Grenskaartjes

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Zoals bekend zijn er grenskaartjes uit de automaat en op het internet te bestellen waarbij pas vanaf de grens gaat betalen omdat je voor het Nederlandse traject een vrijreizen-kaart hebt. Maar wat je niet uit de automaat kan halen zijn kaartjes tot de grens waarbij je het Nederlandse traject wel betaalt maar het buitenlandse traject niet omdat je daar al een kaartje voor hebt. Maar zijn dat soort kaartjes wel online bij NS Hispeed te bestellen of moet je daarvoor echt naar de NS Hispeedbalie op een station (wat ik in de zomer liever niet doe in Amsterdam gezien de onmenselijke drukte)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grenskaartjes

Bericht door Caspar »

Volgens mij schrijven ze in dit soort gevallen nooit €35,- boete uit. Ik denk dat je het beste bij de conducteur een kaartje kan kopen vanaf laatste station NL tot de grens. Heb je ook geen 3,50€ balietoeslag.
Wil je wel naar de balie gaan, dan kan het ook bij een binnenlands loket. Het is immers een reis binnen NL :D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door webguy »

Maar het gaat niet om het kaartje naar de grens, maar juist het kaartje vanaf de grens toch?

Dus Amsterdam-Keulen gaat het niet om het kaartje Amsterdam-Emmerich, maar Emmerich-Keulen. Toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Nee, het gaat in dit geval om een kaartje Amsterdam - Nieuweschans Grens en een kaartje Venlo Grens - Amsterdam, aangezien ik al een Interrail voor Duitsland heb. Maar kan je dan bij NS Hispeed gewoon Bahncard 100 aanvinken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door webguy »

Ok, verkeerd begrepen dan. Maar die kaartjes kan je gewoon aan het loket kopen toch? Gewoon kwestie van zelf weten hoe het grenspunt heet, kunnen ze het vast wel vinden. Overigens kan de kaartautomaat het andersom inderdaad wel, daar geef je gewoon aan "NS traject gratis".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ja, de medewerkers van NS Hispeed op Amsterdam Centraal geloofden dat in januari ook niet, dat je geen kaartjes tot de Nederlandse grens uit de automaat kon halen. Toen zijn voor mij de baliekosten ook kwijtgescholden (A)

Straks maar even op Amsterdam Amstel de kaartjes kopen. Alleen hoe heet dat grenspunt tussen Nieuweschans en Leer? Is dat Nieuweschans Grens of Weener Grens?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Ja, de medewerkers van NS Hispeed op Amsterdam Centraal geloofden dat in januari ook niet, dat je geen kaartjes tot de Nederlandse grens uit de automaat kon halen. Toen zijn voor mij de baliekosten ook kwijtgescholden (A)

Straks maar even op Amsterdam Amstel de kaartjes kopen. Alleen hoe heet dat grenspunt tussen Nieuweschans en Leer? Is dat Nieuweschans Grens of Weener Grens?
Weener(gr)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grenskaartjes

Bericht door Vinny »

Je kunt denk ik toch ook altijd een kaartje kopen tot Bad Bentheim, Kaldenkirchen of Weener. Bad Bentheim grens - Bad Bentheim kost iets van 1,50..., maar met een interrail heb je 50% korting toch op je Nederlandse treinreis? Dan moet je sowieso naar het loket
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door webguy »

Interrail Forum schreef: De grenspunten met Duitsland zijn:

Weener(gr) voor de stoptrein Groningen-Leer, tussen de stations Bad Nieuweschans en Weener
Bad Bentheim(gr) voor de IC Schiphol-Berlijn, tussen de stations Hengelo en Bad Bentheim
Gronau(gr) voor de stoptreinen Enschede-Münster/Dortmund, tussen de stations Glanerbrug en Gronau
Emmerich(gr) voor de ICE Amsterdam-Frankfurt/Basel en de CityNightLine/EuroNight, tussen de stations Arnhem en Emmerich/Oberhausen Hbf
Venlo(gr) voor de sneltrein Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf-Hamm, tussen de stations Venlo en Kaldenkirchen
Herzogenrath(gr) voor de stoptrein Heerlen-Aken-Stolberg/Eschweiler, tussen de stations Eygelshoven Markt en Herzogenrath

De grenspunten met België zijn:

Roosendaal(gr) voor de stoptrein Roosendaal-Antwerpen en de IC Amsterdam-Brussel, tussen de stations Roosendaal en Essen/Antwerpen
Visé(gr) voor de stoptrein Maastricht-Luik en de IC Maastricht-Brussel, tussen de stations Maastricht en Visé
Voor de Thalys Amsterdam-Brussel-Parijs is geen grenspunt gedefinieerd, InterRail is in combinatie met een Thalys-reservering al vanaf het station in Nederland waar je de Thalys instapt (Amsterdam Centraal, Schiphol of Rotterdam Centraal) geldig
Bron

Voor de volledigheid :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Je kunt denk ik toch ook altijd een kaartje kopen tot Bad Bentheim, Kaldenkirchen of Weener. Bad Bentheim grens - Bad Bentheim kost iets van 1,50..., maar met een interrail heb je 50% korting toch op je Nederlandse treinreis? Dan moet je sowieso naar het loket
De korting geldt alleen bij een Global Pass.

En ik ben gierig, dus als ik 3 euro kan besparen dan doe ik dat graag :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door webguy »

Waarom ga je dan via Leer als je gierig bent? Bad Bentheim is veel goedkoper toch, als je toch al het duitse deel gratis hebt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ik had die grensovergang nog niet gehad, dus vond dit een mooie gelegenheid daarvoor. En de Duitse kaart vervalt voor mijn OV weer geldig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ik heb de kaartjes maar het kostte wat moeite (eigenlijk niet, maar het werd een hele show)

Ik ging dus naar het loket op Amsterdam Amstel en toen ik de vraag voor het eerste kaartje had gesteld zei ze dat ik het beter bij de automaat kon doen, want ze wilde geen toeslag in rekening brengen. Ik gaf aan dat ik het bij de automaat had geprobeerd maar dat het mij niet lukte.

Achter mij was in een keer een hele rij ontstaan waarbij een andere medewerker van de NS stond. Ze riep hem naar de balie en samen met deze medewerker ging ik naar een automaat waar die medewerker mij zou voordoen hoe ik zo'n kaartje kon kopen. Wij stonden dus bij de automaat toen er nog geen 30 seconden later een meneer achter ons kwam staan die al na 10 seconden de vraag stelde: Gaat dit nog lang duren!!! De medewerker reageerde hierop bevestigend en wij gingen verder en hebben vervolgens nog een paar minuten van alles geprobeerd, maar het lukte niet. De boze meneer moest en zou echter bij onze automaat een kaartje kopen, want hij wilde zelfs wel het verschil bijbetalen tussen een grenskaartje en een kaartje naar Weener. Ik gaf aan dat ik meerdere kaartjes wilde en de medewerker van de NS zei dat de hele stationshal volstond met automaten maar dat wilde hij perse niet want daar was het volgens hem heel erg druk :roll:

Omdat het niet lukte liepen we weer naar het loket, maar de mevrouw achter de balie wilde het nog niet geloven en riep via de portofoon de stationschef op. Die was eerst in verwarring, maar ook hij erkende dat het niet mogelijk was om het bij de automaat te doen, waarna ik alsnog mijn kaartjes kon kopen bij de balie, inclusief 3,50 boekingskosten...

Om nog even duidelijk aan te geven dat ze het hiermee niet eens was zei ze dat ze deze stropdaskosten niet in rekening wilde brengen als de automaat de kaartjes niet verkoopt en dan ze het zonde vond dat er een hele boom was gekapt voor het A4'tje waarop de drie woorden van de bonnetje met boekingskosten op zouden komen. Ze wenste mij wel een hele leuke reis toe :)

Ik heb haar maar een hele fijne dag toegewenst en nog veel sterkte toegewenst :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grenskaartjes

Bericht door Vinny »

Heb je nou 3,50 boekingskosten moeten betalen... :N
Vast voor de tijd die je de baliemedewerker aan de praat hebt gehouden.
Het is toch jammer dat de NS tegenwoordig haar eigen medewerkers niet meer kan informeren met wat voor producten ze in hun automaat aanbieden :')

In ieder geval is een kaartje tot het eerste station voorbij het grenspunt dan sowieso goedkoper, je moet volgens mij nergens 3,50 of meer betalen (hoewel ik wel twijfel over Roosendaal grens-Essen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Als het kon had ze de kosten niet in rekening gebracht, maar dat ging automatisch. Maar aangezien ik twee grenskaartjes nodig had denk ik dat ik qua kosten er alsnog wel uit ben. Volgens mij is Weener(gr) - Weener nog een aardig stuk aangezien het 10 minuten rijden is van Nieuweschans tot Weener, en het station van Nieuweschans ligt praktisch op de grens.

Bij Venlo is de afstand station - grens wat kleiner volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ronald »

Zou het in de praktijk nou echt een probleem zijn om naar Leer een Nederlands kaartje tot Nieuweschans te kopen en de rest op je "duitse" kaart? Nieuweschans en Weener (gr) liggen inderdaad nog geen 100 meter uit elkaar.

Ik heb me dat inderdaad wel eens afgevraagd. Als je met een Niedersachsen-ticket van Leer naar Groningen reist, moet je officieel een kaartje Weener (gr)- Groningen hebben. Die krijg je dus niet uit een Nederlandse automaat, een enkeltje Nieuweschans - Groningen wel. Dus eigenlijk moet je voor die 100 meter in Duitsland apart naar het loket...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grenskaartjes

Bericht door Vinny »

Dat is een wat wonderlijke situatie inderdaad. Vanuit Nederland mocht je vroeger de strippenkaart gebuiken (helemaal totaan Leer). Bij Nieuweschans-Weener zou ik (als ik Duits reisrecht heb, en een Nederlands kaartje tot aan Nieuweschans) trouwens helemaal niets doen en bij controle gewoon vertellen dat je denkt dat je reisrecht geldig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Het is een wonderlijke situatie die de medewerkers van de NS en van NS Hispeed ook niet snappen.

Begin dit jaar ging ik een dagje met Tsov naar het Ruhrgebied, maar er was iets met Tsov's SOV, of kapot of verloren. Aangezien de kaart de dag voor we zouden gaan nog niet binnen was moest er dus een kaartje gekocht worden tot aan de grens, aanvullend op de ICE-tickets. Toen heb ik dus geprobeerd bij de kaartautomaat ook zo'n grenskaartje te kopen, maar dat lukte toen niet. Dat was op Amsterdam Centraal, dus toen ben ik daar naar de NS Hispeedbalie gegaan. Die wilden het eerst ook niet geloven maar uiteindelijk heeft ze mij toen twee enkeltjes verkocht (omdat de heenreis voor 9:00 was kon ik daarop geen meereiskorting krijgen, met de terugreis wel). Toen wilden ze mij 10,00 dossierkosten in rekening brengen, maar door te lullen als een veerman zijn die toen geschrapt :X

Ik snap de uitspraak stropdastoeslag die de baliemedewerker op Amsterdam Amstel deed dan ook volkomen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ronald »

Tsja, met die 10 euro baliekosten erbij had je dan net zo goed een enkeltje Oberhausen kunnen kopen en de ICE-tickets in de kachel kunnen gooien :? .
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grenskaartjes

Bericht door Caspar »

Als ik een enkeltje Oberhausen koop, dan kost dat met mijn 50% (personeels)kortingskaart 9€. Dit tarief is niet te krijgen uit een automaat of internet. Moet dus wel aan de balie kopen. Kom je aan de balie, rekenen ze 10€ toeslag, waardoor ik met 19€ zelfs 1€ boven het volle tarief uitkom... Soms slaan ze die toeslag niet aan, maar soms ook wel. Heb eens gehoord van zo'n baliemedewerker waarbij het schaamrood op haar gezicht stond dat er een manager is die controleert of de hoeveelheid aangeslagen baliekosten overeenkomen met de hoeveelheid transacties per medewerker.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Grenskaartjes

Bericht door M57 »

Je kunt bij het bestellen op de website van Hispeed kiezen voor Bahncard 100. Wat is dan het punt nog?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grenskaartjes

Bericht door Caspar »

Een morrende Duitse conducteur die in eerste instantie een nieuw kaartje wilde uitschrijven, want ook dat had ik al eens geprobeerd. Bahncard 50 dan hè in het geval van FIP. Vooral in Duitsland zitten er behoorlijk wat types tussen die nogal strikt zijn. Dat je op exact hetzelfde bedrag uitkomt voor je reis maakt ze niet uit.

Kreeg zo'n discussie van: Ja wat u me nu laat zien is geen Bahncard, dan had u FIP moeten kopen. Bahncard is Bahncard, dit is niet de bedoeling ik moet nu eigenlijk dit kaartje innemen. Ik hele verhaal uitleggen, conducteur krijgt al ietsjes meer begrip, maar loopt nors weg met de mededeling: Zo werkt het niet in Duitsland!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Als ik een enkeltje Oberhausen koop, dan kost dat met mijn 50% (personeels)kortingskaart 9€. Dit tarief is niet te krijgen uit een automaat of internet. Moet dus wel aan de balie kopen. Kom je aan de balie, rekenen ze 10€ toeslag, waardoor ik met 19€ zelfs 1€ boven het volle tarief uitkom... Soms slaan ze die toeslag niet aan, maar soms ook wel. Heb eens gehoord van zo'n baliemedewerker waarbij het schaamrood op haar gezicht stond dat er een manager is die controleert of de hoeveelheid aangeslagen baliekosten overeenkomen met de hoeveelheid transacties per medewerker.
Even voor mijn beeldvorming: kun je zo'n kaartje dan niet bij een binnenlands loket kopen? Of rekenen ze daar ook die € 10 extra voor een internationaal kaartje? Omdat ik mijn buitenland-kaartjes eigenlijk altijd via internet koop, ben ik niet zo thuis in die toeslagen (die natuurlijk belachelijk zijn, maar ik ben vast niet de enige die dat vindt :N ).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Volgens de site van de NS over loketten: "Verkoop van kaartjes zonder zitplaatsreservering voor de Benelux en het westelijk deel van Duitsland. Voor de persoonlijke verkoop van treintickets betaalt u een toeslag van 3,50 euro. Bij de kaartautomaat bent u dus voordeliger uit."
Caspar schreef:Kreeg zo'n discussie van: Ja wat u me nu laat zien is geen Bahncard, dan had u FIP moeten kopen. Bahncard is Bahncard, dit is niet de bedoeling ik moet nu eigenlijk dit kaartje innemen. Ik hele verhaal uitleggen, conducteur krijgt al ietsjes meer begrip, maar loopt nors weg met de mededeling: Zo werkt het niet in Duitsland!
NS Hispeed bied dan ook de mogelijkheid aan om kaartjes met Bahncard-korting online te kopen zonder verder controle, bij de DB moet je bij een automaat je pas erin steken en online moet je de kaart geregistreerd hebben en ingelogd zijn als je met korting wil boeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grenskaartjes

Bericht door Vinny »

Volgens de site van de NS over loketten: "Verkoop van kaartjes zonder zitplaatsreservering voor de Benelux en het westelijk deel van Duitsland. Voor de persoonlijke verkoop van treintickets betaalt u een toeslag van 3,50 euro. Bij de kaartautomaat bent u dus voordeliger uit."
Dat was vroeger ook wel anders. Toen NS-Hispeed nog NS-Internationaal was kon je vaak bij het loket veel voordeliger treinkaartjes krijgen dan uit de automaat. Naar Hamburg of Berlijn kon dat wel eens een euro of 80 schelen (twee personen retour), gewoon omdat je in Duitsland korting op korting mag stapelen, en de automaat gewoon het volle tarief uitbraakt...
Een morrende Duitse conducteur die in eerste instantie een nieuw kaartje wilde uitschrijven, want ook dat had ik al eens geprobeerd. Bahncard 50 dan hè in het geval van FIP. Vooral in Duitsland zitten er behoorlijk wat types tussen die nogal strikt zijn. Dat je op exact hetzelfde bedrag uitkomt voor je reis maakt ze niet uit.

Kreeg zo'n discussie van: Ja wat u me nu laat zien is geen Bahncard, dan had u FIP moeten kopen. Bahncard is Bahncard, dit is niet de bedoeling ik moet nu eigenlijk dit kaartje innemen. Ik hele verhaal uitleggen, conducteur krijgt al ietsjes meer begrip, maar loopt nors weg met de mededeling: Zo werkt het niet in Duitsland!
In zulke gevallen kun je denk ik beter helemaal niets van te voren kopen, en je bij aanvang van de reis bij de treinmanager melden waarbij je gewoon het kaartje bij hem koopt, hierbij uitgaande van het feit dat je wel reisrecht hebt op Amsterdam-Arnhem. Je reist dan niet zwart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten