Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Meltrain »

MaartenD schreef: di 13 feb 2024, 09:02 Daar is wel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door de UT in 2012
Als ik het goed interpreteer wordt een overstapvrije reis van x minuten hetzelfde gewaardeerd als een reis met één overstap van x+17,4 minuten.
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert. ;)
Ik kan me niet voorstellen dat men een reis van 47 minuten met één overstap net zo goed waardeert als een overstapvrije reis van 30 minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gast

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Gast »

MaartenD schreef: di 13 feb 2024, 09:02
Karl schreef: ma 12 feb 2024, 18:33
Wat ik wel interessant vind is waar de weerstand tot overstappen begint en wat dat extra mag kosten in bijvoorbeeld reistijd of minder comfort.

Mijn eigen werkgever had een locatie in een anders landsdeel met één keer per uur direct en één keer per uur met overstap halverwege en één keer per uur een overstap op circa een kwart van de reis. Ik ging liever een half uur te vroeg op pad om direct te reizen dan dat ik halverwege moest overstappen, vooral de noodzaak je laptop weer in te pakken en weer opzoek te gaan naar zitplaatsen vond ik vervelend.

Mijn werkgever is verhuisd en nu neem ik soms liever een directe sprinter die er langer over doet dan een IC en een sprinter.

Ik vraag me af of er bovenstaande voorbeelden meer generieke gedachten zijn. Verschillen die van reisdoel, treinsoort, mens...
Daar is wel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door de UT in 2012
Als ik het goed interpreteer wordt een overstapvrije reis van x minuten hetzelfde gewaardeerd als een reis met één overstap van x+17,4 minuten.

Dat het in het algemeen zo is dat mensen liever een rechtstreekse reis willen zal duidelijk zijn. Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld de moeite van het overstappen (opstaan, uitstappen, niet weten of je weer een zitplaats krijgt) en het risico van het missen van de overstap.
"Ik ga net zo lief met bus X, dan lekker kwartiertje in de regen wachten, en dan met bus Y, dan dat ik bus Z pak rechtstreeks die er ook nog eens korter over doet "
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2313476/k ... n-schiphol

Gek toch dat ik niet de enige gedupeerde ben van de mogelijke afschaffing van deze essentiële verbinding.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door sneltram »

Een politicus kijkt niet naar de cijfers (veel meer reizigers naar Utrecht dan naar Schiphol). Die wil alleen prestige en denkt dat een rechtstreekse trein naar Enschede daar aan bijdraagt. Denk je werkelijk dat er zich ook maar 1 extra bedrijf in Enschede vestigt omdat er 1x per uur een trein naar Schiphol rijdt? En dat zo'n bedrijf weggaat omdat het 2x/uur naar Utrecht wordt i.p.v. 1x naar Utrecht en 1x naar Schiphol? Echt niet.

Natuurlijk schreeuwt de politiek, want
1) Ze hebben geen verstand van treinen
2) Ze roepen maar wat om aandacht te krijgen en dus mooie sier te maken bij de kiezer
3) Ze geloven in hun eigen gelijk, ondanks dat de feiten andere dingen zeggen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Milco »

Klagen mensen uit Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Heerlen of Maastricht ook altijd zo hard dat er overgestapt moet worden naar Schiphol?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Huh is er geen trein Maastricht Schiphol meer ? Die gaat nu naar Venlo zeker ?
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

sneltram schreef: di 13 feb 2024, 20:03 Een politicus kijkt niet naar de cijfers (veel meer reizigers naar Utrecht dan naar Schiphol). Die wil alleen prestige en denkt dat een rechtstreekse trein naar Enschede daar aan bijdraagt. Denk je werkelijk dat er zich ook maar 1 extra bedrijf in Enschede vestigt omdat er 1x per uur een trein naar Schiphol rijdt? En dat zo'n bedrijf weggaat omdat het 2x/uur naar Utrecht wordt i.p.v. 1x naar Utrecht en 1x naar Schiphol? Echt niet.

Natuurlijk schreeuwt de politiek, want
1) Ze hebben geen verstand van treinen
2) Ze roepen maar wat om aandacht te krijgen en dus mooie sier te maken bij de kiezer
3) Ze geloven in hun eigen gelijk, ondanks dat de feiten andere dingen zeggen.
Hoezo niet 1x per uur Enschede Schiphol , 2x per uur Enschede Utrecht en dan in de latere avond uren en zondag die ook maar 1x per uur. Is dat allemaal enkel spoor of zo dat dat niet kan ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Suus »

Maastricht - Schiphol heeft nooit meer dan enkele spitstreinen gehad die met de dienstregeling 2013 zijn verdwenen. Tegenwoordig is een 1x/week rijdende nachttrein van Arriva de enige verbinding.

Tilburg heeft niet eens een rechtstreekse trein met Utrecht, en is daarmee de grootste stad zonder rechtstreekse trein naar Utrecht Centraal (gevolgd door Breda trouwens, maar dat heeft zo'n drie Sassenheimen minder inwoners).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door John Hill »

Sassem schreef: di 13 feb 2024, 22:38 Hoezo niet 1x per uur Enschede Schiphol , 2x per uur Enschede Utrecht en dan in de latere avond uren en zondag die ook maar 1x per uur. Is dat allemaal enkel spoor of zo dat dat niet kan?
Kan dat? In theorie wel ja. Maar een extra trein laten rijden is gewoon veel te duur voor wat het oplevert. En dat nog los van dat je dat op een of andere manier in de dienstregeling moet laten passen.
sneltram schreef: di 13 feb 2024, 20:03 Natuurlijk schreeuwt de politiek, want
1) Ze hebben geen verstand van treinen
2) Ze roepen maar wat om aandacht te krijgen en dus mooie sier te maken bij de kiezer
3) Ze geloven in hun eigen gelijk, ondanks dat de feiten andere dingen zeggen.
Ik denk dat je de politiek hier te kort doet. Als dit "geschreeuw" ertoe leidt dat de NS toezegt de verbinding Enschede -Schiphol meteen te herstellen op het moment dat daar treinen voor beschikbaar zijn, is dat natuurlijk al winst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Meltrain »

Sassem schreef: di 13 feb 2024, 19:59 https://www.rtvoost.nl/nieuws/2313476/k ... n-schiphol

Gek toch dat ik niet de enige gedupeerde ben van de mogelijke afschaffing van deze essentiële verbinding.
De verbinding wordt niet afgeschaft en de frequentie wordt ook niet verlaagd
Het enige verschil is dat je op een reis Enschede - Schiphol voortaan altijd moet overstappen (in plaats van 2x/uur rechstreeks) en dat een reis Enschede- Utrecht voortaan altijd rechtstreeks is (in plaats van 1x/uur met een kortere overstap). Daar profiteren uiteindelijk meer reizigers van.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door MaartenD »

Meltrain schreef: di 13 feb 2024, 17:56
MaartenD schreef: di 13 feb 2024, 09:02 Daar is wel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door de UT in 2012
Als ik het goed interpreteer wordt een overstapvrije reis van x minuten hetzelfde gewaardeerd als een reis met één overstap van x+17,4 minuten.
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert. ;)
Ik kan me niet voorstellen dat men een reis van 47 minuten met één overstap net zo goed waardeert als een overstapvrije reis van 30 minuten.
Eh, andersom. :@
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Meltrain »

Sassem schreef: di 13 feb 2024, 22:38 Hoezo niet 1x per uur Enschede Schiphol , 2x per uur Enschede Utrecht en dan in de latere avond uren en zondag die ook maar 1x per uur. Is dat allemaal enkel spoor of zo dat dat niet kan ?
Dat gaat sowieso niet passen. De treinen Enschede - Utrecht wil je op dezelfde tijden laten rijden als "nu" om goede aansluitingen te geven. Dat betekent dat die trein Enschede - Schiphol daar ergens tussen moet rijden.
Het meest logische is dan om dat een half uur eerder/later te doen dan de IC Berlin.
Dan moet die trein echter in Amersfoort wachten tot de IC naar Amsterdam ver weg is, want anders rijden er twee treinen tussen Amersfoort en Weesp te dicht achter elkaar. Maar door het wachten, moeten andere treinen ook weer wachten, waardoor er weer andere treinen aangepast moeten worden. Dat verspreid zich als een olievlek door Nederland.
Dus nee, een extra trein inleggen is nog niet zo simpel. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door TffpaA »

En daar weten ze hier alles van :Y
🗣
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Meltrain schreef: wo 14 feb 2024, 08:13
Sassem schreef: di 13 feb 2024, 22:38 Hoezo niet 1x per uur Enschede Schiphol , 2x per uur Enschede Utrecht en dan in de latere avond uren en zondag die ook maar 1x per uur. Is dat allemaal enkel spoor of zo dat dat niet kan ?
Dat gaat sowieso niet passen. De treinen Enschede - Utrecht wil je op dezelfde tijden laten rijden als "nu" om goede aansluitingen te geven. Dat betekent dat die trein Enschede - Schiphol daar ergens tussen moet rijden.
Het meest logische is dan om dat een half uur eerder/later te doen dan de IC Berlin.
Dan moet die trein echter in Amersfoort wachten tot de IC naar Amsterdam ver weg is, want anders rijden er twee treinen tussen Amersfoort en Weesp te dicht achter elkaar. Maar door het wachten, moeten andere treinen ook weer wachten, waardoor er weer andere treinen aangepast moeten worden. Dat verspreid zich als een olievlek door Nederland.
Dus nee, een extra trein inleggen is nog niet zo simpel. ;)
De intercity zou een extra stop kunnen maken te Weesp zodat deze daar kan worden gepasseerd . Niet echt een top bestemming voor een intercity maar waarom ook niet.

En is deze optie niet mogelijk: treinstel in Amersfoort splitsen ene helft naar Enschede andere helft naar Schothorst (leeg mat) om te keren ?
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Meltrain schreef: wo 14 feb 2024, 07:54
Sassem schreef: di 13 feb 2024, 19:59 https://www.rtvoost.nl/nieuws/2313476/k ... n-schiphol

Gek toch dat ik niet de enige gedupeerde ben van de mogelijke afschaffing van deze essentiële verbinding.
De verbinding wordt niet afgeschaft en de frequentie wordt ook niet verlaagd
Het enige verschil is dat je op een reis Enschede - Schiphol voortaan altijd moet overstappen (in plaats van 2x/uur rechstreeks) en dat een reis Enschede- Utrecht voortaan altijd rechtstreeks is (in plaats van 1x/uur met een kortere overstap). Daar profiteren uiteindelijk meer reizigers van.
Maar er zijn ook veel gedupeerden. Het verbeteren van de verbinding naar Utrecht moet niet ten koste gaan van andere reizigers. Dan komen wij namelijk in verzet en dat zie je nu al met de Kamervragen
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

John Hill schreef: wo 14 feb 2024, 00:57
Sassem schreef: di 13 feb 2024, 22:38 Hoezo niet 1x per uur Enschede Schiphol , 2x per uur Enschede Utrecht en dan in de latere avond uren en zondag die ook maar 1x per uur. Is dat allemaal enkel spoor of zo dat dat niet kan?
Kan dat? In theorie wel ja. Maar een extra trein laten rijden is gewoon veel te duur voor wat het oplevert. En dat nog los van dat je dat op een of andere manier in de dienstregeling moet laten passen.
sneltram schreef: di 13 feb 2024, 20:03 Natuurlijk schreeuwt de politiek, want
1) Ze hebben geen verstand van treinen
2) Ze roepen maar wat om aandacht te krijgen en dus mooie sier te maken bij de kiezer
3) Ze geloven in hun eigen gelijk, ondanks dat de feiten andere dingen zeggen.
Ik denk dat je de politiek hier te kort doet. Als dit "geschreeuw" ertoe leidt dat de NS toezegt de verbinding Enschede -Schiphol meteen te herstellen op het moment dat daar treinen voor beschikbaar zijn, is dat natuurlijk al winst.
Voor andere onzin is er ook geld zat dus als dat in de dienstregeling kan worden ingepast, is het juist de beste optie om extra treinen te laten rijden.

Een trein is een openbare nutsvoorziening en niet om winst mee te maken. Net als ziekenhuizen en scholen. Tenzij je VVDer bent natuurlijk......... Maar dat ben je niet. Toch?
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door sneltram »

Behalve de mensen die vlak langs het spoor wonen, lijkt niemand van de klagers te willen beseffen hoe vol het spoor is. Er rijdt een groot aantal goederentreinen van/naar Oost-Nederland (de beruchte 'giftreinen'). Iedere extra trein tussen Enschede en Schiphol bovenop het normale aanbod (1 internationale trein, 1 intercity van Keolis, 2 sprinters van Keolis, 2 sprinters van NS en 2 intercity's van NS, vanaf Deventer zelfs 3 tot 4) gaat simpelweg niet passen. 'Even de intercity in Weesp aan de kant nemen' past ook niet. Je zit ook daar weer met goederentreinen, brugopeningen en andere ellende.

En de trein splitsen in Amersfoort lukt ook niet. Het hele probleem is namelijk dat er te weinig materieel van het juiste type is om vanaf Schiphol door te rijden naar Enschede. Je moet het zien als een snackbar die tijdelijk geen friet kan serveren omdat de aardappels niet op tijd geleverd worden. Hij biedt wel extra kroketten. Dat wil de snackbar liever niet, maar zolang er geen aardappelen zijn, kun je allerlei oplossingen bedenken waarbij je aardappelen nodig hebt, ze zijn gewoon niet uitvoerbaar.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Dionysusnu »

Misschien moet er even het onderscheid gemaakt worden tussen "dit is een verbetering" en "dit is een verslechtering, maar beter kunnen we het niet doen door de beperkingen die we nu hebben". Het argument van te weinig materieel is namelijk het laatste, al zie ik ook wat verwijzingen naar reizigersstromen ri Utrecht die het eerste suggereren.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door MaartenD »

Sassem schreef: wo 14 feb 2024, 08:46
En is deze optie niet mogelijk: treinstel in Amersfoort splitsen ene helft naar Enschede andere helft naar Schothorst (leeg mat) om te keren ?
Het probleem is dat die trein met ICNG over de HSL gaat rijden en er niet genoeg ICNG is om verder door te rijden. In het uiteindelijke plan zou een van die treinen naar Es moeten doorrijden.

Als je nu (in 2025) iets in Amf wil splitsen dan moet dat de 700 of 800 (Shl - Lw / Gn) moeten zijn. Ik weet niet of dat in de verdere dienstregeling past.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

MaartenD schreef: wo 14 feb 2024, 11:21
Sassem schreef: wo 14 feb 2024, 08:46
En is deze optie niet mogelijk: treinstel in Amersfoort splitsen ene helft naar Enschede andere helft naar Schothorst (leeg mat) om te keren ?
Het probleem is dat die trein met ICNG over de HSL gaat rijden en er niet genoeg ICNG is om verder door te rijden. In het uiteindelijke plan zou een van die treinen naar Es moeten doorrijden.

Als je nu (in 2025) iets in Amf wil splitsen dan moet dat de 700 of 800 (Shl - Lw / Gn) moeten zijn. Ik weet niet of dat in de verdere dienstregeling past.
Maar hij gaat nu toch nog niet meteen al over die hsl ? Die stort namelijk half in momenteel dat ding is helemaal rot, verkeerd gebouwd. Dus dan hoeft dat nu toch niet met een icng? Hebben ze geen ouwe virm of hondekop staan or zo ?
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Dionysusnu schreef: wo 14 feb 2024, 09:43 Misschien moet er even het onderscheid gemaakt worden tussen "dit is een verbetering" en "dit is een verslechtering, maar beter kunnen we het niet doen door de beperkingen die we nu hebben". Het argument van te weinig materieel is namelijk het laatste, al zie ik ook wat verwijzingen naar reizigersstromen ri Utrecht die het eerste suggereren.
Reizigers stromen suggereren dat er behoefte is aan extra trein Enschede Utrecht. Ok prima dan mag je van mij best in de spits een extra trein gaan rijden. Maar dan niet een andere essentiële verbinding weghalen.

Wat ook kan is splitsen in Amersfoort, ene naar Utrecht andere naar Schiphol (ik had eerst gezegd Schothorst maar leek me niet logisch ). Of daar plaats voor is, genoeg werknemers , capaciteit etc. dat weet ik niet.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door MaartenD »

Sassem schreef: wo 14 feb 2024, 11:27
MaartenD schreef: wo 14 feb 2024, 11:21
Sassem schreef: wo 14 feb 2024, 08:46
En is deze optie niet mogelijk: treinstel in Amersfoort splitsen ene helft naar Enschede andere helft naar Schothorst (leeg mat) om te keren ?
Het probleem is dat die trein met ICNG over de HSL gaat rijden en er niet genoeg ICNG is om verder door te rijden. In het uiteindelijke plan zou een van die treinen naar Es moeten doorrijden.

Als je nu (in 2025) iets in Amf wil splitsen dan moet dat de 700 of 800 (Shl - Lw / Gn) moeten zijn. Ik weet niet of dat in de verdere dienstregeling past.
Maar hij gaat nu toch nog niet meteen al over die hsl ? Die stort namelijk half in momenteel dat ding is helemaal rot, verkeerd gebouwd. Dus dan hoeft dat nu toch niet met een icng? Hebben ze geen ouwe virm of hondekop staan or zo ?
De trein naar Amfs (1800 Bd - HSL - Amfs) is de doorontwikkeling van de 1100. Dus als je die niet doorontwikkelt moet je die naar Asd blijven rijden en moet je iets verzinnen om twee treinen Shl - Amf (- Es) te rijden en volgens mij was het punt dat Shl (Hfd) daar niet genoeg ruimte voor had om te keren.

Als er geen tekort van ICNG was (en de HSL goed werkte, maar ik denk niet dat dat hier de beperkende factor is) zou die trein 1x per uur naar Es doorgereden gaan worden.

Quoting Michaben van Somda:
De nu voorgestelde lijnvoering voor 2025 is als volgt:

700 Shl - Gn (1x per uur)
800 Shl - Lw (1x per uur)
1800 Bd - Shl - Amfs (2x per uur)
2400 Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
9500 Brusz - Rtd - Shl - Lls (1x per uur)

Het eigenlijke plan, indien er geen HSL snelheidsbeperking en ICNG tekort was, was als volgt:
700 Bd - Shl - Gn (1x per uur)
800 Bd - Shl - Lw (1x per uur)
1600 Shl - Es (1x per uur)
1800 Shl - Amfs (1x per uur)
2400 Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
9500 Brusz - Rtd - Shl - Lls (1x per uur)

En het eindbeeld (althans tot 2030), met 180km/u over de Hanzelijn en 6x per uur over de HSL, is tot slot als volgt:
700 Rtd - Shl - Gn (1x per uur)
800 Rtd - Shl - Lw (1x per uur)
1600 Bd - Shl - Es (1x per uur)
1800 Bd - Shl - Amfs (1x per uur)
2400 Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
9500 Brusz - Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
Laatst gewijzigd door MaartenD op wo 14 feb 2024, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Z2N »

Sassem schreef: wo 14 feb 2024, 11:27 Maar hij gaat nu toch nog niet meteen al over die hsl ? Die stort namelijk half in momenteel dat ding is helemaal rot, verkeerd gebouwd. Dus dan hoeft dat nu toch niet met een icng? Hebben ze geen ouwe virm of hondekop staan or zo ?
De verbinding tussen Amersfoort en Schiphol gaat in 2025 juist over de HSL doorrijden naar Rotterdam en Breda. Vandaar de knip in Amersfoort, er zijn niet genoeg treinstellen beschikbaar om volgend jaar door te rijden naar Enschede. Zodra het bestelde materieel voldoende geleverd is kan de IC-verbinding Schiphol - Enschede weer terugkeren. Tot die tijd is er geen minuut extra reistijd, maar wel een extra overstap.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door MaartenD »

Oh, en
Het eigenlijke plan, indien er geen HSL snelheidsbeperking en ICNG tekort was, was als volgt:
700 Bd - Shl - Gn (1x per uur)
800 Bd - Shl - Lw (1x per uur)
1600 Shl - Es (1x per uur)
1800 Shl - Amfs (1x per uur)
2400 Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
9500 Brusz - Rtd - Shl - Lls (1x per uur)
Je kunt NS van negeren van het oosten betichten als bij voldoende ICNG eerst de 700 of 800 naar Bd wordt doorgetrokken voordat de 1800 naar Es wordt doorgetrokken.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Bemined »

Als men terug gaat naar het oude plan kunnen de 1600 en 1800 gewoon weer met ICM en/of DDZ gaan rijden en is het probleem ook opgelost. Daarvoor moet echter wel de HSL hersteld zijn, de keuze om naar het oosten te rijden ipv het noorden komt niet vanwege onvoldoende ICNG maar door de snelheidsbeperkingen op de HSL.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten