Mooiste busstations van Nederland

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Mooiste busstations van Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Goeiedag iedereen! Ik ben - ook vanuit mijn studie - wel benieuwd wat jullie nou echt de mooiste busstations van Nederland vinden. Van het meest groene tot de grootste überhaupt, alles kan en mag.
Denk bijvoorbeeld aan Schiphol Knooppunt Noord, of het busstation van Amsterdam Centraal.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door teun »

Wat mij betreft mag Heerlen zeker kandidaat zijn.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door JordiBrabant »

Als je chaos mooi vindt, dan kan Eindhoven natuurlijk niet ontbreken. Klein maar fijn: Oosterhout. Mooiste contrast is in Arnhem tussen de trolleykuil en de busbunker.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door Tom024 »

Rhenoy Busstation (A)
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door AnderzamNL »

Station Breda vind ik een mooie, met de bussen op hetzelfde niveau als de treinen. En je hoeft geen asfalt over te steken.
Op Utrecht CS Centrumzijde vind ik het hilarisch om de trams langs de muren te zien rijden, alsof de rails erin gepropt moesten worden.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door teun »

Tom024 schreef: wo 13 dec 2023, 15:19 Rhenoy Busstation (A)
Ik heb nog wel eens in een schoolbus gezeten waar we met evenveel fapperts waren als schoolkinderen die dat oord gewoon voorbijscheurde omdat er toch niemand de bus uithoefde… :Y
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door tsov »

Er zijn natuurlijk verschillende definities van mooi.
Architectonisch mooi zijn inderdaad Amsterdam Centraal en de trolleykuil in Arnhem.
Maar in vind van die overstappunten in de middle of nowhere ook mooi, als concept, zoals Spannenburg, Mooie Paal of Wittenberg.
En je hebt natuurlijk de categorie mooi van lelijkheid, zoals Dokkum, Heerenveen of Terneuzen.
Daarnaast houd ik ook heel erg van die haltes aan de rand van een dorp waar de benaming busstation tamelijk pretentieus mag worden genoemd: Biervliet en Helvoirt zijn mooie voorbeelden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door Suus »

Ik zal binnenkort wel in een dwangbuis afgevoerd worden, zoveel Tilburg-positieve content ik dit jaar op het forum schrijf, maar eigenlijk vind ik het busstation bij het station dik in orde. Lekker ruime overkapping, reisinformatie prima en behalve dat de vloer echt goor is, een aantrekkelijk ontwerp.

Veel beter dan wat bij Rotterdam Centraal door moet voor busstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door IIVQ »

Ik ben van mening dat Busstation en mooi niet in één zin kunnen.
Maar als ik toch moet kiezen: Hemelum Flinkeboskje.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Het gaat mij vooral over bijzondere overkappingen. Vanuit een vak bij mijn studie moeten we een wijk ontwerpen met een specifiek herkenningspunt en als OV freak die ik ben heb ik natuurlijk gekozen om een centraal gelegen busstation te kiezen als herkenningspunt :lol: :lol: :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door MaartenD »

IIVQ schreef: wo 13 dec 2023, 18:45 Ik ben van mening dat Busstation en mooi niet in één zin kunnen.
Nou, dan moet je toch eens een keer in Heerlen komen.
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door AnderzamNL »

Voor mij telde de Walviskaak van het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp als een bijzondere overkapping.
Staat die er nog, trouwens?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door omaylie »

Jazeker.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door iamthedutchdude »

Het nieuwe busstation van Zwolle vind ik ook wel wat hebben. Goed ingepast aansluitend op het station en in de overkapping nog wat "kunst" verwerkt.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door IIVQ »

MaartenD schreef: do 14 dec 2023, 11:51
IIVQ schreef: wo 13 dec 2023, 18:45 Ik ben van mening dat Busstation en mooi niet in één zin kunnen.
Nou, dan moet je toch eens een keer in Heerlen komen.
Ik ben van mening dat Heerlen en mooi niet in één zin kunnen. 8-)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door umbusko »

ThatPCDude schreef: do 14 dec 2023, 10:33 Het gaat mij vooral over bijzondere overkappingen. Vanuit een vak bij mijn studie moeten we een wijk ontwerpen met een specifiek herkenningspunt en als OV freak die ik ben heb ik natuurlijk gekozen om een centraal gelegen busstation te kiezen als herkenningspunt :lol: :lol: :lol:
De overkapping van het busstation in Maastricht had altijd wel zijn eigen simpele elegantie. Maar die keert niet meer terug helaas. Wellicht kun je die bogen (wel elegant, niet te ingewikkeld) op verschillende manieren terug laten komen in het ontwerp van de rest van de wijk (of moet je alleen het herkenningspunt ontwerpen?).
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Ik moet inderdaad specifiek dat busstation ontwerpen, maar het is onderdeel van een hele wijk (toch grappig dat een student civiele techniek zich ineens met architectuur bezig gaat houden voor een civiel vak _O_ _O_ )
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
gkw1969
Berichten: 1768
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door gkw1969 »

Zit er ook een winkelcentrum bij of een ander belangrijk “landmark”? Dat zou je kunnen integreren.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door nvdw »

Ik ben zelf wel fan van busstation Leidsche Rijn met zijn cantharellendak. Onlangs is zelfs het betonnen gebouwtje op tussen perrons D en E aangekleed met klassieke tegeltjes zodat het een soort-van-fin-de-siècle-uitstraling heeft zoals dat perrondak-zonder-perrons dat op het naastgelegen Berlijnplein staat.

Voor de reiziger boeit het allemaal niks, want net als elk ander busstation is het nog steeds een tochthol.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste busstations van Nederland

Bericht door Suus »

Een busstation is inderdaad een tochthol of een busbunker op Arnhem Centraal…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 113 gasten