Te korte overstap sprinter op Leiden C

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Goedemorgen,

Momenteel zit ik uitgeput in de sprinter naar Utrecht Centraal. Waarom ?

Ik stap op op station Sassenheim. Dan sta ik altijd klaar in het voorste rijtuig. Zodra de deur op Leiden C open gaat, gaat het klokje tikken.

Ik moet keihard over het perron rennen. Dan naar beneden de trap af, uitkijken dat ik niet van de trap af donder. Dan naar links door de menigte in de stationshal, en dan rechtsaf de roltrap op richting spoor 1. Daar moet ik altijd door mensen heen beuken die het concept "links gaan rechts staan " niet bevatten. Dan ziet de conducteur me meestal wel hijgend aan komen rennen en laat die me nog wel de trein naar Utrecht in.

Waarom moet dit zo zijn ? Waarom vertrekt de trein naar Utrecht niet 2 minuten later ? 2 minuten. That's all I need. Is dat nou echt te veel gevraagd, NS?

Want deze ongevraagde sprint sessie zit ik echt niet op te wachten elke keer.

Kan Rover hier niet iets aan doen ?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door trolly »

Ja. Of beter nog: laat die trein vijf minuten eerder vertrekken. Scheelt zoveel stress.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Bemined »

Daar kan de NS niets aan doen, want die moeten diezelfde sprinter al laten aansluiten op de IC naar Enschede (zonder overstap uiteraard) en dan ook op deze sprinter laten aansluiten kan dan niet.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Nu is het dus 28 minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht, als hij 5 minuten eerder vertrekt moet je 23 minuten wachten. Dat is alsnog te veel.

Doe hem dan een heel kwartier eerder. Dan kan je hem altijd halen zonder stress.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Z2N »

Hier valt niets aan te doen. De Sprinter Leiden - Utrecht heeft een dienstregeling die niet te schuiven is door het enkelspoor, Sassenheim - Leiden is gebonden aan wanneer er plaats is op het spoor rond Schiphol. Het is niet aan Rover om daar wat aan te doen, maar aan de politiek door meer spoorinfrastructuur te realiseren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Bemined schreef: zo 17 mar 2024, 09:07 Daar kan de NS niets aan doen, want die moeten diezelfde sprinter al laten aansluiten op de IC naar Enschede (zonder overstap uiteraard) en dan ook op deze sprinter laten aansluiten kan dan niet.
De IC naar Enschede op utrecht centraal ?

Vanuit leiden kan je ook naar Schiphol en dan met de (nu nog bestaande ) ic naar Enschede.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Z2N schreef: zo 17 mar 2024, 09:09 Hier valt niets aan te doen. De Sprinter Leiden - Utrecht heeft een dienstregeling die niet te schuiven is door het enkelspoor, Sassenheim - Leiden is gebonden aan wanneer er plaats is op het spoor rond Schiphol. Het is niet aan Rover om daar wat aan te doen, maar aan de politiek door meer spoorinfrastructuur te realiseren.
Ik weet dat er enkel spoor ligt maar die spoorlijn integreert verder niet met de rest, dus hoezo zouden die tijden niet kunnen worden aangepast ?

Een andere oplossing is : de gehele dag door 4 sprinters per uur leiden - utrecht. Nu zijn er maar een paar extra spits ritten
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Z2N »

Zeer zeker wel, na Woerden loopt die trein door naar Utrecht, waar twee minuten schuiven ook niet zomaar past. Bovendien zou twee minuten schuiven op enkelspoor een asymmetrische dienstregeling opleveren, waardoor veel meer aansluitingen verslechteren. Tel daarbij op dat de dienstregeling van de spinter Leiden - Utrecht gekoppeld is aan die van de Sprinter Alphen aan den Rijn - Gouda, en die weer moet inschikken tussen de treinen Gouda -> Den Haag en de brugopeningen in Gouda, en de conclusie is dat er niets te schuiven valt ten oosten van Leiden.

Extra treinen tussen Leiden en Utrecht gaat pas weer als de spoorlijn verstevigd is, momenteel mag dat niet vanwege de ernstige verzakkingen langs de route.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Selivio »

@Sassen
Neem de volgende keer de bus naar Leiden, meer opties en waarschijnlijk beter aansluitingen... En verder zal je toch eens moeten leren dat het spoorsysteem niet alleen om jou draait, maar dat er zoveel andere factoren zijn die meespelen waardoor jou treinreis niet misschien niet ideaal is (factoren die forumleden nu in 3 door jou gestarte topics proberen duidelijk te maken)...
Grt. Stefan
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Bemined »

Ik zou hier een uitgebreide uitleg kunnen typen over hoe het ontwerpen van een dienstregeling werkt, maar het zou zonde zijn aangezien de kans bestaat dat ook dit draadje gesloten zijn voor ik klaar ben met typen. Daarnaast heb ik niet het idee dat deze gebruiker behoefte heeft aan uitleg, alleen aan dat de hele landelijke dienstregeling gebaseerd wordt op zijn reis.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door TffpaA »

TS is op een ander forum een notoire klager. Mogelijk dat ze hem daar nu de wacht hebben aangezegd, waarmee het beheer hier de borst nog nat kan maken.
🗣
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Dionysusnu »

Even voor de goede orde: De overstap van 4 minuten uit de eerste post is ook niet officiëel; NS adviseert 34 minuten in Ledn, of met de bus.
Z2N schreef: zo 17 mar 2024, 09:15 na Woerden loopt die trein door naar Utrecht, waar twee minuten schuiven ook niet zomaar past
De 8800 naar Utrecht heeft nu 3 minuten stilstand in Alphen, wat voor zover ik kan zien niet nuttig is voor bus- dan wel treinaansluitingen daar; Naar de 8600 is cross-platform 2 minuten ook goed.
Daar zou je 1 minuut van kunnen maken. Wel moet je dan door het enkelspoor langs Ldl de 8800 naar Ledn 2 minuten later laten aankomen, en dan is de overstap op de 6300 verloren. Kan je die natuurlijk weer verschuiven, maar zo blijf je bezig. Op een bepaald moment wordt er een reisrelatie benadeeld, en helaas is dat in dit geval die van @Sassem.
Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:02 Kan Rover hier niet iets aan doen ?
Tip: Vraag dat aan Rover ;)
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op zo 17 mar 2024, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Selivio schreef: zo 17 mar 2024, 09:19 @Sassen
Neem de volgende keer de bus naar Leiden, meer opties en waarschijnlijk beter aansluitingen... En verder zal je toch eens moeten leren dat het spoorsysteem niet alleen om jou draait, maar dat er zoveel andere factoren zijn die meespelen waardoor jou treinreis niet misschien niet ideaal is (factoren die forumleden nu in 3 door jou gestarte topics proberen duidelijk te maken)...
.je bedoelt bus 50 ? Die rijdt ook niet zo vaak hoor. Het is soms sneller om te fietsen.

En fietsen is een slechte optie doordat de fietsenstalling op Leiden Centraal is verplaatst waardoor het minstens 10 minuten duurt voordat je van je geparkeerde fiets naar het perron gelopen bent.

Sassenheim is een groei locatie, dus het idee dat ik de enige persoon in geheel Nederland ben die er baat bij heeft als de verbindingen verbeterd worden ie natuurlijk ridicuul. Zou je dus kunnen ophouden met dat gejijbak? Is de sfeer op de werkvloer bij de NS ook zo negatief ?
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Dionysusnu schreef: zo 17 mar 2024, 09:26 Even voor de goede orde: De overstap van 4 minuten uit de eerste post is ook niet officiëel; NS adviseert 34 minuten in Ledn, of met de bus.
Z2N schreef: zo 17 mar 2024, 09:15 na Woerden loopt die trein door naar Utrecht, waar twee minuten schuiven ook niet zomaar past
De 8800 naar Utrecht heeft nu 3 minuten stilstand in Alphen, wat voor zover ik kan zien niet nuttig is voor bus- dan wel treinaansluitingen daar; Naar de 8600 is cross-platform 2 minuten ook goed.
Daar zou je 1 minuut van kunnen maken. Wel moet je dan door het enkelspoor langs Ldl de 8800 naar Ledn 2 minuten later laten aankomen, en dan is de overstap op de 6300 verloren. Kan je die natuurlijk weer verschuiven, maar zo blijf je bezig. Op een bepaald moment wordt er een reisrelatie benadeeld, en helaas is dat in dit geval die van @Sassem.
Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:02 Kan Rover hier niet iets aan doen ?
Tip: Vraag dat aan Rover ;)
Ok, maar wat ik dan niet snap: waarom bouwen ze geen extra perron op Leiden lammenschans ? Die halte ziet eruit alsof hij niet gewijzigd is sinds de jaren 60. Dan kunnen de treinen elkaar daar ook passeren.

Dan is dit misschien wel mogelijk. Een overstap van 34 minuten is toch geheel ridicuul vind je niet ? Of vind je dat wel gewoon normaal?
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Bemined schreef: zo 17 mar 2024, 09:21 Ik zou hier een uitgebreide uitleg kunnen typen over hoe het ontwerpen van een dienstregeling werkt, maar het zou zonde zijn aangezien de kans bestaat dat ook dit draadje gesloten zijn voor ik klaar ben met typen. Daarnaast heb ik niet het idee dat deze gebruiker behoefte heeft aan uitleg, alleen aan dat de hele landelijke dienstregeling gebaseerd wordt op zijn reis.
Dit gejijbak hoeft niet. Ik ben niet de enige persoon in Nederland die gebruik maakt van het station Sassenheim.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door verfmeer »

Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:02 Want deze ongevraagde sprint sessie zit ik echt niet op te wachten elke keer.
Dat snap ik, maar dan moet u ook niet proberen een niet-bestaande overstap te willen halen. De NS erkent dat er te weinig tijd tussen de aankomst van de sprinter uit Sassenheim en het vertrek van de intercity naar Utrecht Centraal zit om die overstap te kunnen halen. Daarom zal deze overstap ook nooit uit de reisplanner komen.
Had u die van tevoren geraadpleegd zoals de NS adviseert dan had u kunnen zien dat u in de trein had moeten blijven zitten tot Den Haag Centraal. Daar zou u dan 17 minuten overstaptijd hebben voor de intercity naar Utrecht Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Suus »

De overstap tussen de sprinter uit Sassenheim (aankomst xx:19 en xx:49 op Leiden Centraal) en de sprinter naar Utrecht Centraal en verder (vertrek xx:23 en xx:53 op Leiden Centraal) is geen officiële overstap. Gelukkig is er een geriefelijk alternatief door naar Schiphol te reizen en daar binnen 10 minuten een comfortabele intercity te nemen naar Utrecht in plaats van een afgeleefde sprinter. Kom je ook nog eens niet-bezweet aan op je bestemming. Fijn weekend :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Dionysusnu »

Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:31 Ok, maar wat ik dan niet snap: waarom bouwen ze geen extra perron op Leiden lammenschans ? Die halte ziet eruit alsof hij niet gewijzigd is sinds de jaren 60. Dan kunnen de treinen elkaar daar ook passeren.
Kort gezegd: Geld- en/of ruimtegebrek. En waarschijnlijk een relatief lage prioriteit omdat er al een kwartiersdienst mogelijk is en het aantal inefficiënte reizen - hoe vervelend ook voor de Sassenheimers - klein is.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Selivio »

Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:27
Selivio schreef: zo 17 mar 2024, 09:19 @Sassen
Neem de volgende keer de bus naar Leiden, meer opties en waarschijnlijk beter aansluitingen... En verder zal je toch eens moeten leren dat het spoorsysteem niet alleen om jou draait, maar dat er zoveel andere factoren zijn die meespelen waardoor jou treinreis niet misschien niet ideaal is (factoren die forumleden nu in 3 door jou gestarte topics proberen duidelijk te maken)...
.je bedoelt bus 50 ? Die rijdt ook niet zo vaak hoor. Het is soms sneller om te fietsen.

En fietsen is een slechte optie doordat de fietsenstalling op Leiden Centraal is verplaatst waardoor het minstens 10 minuten duurt voordat je van je geparkeerde fiets naar het perron gelopen bent.

Sassenheim is een groei locatie, dus het idee dat ik de enige persoon in geheel Nederland ben die er baat bij heeft als de verbindingen verbeterd worden ie natuurlijk ridicuul. Zou je dus kunnen ophouden met dat gejijbak? Is de sfeer op de werkvloer bij de NS ook zo negatief ?
Lijn 50 rijdt zover ik kan zien doordeweeks elk kwartier, zaterdagen elk half uur, en zondagen elk half uur. Dat is meer dan menig bus in Nederland...

Als je dan niet met de bus wil en gaat fietsen, kun je ook 10 minuten eerder weg van huis, heb je nergens last van, kun je rustig aan doen en nog een beetje genieten van de omgeving aldaar (naast dat je dan ook nog tijd over gaat houden, aangezien het geen 10 minuten lopen is tussen de fietsenplekken en het perron, maar dat terzijde)

Sassenheim zal overigens best een groeilocatie zijn, maar besef je wel dat het meest recente bekende aantal instappers op station Sassenheim slecht 3326 reizigers was in 2022. Dat is vrij weinig, en daar kan je niet een complete dienstregeling naar aanpassen. Zeker niet met Leiden, Schiphol, en Amsterdam in de buurt waar gewoon vele malen meer reizigers zijn, en waar elke aanpassing weer gevolgen heeft op andere treinen of vervoersmiddelen.

En die laatste 2 zinnen ga ik eigenlijk geen woorden aan vuil moeten maken, behalve dat ik niet bij NS werk, dus hoe de sfeer daar op de werkvloer is, ik zou het werkelijk niet weten.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door ArrivaBas »

Ik vraag me af waarom de TS per se via Alphen aan den Rijn naar Utrecht wil en op een niet-officiële overstap vertrouwt. Behoudens calamiteiten is via Amsterdam Zuid altijd de snelste reisoptie die uit de planner komt.

Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetwerken ter wereld, en daarom is het onmogelijk om alles op elkaar aan te laten sluiten. Rondom Schiphol past alles precies in elkaar omdat het station daar slechts zes perrons heeft. Tussen Leiden en Utrecht ligt de dienstregeling weer muurvast omdat er tussen Woerden en Leiden enkelspoor ligt dat om ruimtelijke redenen ook niet is uit te breiden.

Wij zijn niet aan het 'jijbakken', maar geven gewoon aan dat NS keuzes moet maken omdat alles al net aan in elkaar past in de Randstad. Er maken ruim 3000 reizigers per dag gebruik van station Sassenheim, en de reizigersstromen vanaf dat station zijn blijkbaar meer gericht op Amsterdam dan op Den Haag en Utrecht. De redenatie dat de reizigersstroom van Sassenheim naar Woerden met minder reizigers belangrijker is dan die richting Amsterdam vind ik erg makkelijk en overkomen alsof alles draait om die persoon/personen en de rest de rambam mag krijgen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Daniel »

Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:08 Doe hem dan een heel kwartier eerder. Dan kan je hem altijd halen zonder stress.
Dan sluit hij op Schiphol niet meer aan op de IC naar Enschede ;)
NS gaat niet de hele dienstregeling aanpassen omdat Sassem een omreisadvies volgt natuurlijk, gezien de meest handige reis zoals al geschreven via Schiphol naar Utrecht is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

Via Schiphol is mogelijk maar is om en duurt veel langer dan een reis via leiden C (mits de overstap goed is ).

<knip>
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 17 mar 2024, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Smakeloos gedeelte verwijderd
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door Sassem »

ArrivaBas schreef: zo 17 mar 2024, 09:53 Ik vraag me af waarom de TS per se via Alphen aan den Rijn naar Utrecht wil en op een niet-officiële overstap vertrouwt. Behoudens calamiteiten is via Amsterdam Zuid altijd de snelste reisoptie die uit de planner komt.

Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetwerken ter wereld, en daarom is het onmogelijk om alles op elkaar aan te laten sluiten. Rondom Schiphol past alles precies in elkaar omdat het station daar slechts zes perrons heeft. Tussen Leiden en Utrecht ligt de dienstregeling weer muurvast omdat er tussen Woerden en Leiden enkelspoor ligt dat om ruimtelijke redenen ook niet is uit te breiden.

Wij zijn niet aan het 'jijbakken', maar geven gewoon aan dat NS keuzes moet maken omdat alles al net aan in elkaar past in de Randstad. Er maken ruim 3000 reizigers per dag gebruik van station Sassenheim, en de reizigersstromen vanaf dat station zijn blijkbaar meer gericht op Amsterdam dan op Den Haag en Utrecht. De redenatie dat de reizigersstroom van Sassenheim naar Woerden met minder reizigers belangrijker is dan die richting Amsterdam vind ik erg makkelijk en overkomen alsof alles draait om die persoon/personen en de rest de rambam mag krijgen.
Sassenheim is niet gericht op Amsterdam. Bovendien is er al een rechtstreekse trein naar Amsterdam zuid. Ik had het liefst een rechtstreekse trein naar Amsterdam C behouden maar die wordt óók afgeschaft.

Via leiden is veel sneller mits de overstap goed is, dan via Schiphol. En vandaag wilde ik via Schiphol maar <knip> die trein reed niet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 17 mar 2024, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hier ook smakeloos gedeelte verwijderd
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door en-es »

Je kan het niet iedereen naar zijn/haar zin maken.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Te korte overstap sprinter op Leiden C

Bericht door verfmeer »

Sassem schreef: zo 17 mar 2024, 09:58 Via Schiphol is mogelijk maar is om en duurt veel langer dan een reis via leiden C (mits de overstap goed is ).
Die overstap is 34 minuten, en daarmee is de route via Schiphol een stuk korter. Dat u er probeert een 4 minuten overstap van te maken is uw eigen probleem. Anderen hebben hier al uitgelegd waarom deze overstap op dit moment niet verkort kan worden. Doordat de overstap op Schiphol een goed alternatief is, is er ook weinig reden om miljoenen aan infrastructuuraanpassingen uit te geven voor het kleine aantal reizigers die ervan kunnen profiteren.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten