weten of er mischien landelijk beleid voor is.

Voor wat betreft de aanduiding van het eindpunt van lijn 4. Ik geloof dat er sinds de overname door Qbuzz 'Amstelwijck' op staat, want het eindpunt is verlegd van het ziekenhuis dat niet meer bestaat naar het bedrijventerrein Amstelwijck, een eindje verderop. In de spits rijden er ook bussen van lijn 4 door naar bedrijventerrein Dordtse Kil, dus daar zullen ook wel veel mensen die in Wielwijk moeten zijn door in verwarring raken.

Toevallig las ik net dat het Stadskantoor in Dordrecht ook gaat verdwijnen, en daar is ook een bushalte die zo heet. Over een paar jaar hebben we er dus nog een halte bij waarvan de naam de lading niet meer dekt.

Tochjo

Berichtdoor Tochjo » vr 25 okt 2019, 19:50

In het vervoerplan 2020 van U-OV (Utrecht) staat dat er in de nieuwe dienstregeling 23 haltes hernoemd worden en ik herinner me ook van vorig jaar een hele lijst. Qbuzz is dus in het algemeen niet te beroerd wat wijzigingen in haltenamen door te voeren.

dennistd

Berichtdoor dennistd » vr 25 okt 2019, 23:20

Tom98 schreef:Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".

Niet helemaal: het gebouw van de krant staat aan de overkant van de weg, maar de krant is daar al een jaar of vijf weg. De Rabobank zit al een jaar of tien op de huidige plaats. De halte is hernoemd nadat Tubantia weg was. Maar gelijk met het hernoemen naar Rabobank verscheen op veel halteborden in Emschede en Haaksbergen reclame van de Rabobank. De naamswijziging is dus ongetwijfeld onderdeel geweest van een reclamedeal.

Er zijn in Twente ook nog wel voorbeelden van oude namen trouwens: de Sint Martinusschool in Losser is al wel 20 jaar weg bij de halte van lijn 61.

traibergen
Contacteer:

Berichtdoor traibergen » za 26 okt 2019, 12:21

Rob van Hulst schreef:Toevallig las ik net dat het Stadskantoor in Dordrecht ook gaat verdwijnen, en daar is ook een bushalte die zo heet. Over een paar jaar hebben we er dus nog een halte bij waarvan de naam de lading niet meer dekt.

Het stadskantoor in Dordrecht gaat inderdaad verhuizen, maar ik ga er vanuit dat de bushalte Stadskantoor dan wel vernoemd zal worden. Ik neem aan dat het aantal reizigers dat naar het stadskantoor wil dusdanig is dat het wel handig is om die halte dan te hernoemen om bij de verkeerde halte uitstappen te voorkomen. Overigens komt het nieuwe Stadskantoor zo ongeveer naast de bushalte Centrum te staan. Bij de Schuur maakt het niet uit, aangezien er niemand is die naar de Schuur wil gezien die toko al jaren dicht is.

Frank93

Berichtdoor Frank93 » za 26 okt 2019, 12:30

Haltes zoals Stadskantoor en Ziekenhuis zijn wel zo belangrijk dat het handig is om die te veranderen lijkt me, dus dat is dan ook wel logisch. We hebben hier op de route van lijn 129 (Alkmaar - Purmerend) een aantal haltes die volgens mij vernoemd zijn naar de boerenbedrijven die er zitten of heel vroeger gezeten hebben. Enkele voorbeelden zijn Kruis, Velzeboer en Jansen. Net zoals De Schuur die hier genoemd wordt lijkt het me niet echt nodig om dat soort haltes een andere naam te geven.

VIRM

Berichtdoor VIRM » zo 27 okt 2019, 17:52

Suus schreef:Er is geen vast beleid, maar een grote aanpassing van de dienstregeling of het ingaan van een nieuwe concessie is de meest logische aanleiding ook eens met een kam door de haltenamen te gaan.

Goed voorbeeld is de opening van de Noord/Zuidlijn, toen tramhaltes Spui en Weteringcircuit werden veranderd naar respectievelijk Rokin en Vijzelgracht.
Beul van de blindegeleidelijn

Terug naar “OV Vraagbaak”