Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Meltrain schreef: zo 11 feb 2024, 23:15
Sassem schreef: zo 11 feb 2024, 23:05 Via Utrecht zou ook nog kunnen, maar het probleem is dan dat ik keihard moet rennen op Leiden Centraal om van de sprinter helemaal naar de andere kant van het station te gaan. Ik ren dan altijd de longen uit mijn lijf, je hebt 2 minuten. De conducteur wachtte zelfs even extra op me omdat ze me aan zag hollen.

Leuk hoor zulke topsport maar dan kom ik straks helemaal bezweet aan op m'n werk. Bovendien gaat dat boemeltje tussen Leiden en Utrecht ook tergend traag en heeft deze regelmatig vertraging.

Dus tsja alles in Utrecht dumpen erg leuk allemaal maar bouw dan gewoon een betere spoorlijn tussen Leiden en Utrecht, en dan ook echt een intercity én een stoptrein in plaats van een sneltreintje dat vrijwel overal stopt.
Ik vraag me wel af waarom je via Utrecht reizen wél als optie ziet, terwijl dat exact evenveel overstappen is en en meer reistijd kost. :')

En wat bedoel je met "alles in Utrecht dumpen"?
Nou alles vanuit het Oosten/Noorden naar Utrecht laten rijden ipv naar Schiphol.

Dan moet ik natuurlijk wel fatsoenlijk in Utrecht kunnen komen. Die verbinding is nu echt absoluut een drama. Het is zelfs zo erg dat het vaak sneller is om naar Leiden te gaan met de sprinter, en dan weer terug met de intercity via schiphol helemaal om naar Utrecht. Dat is toch bizar voor een rijk eerstewereldland in Europa? Dit kan toch niet.
Sassem schreef: zo 11 feb 2024, 23:01 En geen sprinter meer naar Amsterdam Centraal? Dat is toch ook te bizar voor woorden. Ik moet toch gewoon naar het centrum kunnen gaan, die metro vanaf Zuid is te duur.
Je kunt vanaf Sassenheim nog steeds met de trein naar Amsterdam Centraal, alleen moet je dan overstappen in Hoofddorp of Amsterdam Centraal.
De Sprinter tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal rijdt straks gedurende een groot deel van de dag 8x/uur, dus je hebt keuze genoeg.
Keuze genoeg? Dat boemeltje hiero rijdt meestal maar 2x per uur. Geef dan 4x per uur een boemeltje naar Amsterdam Zuid en dan 8 x vanaf Hoofddorp naar Amsterdam Centraal dan kan het misschien nog net. Maar ik vind dat een rechtstreekse sprinter naar Amsterdam Centraal eigenlijk gewoon essentiëel is. Zo zijn er veel mensen die hiero de auto parkeren of in Nieuw-Vennep want geen mens wil natuurlijk met de auto naar Amsterdam Centrum. Op Hoofddorp kan je volgens mij niet gratis parkeren (heb geen auto) dus dat heeft dan al geen zin.
Volgens mij willen ze gewoon kunstmatig iedereen in de metro proppen zodat ze extra geld verdienen.
Wie zijn "ze"?
In elk geval niet NS, want die verdienen juist veel minder geld als alle reizigers naar Amsterdam voortaan via Amsterdam Zuid reizen.
De overheid he. Lekker extra geld naar Amsterdam (GVB in dit geval dus).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door AppleMoose »

Gemeente Amsterdam heeft 0 invloed op de lijnvoering van NS, dus die complottheorie kan de prullenbak in.

Verder helpt het om je te realiseren dat de wereld niet om jou en Sassenheim draait en daarmee de dienstregeling van NS niet. Wellicht een schok voor je, maar de realiteit is niet altijd leuk.

Verder vraag ik me af wat je nu nog wilt bereiken met je gedram. Je rechtstreekse verbinding van 1x per uur verandert tijdelijk in een verbinding met overstap, crossplatform. Vervelend? Misschien, er zijn ergere dingen. De reden waarom is hier uitgelegd en wat je kunt doen ook. Dus dien een klacht in of accepteer het, maar hou alsjeblieft op met het gespam hier en doen alsof het einde der tijden nadert.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door hauptbahnhof »

Binnen Amsterdam hebben mensen al vaak geen directe verbinding met Amsterdam Centraal. Dus waarom is het zo essentieel voor mensen die helemaal van buiten de stad/provincie komen? Een overstapje op Schiphol is ook echt niet het einde van de wereld. Je hoeft niet in de kou in weer en wind te wachten.

Tenzij je echt gaat winkelen in het centrum o.i.d., kun je vaak ook via een van de andere stations reizen. Zoveel tram- en buslijnen komen er niet meer op Amsterdam Centraal waardoor het ook niet meer nodig is om speciaal daarheen te reizen.
Sassem

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

AppleMoose schreef: ma 12 feb 2024, 00:37 Gemeente Amsterdam heeft 0 invloed op de lijnvoering van NS, dus die complottheorie kan de prullenbak in.

.....

Dus dien een klacht in of accepteer het, maar hou alsjeblieft op met het gespam hier en doen alsof het einde der tijden nadert.
Lekker makkelijk dit weer. Meneer of mevrouw woont hier niet dus wat jou betreft mag het station zeker weer dicht. Voor jouw part schaffen ze hier alle treinen af. Kan ik ook. Waarom is er een trein naar Heerlen? Ik woon daar niet en betaal er belastinggeld voor, huppekee afschaffen dus Zo werkt het niet he.

Elke overstap extra betekent extra kans op vertraging , instappen in vollere treinen, weer al je spullen inpakken. zo kan ik ook niet werken terwijl ik om de trein zit.
Onbekend schreef: ???
Ook een kul argument dat je niet meer naar Amsterdam Centraal hoeft te kunnen omdat er toch geen bussen meer komen. Misschien moet dat dan ook worden verbeterd?!

3 berichten samengevoegd door beheer, quotes ingekort en toegevoegd, gebruiker toegevoegd
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Dionysusnu »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 00:16 Keuze genoeg? Dat boemeltje hiero rijdt meestal maar 2x per uur. Geef dan 4x per uur een boemeltje naar Amsterdam Zuid en dan 8 x vanaf Hoofddorp naar Amsterdam Centraal dan kan het misschien nog net.
Wat je hier noemt is precies het plan. Op werkdagen overdag rijden de sprinters Utrecht-Leiden en Den Haag-Lelystad ieder een halfuursdienst, dus samen 4x/u in Sassenheim.
Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 00:16Maar ik vind dat een rechtstreekse sprinter naar Amsterdam Centraal eigenlijk gewoon essentiëel is. Zo zijn er veel mensen die hiero de auto parkeren of in Nieuw-Vennep want geen mens wil natuurlijk met de auto naar Amsterdam Centrum. Op Hoofddorp kan je volgens mij niet gratis parkeren (heb geen auto) dus dat heeft dan al geen zin.
Daar heb je wel een punt, P+R wordt een stuk minder aantrekkelijk met een overstap naar centraal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door AppleMoose »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 02:43
AppleMoose schreef: ma 12 feb 2024, 00:37 Gemeente Amsterdam heeft 0 invloed op de lijnvoering van NS, dus die complottheorie kan de prullenbak in.

.....

Dus dien een klacht in of accepteer het, maar hou alsjeblieft op met het gespam hier en doen alsof het einde der tijden nadert.
Lekker makkelijk dit weer. Meneer of mevrouw woont hier niet dus wat jou betreft mag het station zeker weer dicht. Voor jouw part schaffen ze hier alle treinen af. Kan ik ook. Waarom is er een trein naar Heerlen? Ik woon daar niet en betaal er belastinggeld voor, huppekee afschaffen dus Zo werkt het niet he.
Leg mij geen woorden in de mond alsjeblieft. Dit is niet wat ik zeg en wat ik denk. Jij gooit een theorie de lucht in wat nergens op gebaseerd is, daar mag je best op aangesproken worden. En de rest is ook helder, dus de keuze is heel simpel: klacht indienen of accepteren dat het zo is. Het gedram hier en heel hard roepen dat dit de grootste en schandaligste dwaling der tijden van NS is, gaat je in ieder geval niet verder helpen. Zoals ik al eerder zei: De dienstregeling van NS is niet gebaseerd op jouw reisgedrag en Sassenheim is niet het centrum van de wereld.
Elke overstap extra betekent extra kans op vertraging , instappen in vollere treinen, weer al je spullen inpakken. zo kan ik ook niet werken terwijl ik om de trein zit.
Zoals ik al zei, vervelend, maar niet het einde der tijden. Er zijn zat mensen die moeten overstappen op hun reis. Je bent niet de enige. Als ik naar Utrecht wil (of ergens anders in de Randstad), moet ik ook overstappen en niet eens crossplatform. Dat geldt zelfs voor mijn werk, terwijl ik echt niet ver van mijn werk af woon.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Milco »

Dit is puur zeiken om het zeiken. Naar Apeldoorn heb je een mooie overstap met aansluiting zonder extra reistijd, en naar Amsterdam kun je vanaf Sassenheim straks ieder kwartier rechtstreeks reizen naar Amsterdam Zuid en RAI. Naar het centrum kun je eventueel overstappen op Hoofddorp op Schiphol op een trein die 8x/uur rijdt óf doorreizen naar Zuid of RAI en naar het centrum reizen met de metro of de tram.

Als je al moeilijk doet voor een keertje overstappen dan heb je het denk ik wel heel zwaar. Er zijn hele volksstammen die dagelijks op hun reis moeten overstappen. Moeten we die dan ook maar allemaal een rechtstreekse verbinding geven? Dat zal een mooie warboel worden, bovendien kan men niet met iedereen rekening houden hoe vervelend het ook is.

Wees blij dat je nog zo hoogfrequent kunt reizen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door TffpaA »

Ik heb het idee dat iemand 'in Sassenheim' nu heel hard achter zijn keyboardje zit te lachen...
🗣
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door verfmeer »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 02:43 Elke overstap extra betekent extra kans op vertraging , instappen in vollere treinen, weer al je spullen inpakken. zo kan ik ook niet werken terwijl ik om de trein zit.
Hier heeft u een punt. Een overstap halverwege kan werken in de trein een stuk onaangenamer maken. Echter zie ik hier geen alternatief. Door de extra treinen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal is er geen ruimte meer op Schiphol voor een kerende trein naar Enschede. En op dit moment is er te weinig HSL-geschikt materieel om vanuit Breda naar Enschede door te rijden.

Door de drukte op het Nederlandse spoorwegennet is het gewoon niet altijd mogelijk om iedere gewenste verbinding direct aan te bieden. Het is voor de NS ieder jaar weer keuzes maken en dat levert gegarandeerd winnaars en verliezers op. Het doel is dat er veel meer mensen op vooruit gaan dan op achteruit, maar zorgen dat niemand er op achteruit gaat is onmogelijk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door nvdw »

Ach, ik kan de teleurstelling wel begrijpen. Per saldo is het een verslechtering van de reis, want extra overstap.

Maar de teleurstelling zit ook ingebakken als je een individuele behandeling verwacht in een systeem-voor-het-algemeen, of anders gezegd: in een
dienstregeling kun je het nooit iedereen naar de zin maken.

En dan kom ik nog even terug op wat trolly al zei:
trolly schreef: zo 11 feb 2024, 23:09Als dat [thuiswerken] zo makkelijk gaat zou ik daar zeker niet mee wachten tot het NS belieft de dienstregeling te wijzigen.
Dagelijks een reis van twee keer minimaal anderhalf uur, ik geef het je te doen. Het is nu al mijl op zeven, ook al zou je met de auto gaan (want die doet er zelfs zonder files praktisch net zo lang over).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Ik lees op werkdagen overdag gaat het boemeltje 4x per uur rijden.

Momenteel rijdt ie al 4x per uur in de spits. In de praktijk betekent dat dat je soms 2 boemeltje achter elkaar hebt en dan alsnog 25 minuten moet wachten. Bovendien komt er in de praktijk maar enkele keren per dag zo een extra boemeltje . Gaat dat dus een volwaardige kwartiers dienst worden of blijft het scheef ?

Wordt de aansluiting op de IC Schothorst verbeterd ? Nu is het vaak lang wachten.

EDIT: Autocorrectie had van 'boemeltje' 'bloemetje' gemaakt
Laatst gewijzigd door Sassem op ma 12 feb 2024, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door hauptbahnhof »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 02:43
Onbekend schreef: ???
Ook een kul argument dat je niet meer naar Amsterdam Centraal hoeft te kunnen omdat er toch geen bussen meer komen. Misschien moet dat dan ook worden verbeterd?!
Gast... ben je hier om door te drammen of om een discussie te voeren op basis van feiten? Niemand heeft het over geen bussen. Alleen minder bussen en trams waardoor de directe verbindingen vaak niet vanaf Amsterdam Centraal gaan, maar wel vanaf andere stations. Of soms zowel op Amsterdam Centraal als een ander station.

Niet iedereen die op Amsterdam Centraal komt hoeft ook daadwerkelijk daar te zijn. Velen moeten alsnog een stuk met de tram/bus/metro. Vroeger moest je als je naar de Albert Cuypmarkt wilde het beste naar Amsterdam Centraal om vanaf daar de trams 16 en 24 te nemen. Nu kun je net zo goed met de trein naar Amsterdam Zuid en daar de metro naar de Pijp nemen, of vanaf Amsterdam RAI tram 4. Stap je zo uit op de hoek van de markt. En dat zijn de vele reisrelaties die nu veranderd zijn waardoor Amsterdam Centraal niet perse aangedaan hoeft te worden. Dus, stap uit je vastgeroeste gewoontes en kijk of er andere mogelijkheden zijn die ook makkelijk zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Karl »

Los van de toon die door de één meer wordt gewaardeerd dan de ander...

Wat ik wel interessant vind is waar de weerstand tot overstappen begint en wat dat extra mag kosten in bijvoorbeeld reistijd of minder comfort.

Mijn eigen werkgever had een locatie in een anders landsdeel met één keer per uur direct en één keer per uur met overstap halverwege en één keer per uur een overstap op circa een kwart van de reis. Ik ging liever een half uur te vroeg op pad om direct te reizen dan dat ik halverwege moest overstappen, vooral de noodzaak je laptop weer in te pakken en weer opzoek te gaan naar zitplaatsen vond ik vervelend.

Mijn werkgever is verhuisd en nu neem ik soms liever een directe sprinter die er langer over doet dan een IC en een sprinter.

Ik vraag me af of er bovenstaande voorbeelden meer generieke gedachten zijn. Verschillen die van reisdoel, treinsoort, mens...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Daantje »

Ik heb vaak liever een overstap (maar dan niet cross platform 3 minuten) zodat ik even een bakkie thee kan halen. Maar voor woon werkverkeer liever zo snel mogelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Daniel »

Ik heb het liefst rechtstreeks of een snelle overstap voor woon-werkverkeer. Dan voelt het zo zinloos om lang op een aansluiting te staan wachten.
Maar als ik recreatief onderweg ben vind ik die snelle overstaps soms ook gewoon irritant omdat ze net te krap zijn om onderweg iets te eten of drinken te halen. Dan wil ik nog wel eens kiezen voor een latere/eerdere trein (afhankelijk van de richtign) om die overstap wat op te rekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Daniel schreef: ma 12 feb 2024, 21:01 Ik heb het liefst rechtstreeks of een snelle overstap voor woon-werkverkeer. Dan voelt het zo zinloos om lang op een aansluiting te staan wachten.
Maar als ik recreatief onderweg ben vind ik die snelle overstaps soms ook gewoon irritant omdat ze net te krap zijn om onderweg iets te eten of drinken te halen. Dan wil ik nog wel eens kiezen voor een latere/eerdere trein (afhankelijk van de richtign) om die overstap wat op te rekken.
Oh voor recreatieve uitstapjes maakt het natuurlijk niet uit want die zijn niet frequent. Ik hoef geen rechtstreekse intercity van Sassenheim naar Groningen hoor voor die ene keer in de 5 jaar dat ik daarheen ga ;)

Maar ben je wel eens op Leiden Centraal geweest? Lukt het jou om van het meest rechtse spoor (kijkend naar het zuiden) helemaal naar de trap te rennen, trap af door de menigte, dan door de menigte de hele hal door en dan de trap weer op en dan door die irritante schuifdeuren naar perron 1 en 2, binnen 2 minuten?

Dat is toch geen acceptabele overstaptijd? Moet ik regelmatig doen en ik ben dan altijd uitgeput. Stel je bent al wat ouder dan háál je dat gewoon niet meer.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

Karl schreef: ma 12 feb 2024, 18:33 Los van de toon die door de één meer wordt gewaardeerd dan de ander...

Wat ik wel interessant vind is waar de weerstand tot overstappen begint en wat dat extra mag kosten in bijvoorbeeld reistijd of minder comfort.

Mijn eigen werkgever had een locatie in een anders landsdeel met één keer per uur direct en één keer per uur met overstap halverwege en één keer per uur een overstap op circa een kwart van de reis. Ik ging liever een half uur te vroeg op pad om direct te reizen dan dat ik halverwege moest overstappen, vooral de noodzaak je laptop weer in te pakken en weer opzoek te gaan naar zitplaatsen vond ik vervelend.

Mijn werkgever is verhuisd en nu neem ik soms liever een directe sprinter die er langer over doet dan een IC en een sprinter.

Ik vraag me af of er bovenstaande voorbeelden meer generieke gedachten zijn. Verschillen die van reisdoel, treinsoort, mens...
De meeste mensen willen gewoon een rechtstreekse trein. Zeker de zogeheten keuzereizigers (i.e. mensen die meestal met de auto rijden maar eens voor de verandering de trein willen proberen, en ja dat is maar een héle kleine minderheid van de autorijders want de meesten krijg je er voor geen goud in) gaan écht niet meer met de trein als dat niet rechtstreeks kan.

Het lijkt me ook wel goed om beter aan te geven op 9292ov of andere apps dat een overstap crossplatform is. Een leek weet natuurlijk niet welk spoor op Utrecht Centraal waar precies ligt. Ik denk sowieso dat veel mensen in de OV-wereld wat meer met leken zouden moeten praten want het lijkt soms een beetje een eigen wereldje te zijn geworden, afgesloten van de buitenwereld.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

hauptbahnhof schreef: ma 12 feb 2024, 12:55
Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 02:43
Onbekend schreef: ???
Ook een kul argument dat je niet meer naar Amsterdam Centraal hoeft te kunnen omdat er toch geen bussen meer komen. Misschien moet dat dan ook worden verbeterd?!
Gast... ben je hier om door te drammen of om een discussie te voeren op basis van feiten? Niemand heeft het over geen bussen. Alleen minder bussen en trams waardoor de directe verbindingen vaak niet vanaf Amsterdam Centraal gaan, maar wel vanaf andere stations. Of soms zowel op Amsterdam Centraal als een ander station.

Niet iedereen die op Amsterdam Centraal komt hoeft ook daadwerkelijk daar te zijn. Velen moeten alsnog een stuk met de tram/bus/metro. Vroeger moest je als je naar de Albert Cuypmarkt wilde het beste naar Amsterdam Centraal om vanaf daar de trams 16 en 24 te nemen. Nu kun je net zo goed met de trein naar Amsterdam Zuid en daar de metro naar de Pijp nemen, of vanaf Amsterdam RAI tram 4. Stap je zo uit op de hoek van de markt. En dat zijn de vele reisrelaties die nu veranderd zijn waardoor Amsterdam Centraal niet perse aangedaan hoeft te worden. Dus, stap uit je vastgeroeste gewoontes en kijk of er andere mogelijkheden zijn die ook makkelijk zijn.
Oh het is soms ook sneller om op Zuid de metro te pakken voor bestemmingen in het centrum hoor. Maar het is peperduur. Je NS abonnement geldt natuurlijk niet voor de metro. Vanaf Amsterdam CS kan je gewoon lopen, kans dat dat dan nét iets langer duurt maar veel mensen vinden het leuk om door Amsterdam te lopen (ja, stel je voor...) en het is de goedkoopste reisoptie.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

De enige relatie die nu verbetert voor onze regio bollenstreek is nou naar Amsterdam Amstel. Want dan kan je naar duivendrecht en dan met ofwel het boemeltje, ofwel de metro (maar die laatste is natuurlijk weer peperduur).

Maar er zijn meer mensen die naar het centrum van Amsterdam moeten, dan naar Amsterdam Amstel denk ik zomaar.

Soweiso gaan we meer naar leiden en katwijk dan naar Amsterdam heb ik het idee. Ik ben hier nou ook weer niet geboren en getogen.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door sneltram »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 21:43 Denk ik zomaar
Daar gaat het al mis. Het aantal reizigers kun je niet inschatten op basis van jouw ene treinreis op een specifiek moment van de dag. Vanuit Twente gaan veel meer mensen naar Utrecht dan naar Schiphol. Dat heeft NS in het verleden vaak genoeg aangegeven toen ze kwamen met nieuwe spitstreinen van/naar Deventer. Vanuit Twente twee keer per uur naar Utrecht rijden, zou dus weleens veel meer mensen een plezier kunnen doen dan we denken.
Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 21:37 van het meest rechtse spoor (kijkend naar het zuiden) helemaal naar de trap te rennen, trap af door de menigte, dan door de menigte de hele hal door en dan de trap weer op en dan door die irritante schuifdeuren naar perron 1 en 2, binnen 2 minuten? Dat is toch geen acceptabele overstaptijd? Moet ik regelmatig doen en ik ben dan altijd uitgeput. Stel je bent al wat ouder dan háál je dat gewoon niet meer.
Een overstap van 2 minuten komt niet uit de reisplanner. Als je die wilt halen, is het jouw goedrecht, maar de reisplanner hanteer voor dergelijke loopafstanden echt 5 minuten of meer. Als je van Sassenheim naar Twente wil reizen in 2025, kun je op Amsterdam Zuid en Amersfoort overstappen op hetzelfde perron. Geen traplopen, geen haast. Gewoon het perron oversteken. Op Amsterdam Zuid haal je dat gegarandeerd, want de aansluitende treinen rijden over hetzelfde spoor. In Amersfoort zou je de overstap kunnen missen als je pech hebt, maar in vergelijking met de huidige overstappen, wordt het wel beter. Nu moeten reizigers vanuit Utrecht in 2 minuten overstappen naar Enschede. Straks wordt het in 4 minuten van Schiphol naar Enschede. Toch al twee keer zo ruim.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door April064 »

Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 21:41 Het lijkt me ook wel goed om beter aan te geven op 9292ov of andere apps dat een overstap crossplatform is. Een leek weet natuurlijk niet welk spoor op Utrecht Centraal waar precies ligt.
Gelukkig staat dat ook altijd in de NS-app vermeld.

Overigens kost een enkeltje Amsterdam Zuid-Amsterdam Centraal €2.30. Ik heb goedkoper gezien in andere landen, maar dit valt mee.

Zonder abonnement kost Duivendrecht-Amsterdam Amstel met de trein €2.60. Met de metro is dat €1.65, dus zonder abonnement, dus vooral de incidentele reiziger, is de metro juist goedkoper.
zij/haar/hen/hun
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Sassem »

April064 schreef: ma 12 feb 2024, 22:32
Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 21:41 Het lijkt me ook wel goed om beter aan te geven op 9292ov of andere apps dat een overstap crossplatform is. Een leek weet natuurlijk niet welk spoor op Utrecht Centraal waar precies ligt.
Gelukkig staat dat ook altijd in de NS-app vermeld.
Misschien moet ik die vaker gebruiken dan 9292ov dan. Maar dan heb ik weer niks over de bus etc. Ik zal wel voornamelijk gebruik maken van ov fietsen en alleen als het hard regent met de bus dus dan moet ik die ns app maar downloaden en eraan wennen denk ik.



Overigens kost een enkeltje Amsterdam Zuid-Amsterdam Centraal €2.30. Ik heb goedkoper gezien in andere landen, maar dit valt mee.
Voor een keertje kan het wel maar je zou dat maar regelmatig moeten doen. Tikt behoorlijk aan. En eer dat je een GVB abonnement eruit hebt ben je nog wel een stuk verder.
Zonder abonnement kost Duivendrecht-Amsterdam Amstel met de trein €2.60. Met de metro is dat €1.65, dus zonder abonnement, dus vooral de incidentele reiziger, is de metro juist goedkoper.
Ja dat klopt als je beginpunt duivendrecht is en je eindpunt amstel. Er wonen maar weinig mensen rondom station Duivendrecht dus die kans is redelijk klein. Als je van elders komt heeft NS de regel dat je korting krijgt voor reizen naar voorstadhaltes. Bijvoorbeeld als ik van waar dan ook naar Leiden Centraal of naar Leiden Lammenschans wil, dan is dat even duur.

Of hebben ze dat ook afgeschaft want dat weet ik niet. Ik heb een tijd in het buitenland gewoond namelijk.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door Dionysusnu »

De NS-app is tegenwoordig een alles-in-een reisplanner, ook bussen etc krijg je daar als advies uit.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door TffpaA »

Gaat dit draadje eigenlijk nog ergens heen? Want de 'korte vraag' die erachter zit is allang beantwoord, en het lijkt nu vooral verzand in een persoonlijke klaagmuur waar anderen dan ofwel begripvol hun hand op de schouder van de klager komen leggen, of hem van een afstandje staan te beschimpen of uit te schelden.

Wel vermakelijk hoor. Maar waar houden die vier rode jassen zich weer verscholen, vraag je je toch af.
Sassem schreef: ma 12 feb 2024, 22:52 Ik heb een tijd in het buitenland gewoond namelijk.
Ierland?
🗣
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Afschaffen intercity Schiphol-Enschede?

Bericht door MaartenD »

Karl schreef: ma 12 feb 2024, 18:33
Wat ik wel interessant vind is waar de weerstand tot overstappen begint en wat dat extra mag kosten in bijvoorbeeld reistijd of minder comfort.

Mijn eigen werkgever had een locatie in een anders landsdeel met één keer per uur direct en één keer per uur met overstap halverwege en één keer per uur een overstap op circa een kwart van de reis. Ik ging liever een half uur te vroeg op pad om direct te reizen dan dat ik halverwege moest overstappen, vooral de noodzaak je laptop weer in te pakken en weer opzoek te gaan naar zitplaatsen vond ik vervelend.

Mijn werkgever is verhuisd en nu neem ik soms liever een directe sprinter die er langer over doet dan een IC en een sprinter.

Ik vraag me af of er bovenstaande voorbeelden meer generieke gedachten zijn. Verschillen die van reisdoel, treinsoort, mens...
Daar is wel onderzoek naar gedaan, bijvoorbeeld door de UT in 2012
Als ik het goed interpreteer wordt een een reis met één overstap van x minuten hetzelfde gewaardeerd als een overstapvrije reis van x+17,4 minuten.

Dat het in het algemeen zo is dat mensen liever een rechtstreekse reis willen zal duidelijk zijn. Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld de moeite van het overstappen (opstaan, uitstappen, niet weten of je weer een zitplaats krijgt) en het risico van het missen van de overstap.
Laatst gewijzigd door MaartenD op wo 14 feb 2024, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten