Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Joey
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door Joey »

Hoi allemaal! Deze zomer ben ik van plan met een 15-daags Interrail-ticket naar Denemarken, Zweden en Noorwegen te gaan. Helaas kon ik door omstandigheden niet eerder een reis boeken, waardoor het nu op het laatste moment moet. Waar ik vooral tegenaan loop is dat al die landen vrijwel elke trein in de zomer een zitplaats gereserveerd moet worden. Doordat vooral in Noorwegen soms maar enkele treinen per dag rijden, en je verplicht moet reserveren, kan het dus zijn dat reserveringen uitverkocht zijn en reizen die dag niet mogelijk is. Ik zal door het reserveren en voor het regelen van hotels toch een planning moeten maken, wat dus betekent dat de hele planning de prullenbak in kan als er ook maar 1 trein niet gereserveerd kan worden voor die dag.

Ik wil dus eerst voor alle geplande treinen controleren of deze nog gereserveerd kunnen worden. Alleen... hoe doe je dit? Via de site van Interrail kan je onder andere reserveringen boeken, maar ik heb het idee dat die optie altijd wordt geboden bij treinen waar dat verplicht is, zelfs als de reserveringen zijn uitverkocht. Daarom ben ik gaan zoeken via de sites van de vervoerders zelf, oftewel:
- Hier voor Denemarken: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/en ... TravelWish
- Hier voor Zweden: https://sj.se
- Hier voor Noorwegen: https://entur.no (reisplanner) en https://vy.no (vervoerder)

Echter, het lijkt er steeds op dat je op die sites alleen reserveringen kan boeken als je ook meteen voor de rit zelf boekt. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet met Interrail.

Waar ik eigenlijk gewoon naar op zoek ben is een manier om op een makkelijke manier voor al mijn ritten te kunnen controleren of er nog een zitplaats beschikbaar is op deze korte termijn.

Ik heb dus de volgende vragen en hoop dat men me hier verder kan helpen:
- Klopt het dat de site van Interrail altijd een optie geeft om een zitplaats te reserveren, zelfs als in de praktijk de reservering niet meer mogelijk is?
- Hebben mensen hier ervaring met zitplaatsreserveringen in Denemarken, Zweden en Noorwegen en hoe die te boeken zonder ook meteen voor een rit te hoeven betalen? En bieden die sites de zitplaatsreserveringen ook aan als deze zijn uitverkocht of alleen als er nog zitplaatsen beschikbaar zijn?

Ik ben er overigens van op de hoogte dat er veel werkzaamheden zijn op de route naar Zweden in mijn periode (geen treinen tussen Hamburg Hbf en Hamburg-Altona en geen treinen maar bussen tussen Fredericia en Slagelse). Vooralsnog wil ik dat niet de reden te laten zijn om van de reis af te zien, maar mocht zitplaatsreservering echt heel ingewikkeld (of bijna onmogelijk) worden, overweeg ik wel andere plannen te maken.
Laatst gewijzigd door Joey op ma 03 jul 2023, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door Chrysa »

Joey schreef: ma 03 jul 2023, 21:04
Echter, het lijkt er steeds op dat je op die sites alleen reserveringen kan boeken als je ook meteen voor de rit zelf boekt. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet met Interrail.
Op SJ.se kan je gewoon Interrail als een kortingskaart invoeren, dan kan je controleren welke treinen je nog kan reserveren.
Bij Entur kan dit ook gewoon: https://om.entur.no/aktuelle-saker/how- ... rail-pass/

Voor Denemarken zal het via de Interrail-website moeten als je het online wilt doen, hoewel je het ook bij een DB- of SBB-loket kunt doen. De meldingen over of een trein vol is of niet kloppen in mijn ervaring bij Denemarken gewoon. Mochten alle treinen vol zijn, kan je ook nog een Deense IC vanuit Flensburg nemen of via Tønder (niet snel, wel leuk) reizen, die routes zijn reserveringsvrij.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door MarkNL »

Joey schreef: ma 03 jul 2023, 21:04Waar ik vooral tegenaan loop is dat al die landen vrijwel elke trein in de zomer een zitplaats gereserveerd moet worden.
Ik zou deze bewering wat willen nuanceren voor in ieder geval Zweden (waar ikzelf de meeste ervaring mee heb). Regionale treinen vereisen daar geen reservering en Interrail is geldig voor praktisch elke regionale vervoerder (een twijfelgeval alleen is X-Tåget die rijdt in Gävleborgs län, zie deze link). Flixtrain en MTRX accepteren geen Interrail. Snälltåget wel met reservering. Voor de SJ intercity's, snabbtåg's en nachttreinen is een reservering wel verplicht. Deze kan je zoals Chrysa zegt boeken via SJ.se. Vul een interrail code in (mag ook een oude zijn) om de prijzen te zien voor kaartje met Interrail. Als een trein volgeboekt zit, dan zie je dat ook in de planner van SJ.

Ook in Zweden heeft men te kampen met de nodige (achterstallige) werkzaamheden op het spoor dus verbindingen zijn niet altijd beschikbaar. SJ informeert daar niet altijd lekker over. Er zijn ook veel maatschappijen actief en de planner van SJ laat niet alles zien. Het is zodoende soms interessant een verbinding even te checken op resrobot.se.

Houdt er ook rekening mee dat treinreizen (zeker in vakanties) erg populair is in Zweden. De verkopen voor deze zomer vliegen door het dak en diverse nachttreinen zitten al praktisch volgeboekt (zoals de EuroNight tussen Hamburg-Berlijn-Stockholm).
Joey schreef: ma 03 jul 2023, 21:04Echter, het lijkt er steeds op dat je op die sites alleen reserveringen kan boeken als je ook meteen voor de rit zelf boekt. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet met Interrail.
Nou ja, dat is natuurlijk beetje het principe van een reservering, je reserveert voor een specifieke trein op een specifieke dag ;). En reserveringen kosten vrijwel altijd geld. Reserveringen voor een reguliere SJ intercity kost als het goed is 35 SEK (+- 2,90 euro).
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door Cas »

En ook voor Denemarken is het gelukkig niet elke trein. Zoals Chrysa al zei is in Denemarken een reservering alleen verplicht in de zomer op de trein tussen Hamburg en Denemarken (en de X2000 naar Zweden, maar daar heb je de Øresundstog). Voor de rest van de treinen is een reservering niet verplicht, alhoewel ik het wel aan kan raden als je plan al vast staat.

Ik heb, toen die trein vol zat, een keer de RE Hamburg-Flensburg en de ICs Flensburg-Fredericia en Fredericia-Kopenhagen genomen, dat ging soepel en was praktisch even snel als de Hamburg-Aarhus ICs naar Fredericia. De IC vanuit Flensburg valt niet onder de reserveringsverplichting, en is sowieso een stuk minder druk. Duitse treinen blijven echter wel Duitse treinen, dus qua aansluiting in Flensburg garantie tot de deur, zeker omdat de aansluitingen 6 en 9 minuten zijn.

Om interrail-reserveringen te maken voor de ICs tussen Denemarken en Hamburg heb ik deze link voor je, via DSB's Engelse site. Hun Deense pagina over interrail is wat uitgebreider: klik. Die B-Europe site is echter wel ruk, en laat pas zien of een reservering beschikbaar is als je eentje kiest en klikt op 'Continue'. Je kan dus wel checken zonder te boeken, maar je moet ze wel één voor één af. De afgelopen zomers was het een populaire trein, dus het kan best dat er al veel vol zit.

Als je besluit via Flensburg te gaan, kan je een zitplaats boeken via bahn.de - simpelweg invoeren dat je een tussenstop Flensburg wil, en eens per twee uur zou je een boekbare verbinding met de RE7 en twee Deense ICs moeten zien. Dit is bijvoorbeeld een resultaat voor komende vrijdag.
請勿靠近車門
Joey
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door Joey »

Bedankt voor de reacties allemaal! Dit helpt me supergoed verder.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treinreserveringen Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bericht door cassie127 »

In Denemarken kennen de ICL treinen soms wel een verplichte reservering volgens de reisplanners, al is dat vaker eerder een advies omdat die treinen vaak vrij druk zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten