Stoppen na halte ivm gemiste stop

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Jelmer4 »

Ik had aangegeven dat ik uit wilde stappen uit een bus vanmiddag. Echter reed de chauffeur de halte voorbij. De chauffeur zei dat zij niks had gezien terwijl het stopbordje wel gewoon brandde. Ze weigerde ook om alsnog de deur voor me te openen na de halte en zei dat ik maar moest wachten op de volgende halte. Had ik te maken met een chagrijnige chauffeuse of is het echt niet toegestaan om een passagier alsnog uit te laten stappen na een bushalte?
Ter info: het gebeurde binnen de bebouwde kom en er was ruimte genoeg om alsnog veilig te stoppen
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat een chauffeur alsnog stopt en de reiziger(s) alsnog uit laat stappen. Chauffeurs die doorreden naar de volgende halte gebeurde minder vaak in dit soort situaties.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door waldo79 »

De verkeerssituatie moet het toelaten om buiten reguliere haltes te stoppen.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door dennistd »

Bij mij wordt er alleen alsnog gestopt als het veilig kan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door ArrivaBas »

Het een en ander ligt er natuurlijk aan of je als passagier op tijd bent met de stopknop indrukken binnen de remweg van de chauffeur. Als je als passagier te laat bent geweest, snap ik dat de chauffeur gezien de verkeersveiligheid niet stopte en je naar de volgende halte verwijst. Het doorrijden van de chauffeur is alleen verwijtbaar als je ruim op tijd aangeeft uit te willen stappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door WSM »

Sowieso klacht indienen bij de vervoerder. Als een chauffeur niet stopt bij de halte terwijl tijdig is aangegeven dat er gestopt dient te worden functioneert deze kennelijk niet voldoende.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door TffpaA »

Ha kijk, de eerste stenen zijn al op de rails gelegd.
🗣
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Bemined »

Een klacht over het missen van een halte lijkt me wat overdreven, als we dergelijke foutjes als 'niet voldoende functionerend' gaan bestempelen blijven er heel erg weinig functionerende mensen over. Maar de reactie van de chauffeur kan natuurlijk wel beter.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Hainje »

Zou bij mij heel erg van de situatie afhangen. Als de halte langs een drukke 80km-weg zou staan en ik rij op volle snelheid, dan is het toch echt jammer de bammer. Is het op een 30km-weg, dan zoek ik de eerste de beste stoep op en stop ik gewoon. En dan zijn daar tussenin nog een spectrum aan mogelijkheden te bedenken aan hoe ik het afhandel.

Weet wel, dat als wij jou buiten de halte uit laten stappen en je breekt je been, dan is de chauffeur wettelijk aansprakelijk. En de ene chauffeur neemt dit risico wat sneller dan de andere.
🍉
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door hauptbahnhof »

WSM schreef: za 06 jan 2024, 11:17 Sowieso klacht indienen bij de vervoerder. Als een chauffeur niet stopt bij de halte terwijl tijdig is aangegeven dat er gestopt dient te worden functioneert deze kennelijk niet voldoende.
De waarde die gehecht wordt aan klachten indienen door bepaalde mensen.... :roll: Sowieso vraag ik mij af wat die klacht nog kan veranderen aan het feit dat diegene naar de volgende halte moet. Ik geloof ook niet dat een vervoerbedrijf gaat zeggen: laat diegene dan ergens tussen de twee haltes eruit want wat Hainje zegt: het wordt een groot gezeik als er iets (aanrijding, been breken etc) gebeurt.
En als laatste... misschien een eye-opener. Het zijn soms ook mensen die die bus rijden. Ook hun aandacht verslapt (ook al geloven sommigen dit niet) wel eens.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door MaartenD »

Hainje schreef: za 06 jan 2024, 11:38
Weet wel, dat als wij jou buiten de halte uit laten stappen en je breekt je been, dan is de chauffeur wettelijk aansprakelijk. En de ene chauffeur neemt dit risico wat sneller dan de andere.
Ja, dat soort belachelijke verschuivingen van aansprakelijkheden maakt het allemaal niet beter.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door ArrivaBas »

Hoezo is deze verschuiving van aansprakelijkheid belachelijk? Je roeptoetert nou weer, maar onderbouwt niet waarom de chauffeur niet aansprakelijk zou moeten zijn als deze buiten een daarvoor ingerichte plaats een passagier laat uitstappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door TffpaA »

En steen twee is ook al gelegd. Benieuwd wanneer de controlerende instanties langskomen.
🗣
gkw1969
Berichten: 1766
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door gkw1969 »

Hierop zijn 2 zaken van toepassing:
1. Mag de bus, tussen de haltes stoppen om passagiers in- of uit te laten stappen
2. Wie is aansprakelijk voor eventuele schade in dit geval.

1. Een bus mag, wettelijk gezien, gewoon buiten de halte stoppen om passagiers in- en uit te laten stappen, dit is niet verboden
2. Het probleem zit hem er in dat bij het uitstappen buiten de bushalte de passagier geen enkel recht heeft als er schade ontstaat bij het uitstappen. Als je buiten de halte uitstapt en je breekt je been, dan is het bedrijf en de chauffeur niet aansprakelijk en draai je zelf op voor alle kosten. Zelfs de zorgverzekeraar kan je eventueel uitsluiten van vergoedingen.

Als een chauffeur je dus weigert buiten de halte in- of uit te laten stappen dan is dat puur ter bescherming van jezelf.

Zelf heb ik de stelregel: als iemand wel gedrukt heeft en ik kan veilig stoppen, dan doe ik dat. Ditzelfde geldt ook voor het voorbij rijden van de halte als er een passagier staat.
Als iemand niet gedrukt heeft en alleen maar uitgecheckt (en dat komt steeds vaker voor blijkbaar), dan rij ik echt gewoon door naar de volgende halte.

Maar het buiten de halte stoppen is echt een verzekeringskwestie. Bij een halte ben je verzekerd, buiten de halte ben je niet verzekerd.
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door waldo79 »

Mooie nuance.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door htm_tram »

als de zon op de stoplampjes schijnt is het slecht te zien, als je dan ook nog een incapabel bedrijf (EBS) hebt die zonder mededeling in de nieuwsbrief het geluid afplakt omdat er 2 chauffeurs hebben geklaagd over het geluid (Wat je als chauffeur ook op een normale manier kan dimmen) en dan een slechte bus (Mercedes-Benz Citaro) hebt met een piepklein stop symbool ergens verstopt in het dashboard dan kan het eens gebeuren dat de chauffeur het lampje niet ziet en het geluid niet heeft gehoord. Vervelend voor de reiziger maar ook voor de chauffeur.

Dan heb je ook nog reizigers die heel kort voor de halte op de stopknop drukken. Afhankelijk van de verkeersdrukte, weersomstandigheden en de vriendelijkheid van de desbetreffende reiziger zou je eventueel nog na de halte kunnen stoppen. Alleen deze chauffeur zal niet zo snel buiten de halte stoppen want veiligheid is toch het belangrijkste.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door MaartenD »

ArrivaBas schreef: zo 07 jan 2024, 10:57 Hoezo is deze verschuiving van aansprakelijkheid belachelijk? Je roeptoetert nou weer, maar onderbouwt niet waarom de chauffeur niet aansprakelijk zou moeten zijn als deze buiten een daarvoor ingerichte plaats een passagier laat uitstappen.
Onderbouw dan waarom hij wel aansprakelijk zou zijn? Als jij door mijn voordeur loopt en over de drempel struikelt is dat toch je eigen schuld en daar ben ik toch ook niet voor verantwoordelijk? Ik vind die afschuiving van aansprakelijkheid voor dingen die je zelf doet nogal vreemd.
En blijkbaar is het ook nog eens niet waar als we gkw1969 mogen geloven.

Overigens zou ik dan de reiziger zelf in staat achten voor zichzelf te beslissen of hij wel of niet wil uitstappen. Hem tegen zichzelf in bescherming nemen zou ik misschien doen als het een oudere is die slecht ter been is.
Zelfs de zorgverzekeraar kan je eventueel uitsluiten van vergoedingen.
Dat lijkt me een uitzondering die in de polisvoorwaarden moet staan. Het lijkt me heel vreemd als dit waar is.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door April064 »

Ik heb het eens opgezocht, en juridisch gezien is de vervoerder verantwoordelijk als de reiziger letsel oploopt tijdens de reis of het in- en uitstappen (met enkele uitzonderingen die er in dit gesprek niet toe doen). Als de reiziger een val maakt bij het uitstappen omdat de chauffeur te laat is gestopt, is het vervoersbedrijf dus aansprakelijk.
zij/haar/hen/hun
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Durashift »

^^ Dat kan heel goed; waar heb je dit opgezocht?

Het lijkt mij ook logisch dat een vervoerder in eerste instantie aansprakelijk is/gesteld wordt voor een incident na uitstappen bij wel/geen halte.
Aangezien het bedrijf die aansprakelijkheden graag zo goed mogelijk afkaart / er niet te veel van te hebben, mede in opdracht van hun verzekeraar natuurlijk, zal de vervoerder hun chauffeurs wel op het hart drukken dat het hun eigen verantwoordelijkheid / aansprakelijkheid is als er wat gebeurt met een passagier die buiten de formele halte in/dan wel uitstapt. Het hoeft natuurlijk ook niet met de passagier mis te gaan. Buiten de halte halteren doet, binnen de bebouwde kom, ook de voorrangpositie bij vertrek van de bus te niet (alhoewel opvolging daarvan bij vertrek van haltes natuurlijk veelal ook te wensen overlaat.. maar dan is een eventuele schade eerder verhaalbaar).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
htm_tram schreef:(..)Dan heb je ook nog reizigers die heel kort voor de halte op de stopknop drukken. (..)
Ja, dit is ook nog wel een discussie op zich waard, denk ik. Wát is een goed moment om op de stopknop te drukken. :?:

Ik ben zelf niet zo'n vroege drukker omdat het mij vrij storend lijkt om kilometers lang zo'n rood licht vanaf de raamstijl in je ogen te zien branden, als chauffeur zijnde. Laatst zat ik in de 50, 's avonds, vanaf Veenendaal naar Elst (Leersum) en ik moest er bij de eerste halte in Elst uit. Ik had bedacht dat als de chauffeur de afdaling naar Elst inzette, het vroeg genoeg zou zijn om op de STOP knop te drukken.
Helaas, een medereiziger dacht er anders over en drukte al op de knop nét nadat de halte Rhenendael (?) voorbij was en de klim van 7% aangevangen werd. :roll: Zit je als chauffeur met dat rode licht in je bakkes. :evil:
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door iamthedutchdude »

Geen idee waar April064 het heeft opgezocht, maar het staat ook in Artikel 7 van Verordening (EU) nr. 181/2011 betreffende de rechten van autobus- en touringcarpassagiers:
Artikel 7 van Verordening (EU) nr. 181/2011 schreef: De passagier heeft, overeenkomstig het toepasselijke nationale recht, recht op vergoeding wegens overlijden, inclusief een vergoeding van redelijke begrafeniskosten, of letsel en wegens verlies of beschadiging van de bagage ten gevolge van ongevallen die zich voordoen bij het gebruik van de autobus of touringcar. In geval van overlijden van de passagier (...)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Durashift »

^^ slaat dat niet op een vergoeding na een ongeluk mét de bus, als inzittende?

Je kan, als passagier ook zo stom zijn om na uitstappen (bij de bushalte bijvoorbeeld) en zonder te kijken de weg over steken en een voorruit van een passerend voertuig kopt. Kan je dat de busmaatschappij nog aanwrijven?

Kijk, een enkel breken na (verkeerd) uitstappen.. dát is misschien nog een discutabel incident.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door April064 »

Durashift schreef: zo 07 jan 2024, 22:22 ^^ Dat kan heel goed; waar heb je dit opgezocht?
Heb gewoon "Wie is aansprakelijk als je een val maakt bij het uitstappen uit een bus" in google getypt, en daarbij kwam deze pagina uit: https://ak-advocaten.eu/letselschaderec ... r-vervoer/.

Daar kwam deze quote uit:
Toch kan het zijn dat je tijdens het vervoer letsel oploopt. De wet bepaalt dat de vervoerder aansprakelijk is voor schade die een reiziger overkomt door een ongeval met en tijdens het vervoer. Welke periode wordt daarmee precies bedoeld? De periode dat je als reiziger aan boord van het vervoermiddel bent, instapt of uitstapt.

Zelf druk ik altijd zo snel mogelijk op de stopknop om tijdig het signaal af te geven. Ik zit vaak helemaal voorin in de bus, en vanuit die hoek vind ik het rode licht niet storend. Ik neem ook wel aan dat het licht zo ontworpen is om niet storend te zijn voor de chauffeur, al kunnen de buschauffeurs onder ons hier beter aan de discussie meedoen ipv dat wij slechts op gevoel afgaan.
zij/haar/hen/hun
gkw1969
Berichten: 1766
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef: zo 07 jan 2024, 22:22 Ik ben zelf niet zo'n vroege drukker omdat het mij vrij storend lijkt om kilometers lang zo'n rood licht vanaf de raamstijl in je ogen te zien branden, als chauffeur zijnde. Laatst zat ik in de 50, 's avonds, vanaf Veenendaal naar Elst (Leersum) en ik moest er bij de eerste halte in Elst uit. Ik had bedacht dat als de chauffeur de afdaling naar Elst inzette, het vroeg genoeg zou zijn om op de STOP knop te drukken.
Helaas, een medereiziger dacht er anders over en drukte al op de knop nét nadat de halte Rhenendael (?) voorbij was en de klim van 7% aangevangen werd. :roll: Zit je als chauffeur met dat rode licht in je bakkes. :evil:
Nou, dat valt nog wel mee. Het zijn meestal 3 of 4 LED lampjes die nog te dimmen zijn. Heel veel chauffeurs vinden het prettig dat je op tijd drukt. Zeker de nieuwe chauffeurs, maar ook een oude rot als ik, gebruiken de haltelijst om te kijken wat dan de volgende halte is, zeker bij sneldiensten die bepaalde haltes over slaat. Zeker ook buiten de bebouwde kom is het prettig dat er op tijd gedrukt wordt zodat we op tijd snelheid kunnen minderen op een 80-km weg. Als je 200 meter voor de halte drukt moeten wij hard remmen om op tijd bij de halte te stoppen, je kunt met een volle bus immers niet vol in de remmen terwijl het overige verkeer met 80 van achteren nadert. (Als je dan zegt van hoe zie je of er iemand bij de halte staat: dat is ervaring die je op doet om zover mogelijk vooruit te kijken)

Tegenwoordig hebben de buurtbusjes ook LED lampjes, maar in de jaren 80 en 90 hadden de buurtbusjes een rode lamp, precies boven de chauffeur... dat was wel irritant (en gaf overige weggebruikers andere ideeën)
When you're tired of London, you're tired of life
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Milco »

Bij een eventuele sneldienst druk ik wel vaak pas nadat de voorgaande halte waar de lijn niet stopt gepasseerd is. Bij de overige lijnen druk ik vrijwel direct na het passeren van de voorgaande halte. Als de halteafstand groot is (minuut of 10 of groter) druk ik meestal halverwege.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door zone2000 »

WSM schreef: za 06 jan 2024, 11:17 Sowieso klacht indienen bij de vervoerder. Als een chauffeur niet stopt bij de halte terwijl tijdig is aangegeven dat er gestopt dient te worden functioneert deze kennelijk niet voldoende.
hahaha, ok. _O-
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten